Jump to content
Annons

Tinnitus

rQx

Recommended Posts

Hej.

När jag sitter tyst i ett rum så hör jag ett pipande ljud i öronen. När jag sätter på TVn eller börjar prata så hör jag inte det om jag inte koncentrerar mig på det.

Är detta svag tinnitus?

Hörde någon som sade något om tysthetensljud, men det tror jag inte på.

Annons
Är det riktigt tyst så hör man suset av sitt eget centrala nervsystem. Lyssnar du riktigt noga kan du avgöra vilken ton det är.

Tinnitus hörs hela tiden och överröstar oftast andra ljudkällor också. Det är ett mer plågsammt läte. 😄

Sanning med modifikation. Jag hör inte min tinnitus om det är ett svagt sus, såsom vindens sus i träd m.m. ..

Jag vet att jag har tinnitus, för jag fick mitt tjut (alternativt, det förstärktes) efter att jag var på Depeche Mode i Globen 1998. Dessutom så tål jag inte lika höga ljudnivåer efter det, vilket också är ett symptom för tinnitus.

Viktigt är att du funderar på om det är efter något tillfälle som du fått förstärkt sus/ljud; tinnitussymptom kan nämligen orsakas av sjukdomar också. Så kolla upp det om du är osäker..

Annars har Egghuvudet rätt, alla hör sus i ett jättetyst rum.

/Daniel

Tja jag kanske överdrev lite. En ökad känslighet för höga ljud har jag också sedan Hayday i Köpenhamn för en del år sedan. Jag klarar oftast inte av för höga koserter utan hörselskydd på något sätt.

De personer jag träffat med tinnitus har oftast haft ganska svåra varianter av det, men det finns väl grader i helvetet.

Ett fenomen som jag lider lite av är att jag har svårt att skilja ut mänskligt tal från annat när jag är i en grupp. Om jag sitter på en krog med hög vokym blir det svårt att följa med i ett samtal mellan tre fyra personer. Förmåga att diskrepera mellan olika ljudkällior brukar vara ett tecken på nedsatt hörsel har jag fått lära sig.

Hur som helst är det viktigt att vara rädd om öronen. 😄

Hej.

När jag sitter tyst i ett rum så hör jag ett pipande ljud i öronen. När jag sätter på TVn eller börjar prata så hör jag inte det om jag inte koncentrerar mig på det.

Är detta svag tinnitus?

Hörde någon som sade något om tysthetensljud, men det tror jag inte på.

Öronsus och i ett senare skede, ett svagt pipande läte är de första tecknen som visar sig när man är på väg att få just tinnitus.

Skydda öronen! Sänk volymen på Ipoden, skaffa proppar när du skall på konsert mm.

Ta en titt i förra numret av tidningen "studio" och läs vad Cathrine har att berätta.

Jag brukar träffa på henne med jämna mellanrum när vi är ute och spelar med bandet, och om det överhuvudtaget finns något störande ljud i bakgrunden så är det halvt omöjligt att föra en konversation med henne.

Har för mig att det var någon av oss här på studio-forum som hade en djävulsk tinnitus också... (undrar om det inte var "musik" eller "hegobald")

Själv har jag en ganska lindrig variant av skiten, men jag har ett konstant pip i öronen och jag har svårt att urskilja vad folk säger på tex. en restaurang under lunchtid. (samma sak som egghuvud beskriver i ovanst. inlägg)

Edited by brojd

När jag var på bokmässan i Gbg i lördags så fick jag faktiskt problem med uttröttade öron .. Allt babbel från tusentals människor ekade jobbigt mot plåttaket tror jag.

Frågade de jag var med om de tyckte samma sak som jag, men de tänkte inte på det överhuvudtaget.

/Daniel

.. ps. jag såg förövrigt Ulf Lundell; han såg ungefär lika nerknarkad ut som jag trodde att han skulle göra 😕 ds.

Edit: två /Daniel är onödigt 😕

Edited by D Vibe

Okej, så det kan vara så också, intressant. Men nu är det inte så att jag behöver lyssna noga för att höra det i ett tyst rum. Att jag sen hör det om jag lyssnar efter det till exempel när jag lyssnar på musik är det fortf. nervsystemet?

Jag har spelat trummor sedan jag var 6 år och är nu 17. Började använda öronproppar för 2 år sedan men när jag repar med bandet hjälper inte dess fullt ut. Jag har då ett högre pipande ljud efter en repa dock itne mycket högre men man märker att det gått upp en bit. Jag har varit på disco o.s.v. utan öronproppar och då har det pippit som helvete i öronen när man ska sova.

Har tid 10/10 för att skaffa ett par formgjutna proppar som jag hoppas ska kunna filtrera bort allt vid repan. Men det tar ju tre-fyra veckor innan jag får dem.

Har själv en lättare tinnitus....inte så att det stör mig mer än att jag märker det lite då och då.....när man hamnar i tystare situationer....! Men så fort jag märkte att jag hade ett svagt konstant pipande (olika frekvenser i olika öron för den delen) gav jag min Ipod till min flickvän, och lade nästan totalt av att arbeta med Hörlurar...(gjorde det inte så ofta innan heller, men ändå)....samt försöker hålla nere volymen när jag arbetar.....(hörlurar är för övrigt VÄLDIGT farligt ur hörselskadesynpunkt, så, i all välmening, ni som arbetar med lurar.....var försiktiga!! )

Ett hörselproblem som däremot stör mig mkt mkt mera än min lättare tinnitus är min förlorade "cocktail-hörsel"(ett uttryck jag fick lära mig på SAE)....dvs, jag har väldigt svårt att urskilja ljud i stimmiga miljöer, såsom krogen och folksamlingar........man har ju i normala fall en förmåga att "filtrera" bort ljud runtomkring, och fokusera på vad en viss person säger i en stimmig folksamling, men denna förmåga har jag lyckats tappa bort nästan helt......för detta hade jag inga problem med för några år sedan....så jag säger "VA" ganska ofta när jag är ute....hähä.... 😉

• 3 weeks later...

Hej! Ursäktar att jag ställer min fråga här, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig... sitter i utlandet och fick i lördags natt (på puben) plötsligt smärta i vänster öra. Jag var tvungen att ta mig ut ur lokalen och ända sedan dess har jag ett ihållande tjut i örat som inte har dämpats med dagarna som gått (höll tummarna så det värkte...).

Vad jag undrar är tror någon att det fortfarande kan 'lägga sig' eller är skadan permanent? Vad kan jag göra för att inte förvärra den? Vågar inte gå runt utan öronproppar i ena örat i denna väldigt bullriga stad, men det kanske är helt fel... egentligen kanske skadan redan är skedd och jag kan glatt knalla runt utan öronproppar så länge jag undviker alltför höga ljud?

För övrigt så känner jag en väldigt kort smärta i vänsterörat till och från fortfarande... borde jag uppsöka läkare? De kan nog inte engelska här så jag är lite orolig för vad ett sådant besök skulle resultera i 😲

Passa er. Det är nog det bästa tips man kan ge. Eller rättare sagt tänk på ljudstyrkan när ni jobbar med musik eller är ute på lokal. Jag fick tinnitus 1999, i en ljudstudio. Lyssnade alldeles för starkt i närfältarna och helt plötsligt klack det till i vänsterörat. Har numera på båda öronen. Det tar sin lilla tid att acceptera det och lära sig leva med det. Det ironiska är ju att det du älskar att göra mest av allt är det som får dig att må som sämst i öronen.

Ta för vana att ha med er ett par proppar i jackan eller väskan.

/E

Hej!

Jag har följt forskningen om detta i många många år. Det man kan göra i akutskedet (vilket räknas som de första tre månaderna), är att äta doser av B-vitaminer. Det har visat sig kunna ha effekt. Dessutom bör man undvika alla ljud och musik inkluderat den första tiden.

Därefter är det viktigt att inte helt isolera sig från ljud, efter tre månader alltså. Då kan det bli värre.

Tänk dock på att ovanstående gäller generellt och att alla individer är unika! Ha och använd framförallt alltid öronproppar under alla konserter (oavsett lokal) hela tiden. Tänk på att propparna ska användas under HELA konserterna.

😱

:musik

Tack för svaren! Känns skönt att höra att det fortfarande kan lägga sig om man har tur... det mest obehagliga tycker jag nog är smärtan i örat som kommer och går dock, även om tjutet är mäkta irriterande.

musik, tack för tipsen! Men tre månader... ska jag alltså undvika musik och ljud i alla dess slag (blir tufft att undvika karaoke i detta karaokeälskande land...) under den tiden? Tunnelbanan är bara den väldigt bullrig... hmm, så är det bäst om jag använder öronproppar dygnet runt under denna 'akuttid' m a o? Är det okej att gå på spelning med bra öronproppar eller går även det åt fanders (antar det...)?

Öronen är ju prioritet ett så går det inte så går det inte, önskar bara att det inte hade hänt när man är och jobbar i utlandet 😆

Hej!

Molkom, det är bäst att vara helt försiktig i början ja. Det kan i värsta fall leda till att du blir helt döv, så vad har man att välja på?

Personligen så fick jag hyperacusis & tinnitus 1989. Trots att "mina" läkare sa att det aldrig kan bli bättre, och visst helt bra blir jag ju aldrig, men visst har det blivit bättre, men detta var först efter 10 år minst...

Så om du står där och letar febrilt bland de gamla färgsprayerna och fläckborttagningsmedlen efter vad de innehåller, eller ser efter och testar om repet håller, eller söker efter lämpliga handeldvapen på Nätet, så kom ihåg att det kan vända.

godhead: jag kunde i princip inte sova alls de första tre åren!! Iaf inte mer än nån enstaka timme per natt. Med tanke på att mitt sömnbehov ligger på mellan 9-11 timmar så hade jag ständigt ont i huvudet. Aldrig en hel natt normalt i alla fall! Det ledde till att jag fick leverförstoring också, för även de inre organen måste vila. Numera stör inte min tinnitus sömnen särskilt ofta, inte på samma sätt iaf.

game reactor?//musik

Edited by musik

Ah tusan... eftersom det är mitt vänstra öra som strular räcker det då med öronpropp i enbart det örat när jag är ute på stan i allt buller eller bör man ändå sätta i båda? Blir lite jobbigt om man inte hör vad folk säger.

Och bara så du vet så är svaren/tipsen grymt uppskattade! Känns ju viktigt att få någon sorts handlingsplan klar för sig, heh. Antar att jag även bör uppgradera mina vanliga gula öronproppar, men det är inte lätt att hitta saker i ett land där ma inte kan förklara för folk vad man letar efter 😮

Hej!

Molkom: Du är i ett annat land, jag missade nog vilket det var!?

Om det nu gäller detta med att "gå i stan", så är det viktigt att du inte alltför länge (d.v.s. i flera ÅR), använder hörselkåpor eller värsta hörpropparna för skydd mot dessa vardagsljud. Men i början som sagt, tre månader cirka, det är en generell regel. Det är viktigt nämligen att försöka vänja öronen vid lite ljud så småningom. Men räkna aldrig med att någonsin kunna gå på en konsert utan öronproppar igen, men det ska ju inte heller NÅGON människa göra egentligen, eftersom allt över 85 dB är skadligt för öronen, d.v.s. ALLA konserter!!

I vardagen är det så att de gula öronpropparna (antar det är EAR, eller möjligen Bilsom du menar) är mkt bra. Du kan t.o.m. köra med Bilsom Light (dämpar inte lika mkt i stan), om det känns bra.

Sedan när tiden gått och du känner dig mogen för att spela instrument själv igen, så använd lite dyrare öronproppar med filter, ER-20 är en bra propp, som du kan få tag i från en musikhandel. Etymotic Research, Inc heter företaget, sök på google. Den dämpar ca. 12 dB bara, men mer jämnt över frekvenskurvan. Cirka 220 kr. Formgjutna proppar kan också funka, läs mer i Studio. Kostar ca 2200 kr.

Sedan finns det en del patienter som går omkring med hela hörselkåpor (ser ut som hjälmarna de har i gruvor ungefär), det ska vi väl ändå inte behöva...?

Tar du det bara lugnt, en hel del av degenereringen i innerörat tror man nämligen är resultatet av en stressreaktion, så kommer detta att lägga sig en hel del. Kanske helt och hållet. Speciellt om du inte upplevt det en massa upprepade gånger.

😉

självklart viktigaste tråden på Forumet just nu//:musik

Edited by musik

självklart viktigaste tråden på Forumet just nu//:musik

håller absolut med! det här är t om viktigare än vad man använder för ljudkort 😎 ska ge lite tips utifrån egna erfarenheter här:

jag har brutala problem med att sova ibland. jag har en konstant ton som kan bli upp till 40 dB stark i högra örat, och ovanpå det en lite högre "ettrigare" ton som låter som morsesignaler ungefär. hur starkt det låter beror oftast på sömn/stress etc.

men för ett tag sedan upptäckte jag att jag kan sänka eller t om eliminera den förstnämnda tonen genom att trycka in en Doc's Proplug i örat lite lätt. Propparna dämpar inte ljud så nämnvärt, däremot spänner de upp hörselgången en aning och det verkar som om ljudet utifrån fasas om på något sätt och "stör ut" tonen i örat. vet dock inte om det funkar på alla. tyvärr har jag ju ton nr 2 också, och den dämpas inte av proppen mer än litegrand. så det kan ändå vara ganska nasty ibland. men propp-tricket har visat sig funka för det mesta. nackdelen är att jag inte kan sova med högra örat mot kudden längre, för då låter det helvete.

dock har jag försökt att _inte_ börja använda öronproppar i vardagen. det är bättre att försöka vänja sig vid starkare ljud om man blivit hyperkänslig för dem. viktigast av allt är nog ändå att skaffa sig riktigt bra öronproppar som man kan använda vid konserter etc, och att alltid bära dem med sig omutifall man skulle behöva dem.

Ja, just precis godhead. Ha alltid med proppar i väskan/brallan/jackan och gärna reservpar också, de kan ju minska risken för ytterligare skada av hörseln.

Intressant fenomen du beskriver detta med hörselgången, innerörats egen inre alstring av brus/fnissel/toner hänger troligen till viss del samman med vad som händer utanför innerörat även när det är nästan helt tyst. Att vidga hörselgången kan vara ett sätt att ändra läge för en del av hörselcellerna, så att de inte spretar åt samma håll exakt som tidigare. Åtminstone i ditt fall och åtminstone om vissa av dem är lite lösa från sitt underlag. Själv märker jag skillnad om jag trycker på käkbenet (minskning) och en otroligt stor skillnad (höjning tyvärr), då jag skjuter fram hakan ännu mer. Det kan vara en fråga om att leda bort ljudet också. Ljud leds ju även genom ben, ansiktsbenen i detta fall. Observera att om man skulle ha de värsta hörselkåpor som finns på sig och utsättas för en konsert med peakar på 135 dB, så skulle ändå 85 dB gå in i innerörat via kraniet sägs det. Man kan alltså aldrig få det helt ljudlöst, även om man subjektivt nästan upplever det så, om man stoppar in proppar i öronen bara och inte hör så bra vad folk säger.

En viktig sak som inte tagits upp här, det är att antalet dB som dämpas av hörproppar beror till mycket stor del på vilken dimension man har på sina hörselgångar. Själv har jag XS. Läkaren sa faktiskt att den var så smal så att på ena sidan finns det nästan ingen kanal alls. Men detsamma gäller för mina luftrör, blodkärl m.m. Trånga kanaler alltså. Har man trånga hörselgångar så dämpar propparna mer i regel. Prova er därför fram till rätt propp! En del finns i olika tjocklek (storlek), bl.a. de där gröna i plast som ser ut som julgranar. Inte alls bekväma när man väljer en för stor storlek.

😎

Edited by musik

Ja, det dar med att inte høra vad andra sager ute på stan plågar mej också. ( trumspelande o industriarbete "is to blame") Ja ja. jag vet - utan proppar.

Jag har kollat øronen hos lakare, o konstaterat att jag hør dåligt i det frekvensområde som manniskors røst normalt ar i.

Detta kommer jo att påverka min lyssning o mixing av vokal - hmmm - har jag inte tankt på.... 😕

Men jag ar inte plågat av nåt sus 😳

Är det riktigt tyst så hör man suset av sitt eget centrala nervsystem. Lyssnar du riktigt noga kan du avgöra vilken ton det är.

Tinnitus hörs hela tiden och överröstar oftast andra ljudkällor också. Det är ett mer plågsammt läte. 😆

Just nu har jag två toner i mig F# /C 😛

musik:

hehe.. vi har ju nästan kommit längre i forskningen här än vad läkarna verkar ha gjort. 🙂

sist jag var hos läkaren och undersökte örat så betalade jag 300 kr bara för att få göra en hörselkurva och för att få höra att "ja.. tinnitus är ju väldigt vanligt. var sjätte person du ser på gatan har ju tinnitus. och det finns egentligen inget man kan göra åt det... du kan väl lyssna på musik när du sover eller nåt?". då jag förklarade att jag är musikalisk och att musik i de flesta fall får mej att lyssna aktivt - så jag sällan kan sova till det, så verkade han inte förstå. nu har jag dock hittat viss musik som jag kan sova till (boards of canada är ett hett tips t ex!) :rolleyes:

spolade örat med revaxör igår och det ändrade lite på tonerna i örat. i morse kunde jag stundtals inte höra tonerna alls. men det är väldigt korta stunder som det inträffar. snart kommer tonen/tonerna tillbaka igen.

men iaf, om man använder öronproppar ofta, så tenderar man att trycka till allt vax i örat. det gör risken större för vaxproppar, varför man bör spola örat särskilt ofta. och i mitt fall så kan som sagt jag ofta ha starkt tinnitusljud om jag har mycket vax i örat.

Själv märker jag skillnad om jag trycker på käkbenet (minskning) och en otroligt stor skillnad (höjning tyvärr), då jag skjuter fram hakan ännu mer.

Intressant. Jag prövade det du nämnde men märkte inte av någon minskning, men liksom dig märkte jag av en stor ökning när jag skjöt fram hakpartiet. Synd att det inte var tvärtom, hehe.

Tack så mycket för öronproppstipsen förresten! Ska se om jag kan få tag på något liknande häromkring - om inte så finns det ju internetbutiker nuförtiden =)

Befinner mig för övrigt i Tokyo! Kanske aldrig sa det 🙂 En mäkta högljudd stad må jag säga... om än med en rätt trevlig/livlig musikscen (vilken jag nu av förklarliga skäl känner mig rätt utestängd ifrån 🙂).

• 3 weeks later...
Själv märker jag skillnad om jag trycker på käkbenet (minskning) och en otroligt stor skillnad (höjning tyvärr), då jag skjuter fram hakan ännu mer.

Intressant. Jag prövade det du nämnde men märkte inte av någon minskning, men liksom dig märkte jag av en stor ökning när jag skjöt fram hakpartiet. Synd att det inte var tvärtom, hehe.

Tack så mycket för öronproppstipsen förresten! Ska se om jag kan få tag på något liknande häromkring - om inte så finns det ju internetbutiker nuförtiden =)

Befinner mig för övrigt i Tokyo! Kanske aldrig sa det :rolleyes: En mäkta högljudd stad må jag säga... om än med en rätt trevlig/livlig musikscen (vilken jag nu av förklarliga skäl känner mig rätt utestängd ifrån 😱).

Hej Molkom! Det var et tag sedan du fick ont i örat, hur är det nu ha det blivit bättre?

Hej!

Någon som provat den operationsmetod som föreslogs mig på 90-talet, att man teflonisolerar nerver i hjärnan för att minska ljudöverkänsligheten, ifall dessa nerver alltså trycker mot något blodkärl eller dylikt?

Efter moget övervägande under ett antal månader tackade jag nej, eftersom risken att bli totalförlamad resten av livet eller avlida är 50%. Världens mest riskfyllda operation.

:rolleyes:

Edited by musik

Hej!

Någon som provat den operationsmetod som föreslogs mig på 90-talet, att man teflonisolerar nerver i hjärnan för att minska ljudöverkänsligheten, ifall dessa nerver alltså trycker mot något blodkärl eller dylikt?

Efter moget övervägande under ett antal månader tackade jag nej, eftersom risken att bli totalförlamad resten av livet eller avlida är 50%. Världens mest riskfyllda operation.

:rolleyes:

Skulle aldrig våga något sådan 😱

Har haft tinnitus sedan 20-25 år minst. En riktigt högfrekvent ton alltid hörs alltid fast som tur är är den väldigt volymsvag och har avtagit lite med åren eller så upplever jag det bara så. Sedan är det en något mer lågfrekvent ton som kommer någon gång ibland och varar under 10-30 sekunder.

Har också en kraftig överkänslighet mot starka ljud likt vad andra redan har nämnt. T.ex när man skall lägga in porslin i skåpet tar jag alltid det extremt försiktigt samt undviker så gott jag kan att vara nära när andra slamrar in det. Har med tiden blivit bättre men är ändå väldigt försiktig. Känslan är att det "kraxar" (finns det ett ordet?) el. krackellerar något i örat.

Hörseln är kraftigt nedsatt på vänster öra.

Vad har jag att tacka för detta? Troligtvis tre saker.

15 år gamla satte vi på det högsta vi kunde och banka och slog i en liten lokal.

För mycket lyssnande, synteditering och mixande i hörlurar.

Alla de gånger någon/alla spelade för högt i replokalen. Trummisen som får fnatt och plötsligt slår stenhårt i virvelkaggen. Någon trycker in sladden i förstärkaren vilken står på hög volym och annat skoj.

Är lite rädd att det skall bli värre men det verkar faktiskt inte som det går åt det hållet.

• 3 weeks later...
Hej Molkom! Det var et tag sedan du fick ont i örat, hur är det nu ha det blivit bättre?

Först och främst, ursäkta för mitt väldigt sena svar. Tyvärr så har örat inte blivit bättre och jag hör nu ständigt en högfrekvent ton som är särskilt irriterande när jag ska försöka sova så klart... hör då -- när det är tyst runtomkring alltså -- även en lägre, mer svängig, ton som låter ungefär som hemmaradiostationer i gamla filmer när de sitter och söker och vrider och inte får in någon signal.

Ljudet var under de första fyra veckorna faktiskt på en stadig nedgång, men efter att ha gjort något urbota dumt (kommer nog få bannor från en viss person här som gett mig bra råd 🙂) så verkar det ha stabiliserat sig på en jobbig nivå.

Vad gjorde jag? Efter att ha gått till en läkare som påstod att det var på grund av en vaxpropp som jag fått smärtan etc. så fick jag upp hoppet. Jag antar att jag under de fyra veckorna då jag hade haft ont hade bidragit lite extra till vaxproppen genom att ständigt gå med öronpropp... i v f, efter att ha fixat det så sa försäkrade doktorn att jag kunde 'leva som vanligt' och gå på karaoke, konserter eller vad jag ville utan att oroa mig. (Jag borde nästan stämma honom även om jag inte trodde helt på honom ;p) Men faktiskt, ljudet hade dämpats avsevärt efter att ha tagit bort vaxet.

I v f, som sagt av människor i alla tider så är hoppet det sista som överger människan, och jag ville så gärna tro på honom, så när tre personer som jag hoppades lära känna bättre bjöd med mig på karaoke efter en öl så sa jag ja och tänkte, "Doktorn sa det var lugnt, och dessutom har jag med mig öronproppar så det är nog lugnt!" Oj vad fel jag hade. Efter karaoken kom ljudet tillbaks starkare igen och den natten kunde jag inte sova. Efter en vecka eller två av att vara försiktig igen så insåg jag så sakteliga att ljudet inte skulle avta i takt med att dagarna gick denna gång... grät nästan av min egen dumhet. Nu har det kanske gått en månad sedan den kvällen om inte lite mer och jag kan inte undgå att undra om allt hade varit hyfsat bra om jag inte gått dit. Man lär ju så länge man lever, men den läxan är något jag gärna hade undsluppit.

Hur som helst, gick förra veckan till en öronspecialist som var tusen ggr bättre än den första doktorn, men de sa att jag borde ha kommit dit inom en månad och att det nu var svårt att diagnosticera mig och få fram orsaken. De trodde det kunde bero på någon nerv som låg i kläm, eller att trumhinnan eller någonting i närheten inte fick tillräckligt med blodtillförsel för att läka den möjliga skada - dock osynlig - som uppstått. Min japanska är inte så bra så jag förstod inte allt de ville få fram... men de var snälla och ritade bilder åt mig 😆

Hur som helst fick jag lite medicin (de är glada i att dela ut medicin här) som ska hjälpa blodcirkulationen. Fick även några vitamintabletter (B-vitamin kanske?). Imorgon ska jag dit igen och de skulle göra några fler tester och kanske ge mig en enveckas kur av steroider! Kan det verkligen vara bra? Ujuj, haha. Får väl se till att gymma lite extra under den veckan då så kanske jag får ut någon bra effekt av medicinen i a f 🙂 Verkade på doktorerna att en vecka bara skulle kunna ge acne som bieffekt, och hoppas verkligen de har rätt. För även om acne inte är kul så är impotens/sterilitet eller vad jag har hört att man kan få desto mindre roligt. Håller tummarna.