Jump to content
Annons

Bästa mjukvaru-synthen


bubben

Recommended Posts

Den är dags att bli utsedd!

(dels för att jag ska kirra en och dels för att det är skoj 😉)

EDIT: Med tanke på att det redan fanns en relativ aktuell tråd om detta så slog jag ihop trådarna. / MVH Neko

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
My oh my... När vi ändå är i farten, ska vi passa på att utse den bästa skostorleken, den bästa inomhustemperaturen samt vilken av våra 32 tänder som är bäst? :rolleyes:

Om du nu måste tjata över det så är det som följer:

1: Stl 44,

2: +18C

3: Den bakom övre högra hörntanden.

Det är ju allmänt känt.

:rolleyes:😕😠

Link to comment
Dela på andra sajter

jobbar ju egentligen mest i Reason, vilket _nästan_ är en sjukt avancerad mjukvarusynth/sampler/effektburk i sig, men jag tycker Spectrasonics Trilogy är grymt ball för bas (det lilla jag har kunnat leka med den har vart galet!), Native Instruments Reaktor 5 har jag lekt ett (stort) antal timmar med i polarens studio. Arturia Minimoog var också jävligt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

FM7, Propheten, Absynth tycker jag är häftiga.

Jag är inte så förtjust i Absynth, alldeles för svårhanterad och jag förstår inte riktigt hur jag ska få in den i någon musik jag gör, det känns liksom inte som att den är gjord med låtar i åtanke, bara ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
jonathan j (oregistrerad)

Absynth är helt klart den mest välljudande och flexibla mjuksynth jag testat.

Har blivit något av standard för filmmusikskapare men jag använder den till allt.

Sen den bästa kopian tycker jag är arturias minimoog som läter fantastiskt (har visserligen aldrig testat orginalet men endå...)

Men absynth vinner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag bättre om Absinth än Absynth... den flytande varianten då... 😉

Vad gäller mjukvarusynth så har jag provat många, men det är i stort sett bara NI Pro-53 som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en svaghet för ASynth, som gör riktigt bra minimoogljud. Ett av de få program som jag betalat för. (Brukar annars få en massa programvara från olika ställen. Pirat kan du vara själv.) Om jag ska använda en softsynt så brukar det oftast sluta med att jag tar fram ASynth i slutändan i alla fall. Tror det har nånting att göra med att det har så enkelt interface med ett minimum av knappar och rattar att bry sig om, och ett moogfilter som låter riktigt realistiskt. Enligt utvecklaren så är ASynth 2 på väg snart också, med betydligt fler finesser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går juh inte att säga så.

Vore som att säga vilken blomma som är vackrast, vilken tjej som är snyggast, vilken låt som är bäst, vilken lyktstolpe som framkallar mest obehag... Det ligger i betraktarens öga; eller i det här fallet, lyssnarens öra.

Beror alltså helt och hållet på vad du är ute efter..

Link to comment
Dela på andra sajter

jonathan j (oregistrerad)

Visst är Absinth gott-fast inte i stora mängder, då riskerar man vakna upp på något okänt ställe med någon okänd figur på fel sida om sängen-antog redan första gången jag hörde talas om Absynth att namnet måste inspirerats av den gamla likören...

Klart att det igentligen inte går att säga vilken som är bäst efterssom smaken är olika, men det är ju kul å se vad andra tycker...Asynth har jag tex inte hört talas om och Legacy-visst om man vill låta som alla andra (bortsett från MS-20 som är bra på att skruva fram snedstämda lead-ljud o basar)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lead: DiscoDSP Discovery v.2

Bas: Linplug Albino 2

FX: ReFX Vanguard

Obs: Detta är vad jag tycker så hacka inte up er på nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: impOSCar. FETARE än en julgris! och inte så stygg mot datorn.

2: AAS Tassman 4. Ja den är som tre kilo smör, FLOTTIG! men tyvärr fet mot datorn också, klår Reaktor i ljudkvalitet med hästlängder enl mig.

3: Reaktor 5. Nu låter Reaktor riktigt bra och fet, men lite svårjobbad tycker jag.

4: REASON 3. En gammal favorit som jag inte kan vara utan, fattar inte hur de lyckats så bra med alla ljuden=fläsk. Köp den!

5: Sytrus. En ny bekantskap som förvånat mig att jag inte hört så mycket om, måste testas!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...