suedehead Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Varför ska det vara så svårt att mixa akustiska gitarrer ! 😳 Får det aldrig att låta proffsigt, låter mest bara "smutsigt" nåra tips ?? vad anväder ni för pluggar eller outboars till det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 En anpassad akustik och "rätt" mikplacering är mycket av soundet. Sedan tycker jag att speltekniken spelar stor roll också. Blir aldrig nöjd med ljudet när jag själv spelar akustisk gitarr. Känner däremot två riktigt duktiga ak-gitarrister och de gånger jag spelat in dom har det blivit mycket positivare resultat. Men laborerar med akustik och mikplacering så ska du se att det händer en hel del. En annan sak. Undvik att spela in akustisk gitarr med kompressor. En fel inställd kompressor kan verkligen sabba ljudet, få det burkigare och/eller trasa sönder transienterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pXp Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 (edited) Med en riktigt bra gitarr, en bra mick och ett lämpligt rum kommer man ganska långt. Jag behöver sällan använda något annat än lite reverb och kanske aningen eq. Däremot håller jag med dig om att det är svårt att hitta rätt instrumentering tillsammans med akustisk gitarr, det passar liksom inte ihop med allt. //peAk edit: Naturligtvis spelar också mickposition stor roll, men jag kör nästan uteslutande med ca 10cm avstånd lite vinklat (i höjdled) mot 12-14:e bandet. Detta beror ju också vilken mick som används. Jag kör oftast med Line Audios cm2, vilken är en mycket prisvärd mick, dock lite dåligt signal/brus-värde. Väntar förväntansfullt på cm3 då detta ska ha förbättrats! Vidare spelar jag in i ett litet rum som är dämpat, men inte för dämpat. Jag tycker att en akustisk gitarr jobbar ganska bra mot en del tidiga reflexer (dock inte för mycket!). Det finns naturligtvis andra sätt att jobba på, men det här funkar för mig. Edited September 16, 2005 by pXp Link to comment Share on other sites More sharing options...
berch Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 (edited) Variax acoustic 700 är inte helt fel heller. Låter inte perfekt i alla stycken men tillräckligt bra, för mig var den värd varenda krona! Edited September 16, 2005 by berch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Beror på hur resten av Arrangemanget ser ut. Du får se till att Mixa så att gittarerna får utrymme Kanske skära lite bas och Boosta lite Mellaregister. Sedan är det oftast lättare att EQ med själva micken istället för att i efterhand försöka fixa till ljudet. Framför / Bakom / under / över / 12:e bandet / 5:e bandet osv. Varje gitarr har ett unikt sound och en Sweetspot där den låter som bäst så det gäller att leta upp det stället med micken. Så på med hörlurarna och kryp på golvet med micken tills du hittat det Ljud du vill ha. Sedan som ovanstående personer sagt så gör rummet sitt oxå. Har du inte Dämpat Inspelningsrum får du försöka dämpar med täcken , Kuddar och liknande tills Rummet låter som du vill ha det. Ut med alla andra gitarrer ur rummet under inspelning så du inte får klang ur dom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
suedehead Posted September 16, 2005 Author Share Posted September 16, 2005 brukar köra med en sm57:a , kanske en dålig ide ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pXp Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 brukar köra med en sm57:a , kanske en dålig ide ? Har ingen erfarenhet utan sm57'an, men jag tvivlar på att Shure skulle göra en direkt dålig mikrofon. Däremot ser frekvensgången lite lustig ut, jag föredrar nog hellre en mer rak som cm2: Shure sm57: Line Audio cm2: Dock är ju båda av typen cardioid (njure) och som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra. Sen är ju sm57'an är dynamisk och cm2 kondensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra. Snarare Njure. Bättre upptagning av själva gitarrljudet. Om man däremot sjunger samtidigt kan Rundtagande vara ett bättre alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pXp Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra. Snarare Njure. Bättre upptagning av själva gitarrljudet. Om man däremot sjunger samtidigt kan Rundtagande vara ett bättre alternativ. Ok! Så bra, för jag har alltid varit nöjd med mitt ljud och inte ansett mig behöva prova någon rundtagande 🙂 Har för mig att jag läste i Studios inspelningsspecial att rundtagande mick var att föredra, men men... den gamla hederliga regeln "låter det bra, så är det bra" gäller väl även här 🙂 //peAk Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 (edited) prova att stereo micka också. Lajna in i en kanal på ljudkortet (om gitarren har inbyggd mick dvs) och micka upp en... Brukar bli bra. Annars funkar dubbar bra också om gitarristen är tajt. Speltekniken är a och o. Det är den som betyder mest tycker jag. annars behövs det inte så mycket mixning på gitarrer. Mest eq förstås, men prova med en lätt kompressor för att få det lite mindre dynamiskt... Fast inte på insignalen som nån annan också skrev. Edited September 16, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik123 Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 Rundtagande är bra om man har ett inspelningsrum som i sig självt låter väldigt bra. Dynamisk mick som SM57 känns lite sådär faktiskt... men det kanske går att få till nåt. Personligen skulle jag välja en bra konding, helst småmembranare, njure. Bra gitarr samt nya strängar är väl också lämpligt att nämna. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
suedehead Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 tack för alla inlägg 🙂 men har nån något tips hur man ska mixa det sedan kanske nån speciell plugg ni kan rekomendera `? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 (edited) EQ , Reverb , Kompressor. Alla funkar i lagom mängd. Vissa bättre än andra. Du får köra Trial and Error metoden. Sedan som folk sagt tidigare så är signalkvaliteten IN i datorn viktigare för ljudet än vad alla EQ i världen kan fixa. En SM57 kommer att låta Fattigt jänfört med en U47 eller C12. En Behringer Preamp låter Kasst jämfört med en Xlogic. Men en så ren och klar signal som möjligt utan för mycket brus brukar fungera om det inte är rent Akustiskt material. Som jag sagt tidigare EQ:a med micken istället för att försöka kompensera dåligt inspelat material med Mjukvaru EQ:n Edited September 20, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
suedehead Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 tack ska nog försöka hitta mig en lämpligare mick 🙁 en fråga till dock ... vad är Trial and Error metoden ? 🙁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik123 Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Man försöker, och så blir det fel. Åsså försöker man igen, men det blir ändå fel, men kanske liiiite bättre. Och så vidare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xarl Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 brukar köra med en sm57:a , kanske en dålig ide ? Har ingen erfarenhet utan sm57'an, men jag tvivlar på att Shure skulle göra en direkt dålig mikrofon. Däremot ser frekvensgången lite lustig ut, jag föredrar nog hellre en mer rak som cm2: Shure sm57: Line Audio cm2: Dock är ju båda av typen cardioid (njure) och som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra. Sen är ju sm57'an är dynamisk och cm2 kondensator. Ang frekvensgången: Det är väl därför SM57:an är så poppis. Det är väl sådär man EQ:ar upp ett lite dovt o instängt sound ! Så den har det lixom redan från början 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murdock Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jepp och så passar den eq:n bra i livesammanhang också, tar hand om en del skit direkt och är mindre känslig för rundgång. En sm57 på ackustiskt gitarr är väl inte något naturbrott tycker jag, frågan är bara vilket ljud man är ute efter. xarl var kommer din avatar ifrån? Jag tycker det ser ut som nivåmätarna i Digas inspelare.. *rysning* Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 (edited) Jag skulle nog inte rekomendera en SM57 för att spela in en akustisk gitarr, som du säger.. det låter luddigt och matt... Själv brukar jag använda 2 micar. 1 Lineaudio CM2 (som i det grafiska exemplet) ca 20 cm upp på bandet från ljudhålet räknat, riktad ca 30 grader upp mot huvudet på gitarrhalsen .. Avstånd ca 25~30 cm. Sen har har en ADK51 snett nedanför ljudhålet riktad 30 grader i motsatt riktning.. ca 35~40 cm från gitarren. Sen brukar jag inte göra så mycket åt det ljudet i mixen inte.. Kanske skära lite under 80~150 Hz beroende på vad gitarren mixas med.. Lite lätt kompressor kan också behövas. EDIT: Hittade en artikel som jämför micar (bl.a SM57) med ljudexempel. http://www.harmony-central.com/Features/CondenserMic/ Edited September 30, 2005 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndersL Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 För att upprea det som sagts tidigare; en bra gitarr är nästan hela hemligheten. Har en ganska billig gitarr själv, och det är oftast den som tar längst tid att få till när jag spelar in och mixar. Nu har jag fått låna hem en Gulid i 25 000 kr-klassen som jag spelat in med idag. Med den "traditionella 12:e bandet-metoden" lät det bra på en gång. Skar lite bas i efterhand bara, och lite kompression för att den inte skulle sticka ut i mixen, sen var det klart. Flyttade micen fram och tillbaka för att prova lite annorlunda mic-placeringar också, när jag ändå hade gitarren hemma, och det lät bara annorlunda, aldrig direkt dåligt. Har upplevt samma sak med trummor. Det är enorm skillnad mellan budget-set och lite dyrare set. Det är bättre att lägga pengar på bra instrument i första hand, istället för mikrofoner. Men det är ju bara vad jag tycker... 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now