Jump to content
Annons

så svårt !


suedehead

Recommended Posts

Annons

En anpassad akustik och "rätt" mikplacering är mycket av soundet. Sedan tycker jag att speltekniken spelar stor roll också. Blir aldrig nöjd med ljudet när jag själv spelar akustisk gitarr. Känner däremot två riktigt duktiga ak-gitarrister och de gånger jag spelat in dom har det blivit mycket positivare resultat.

Men laborerar med akustik och mikplacering så ska du se att det händer en hel del.

En annan sak. Undvik att spela in akustisk gitarr med kompressor. En fel inställd kompressor kan verkligen sabba ljudet, få det burkigare och/eller trasa sönder transienterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en riktigt bra gitarr, en bra mick och ett lämpligt rum kommer man ganska långt. Jag behöver sällan använda något annat än lite reverb och kanske aningen eq.

Däremot håller jag med dig om att det är svårt att hitta rätt instrumentering tillsammans med akustisk gitarr, det passar liksom inte ihop med allt.

//peAk

edit: Naturligtvis spelar också mickposition stor roll, men jag kör nästan uteslutande med ca 10cm avstånd lite vinklat (i höjdled) mot 12-14:e bandet. Detta beror ju också vilken mick som används. Jag kör oftast med Line Audios cm2, vilken är en mycket prisvärd mick, dock lite dåligt signal/brus-värde. Väntar förväntansfullt på cm3 då detta ska ha förbättrats!

Vidare spelar jag in i ett litet rum som är dämpat, men inte för dämpat. Jag tycker att en akustisk gitarr jobbar ganska bra mot en del tidiga reflexer (dock inte för mycket!).

Det finns naturligtvis andra sätt att jobba på, men det här funkar för mig.

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur resten av Arrangemanget ser ut.

Du får se till att Mixa så att gittarerna får utrymme

Kanske skära lite bas och Boosta lite Mellaregister.

Sedan är det oftast lättare att EQ med själva micken istället för att i

efterhand försöka fixa till ljudet.

Framför / Bakom / under / över / 12:e bandet / 5:e bandet osv.

Varje gitarr har ett unikt sound och en Sweetspot där den låter som

bäst så det gäller att leta upp det stället med micken.

Så på med hörlurarna och kryp på golvet med micken tills du hittat det Ljud du vill ha.

Sedan som ovanstående personer sagt så gör rummet sitt oxå.

Har du inte Dämpat Inspelningsrum får du försöka dämpar med

täcken , Kuddar och liknande tills Rummet låter som du vill ha det.

Ut med alla andra gitarrer ur rummet under inspelning så du inte får klang ur dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar köra med en sm57:a , kanske en dålig ide ?

Har ingen erfarenhet utan sm57'an, men jag tvivlar på att Shure skulle göra en direkt dålig mikrofon.

Däremot ser frekvensgången lite lustig ut, jag föredrar nog hellre en mer rak som cm2:

Shure sm57:

fSM57_large.gif

Line Audio cm2:

CM2PLOTS.GIF

Dock är ju båda av typen cardioid (njure) och som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra.

Sen är ju sm57'an är dynamisk och cm2 kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra.

Snarare Njure.

Bättre upptagning av själva gitarrljudet.

Om man däremot sjunger samtidigt kan Rundtagande vara ett bättre alternativ.

Ok! Så bra, för jag har alltid varit nöjd med mitt ljud och inte ansett mig behöva prova någon rundtagande 🙂

Har för mig att jag läste i Studios inspelningsspecial att rundtagande mick var att föredra, men men... den gamla hederliga regeln "låter det bra, så är det bra" gäller väl även här 🙂

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

prova att stereo micka också. Lajna in i en kanal på ljudkortet (om gitarren har inbyggd mick dvs) och micka upp en... Brukar bli bra. Annars funkar dubbar bra också om gitarristen är tajt.

Speltekniken är a och o. Det är den som betyder mest tycker jag.

annars behövs det inte så mycket mixning på gitarrer. Mest eq förstås, men prova med en lätt kompressor för att få det lite mindre dynamiskt... Fast inte på insignalen som nån annan också skrev.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Rundtagande är bra om man har ett inspelningsrum som i sig självt låter väldigt bra. Dynamisk mick som SM57 känns lite sådär faktiskt... men det kanske går att få till nåt.

Personligen skulle jag välja en bra konding, helst småmembranare, njure. Bra gitarr samt nya strängar är väl också lämpligt att nämna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ , Reverb , Kompressor.

Alla funkar i lagom mängd.

Vissa bättre än andra.

Du får köra Trial and Error metoden.

Sedan som folk sagt tidigare så är signalkvaliteten IN i datorn

viktigare för ljudet än vad alla EQ i världen kan fixa.

En SM57 kommer att låta Fattigt jänfört med en U47 eller C12.

En Behringer Preamp låter Kasst jämfört med en Xlogic.

Men en så ren och klar signal som möjligt utan för mycket brus

brukar fungera om det inte är rent Akustiskt material.

Som jag sagt tidigare EQ:a med micken istället för att försöka kompensera dåligt

inspelat material med Mjukvaru EQ:n

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
brukar köra med en sm57:a , kanske en dålig ide ?

Har ingen erfarenhet utan sm57'an, men jag tvivlar på att Shure skulle göra en direkt dålig mikrofon.

Däremot ser frekvensgången lite lustig ut, jag föredrar nog hellre en mer rak som cm2:

Shure sm57:

fSM57_large.gif

Line Audio cm2:

CM2PLOTS.GIF

Dock är ju båda av typen cardioid (njure) och som jag förstått det är en rundupptagande mick att föredra.

Sen är ju sm57'an är dynamisk och cm2 kondensator.

Ang frekvensgången:

Det är väl därför SM57:an är så poppis. Det är väl sådär man EQ:ar upp ett lite dovt o instängt sound !

Så den har det lixom redan från början 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp och så passar den eq:n bra i livesammanhang också, tar hand om en del skit direkt och är mindre känslig för rundgång. En sm57 på ackustiskt gitarr är väl inte något naturbrott tycker jag, frågan är bara vilket ljud man är ute efter.

xarl var kommer din avatar ifrån? Jag tycker det ser ut som nivåmätarna i Digas inspelare.. *rysning*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte rekomendera en SM57 för att spela in en akustisk gitarr, som du säger.. det låter luddigt och matt...

Själv brukar jag använda 2 micar. 1 Lineaudio CM2 (som i det grafiska exemplet) ca 20 cm upp på bandet från ljudhålet räknat, riktad ca 30 grader upp mot huvudet på gitarrhalsen .. Avstånd ca 25~30 cm.

Sen har har en ADK51 snett nedanför ljudhålet riktad 30 grader i motsatt riktning.. ca 35~40 cm från gitarren. Sen brukar jag inte göra så mycket åt det ljudet i mixen inte.. Kanske skära lite under 80~150 Hz beroende på vad gitarren mixas med.. Lite lätt kompressor kan också behövas.

EDIT: Hittade en artikel som jämför micar (bl.a SM57) med ljudexempel.

http://www.harmony-central.com/Features/CondenserMic/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
AndersL (oregistrerad)

För att upprea det som sagts tidigare; en bra gitarr är nästan hela hemligheten. Har en ganska billig gitarr själv, och det är oftast den som tar längst tid att få till när jag spelar in och mixar. Nu har jag fått låna hem en Gulid i 25 000 kr-klassen som jag spelat in med idag. Med den "traditionella 12:e bandet-metoden" lät det bra på en gång. Skar lite bas i efterhand bara, och lite kompression för att den inte skulle sticka ut i mixen, sen var det klart. Flyttade micen fram och tillbaka för att prova lite annorlunda mic-placeringar också, när jag ändå hade gitarren hemma, och det lät bara annorlunda, aldrig direkt dåligt.

Har upplevt samma sak med trummor. Det är enorm skillnad mellan budget-set och lite dyrare set.

Det är bättre att lägga pengar på bra instrument i första hand, istället för mikrofoner. Men det är ju bara vad jag tycker... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...