Jump to content
Annons

M-audio 410 FW


Hellpig

Recommended Posts

Jaha, jag som var så nöjd med mitt nya ljudkort... det varade 4 dagar. Idag när jag kom och satte på datorn för att spela in lite så - öh? Ingen signal in, ingen strömlampa som lyste, helt dött. Testade andra portar, startade om datorn osv - inget hjälpte. Gick till butiken där de dock var hjälpsamma och lovade att skicka iväg det bums och alternativt ge mig ett sprillans nytt om det inte kunde fixas men det gör ju inte så mycket för mig hör och nu!

Men det jag tänkte fråga om var egentligen detta:

Kortet körs ju som bekant via Firewire. När jag hade det inkopplat och stängde av ljudkortet ("påknappen" på ljudkortet alltså) så fortsatte den blå powerlampan att blinka. Ganska irriterande när man sitter på kvällen och pysslar med något annat! Igår drog jag helt sonika ut FW-kabeln och bröt så strömförsörjningen så jag undrar om detta kan vara anledningen till att det dog? I instruktionerna så varnar M-audio för att "hotplugin" kan leda till att kortet pajar - men hur är det med "hotplugout"?

Jag är därmed lite skraj för att jag har orsakat haveriet men undrar samtidigt hur man annars skall bli av med blinkandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjepa över lampan.

Well, efter denna syrliga kommentar förstår jag att jag kanske måste uttrycka mig mer adekvat för att frambringa det budskap jag ville ha fram egentligen:

Är det normalt att powerlampan blinkar trots att man har stängt av ljudkortet? Jag undrar eftersom jag misstänker att det eventuellt var fel på kortet redan från start. Någon annan som har ett likadant kort kan med all säkerhet svara på detta.

Och Neko... moget svar för att komma från en moderator. 😠😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kortet körs ju som bekant via Firewire. När jag hade det inkopplat och stängde av ljudkortet ("påknappen" på ljudkortet alltså) så fortsatte den blå powerlampan att blinka. Ganska irriterande när man sitter på kvällen och pysslar med något annat! Igår drog jag helt sonika ut FW-kabeln och bröt så strömförsörjningen så jag undrar om detta kan vara anledningen till att det dog? I instruktionerna så varnar M-audio för att "hotplugin" kan leda till att kortet pajar - men hur är det med "hotplugout"?

Jag är därmed lite skraj för att jag har orsakat haveriet men undrar samtidigt hur man annars skall bli av med blinkandet...

Hot-plugging kan innebära både att koppla in och koppla en enhet med strömmen på, så... ja, du skulle kunna ha pajat den när du drog ut sladden.

Hoppas det ordnar sig. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjepa över lampan.

Well, efter denna syrliga kommentar förstår jag att jag kanske måste uttrycka mig mer adekvat för att frambringa det budskap jag ville ha fram egentligen:

Är det normalt att powerlampan blinkar trots att man har stängt av ljudkortet? Jag undrar eftersom jag misstänker att det eventuellt var fel på kortet redan från start. Någon annan som har ett likadant kort kan med all säkerhet svara på detta.

Och Neko... moget svar för att komma från en moderator. 😛😄

Ber om ursäkt för mitt korthuggna svar. Har även jag kört med det kortet en stund och haft samma problem, och därav lösningen, tejpa över lampan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom fw410 har fått massa skit funderar jag på vad det finns för alltenativ med liknande specar... Eller ja i alla fall 2 preampade in, fw och liknande pris som skulle kunna funka bättre. Har nämligen en klasspolare som skall köpa fw ljudkort till sin powerbook och jag rekade just fw410 men efter att ha läst detta sagt åt honom att kanske tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko: OK, sorry... jag trodde bara du var sarkastisk!

Vortex: Jag menade att datorn var fortfarande påslagen men kortets strömbrytare avslagen. Antar att Nekos tips med tejp inte är så dumt... förutsatt att jag får mitt kort fixat trots min dumhet! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Glaader (oregistrerad)

M-Audio FW 410 suger sådana mängder purjo att änglarna gråter. Det tappar drivrutinerna stup i kvarten. Min lösning är att sälja skräpet och tjacka någonting annat. Usch! Har haft ett sådant där kortåbäke själv, och jag hatade det. Känner ett halvdussin andra som tycker likadant, mest Mac-snubbar, men även the occasional pc-användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio FW 410 suger sådana mängder purjo att änglarna gråter. Det tappar drivrutinerna stup i kvarten. Min lösning är att sälja skräpet och tjacka någonting annat. Usch! Har haft ett sådant där kortåbäke själv, och jag hatade det. Känner ett halvdussin andra som tycker likadant, mest Mac-snubbar, men även the occasional pc-användare.

Dessutom är drivarna ganska kassa, i alla fall macdrivarna. Pcdrivarna har jag inte utsatt för någon testning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...