Jump to content
Annons

IDOL?


1pabloo

Recommended Posts

Jag vet inte om jag är den enda personen här men jag tycker verkligen det är vidrigt! Det är ungefär som att skratta åt efterblivna på gatan! Visst, nu säger ni att de går skylla sig själva som ger sig in i det, men har inte de rätt att ha drömmar också? Ska t.ex efterblivna vara tvugna att stanna hemma för att slippa bli utskrattade?!

Sen kan man ju undra när detta kommer att slutaPå början av 90-talet var det skådespelare som stod för nöjet, nu på senare tid är det däremot riktiga människor. Om man t.ex tar upp Big Brother där folk har sex på TV, hur tror ni människor på 80-90-talet, eller ännu tidigare skulle reagera? Ni tycker säkert att det är harmlöst men hur länge kommer det att pågå? Hur många år dröjer det innan vi ser gladiator-spel på tv... med riktiga människor!?

De flesta försvarar nu med att så långt kommer det aldrig att gå! Varför inte? Sa man inte liknande under '94 i Rwanda? Eller om nazityskland? Folk säger hela tiden att man ska kunna sin historia för att inte upprepa samma misstag, ändå gör vi det hela tiden!

Möjligt att ni tycker jag är lite drastisk nu men nån stans tycker jag att man ska sätta gränsen. När underhållning går ut på att håna andras drömmar har det gått för långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Håller med, det är vidrigt! Är han Clabbe den ende i Juryn som inte är sociopat?, ärligt alltså? Att försvara det hela med att folk tittar är även det

helt fel! Folk tittar på självmord/bilolyckor också, så ska vi då ha TV-program där folk kör av vägen och sedan vinner pengar ifall dom överlevde?

Hur många år dröjer det innan vi ser gladiator-spel på tv... med riktiga människor!

(Edit: Ultimate Fighting & Co är som Gladiatorspel fast utan svärd och tigrar men annars är (i stort sett allt) inklusive strypning tillåten!)

- Det finns redan dock utan tillhyggen/vapen... än så länge! Fast där måste jag säga att jag tycker Idol är klart värre, på alla sätt, ärligt alltså!

Vill fullt friska män slå varandra sönder och samman så låt dom, men förnedra inte förståndshandikappade i TV, tack :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många år dröjer det innan vi ser gladiator-spel på tv... med riktiga människor!

- Det finns redan dock utan tillhyggen/vapen... än så länge! Fast där måste jag säga att jag tycker Idol är klart värre, på alla sätt, ärligt alltså!

Kallar du det gladiatorspel?

😳:rolleyes:

*pst* http://en.wikipedia.org/wiki/Gladiator *pst*

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gång har jag tittat på Idol 2005 med tjejerna. Jag tyckte det var intressant att se om de intryck man får av första omgångens a capella-sång stämmer med branchfolkets i juryn. Ofta stämmer det men de är också mycket inriktade på utseendet och det icke-sångliga framförandet vilket gör att de spolar även de som sjunger kanonbra men inte faller dem på läppen utseendemässigt. Väldigt ytligt! Men det som gör mig minst sagt illamående är den osympatiska människosyn juryn förmedlar. Det verkar som de är tillsagda av programledningen att underhållningsvärdet (och säkert deras löner) stiger om de kan såga folk på ett så förnedrande sätt som möjligt. Clabbe har jag tidigare tyckt verkat rätt trevlig men när han frågar om en deltagare kan försvinna ut genom dörren snabbare än han räknar ner från tio förnedrar han inte bara grabben som lommar iväg utan också sig själv. Fast till ikväll hade han tydligen hunnit gå i charmskola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta stämmer det men de är också mycket inriktade på utseendet och det icke-sångliga framförandet vilket gör att de spolar även de som sjunger kanonbra men inte faller dem på läppen utseendemässigt. Väldigt ytligt!

Big fucking surprise! Nuförtiden odlar vi artister, varför ska man kunna sjunga perfekt när det finns uppfinningar som Autotune? Allt handlar om utseendet, och producenterna som ligger bakom, men de får ju inte äns en bråkdel av vad de förtjänar!

1. Britney går och väljer en produktion som hon tycker om, liknande val av tapeter.

2. Britney springer snabbt förbi studion och sjunger in ett acapella.

3. Ljudteknikerna lägger alla falska noter rätt med Autotune.

4. Britney är rik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta stämmer det men de är också mycket inriktade på utseendet och det icke-sångliga framförandet vilket gör att de spolar även de som sjunger kanonbra men inte faller dem på läppen utseendemässigt. Väldigt ytligt!

Big fucking surprise! Nuförtiden odlar vi artister, varför ska man kunna sjunga perfekt när det finns uppfinningar som Autotune? Allt handlar om utseendet, och producenterna som ligger bakom, men de får ju inte äns en bråkdel av vad de förtjänar!

1. Britney går och väljer en produktion som hon tycker om, liknande val av tapeter.

2. Britney springer snabbt förbi studion och sjunger in ett acapella.

3. Ljudteknikerna lägger alla falska noter rätt med Autotune.

4. Britney är rik.

Sett på Idol? 🙁

Hälften av dom som är kvar nu är bra sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta stämmer det men de är också mycket inriktade på utseendet och det icke-sångliga framförandet vilket gör att de spolar även de som sjunger kanonbra men inte faller dem på läppen utseendemässigt. Väldigt ytligt!

Big fucking surprise! Nuförtiden odlar vi artister, varför ska man kunna sjunga perfekt när det finns uppfinningar som Autotune? Allt handlar om utseendet, och producenterna som ligger bakom, men de får ju inte äns en bråkdel av vad de förtjänar!

1. Britney går och väljer en produktion som hon tycker om, liknande val av tapeter.

2. Britney springer snabbt förbi studion och sjunger in ett acapella.

3. Ljudteknikerna lägger alla falska noter rätt med Autotune.

4. Britney är rik.

Sett på Idol? 🙁

Hälften av dom som är kvar nu är bra sångare.

men knappast högprioriterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag är den enda personen här men jag tycker verkligen det är vidrigt! Det är ungefär som att skratta åt efterblivna på gatan! Visst, nu säger ni att de går skylla sig själva som ger sig in i det, men har inte de rätt att ha drömmar också? Ska t.ex efterblivna vara tvugna att stanna hemma för att slippa bli utskrattade?!

Sen kan man ju undra när detta kommer att slutaPå början av 90-talet var det skådespelare som stod för nöjet, nu på senare tid är det däremot riktiga människor. Om man t.ex tar upp Big Brother där folk har sex på TV, hur tror ni människor på 80-90-talet, eller ännu tidigare skulle reagera? Ni tycker säkert att det är harmlöst men hur länge kommer det att pågå? Hur många år dröjer det innan vi ser gladiator-spel på tv... med riktiga människor!?

De flesta försvarar nu med att så långt kommer det aldrig att gå! Varför inte? Sa man inte liknande under '94 i Rwanda? Eller om nazityskland? Folk säger hela tiden att man ska kunna sin historia för att inte upprepa samma misstag, ändå gör vi det hela tiden!

Möjligt att ni tycker jag är lite drastisk nu men nån stans tycker jag att man ska sätta gränsen. När underhållning går ut på att håna andras drömmar har det gått för långt!

Du är inte den ända personen.. Jag tycker det är värdelöst.. 🙁

Det har blivit en grej at dom skall vara taskiga mot "eleverna" eller dom som inte sjunger som Celine Dion direkt, kul? knappast!

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Då var det start för ny säsong idag!

Enligt Daniel Breitholtz ska det finnas många talanger i fältet som är så bra att tittarna får svårt att välja ut 10 av dem till finalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med, det är vidrigt! Är han Clabbe den ende i Juryn som inte är sociopat [...]

Yep. Han är ett gubbsjukt svin i stället.

Jag kan bara hålla med. Jag är less. På all jävla plast. På all jävla skit som till synes normala människor faktiskt sitter och glor på. Helt galet.

Herregud sån skit det är, idol. Fy fan.

Det är bara att slänga ut TVn. Basta.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Min gamla klasskompis gick tydligen vidare nyss fick jag höra! Måste se reprisen. Hon sjunger ju faktiskt grymt bra fast det är lite Carola-varning på henne med allt jävla wailande.

Edit: Här kan man tydligen kolla. Terese Persson heter hon om nån är intresserad. Har ju då kompat henne i en musikal vi gjorde, hoppas på lite recognition.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på Erik Segerstedt imorgon! 😄

Han kanske ni redan har hört här på forumet. Alltså här.

Som en liten cliffhanger kan jag ju säga att han inte var helt populär hos alla jurymedlemmar. 😛

Edit: Öh... om ni vill lyssna så finns det låtlänk i slutet på andra sidan.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mest förvånad över alla "muppar" som går dit och dessutom tas med i programmet...! Vissa är det ju nästan synd om redan från början, och att då ytterliggare håna dem för sin sånginsats känns ju som att sparka på nån som redan ligger...

Jag tycker faktiskt att det är roligast att kolla på de som faktiskt sjunger bra, allt annat skulle de kunna stryka om jag fick bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Juryn lyckas ju riktigt bra i det här konceptet tycker jag. Det är sen när publiken röstar som det barkar åt helvete. Så åtminstone i vårt land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir mest förvånad över alla "muppar" som går dit och dessutom tas med i programmet...! Vissa är det ju nästan synd om redan från början, och att då ytterliggare håna dem för sin sånginsats känns ju som att sparka på nån som redan ligger...

Jag tycker faktiskt att det är roligast att kolla på de som faktiskt sjunger bra, allt annat skulle de kunna stryka om jag fick bestämma.

Fast det där är rent ur "göra-TV-perspektiv". Mitt ex kom inte ens in till juryn och hon sjunger förbaskat bra medans de som sjunger sämre men gör bättre TV pga att de är fula eller inte alls kan sjunga går vidare.

Idol är ingen talangjakt utan ren och skär underhållning.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag kan bara hålla med. Jag är less. På all jävla plast. På all jävla skit som till synes normala människor faktiskt sitter och glor på. Helt galet.

Herregud sån skit det är, idol. Fy fan.

Det är bara att slänga ut TVn. Basta.

Mm.

Det riktigt tragiska är att 'vanligt folk' köper detta som underhållning.

Det handlar inte ens om en kombination av kunnande o utseende längre - nu är det branschens egen navelskådarsåpa som är huvudgrejen. O inte ens en rättvis bild av branschen är det ju heller. Juryn är dumma i huvet o beter sig som svin (o njuter tydligen av det för de får ju vara med i TV o gläönsa lite), idioterna som kommer med för att de är så usla tror förstås de är lysande eftersom de passerat första gallringen men anar inte att de bara ska locka till elaka hånskratt hemma i sofforna, o publiken som tittar går på alltihop o köper sen skivorna som ges ut.

vafan.... 🙁

17 september är det val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittar inte på det av ren princip. Underhållning av formen där människor som skall göra bort sig och sedan sågas av ett gäng lika värdelösa experter faller mig inte alls i smaken. Resten av programmet är kanske OK, efter utsållningen, fast "experterna" suger lika hårt då. Sedan undrar jag hur man kan tävla i musik men det är väl upp till var o en om man vill det eller inte. Detta är bara mina åsikter om programmets form... vad andra tycker är upp till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det här lite som att pissa i våtdräkten när man dyker... 🙁

Det finns 2 katigorier, dom som erkänner att dom pissar i dräkten och dom som inte erkänner...

-Alla gör det... 🙂

För övrigt tycker jag Daniel Lindströms sista platta är kalas...

Hatten av för Oskar Söderberg och Daniel som jobbat mest med plattan...

Edit: Detta betyder inte att jag är ett fan av programmet i sej, för jag gillar det verkligen inte, men det är svårt att undvika... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju bara om att bli rik o berömd... Är det ens muskien som är i centrum? Det handlar väl mer om att vara snygg o kunna suga k*K, vara den rätta snubben eller snibban som kan dra in stålar åt ett bolag.

Bevara mig från allt detta, snälla...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är inte det här lite som att pissa i våtdräkten när man dyker... 🙁

Det finns 2 katigorier, dom som erkänner att dom pissar i dräkten och dom som inte erkänner...

-Alla gör det... 🙂

Om du menar att pissa i våtdräkten är detsamma som att titta på programmet, så nej, alla gör det inte.

Men för många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vi fler här på forumet eller i dess omnejd som varit med på uttagningarna men INTE kommit vidare, men som borde gjort det..?

Mitt exempel får ju helt enkelt bli min lillasyster Hanna Blomberg som är en grym sångerska. Hon kom till andra gallringen nere i Malmö (dvs hon fick träffa den "riktiga" juryn). Hon kanske kunde valt en annan låt, men jag tror inte det var det som gjorde att hon inte kom till slut-audition. (Isn't she lovely, sjöng hon)

Det känns som att det inte är idol-juryn som bestämmer vem som går vidare, utan snarare de man sjöng för allra först. De fyller i kodade lappar och sådant som idol-juryn senare får se innan man får sjunga inför dem. Och att juryns uppgift endast är att motivera det beslut som tagits redan innan. Finns mer att berätta, men det är en skum tävling, haha... 🙁

Clabbe tex sade att hon hade sådan utstrålning som knappt de som varit med en hel säsong lärt sig att få, trots att de uppmanas till det hela tiden.

Tydligen sade varken Swartling eller Breitholtz (eller hur man nu stavar det 🙂) nåt vettigt.. typ bara höll med ganska så indirekt.

haha, och vår kära vocal coach tyckte bl a att hon var alldeles för teatralisk i sitt framträdande och att det var ett patetiskt framförande ungefär.

Hon känner dessutom sig så bra själv att hon inte tar åt sig av såna konstiga utsvävningar som juryn hade. Hennes intryck var att det såg ut som att de kände sig tvungna att såga henne av någon anledning.

Det jag tror fällde henne är att hon i stort sett är en färdig artist. Det finns inte mkt som kan slipas där. Dessutom vägrar hon att ha utmanande kläder, vilket jag tycker är underbart bra =). Man kan vara snygg och attraktiv utan att behöva visa i stort sett det mesta som är utanför sina underkläder. Otrolig scenvana osv...

Vann dessutom en mini-turné till något land i Afrika när hennes band "Soultrip" vann Musik Direkt i våras. En av två sångerskor. Ida Sundelius som var med i Fame Factory (förra året tror jag det var) är sångerska nr 2. Skulle vara sjukt skoj att spela in det bandet! =)

Jaja.. ni kan få döma hennes talang själva tänkte jag.. fler kan ju få gå visare i det spåret om ni är sugna.. Här kommer en låt som hon skrivit och sjungit. Flinux här på forumet stod för produktionen. Denna låten är ändå nästan 2 år gammal, men tänk er att då var hon endast 17. I våras vid Idol var hon alltså 19.

The låtlänk: Hanna Blomberg - Let Your Woman Sing

FOTNOT: Det krossade knappast hennes hjärta att inte komma vidare.. 🙂 Det är hon alldeles för bra för... 😆 Hon gjorde det mest för en kul grej och för att vår 15-åriga lillasyster (potential att oxå bli en grym sångerska) så gärna ville att hon skulle göra det med.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med, det är vidrigt! Är han Clabbe den ende i Juryn som inte är sociopat [...]

Yep. Han är ett gubbsjukt svin i stället.

Jag kan bara hålla med. Jag är less. På all jävla plast. På all jävla skit som till synes normala människor faktiskt sitter och glor på. Helt galet.

Herregud sån skit det är, idol. Fy fan.

Det är bara att slänga ut TVn. Basta.

Ja, djävlar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja djävlar va bra hon va!

Låten i sig är ju sjukt bra den också!

Hehe... 🙂 Jag tackar å hennes vägnar!

...och tänk till 2 extra år till då som sångerska/låtskrivare.... 😆

hur tänker idol-folket i detta fall då? jag skulle gissa på ungefär såhär:

Jahopp. det blir inget spännande om hon e med, hahaha 😆

du har inget exempel där ditt ex sjunger, lavrell? vore kul å höra fler låtar/talanger som borde varit med.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja djävlar va bra hon va!

Låten i sig är ju sjukt bra den också!

Hehe... 🙂 Jag tackar å hennes vägnar!

...och tänk till 2 extra år till då som sångerska/låtskrivare.... 😆

hur tänker idol-folket i detta fall då? jag skulle gissa på ungefär såhär:

Jahopp. det blir inget spännande om hon e med, hahaha 😆

du har inget exempel där ditt ex sjunger, lavrell? vore kul å höra fler låtar/talanger som borde varit med.. =)

Hon vill dessvärre inte att jag lägger upp grejer hon har gjort här. Hon skriver sina grejer själv så i sånt fall måste jag få hennes godkännande först tyvärr.

Eller förresten, en låt som en bekant har proddat som jag lirar gura på finns ju 😆

Här är länken 🙂

EDIT: inte lika krävande sångmässigt men iaf poppigt så det förslår och det borde ju passa i Idol om nåt?

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...