Jump to content
Annons

Enkel hemstudio

Kanqin

Recommended Posts

Tjenare,

Har surfat runt på nätet ett tag nu för att bilda mig en uppfattning av vad jag egentligen behöver för att starta en mycket enkelt PC-baserad hemstudio. Skulle bli riktigt glad om någon ville hjälpa mig. Djungeln av information på internet dödar min kreativitet och inspiration om och om igen. 😕

Instrument jag vill spela in är elgitarr, lättare akustiska instrument (gitarrer, banjo, munspel, sång). Sedan har jag nyligen köpt en midisynth som jag börjat leka lite med.

Mjukvaran jag använder är förtillfället nästan uteslutande Cubase SX3 och diverse plug-ins. PCn håller troligtvis prestandamässigt, p4 2,66ghz, 512 ram, 120gb mmm.

Jag antar att en allround-mic är en bra lösning för en fattig plånbok. Sedan ett ljudkort (SB-live för tillfället). Men sen vet jag inte hur jag ska lägga upp lösningen. Behöver jag ett mixerbord för att slippa koppla in/out kablar och hålla en jämn input volym? Eller är en externt kompressor ett måste för bra ljud eller räcker det med mjukvarueffekter? Är det nog att köpa ett ljudkort och sen bara plugga in midi-klaviaturen och micka upp förstärkare/instrumen/sång.

Jag kommer nog aldrig spela in mer en ett instrument åt gången. Kanske sång +instrument.

Summan för kalaset får gärna ligga under 5000:-. Vilka grejer borde jag köpa? Märken mm?

Tacksam för bra svar 😆

Victor

Edited by Kanqin

Annons

Hej och välkommen till forumet!

Inte för att verka ohjälpsam eller nåt sånt så skulle jag nog be dig använda sökfunktionen här på forumet eftersom frågan du ställer har ställts över 1000 gånger.

Så testa att söka på specifika produkter (ljudkort, mikrofon osv) och återkom sen om du inte hittar svar på dina frågor efter en ordentlig sökning.

Men välkommen som sagt och hoppas du hittar det du söker 😕

/Micke

Tjena Kanqin!

Synd att du köpte ett så dyrt Cubase SX3 när du nu har en budget kvar

på ca 5.000 SEK. Jag rekommenderar att du går tillbaka till butiken och

byter ner dig till en Cubase SE, duger gått och väl till det du skall göra.

Om bytestiden har gått ut får du dessvärre sälja licensen till ca 1.000-1.500 SEK

lägre pris gentemot nypris så finns det säkert någon som köper den.

Köp då en SE-version. Ja, då får du loss ytterligare ca 4.500-5.000 SEK,

ja totalt har du då en budget på ca 10.000 SEK.

Efter detta kommer du nog få en och annan bra tips eller som lavrell

tipsar om söktjänsten.

Mitt tips är hur du får loss mer pengar och har rätt nivå på inspelningsprogram

som skulle gått och väl duga som ingångsversion. Du kan senare när du har

mer pengar uppgradera till SL3 eller direkt upp till SX3.

Hoppas att du hinner få pengarna tillbaka eller lyckas sälja licensen eller

ja, du kanske vill ha den kvar ändå - fast då med en begränsad budget.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer...

:-)

Tjena Kanqin!

Synd att du köpte ett så dyrt Cubase SX3 när du nu har en budget kvar

på ca 5.000 SEK. Jag rekommenderar att du går tillbaka till butiken och

byter ner dig till en Cubase SE, duger gått och väl till det du skall göra.

Om bytestiden har gått ut får du dessvärre sälja licensen till ca 1.000-1.500 SEK

lägre pris gentemot nypris så finns det säkert någon som köper den.

Köp då en SE-version. Ja, då får du loss ytterligare ca 4.500-5.000 SEK,

ja totalt har du då en budget på ca 10.000 SEK.

Efter detta kommer du nog få en och annan bra tips eller som lavrell

tipsar om söktjänsten.

Mitt tips är hur du får loss mer pengar och har rätt nivå på inspelningsprogram

som skulle gått och väl duga som ingångsversion. Du kan senare när du har

mer pengar uppgradera till SL3 eller direkt upp till SX3.

Hoppas att du hinner få pengarna tillbaka eller lyckas sälja licensen eller

ja, du kanske vill ha den kvar ändå - fast då med en begränsad budget.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer...

:-)

😲 Tjatig stil tycker jag. Varför finns det alltid någon präktig besserwisser som måste dra upp samma diskussion på sådana här frågor?

Får ni pröjs av Steinberg för att gnälla eller är ni bara vanliga tvättstugetyranner?

Tack andå Micke och Mingus. Shit, det är inte ofta man blir tillsagd "sök ffs!", på ett så snällt sätt 😲 Eloge till eder!

Ska försöka spendera lite mer tid till att söka. Även om det inte alltid är så lätt som man kan tro; när man är van vid forumet.

Men men, man kan inte få allt sververat på guldfat.

Till sist. ESA för min del får du gärna stoppa upp din licenserade mjukvara i röven. Som stolt och aktiv pirat så skulle jag kunna ge dig en hel del nya infallsvinklar. Men jag tror att du lika väl som jag inte skulle byta åsikt för det. Så var god och håll moralfloskerna för dig själv.

Edited by Kanqin

Hej!

Ska kanske försöka ta att svara på din fråga nu, eftersom alla lyckats undvika den på ett eller annat sätt..

Jag började för nån månad sen på din nivå också (jag vet hur du känner dig), och har precis köpt ett Presonus Firebox-ljudkort på Halmén musik för 3495:-

Den har två micpreampar vilket var det du behövde.

Jag kollade först på ett Audiophile-kort men deras micpreampar skulle inte vara lika bra, plus att det kortet jag kollade på endast hade 1 sådan.. kostar iaf 2200 på bl.a. Musikpunkten.

Jag ska även skaffa en Röde Nt-1000 mic i veckan för 2400:- Dock så kan du nog få en lagom sjysst kondensator för 1500:- plus.

Mixerbord kommer du antagligen inte behöva, sålänge du håller dig till dessa inspelningar, och om du väljer ett kort med bra preamps.

Jag tror inte heller att du behöver några externa effekter såsom kompressorer o.dyl. De flesta använder mjukvaro-grejer iaf, och de funkar utmärkt.

Till sist. ESA för min del får du gärna stoppa upp din licenserade mjukvara i röven. Som stolt och aktiv pirat så skulle jag kunna ge dig en hel del nya infallsvinklar.

Och när han då har stoppat upp sin licensierade mjukvara i röven, skulle du då kanske redan här vilja delge oss andra som också använder licensierad mjukvara om dina nya infallsvinklar..?

Hehe, då var det dags igen 😉

Tycker också att du bör skaffa dig en riktig licens så småningom om du kommer fortsätta med musik. Och SX3:an är onödigt stor för de flesta av oss här på forumet tror jag (undantag finns givetvis)...

Men skitsamma...

Elgitarr

Gitarr

Banjo

Munspel

Sång

...

För allt utom elgitarren så känns det som om en bra mikrofon är något att satsa på. Lågbudget som faktiskt fungerar är MT87:an som kostar 600-700 kr. Men lägg dig annars mellan 2000-3000 kr och sök lite på forumet, finns gott om trådar, och Claes har en underbar mictest site här.

Ett bättre ljudkort vore inte fel det heller. Föreslår att du lägger resten av pengarna på det, och ser till att det finns fantommatning på kortet. Även där föreslår jag en sökning.

Tankar inför framtiden:

Hur har du tänkt att spela in elgitarr?

• Lina rakt in i datorn?
  • In i förstärkare och micka upp ljudet?
  • En blandning av både och?

Ska du spela in andra instrument framöver där du inte kan/vill använda din mikrofon?

• Basgitarr?
  • Keyboard?
  • Extern synth?

Sången?

• Hur sjunger du, varierar det mycket i volym?
  • Ska andra sjunga också?

Datorkonfigureringen?

• Använder du många effekter?
  • Kommer mycket mjukvaruinstrument användas? Är dom i så fall samplingsbaserade, eller är det mycket beräkningar typ synthar som kommer användas?

Egna åsikter (är just åsikter):

Mixerbord:

Har du många instrument som ska linas in i datorn, då är nog ett mixerbord att föredra. Inte för att du behöver det, men för att du slipper hålla på att rycka kablar till höger och vänster...

Kanalstrip med kompressor:

Kostar oftast ganska mycket i förhållande till ett lågbudget mixerbord, och kan ses som en kanal från mixerbordet fast oftast med betydligt bättre kvalité än lågbudgetmixerborden. Kompressorn är guld om man har exempelvis sångare som varierar mycket i volym. Då kan du lägga en lätt komprimering och får lite jämnare volym. Kan vara bra i jämförelse med att upptäcka att man ställt volymen på inspelningen för högt och får digital dist när sångaren kommer in på refrängen. Om man inte har något emot att rycka kablar till höger och vänster så kan detta vara ett alternativ till mixerbordet, för mig är det ett komplement.

Mikrofon för att micka upp elgitarrförstärkaren:

Detta kan göras med sångmikrofonen också, men du får mindre rumsljud, mer "in your face" eller vad man ska säga om du använder exempelvis en SM57:a som är en dynamisk mikrofon. Sångmicken kan du möjligtvis använda parallellt för att just fånga upp lite rumsljud och sedan blanda signalerna i PC:n. Sök på forumet.

Minne till PC:n:

Har du tänkt att använda många samplingsbaserade ljud? Exempelvis samplad flygel eller trummor? I så fall bör du ha minst 1 GB RAM, gärna 2 eller 3. Själv kör jag med 1 GB och det blir tungt med Drumkit From Hell och The Grand igång samtidigt.

Processor till PC:n:

Jag tror att det du har bör räcka ett tag. Men det märker du. Mjukvarusynthar och effekter drar CPU.

Nu har jag flummat tillräckligt 😛 Men jag tycker att det känns som att du är rätt ute. Skaffa en bra mikrofon och ett ljudkort med fantommatning så är du igång. Glöm inte kolla att det har midi också då...

Till sist. ESA för min del får du gärna stoppa upp din licenserade mjukvara i röven. Som stolt och aktiv pirat så skulle jag kunna ge dig en hel del nya infallsvinklar. Men jag tror att du lika väl som jag inte skulle byta åsikt för det. Så var god och håll moralfloskerna för dig själv.

Det där är väl ett jävla sätt att bemöta någon som vill vara hjälpsam på?

Hur ska han ha nån aning om att du sitter på ett haxxat Cubase? Han ville ju hjälpa dig att få lös mer deg till vettiga prylar, fattar du väl. TÄNK lite. 😉

Det där är väl ett jävla sätt att bemöta någon som vill vara hjälpsam på?

Hur ska han ha nån aning om att du sitter på ett haxxat Cubase? Han ville ju hjälpa dig att få lös mer deg till vettiga prylar, fattar du väl. TÄNK lite. 😉

Håller helt med!

Han påstår ju inte någonstans att du skulle använda ej licensierade

mjukvaror. Det verkar bara DU som tar åt dig!

Klart som fan att Esa raljerade över cracks/ej licensierade programvaror...

😛

För att slippa liknande tråkiga svar kan man ju alltid säga att man sitter på

Cubase SL , LE eller varför inte Cubasis...

Eller med bestämdhet kontra med att man har en äckligt rik farmor osv.

Om du nu är så stolt pirat så kan du gott gå och sno dina övriga prylar också.. Så behöver du inte bry dig om nån budget alls! 😛

Det finns anledning till att det flesta här köper sin programvara ärligt. Support är ett av skälen men ett annat lika viktigt skäl är att de som utvecklar programvaran också är nära bundna till oss användare.

Verkligen dålig stil att komma insläntrandes så här och ge spydiga kommentarer till de som försöker hjälpa dig!

moderatorn får gärna stänga tråden nu. det luktar illa.

Håller med. Den här disskussionen kan ju fortsätta på Piratebay eller nått...

Om jag vore dig skulle jag kolla på Studio Project B1. Verkar vara en jättebra stormembransmikrofon som är superbillig (listpris 995:-).

Billig ljudkort har jag tyvärr ingen riktig koll på, men Jonte gav ju värsta supersvaret...

Rock on!!

Har SX3 alltså äntligen crackats? Jag har absolut ingenting emot att folk stöjder utvecklare genom att köpa lagligt men personligen har jag inte råd att investera i mjukvara för 10 000 när jag har ungefär 2 300 att leva på varje månad. Om jag en dag blir relativt rik kanske jag köper laglig mjukvara för att få bättre support och ökad stabilitet, men just nu tycker jag att jag har lagt ut tillräckligt på hårdvara.

Till och med min lärare i studioteknik under gymnasietiden rekommenderade sina elever (inofficiellt) att köra på piratversionerna för att det är orimligt att behöva betala så mycket när man är en fattig student som vill lära sig om inspelning.

Sen finns det ju konsumtionsfrågan där utvecklarna inte har råd att utveckla nya produkter om de inte får in pengar, och även om det är tråkigt så är det faktiskt samhället och ekonomin som måste anpassa sig efter den utbredda fildelningen och piratkopieringen, inte tvärtom. Revolutionen börjar på nätet... 😱

Och just ja, Studio Projects B1 är en bra sångmick som kostar strax under tusenlappen, jag fick tag i en för 975. Din dator bör räcka till mindre inspelningar men det skulle inte skada med en snabbare processor och 1 gb arbetsminne. Om du bara ska använda datorn till inspelning räcker 120 gb hd ganska långt, men om du spelar och surfar på samma dator skulle jag investera i en till större hårddisk, som du kan kolla upp här.

Edited by surikatmamma

Tack för mycket bra svar mtornros, Jonte och Mingus. Precis den hjälp jag efterfrågade. Har inte hunnit beakta allt, har fruktansvärt begränsat med tid för tilfället. Men nu så känns det som jag vet lite var jag ska börja söka. Tack

Moderatorn behöver absolut inte låsa tråden. Tycker nästan jag har rätt att bli lite putt när tröttsamma inlägg ska förstöra mina undringar. Jag ser ingen anledning att, även om jag är ny här, behöva ta shit och slicka folk bara för att de råkar ha postat fler inlägg än jag. Det finns fler forum om studioinspelning, även om några schyssta medlemmar visat att det finns bra folk här. Och jag är övertygad om att forumet är riktigt bra (dessutom på svenska!). Så låt det vara så.

Och ESA m. fl. om ni vill ha en (anti)pirat-debatt kan vi gärna ta den nån annanstans och så håller vi oss till ämnet här.

Förresten, Eliasson och sounden, ni är ju bara dumma

Tack för mycket bra svar mtornros, Jonte och Mingus. Precis den hjälp jag efterfrågade. Har inte hunnit beakta allt, har fruktansvärt begränsat med tid för tilfället. Men nu så känns det som jag vet lite var jag ska börja söka. Tack

Moderatorn behöver absolut inte låsa tråden. Tycker nästan jag har rätt att bli lite putt när tröttsamma inlägg ska förstöra mina undringar. Jag ser ingen anledning att, även om jag är ny här, behöva ta shit och slicka folk bara för att de råkar ha postat fler inlägg än jag. Det finns fler forum om studioinspelning, även om några schyssta medlemmar visat att det finns bra folk här. Och jag är övertygad om att forumet är riktigt bra (dessutom på svenska!). Så låt det vara så.

Och ESA m. fl. om ni vill ha en (anti)pirat-debatt kan vi gärna ta den nån annanstans och så håller vi oss till ämnet här.

Även om jag tror att vi är på samma sida i piratdebatten så tycker jag att du är lite väl aggressiv och lättretad. Vad har Esa, Eliasson och sounden gjort som är dumt förutom att hjälpa dig? Ingen har anklagat dig för att du piratar.

ja men det var väl tur att det fanns nån som var snäll och hjälpte dej med ett utförligt svar då, kanqin, trots att du beter dej som en kaxig snorunge och t om gör påhopp på folk som kritiserar dej för att använda krackad mjukvara då du själv stuckit ut hakan och erkänt att du gör det trots att ingen egentligen anklagat dej för det. riktigt kass attityd måste jag säga.

men som sagt. själva pirat-debatten orkar vi inte med här. den har både positiva och negativa sidor tycker även jag.

mister mister, det var du som började att kasta skit. oprovocerat dessutom. jag kör som du (uppenbarligen) också på rippad programvara, men den dag jag tjänar min första krona på min egenproducerade musik ska jag fan köpa mjukvaran. en sak att sitta och leka och pilla hemma som en hobby, relativt oförargligt liksom, men när man börjar tjäna pengar på annans bekostnad är det fan riktigt skevt.

sen, så är jag just nu i samma situation som du. jag undrar faktiskt samma sak, billig hårdvara sökes. har kollat in M-audios Delta 1010LT ljudkort (testat i studio, 9 i betyg) med fett mycket ingångar (midi, xlr, rca, optiskt, preamps, u name it) och listpriset ligger runt 1995:-. kanske inte världens dunderkvalla, men jag hör fan inte skillnaden.

Mic letar jag också efter, om du inte kräver jättedundergrejen som låter toppentoppen så kan jag reka JJlabs C010B på JAM. 795:- ska dom ha för kalaset, testat i studio som bästa budgetval. lägg på 250 så får du ett stativ med skydd.

men som sagt. själva pirat-debatten orkar vi inte med här. den har både positiva och negativa sidor tycker även jag.

och är totalt uttjatad så fy på den som drar igång den igen!

Förresten Kanqin så tycker jag också att du sköter dig förjävla illa, det här är ett forum med seriösa medlemmar som gillar att hjälpa varandra med frågor. Och eftersom moderatorn (Olsberg) sagt ifrån angående diskussion om piratkopierat material så förstår jag att folk kan bli upprörda eftersom dom själva betalat pengar för sin mjukvara. Det skulle du också bli om du började betala.

Så testa att ha en lite trevligare attiyd i framtiden annars kommer du inte få många svar på det här forumet.

/Micke

Nu får ni banne mig ge er. Håller er inom ämnet så kommer jag också göra det. Vill ni säga mig något och inte använda pm, så skriv i nedanstående tråd istället! Så slipper vi trasa sönder denna.

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=32&t=15698

För min del så skulle jag verkligen uppskatta om moderatorn plockade bort allt skräp. Men det är såklart på till honom/henne.

Edited by Kanqin

Nu får ni banne mig ge er. Håller er inom ämnet så kommer jag också göra det. Vill ni säga mig något och inte använda pm, så skriv i nedanstående tråd istället! Så slipper vi trasa sönder denna.

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=32&t=15698

För min del så skulle jag verkligen uppskatta om moderatorn plockade bort allt skräp. Men det är såklart på till honom/henne.

Akta Dig för vad Du önskar, Kangin, det kan inträffa! 😎

Jag vågar inte försöka hjälpa Dig! Jag ser dock att Du fått förstklassiga svar och jag hoppas att Du hittar det Du söker. Dock är det som tidigare sagts så att det finns gott om trådar som behandlar Ditt problem och vi uppmanas alla, nya som gamla, att söka INNAN vi startar ny tråd. Anledningen förstår Du säkert. Själv kan jag tyvärr inget om Cubase men Du skall veta att Du fått svar från folk som är jätteduktiga. Som jag uppfattar den här tråden är Du skyldig dem en ursäkt men jag vill absolut inte starta något bråk, bara skriva hur man uppfattar det när man kommer in och läser. Du tycker kanske jag borde svarat i Din andra tråd istället? Uräkta i så fall.

Har läst Jontes/andras också, svar några gånger. Det låter som man kommer ganska långt med mickar och ett hyffsat ljudkort.

Jag hade tänkt mig att micka uppförstärkaren till el-gitarren. Finns det egentligen några alternativ om man vill hålla budgeten nere? Jag har visserligen en V-amp men ljudet i den är vidrigt och att gå och köpa en pod/liknande känns lite dyrt när jag har en förstärkare som håller för en del.

Jag använder ju också en Midisynth, men jag har känslan av att där är det främst mjukvaran som bestämmer kvalitén. (latencyn ligger ju dock på ljudkortet) Det är det ända instrumentet som det rent praktiskt inte går att micka upp.

Har tittat på den där studio projekts B1, men då krävs det ju en mick till för el-giarren (antagligen). Sången är nog det jag kommer fokusera minst på, iaf just nu.

Att ha en extern burk kan ju också ha sina fördelar. Då borde man ju kunna spela in även på sin bärbara när man är ute och reser.

Så om jag köper en Presonus Firebox för 3500 och mick borde jag kunna få ett okey ljud? Frågan är om jag ska köpa en sång eller förstärkar mic först. Är det en dum tanke att köpa en til förstärkaren och ljud i den tills vidare?

Tack alla ni som lägger er tid på bra svar. Ni vet själva vilka ni är 😎

Jag tcker att du ska satsa på en stormmembrans kondensatormick framför exempelvis en SM57. Jag tycker att ljudet som man får ur en gitarrstärkare med en stormmebranare (t.ex. studio projcts B1) är helt ok. Mer än ok fasktist. Det är riktigt bra!

Vill man ha det lilla extra ur sin gitarrstärakre kan det dock vara smartare med en SM57.

Jag tycker man har större möjligeheter med en stormembranare.

En Sm57 begräsnar dig.

Edited by Humor

Bäst är egentligen att ha två olika micar, som är bra på lite olika saker...

För att micka upp en gitarrförstärkare, så brukar det bli bra att ha en dynamisk (typ SM57) nära - och en kondensatormic (varför inte en Studio Projects B1...) på lagom långt avstånd. Inspelat separat på två spår, så kan man sedan trixa ganska mycket med mixen av dessa spår...

Till sången kan du såklart också använda B1.

Ska du spela in akustisk gitarr, så kanske du ska titta på exempelvis Oktava MC012 i stället.

Lyssna gärna på lite ljudexempel på min testsite. :rolleyes:

Tänkte förtydlitga min förra post. Det hela byggde på att du bara hade ekonomi till att köpa en mic. Givetvis är det, som Claes säger, bättre med många olika mickar om du har råd. Annars tror jag en B1 eller ännu bättre än med valbar karaktäristik är bättre som förta allroundmic. 🙂

Tänkte förtydlitga min förra post. Det hela byggde på att du bara hade ekonomi till att köpa en mic. Givetvis är det, som Claes säger, bättre med många olika mickar om du har råd. Annars tror jag en B1 eller ännu bättre än med valbar karaktäristik är bättre som förta allroundmic. 🙂

B1 är absolut mycket bra som första allroundmic. Den är relativt neutral för att vara stormembranare och låter riktigt bra till det mesta. Det är min solklara favorit i prisklassen. 😱

B3 heter samma mic med dubbla membran för att kunna välja upptagningskarakteristik mellan cardioid, 8 och omni.

Äh, det är ju lungt det här.

Degen räcker ju till en allround mic à la

ADK a51

och ett ljudkort i stil med

M-Audio Fast Track USB.

Det är vad jag har, plus en preamp för fantommatningens skull

(Behringer Tube Ultragain MIC100 heter den väl).

Ett par sladdar till det så är det bara att åka sen!

Ja, förutom hörlurar eller monitorer då.

Lycka till!