Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För nÄgra minuter sedan lÄg jag i sÀngen och vÀnde och vred pÄ mig, kunde inte sova av alla konstiga idéer som poppar upp. NÀr jag inte spelar gitarr eller bygger nere i studion sÄ Àr jag fullkomligt uttrÄkad... lÄg och funderade pÄ om man inte skulle sÀtta igÄng med nÄgon hobby, utöver musiken dÄ. FrikmÀrksamling.. lÄter inte sÄ lockande. Men sÄ började jag att tÀnka pÄ distpedaler... hur svÄrt kan det egentligen vara att bygga en sÄdan? Inte en aning, kanske helt omöjligt svÄrt... eller skitlÀtt?

NÄgon hÀr som vet nÄgra bra sidor med information om att bygga sina egna stomb-boxar?

*yrar vidare i cyberymden*

Annons
Postat

En del pedaler Àr vÀldigt lÀtta att bygga, medans en del har betydligt klurigare scheman. SjÀlv lyckades jag bygga en vÀldigt trevlig treble booster (vilket Àr bland de lÀttaste projekten man kan ge sig pÄ) pÄ första försöket. Sen har jag i Àrlighetens namn inte lyckats slutföra nÄgot mer projekt, men el-lÀra var sannerligen inte bland mina mer brilljanta Àmnen i skolan...

Finns hursomhelst flera bra sidor för detta pÄ internet:

http://www.diystompboxes.com/pedals/index2.html

http://www.geofex.com

http://www.generalguitargadgets.com

Postat

I min ungdom byggde jag massor av pedaler. SKumma grejer mest som lÀt skit om man skall vara Àrlig. Det lönar sig inte rent ekonomiskt. Skall ha man ha till en bra lÄda, rattar, kontakter mm sÄ kostar det en hel del. Och sen Àr blir bar var tredje eller sÄ nÄgot att ha. Billigare och bÀttre att prova alla modeller som finns och sen ta den som lÄter bÀst. Men attan sÄ trÄkigt. Bygga grejer Àr ju sÄÄ himla kul.

Gunnar

NÄgra lÀnkar

http://www.alltomelektronik.se/cdrom.html

http://www.maplin.co.uk/

Postat (redigerat)
  strobanik sa:
har du kollat

http://www.buildyourownclone.com

dÀr kan man bestÀlla kopior av en massa kÀnda mÀrken (fast i delar dÄ), och med scheman och sÄnt.. har kompisar som bestÀllt dÀrifrÄn och vart nöjda...

det var en intressant lÀnk.

jag var sjÀlv inne pÄ att bygga en egen rörstÀrkare, men delar trombonistens Äsikter. man tjÀnar inget ekonomiskt

men om man sÀtte(edit:r) ihop nÄgra stompboxar sÄ kanske man lÀr sig att modda dem efter behag?

Redigerat av Itzhak
Postat

Jag skulle nog vilja pĂ„stĂ„ att en del pedaler absolut lönar sig ekonomiskt. Det Ă€r klart, bygga en modern chorus-pedal frĂ„n t ex Boss krĂ€ver sin man (eller kvinna?) och en elĂ€ndigt massa komponenter och tĂ„lamod. DĂ€remot sĂ„ har ju mĂ„nga, framför allt Ă€ldre, dist/OD-pedaler, boosters och liknande löjligt enkla konstruktioner. ÄndĂ„ finns dessa pedaler idag bara hos en del "exklusiva" mĂ€rken som tar hutlöst betalt för dom. Eller ja, i Ă€rlighetens namn sĂ„ kanske det Ă€r vad det kostar, handbyggt och sĂ„, men min poĂ€ng var att man ofta kan tjĂ€na pĂ„ att bygga dom sjĂ€lv. Treble boostern jag byggde har jag t ex sett frĂ„n andra tillverkare för strax under 3000 kronor. Men materialkostnaden blir nog Ă€ndĂ„ inte över 500, Ă€ven om man bestĂ€ller högsta kvalitet pĂ„ samtliga komponenter (lĂ„da, switch o s v).

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Har sjÀlv byggt nÄgra A/B omkopplare till struntpriser som fungerar alldeles utnÀrkt. Man fÄr öva upp sin lödförmÄga bara, kallödningar gör ingen glad.

Men framför allt Àr det ju djÀvligt skoj, plus tillfredstÀllelsen nÀr man sen anvÀnder dom. Plus att reparera och felsöka i nÄtt man byggt sjÀlv Àr ju a piece of cake. Har man tÄlamod Àr det bara att ge sig pÄ det.

Postat

En alldeles för rolig tanke för att lÄta bli. Vore ju kul att kunna skrÀddarsy pedaler efter behov, men jag antar att egendesign med vettiga resultat krÀver en massa kÀnnedom om elektronik och ljudteknik.

Hur mycket erfarenhet av elektronik man mĂ„ste ha för att bygga nĂ„gra enklare prylar? Kan man lĂ€ra sig medan man hĂ„ller pĂ„? Och framför allt - vad Ă€r det vĂ€rsta som kan hĂ€nda om man fuckar upp det? Kortslutning vill jag inte ha igen, har eldat upp saker pĂ„ det viset đŸ˜±

Postat
  Stinkey sa:
Har sjÀlv byggt nÄgra A/B omkopplare till struntpriser som fungerar alldeles utnÀrkt. Man fÄr öva upp sin lödförmÄga bara, kallödningar gör ingen glad.

Men framför allt Àr det ju djÀvligt skoj, plus tillfredstÀllelsen nÀr man sen anvÀnder dom. Plus att reparera och felsöka i nÄtt man byggt sjÀlv Àr ju a piece of cake. Har man tÄlamod Àr det bara att ge sig pÄ det.

Amen to that!

Postat

faktum Àr att jag hade planen att bygga en fuzzpedal i sommar... har inte haft tid Àn

en jim dunlop fuzzface ska det bli. Det knepigaste Àr bara att fÄ tag i sjyssta germaniumtransistorer tydligen (kan inte ett jota elektronik)

Kan ju posta resultatet ifall det blir nĂ„t av det 😆

Postat
  aka_Basse sa:
en jim dunlop fuzzface ska det bli. Det knepigaste Àr bara att fÄ tag i sjyssta germaniumtransistorer tydligen (kan inte ett jota elektronik)

Mmmm, med fuzz face Àr det verkligen problem att hitta bra transistorer, eftersom de varierar sÄ himla mycket pga dÄlig precision. BÀst om du köper en stor pÄse med transistorer dÄ, och plockar ur dom som lÄter bÀst. Tydligen hade musiker med lite mer pengar för vana att köpa in runt 10st fuzz face-pedaler, behÄlla den som lÀt bÀst och sÀlja av resten som lÀt sÀmre. Kvalitetskontroll, pyttsan...

Palm (oregistrerad)
Postat

Labbelektronik har en del germaniumtransistorer, om du frÄgar snÀllt kanske du kan fÄ hjÀlp med att matcha tvÄ stycken sÄ de har ungefÀr samma gain? (Bör ligga över 80, och de bör inte diffa mer Àn nÄgon procent..

Lycka till 😉

Postat (redigerat)

Vill bara lÀgga till att fÄr du tag i nÄra OC44 trissor sÄ kan du vara överlycklig.

Fantastiska germaniumtransistorer om man vill bygga retropedaler med rÀtt sound och lite brus.

http://www.swartamps.com/oc44_transistor_d...rangemaster.htm

Som dioder rekomenderar jag OA90

:rolleyes:

Redigerat av hegobald
Postat

Jag byggde en tremolo pedal en gÄng i tiden. Köpte delar för ett par hundra men jag fick aldrig den att funka, sÄ sen dess har jag lagt ner det.. Tror jag gjorde kretskortet fel pÄ nÄgot sett..

Postat
  hegobald sa:
Vill bara lÀgga till att fÄr du tag i nÄra OC44 trissor sÄ kan du vara överlycklig.

Fantastiska germaniumtransistorer om man vill bygga retropedaler med rÀtt sound och lite brus.

http://www.swartamps.com/oc44_transistor_d...rangemaster.htm

Som dioder rekomenderar jag OA90

đŸ˜±

hittade nÄgra OC44:or pÄ ebay, men gainen pÄ dom Àr 60-69, och den ska vÀl ligga runt 80? LÄter det bra med dom tror du?

http://cgi.ebay.com/2-Mullard-OC44-Germani...1QQcmdZViewItem

• 2 Ă„r senare...
Postat

TĂ€nkte bara kolla sĂ„ dĂ€r tre Ă„r senare om nĂ„gon kan rekomendera nĂ„gon svensk sida som sĂ€ljer pedal-kit med bra sevice och gĂ€rna (svenska) guider/manualer? 🙂

Postat

MÄste bara sÀga att denna trÄd vÀxte snabbt. Det visar pÄ ett engagerande Àmne. JodÄ, jag har oxÄ byggt massor sjÀlv för mÄnga Är sedan. Men vi mÄste skilja pÄ att bygga och konstruera. Jag hÄller med om att idag tjÀnar man nog inget pÄ att bygga en egen pedal, kanske inte heller att konstruera. Men sedan Àr det ju det dÀr med vad som Àr kul och givande. SÄ jag sÀger kör till bÀgge idéerna. FÄr jag tag i en shysst scanner kanske jag kan bistÄ med nÄgra gamla roliga scheman frÄn 80 talet.

Kolin

Postat
  kolin sa:
MÄste bara sÀga att denna trÄd vÀxte snabbt. Det visar pÄ ett engagerande Àmne. JodÄ, jag har oxÄ byggt massor sjÀlv för mÄnga Är sedan. Men vi mÄste skilja pÄ att bygga och konstruera. Jag hÄller med om att idag tjÀnar man nog inget pÄ att bygga en egen pedal, kanske inte heller att konstruera. Men sedan Àr det ju det dÀr med vad som Àr kul och givande. SÄ jag sÀger kör till bÀgge idéerna. FÄr jag tag i en shysst scanner kanske jag kan bistÄ med nÄgra gamla roliga scheman frÄn 80 talet.

Kolin

Om du har lust, kan jag scanna in dem Ät dig!

Jag bor i Norrköping

Postat

Börjar med att sÀga att jag aldrig byggt eller konstruerat nÄgon pedal- bara grejat lite med gitarr elektronik!

Men allt gÄr att lÀra sig i google-Äldern. Den nÀst frÀmsta anledningen, efter den att det Àr förbannat skoj att gör-sjÀlv, till att bygga en egen pedal vore- vilket jag förstÄr att man inte lÀr sig över en natt- att kunna skapa en pedal som Àr perfekt i detta fallet en distpedal. Dvs en pedal utan nÄgra rattar som stÀller in varken level, dist, tone eller linande. En pedal med bara en pÄ/av knapp som redan lÄter som jag vill att den skall göra. Det har blivit lite av min musikaliska filosofi att alltid hÄlla alting sÄ enkelt som möjligt.

Fast detta krÀver sÀkert Är av erfarenhet att genomföra, vilket gör att det kÀnns som det Àr dags att börja ikvÀll!

🙂

Postat

Jag bestÀllde en fuzz som byggsats frÄn moodysound, den lÀt rÀtt hyfsad nÀr den var klar. Med fick man ocksÄ lite tips pÄ hur den kan moddas för att Àndra ljudet och efter att ha experimenterat med det i helgen blev jag sjukt nöjd. Jag fick bort en del diskant och fick fram en jÀvla massa mer dist, nu lÄter den precis som jag vill.

Jag vÄgade mig ocksÄ pÄ att modda min boss ds-1, genom att byta tre kretsar (pris ca 15 sek) sÄ lÄter pedalen helt plötsligt nÄgra hundra kronor dyrare. Fick bort lite dist och en massa jobbig diskant, det Àr fortfarande ingen superdist men nu Àr den iaf ingen dammsammlare lÀngre...

Mitt tips Àr: Börja bygga!

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Nu fick jag lust att bygga mig en overdrive pedal till min bas 😛 och en eq pedal, och en kompressor pedal och och... 😐

Postat
  thrinithan sa:
Nu fick jag lust att bygga mig en overdrive pedal till min bas 😛 och en eq pedal, och en kompressor pedal och och... 😐

ajajaj, akta dig sĂ„ du inte fastnar.. 😉

Postat
  browno sa:
Jag bestÀllde en fuzz som byggsats frÄn moodysound, den lÀt rÀtt hyfsad nÀr den var klar. Med fick man ocksÄ lite tips pÄ hur den kan moddas för att Àndra ljudet och efter att ha experimenterat med det i helgen blev jag sjukt nöjd. Jag fick bort en del diskant och fick fram en jÀvla massa mer dist, nu lÄter den precis som jag vill.

Jag vÄgade mig ocksÄ pÄ att modda min boss ds-1, genom att byta tre kretsar (pris ca 15 sek) sÄ lÄter pedalen helt plötsligt nÄgra hundra kronor dyrare. Fick bort lite dist och en massa jobbig diskant, det Àr fortfarande ingen superdist men nu Àr den iaf ingen dammsammlare lÀngre...

Trevligt! -moodysound vadĂ„? inte .com iaf! 😛😐

Postat
  Lithium sa:
  browno sa:

Trevligt! -moodysound vadĂ„? inte .com iaf! 🙂😄

www.moodysounds.se omdirigerar till www.moodysounds.com men sidan verkar vara nere för tillfÀllet, fungerade för nÄn dag sen...

Postat

Jag har byggt en splitt-pedal, en tremolo-pedal och en echo-pedal frÄn Moodysounds. Fungerar vÀldigt bra och de var roliga att bygga. Rekomenderas!

Postat

Moodys tremolo var det första jag byggde, vilket mÀrks... Jag planerade den inte sÄ smart sÄ det fÄr inte plats med batteri inuti pedalen utan jag mÄste ta bort botten och lÄta batteriet ligga berdvid, vilket Àr dumt (jag ska köpa en sÄn el-grej-kabel som man kopplar till mÄnga pedaler snart). SÄ tÀnk pÄ det nÀr du bygger. Akta Àven transistorerna de Àr lite vÀrmekÀnsliga, jag brÀnndde en men Moodysounds-killen skickade mig en ny illa kvickt. Nu fungerar pedalen men den ger ifrÄn sig ett högt klick ibland nÀr man avnÀvder switchen vilket kan vara lite jobbigt. NÄja, jag lÀrde mig mycket pÄ att göra fel och fuzzen blev ju som sagt hur bra som helst. Min polare byggde en echo, Àven den blev lyckad.

Det bÀsta tror jag Àr att gÄ pÄ deras work-shops, jag har gjort det tvÄ gÄnger, pedalerna blir mycket billigare att köpa och man fÄr en genomgÄng samt hjÀlp nÀr man gör bort sig. OvÀrderligt.

Postat

Mm.. jag Ă€lskar analoga delayer byggda pĂ„ SAD-1024 Bucket Brigade IC.. Med dom kan man bygga allt frĂ„n sköna Choruseffekter, phasers till analogekon.. Kolla in t.ex http://lupinesystems.com/guitar/analog/ Lite brus fĂ„r man dock rĂ€kna med, men Ă€ven det lĂ„ter analogt 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.