Jump to content
Annons

27 genvägar till bättre språk


Björn Olsberg

Recommended Posts

Med en stor dos humor (och en liten smula allvar):

1. Använd aldrig allitterationer.

2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi att tillgå. Låneord är inte à propos.

3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta).

4. Man ska aldrig generalisera.

5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet."

6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.

7. Var inte omständlig; använd aldrig fler ord än nödvändigt - det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka.

8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna.

9. Ettordsmeningar? Undvikes!

10. Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm.

11. Passivformer bör undvikas.

12. Vem behöver retoriska frågor?

13. Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måttfull.

14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt

15. Och börja aldrig en mening med konjunktion.

16. Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen kanske hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering.

17. Överdriv inte användandet av utropstecken!!!

18. Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio ord eller kanske ännu fler, sitt huvudord.

19. Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer.

20. Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar.

21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter fett coola.

22. Undvik förkortningar osv.

23. Uttryck inte uppmaningar i negativ form.

24. Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer.

25. Sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst av att förpassas till historiens skräphög.

Och Studios bonustips:

26. SKRIK INTE I TEXT. DET BLIR SVÅRARE ATT LÄSA OCH RETAR UPP FOLK I ONÖDAN.

27. Sista bonus tipset är att som forum skribent av hålla sig från sär skrivningar i inlägg och följdaktligen extra priser när du handlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och maxmaxmax tilläggstips:

28. Använd inte jag-är-lite-skämtsam-smileys när du är fullständigt poänglös.

lol. Jo! Det är klart att man ska göra. Det är ju först då många inlägg blir läsvärda.

edit: 😎🙂😎😎🙁🙁😳

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

.................................... G

..................................... R S

......................................

.......................................

......................................... A I

TT

pÅ dE e

d

SÅMM FYYLLER

Å IDAEG

R

.......................

...............................................

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

:rolleyes:

EDIT: Den som lyckas med "brott" mot alla dessa "regler", får en guldpeng av mig!

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

27. Sista bonus tipset är att som forum skribent av hålla sig från sär skrivningar i inlägg och följdaktligen extra priser när du handlar.

..att särskriva är en synd 😉

HurgörmannärmansärskriverdåfrågeteckenNufårdualltredautbegreppenOchvadärdendärlå

ngatangententillförfrågeteckensmileyavnåtslagpunktpunktpunkt

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
EDIT: Den som lyckas med "brott" mot alla dessa "regler", får en guldpeng av mig!

Bara det? Och borde inte jag få en då? Reglerna i sig själva är regelbrott. Contradiction in terms som vi säger på svenska.

EDIT: Så ingen missförstår, detta är inte regler!

öhm.. erhm... det har du rätt i, men tänk om du är jag och bara försöker lura till dig pengar? öhm... vad knepigt det där vart.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Peter Hallin (oregistrerad)

Mycket rolig läsning. Men det är tur att det inte är regler. Om man skulle följa alla punkter skulle man varken våga eller lyckas få ur sig något alls.

Det ska sägas att jag inte är särskilt bra på internet-etikett, så om någon då och då undrar "Vad är hans problem?" Så är svaret: förmodligen ingenting. Det jag skrivit låter bara annorlunda och trevligare i mitt huvud. Trots det rekommederar jag inte ett besök i mitt huvud...

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Den som lyckas med "brott" mot alla dessa "regler", får en guldpeng av mig!

Bara det? Och borde inte jag få en då? Reglerna i sig själva är regelbrott. Contradiction in terms som vi säger på svenska.

EDIT: Så ingen missförstår, detta är inte regler!

jisses..jag blev lite rädd.. 😠

edit: 😄😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
maxmaxmax (oregistrerad)
6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.

ja! bra bra bra

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

33. En del av de här råden är i vanlig litterär mening helt värdelösa. 😄

...jaja. Så negativ är jag. Men en del av dem är bra också så klart. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt

Om alla ändå kunde efterfölja denna regel bara. Är så jobbigt när nån gör ett inlägg utan punkter i stil med "ja har ett problem mitt ljudkort fungerar inte det är ett emu 0404 snälla hjälp någon jag har verkligen försökt allt men det vill typ inte lixom"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...