Jump to content
Annons

Gitarr kombo-förstärkare me klös!


crillemannen

Recommended Posts

Hej. jag har letat länge efter en gitarr förstärkare för inspelning.

Jag letar efter en combo (1x12 + måste vara rör) med fet dist. (typ som Metallica, Evergrey etc..)

Har kollat på en Peavey Classic 30 men den har för lite gain (annars var den suverän). Jag ska åka in och testa den med en overdrive/dist pedal men det hade fortfarande varit bättre om jag hade hittat en som redan har exakt det ljudet jag letar efter... Någon som har något förslag? Det får kosta mellan 5000-8000:-

Tack på förhand // Christian.S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mors, måste vara rör? Hmm...

Ska den användas till inspelning eller livesammanhang?

Är superkär i min Marshall Valvestate VS100. Finns ett jäkla klös i den med lite rattande. Eller vad säger ni andra som har erfarenheter av den förstärkaren?

Mvh

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker amplitube 😛

Dessuton slipper jag massa uppmickande och kan ändra ljud utan att spela in gitarren igen. Fast vill man ha en förstärkare så tror jag att jag såg en tråd om detta för inte så länge sedan. testa att söka....

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker amplitube 😛

Dessuton slipper jag massa uppmickande och kan ändra ljud utan att spela in gitarren igen. Fast vill man ha en förstärkare så tror jag att jag såg en tråd om detta för inte så länge sedan. testa att söka....

Amplitube har en förmåga att låta så satans digitalt. Plus att du inte alls har lika stort kontroll över ljudet som när du mickar. Skaffa ett EGET sound. 🙁

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker amplitube 😄

Dessuton slipper jag massa uppmickande och kan ändra ljud utan att spela in gitarren igen. Fast vill man ha en förstärkare så tror jag att jag såg en tråd om detta för inte så länge sedan. testa att söka....

Amplitube har en förmåga att låta så satans digitalt. Plus att du inte alls har lika stort kontroll över ljudet som när du mickar. Skaffa ett EGET sound. 😄

Du kanske har rätt, men i en låt med andra intrument också så störs iaf inte jag av det. Fast jag kan ha fel .Har bara haft pluggen i någon månad, men jag är imponerad av så här långt...

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker amplitube 😄

Dessuton slipper jag massa uppmickande och kan ändra ljud utan att spela in gitarren igen. Fast vill man ha en förstärkare så tror jag att jag såg en tråd om detta för inte så länge sedan. testa att söka....

Amplitube har en förmåga att låta så satans digitalt. Plus att du inte alls har lika stort kontroll över ljudet som när du mickar. Skaffa ett EGET sound. 😄

Du kanske har rätt, men i en låt med andra intrument också så störs iaf inte jag av det. Fast jag kan ha fel .Har bara haft pluggen i någon månad, men jag är imponerad av så här långt...

Det är helt klart bra för att vara mjukvaruförstärkare. Och man kan faktiskt klämma fram riktigt snygg solo-lead ljud ur den. Den innbyggda Wah-wah'n är också helt okej tycker jag. Men till riff...njae... Det ska mickas tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm allt ovan. det enda som duger är en 10watts Park by Marshall med 1x10 element.

Sådan elak dist finns inte nån annanstans!

Jag lirade in senaste demon med en sådan då jag hade en Mesa dual rectifier stack och park-combon att välja mellan.

kostar 900kr

Redigerat av onid
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok.. Alla digitala effekter går bort totalt, Det är inte det ljudet jag letar efter.. Och jag tycker inte Marshall duger till hårdrock, det är för mycket crunch dist över den.. fast jag kan medge att jag blev positivt överraskad över det ljud Addict59 fick till med sin marshall. Är det en rör förstärkare du använder?? vad kostar den?? //C.s

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Fender Blues Junior. 15-watt, helrör, och bra klös. Koatar mellan 5700 och 6000 lite beroende på var du handlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Själv tycker jag Peavy'n är en riktigt bra förstärkare som duger till det mesta.

Har den för lite gain kan du väl kompletera med någon distortionspedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju givetvis en hel del beroende på vad du spelar men du ska nog först fundera på vilken typ av grundljud du är ute efter. För rockdist typ guns and roses så är helt klart marshall att föredra fast jag hade nog satsat på helrör typ jcm 800, 900 eller 2000 och inte en halvtransistor typ Valvestate men det är givetvis en smaksak. Vill du ha en tyngre metalltyp av dist så finns alltid stärkare baserade på fenders6L6 rör. Märken med denna konstruktion är MesaBoogie, Peveay (5150) och vissa Ampeg modeller. Jag har själv en ampeg VL503 (en ganska ovanlig modell som inte tillverkas längre) som jag är helnöjd med. Den kan gå från Fender Clean till Dödsmetall dist utan minsta problem. Har även testat Peveay 5150 och den låter också väldigt bra till metall. Den finns både som combo och som stack. Om du är mer ute efter marshall soundet men vill ha lite mer allsidighet så gör Laney en serie som kallas TT som ska vara rätt bra och flexibla. Nackdelen med alla dessa jag har räknat upp just nu är dock att det är högljudda grejer så är detta ett problem så råder jag dig att istället köpa en liten 15watts rörstärkare och micka upp för rör ska pressas lite för att låta bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på Vox Valvetronix! Jag är själv ny och mycket nöjd ägare till denna juvel som bjuder på stärkarsimulering med rör. Elva olika modeller från Tweed 4x10 till Numetal. Efter ett par år på skuggsidan med V-Amp och Amplitube har det blivit skitkul att spela gura igen. Enda (och för all del stora nackdelen), jag måste använda min externa Marshall 2x12 för att få botten i ljudet. Den medföljande högtalaren är tyvärr för klen.

Det är naturligtvis utmickning som gäller även om det går att lajna rakt in i ljudkortet. Demosarna på Vox hemsida är tvivelsutan lajnade och låter därefter. För 2900:- fick jag 30-wattaren. Jag har inte testat 50-wattaren, något jag kanske skulle gjort eftersom den möjligtvis har bättre högtaleri. Tror den kostade strax under 4 lök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt för mig att just Marshall Valvestate (som är en hybrid förstärkare med rör i försteget på distkanalen, och transistorer i slutsteget) är en förstärkare som just Evergrey använt på någon skiva i a f. Dom menade på att man sällan får samma snabba attack (dom kör ju mycket staccato-prylar) med en rör-förstärkare.

Annars är jag ju själv väldigt förtjust i Vox Valvetronix jag också, även om jag mest använder Marshall-och Vox-simuleringarna.

Kolla även in förstärkare från t ex Hughes&Kettner, Randall och JJ Labs (den sista finns dock bara på Jam vad jag vet, är ju deras eget märke...). Dom har alla förstärkare i din prisklass med typiskt modern dist, vilket jag tror är vad du är ute efter.

Vill också passa på att "varna" för tilltaget att hoppas att en förstärkare blir bättre med en massa pedaler och extra utrustning. Det är oftast en dum idé. Klart att man kan förädla ljudet med extraprylar, men får man inget bra ljud med en gitarr, sladd och förstärkare så har man förmodligen fel förstärkare.

Btw, vad har du för gitarr och mickar på gitarren? Det spelar ju också ganska stor roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Alla digitala effekter går bort totalt, Det är inte det ljudet jag letar efter.. Och jag tycker inte Marshall duger till hårdrock, det är för mycket crunch dist över den.. fast jag kan medge att jag blev positivt överraskad över det ljud Addict59 fick till med sin marshall. Är det en rör förstärkare du använder?? vad kostar den?? //C.s

Wtf?!?

Addic59 skriver ju i inlägget näst högst upp vad han använder för förstärkare. 😏

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt för mig att just Marshall Valvestate (som är en hybrid förstärkare med rör i försteget på distkanalen, och transistorer i slutsteget) är en förstärkare som just Evergrey använt på någon skiva i a f. Dom menade på att man sällan får samma snabba attack (dom kör ju mycket staccato-prylar) med en rör-förstärkare.

Kan stämma riktigt bra det! Vissa stärkare spelar ibland på dioder. Man brukar kunna välja till det i vissa stärkarmodeller. (alltså via switch mellan rör och dioider)

Dock är det inte det billigaste.

Så jämfört med en rörstärkare så får man fram ett mer direkt ljud med snabbare attack. Lite sterilt kanske i soundet kanske. Men det är ju så det ska låta om man vill ha fram numetal sound 😲

Mesa boogie var nog först med dioder. Vet inte om det stämmer. Men jag tror så. Rätt mig gärna ifall jag har fel.

Så en valvestate kan ju faktiskt stämma in rätt bra i det du söker. De är ju rätt billiga också!

Synd att de jämt ballar ur lite då och då...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har precis lånat hem en Tech 21 trademark 10. Spela lite på den bara (pga av en skadad arm). Men utan något direkt rattande så låter den mumma! Låter fett som tusan! Första gången jag upplevet att en liten försärakre som inte bara låter helt ok för att va liten utan den låter grymt bra. Sen har den någon line utgång med högtalarsimulation som ska låta bra den med. Kan ju va smidigt när man gör lite demos hemma.

EDIT: Såg nu att du skulle ha minst en 12".....

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Den förstärkaren finns ju med 12"-högtalare och och 60W slutsteg också. Även om det är klart overkill för hemmabruk.

Fast dom erbjuder även en högtalare-låda med slutsteg (d v s samma som ovanstående, fast utan förförstärkardelen). Då kan man ju köpa en sån och ha om man behöver lite mer kräm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den förstärkaren finns ju med 12"-högtalare och och 60W slutsteg också. Även om det är klart overkill för hemmabruk.

Fast dom erbjuder även en högtalare-låda med slutsteg (d v s samma som ovanstående, fast utan förförstärkardelen). Då kan man ju köpa en sån och ha om man behöver lite mer kräm.

Sant!

Mumma låter den i allfall, längtar tills jag spela ordentligt igen så jag får plåga den lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...