Jump to content
Annons

MAckieVSBehringer


BozoB

Recommended Posts

Mixerköpartime!

Hade nästan bestämt mig för att köpa en Mackie CX12 mixer att ha när jag spelar in hemma. Men så råkade jag hitta en sida där Behringer's UB serie lovordades. Jag har en Behringer nu(nära 10 år gammal skrutt) som jag vart hyffsat nöjd med för sitt pris men tänkte alltså egentligen byta upp mig.

Frågan är: Mackie CX12 för 6700:- eller Behringer Eurorack UB2222FXPRO för 2800:- ??? Nån som testat som vill hylla/såga något av dessa bord?

Länkt till Mackie: http://www.mackie.com/products/cfx12mkii/

Länk till Behringer: http://www.behringer.com/UB2222FX/index.cfm?lang=ENG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=24

Soundcraft typ i samma prisklass (ca 6000kr)

Har jobbat lite med detta bord och tycker det är helt ok, lätt att använda och låter bra.

Mycket nice att man kan välja om man vill skicka pre eller post fader på direct out.

Finns från 4 mono kanaler + 4 stereo kanaler upp till 12 mono + 4 stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men Behringer mixrarna borde väl ha blivit bättre på 10 år?. Den jag har(alltså köpt för nära 10 år sen) nu brusar väldigt väldigt mkt. Om man kör upp alla kanalerna samt main till 0 så hör man brus från mixern vid ganska låga volymer. Alltså så det stör musiken om det finns pauser mm... Om de nya Behringer mixrarna är likadana vill jag absolut ha något bättre. Preampsen är såklart också en stor faktor.

Mickar, ljudkort och sånt har ju blivit bra mkt bättre med tiden om man ser till pris jämfört med kvalitet. Är det samma med mixers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inga problem med brus på nyare behringermixers. Grejen är väl att ljudet inte blir så roligt när det gått igenom en budgetmixer. Jag brukar inte va superkänslig för bra/dåliga preamps och kan tycka att det mesta funkar ok, men när jag kopplade från min lilla behringermixer mellan ljudkort och slutsteg blev det en rejäl skillnad här hemma. Allt kändes mer "direkt" på nåt vis. Kan inte sätta fingret på exakt vad som hände, men jag reagerade på ljudskillnaden ganska rejält (kopplade ur den av en slump eftersom jag ville testa en annan setup).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man fundera mellan Behringer och Mackie?

Berhingen är ju bara lågbudget-skräp, och har väl aldrig nånsin

blivit erkända av någon proffesionellt utövande inom denna branch.

Mackie gör ju proffesionella grejer.

det är ju det.

den andra sidan av det hela är ju vad du ska ha det till.

För hemmastudiobruk kan du ju absolut lika väl ta behringer tycker jag.

bara frågan om vilka krav du har, men enligt mig så skiljer

det ljusår i kvalité till mackies fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie är säkert en bättre mixer på alla sätt och vis, men frågan är om det är värt mellanskillnaden? För 3000 får man ju t ex en ganska sjysst extern preamp/kanalstripp, och som routingapparat duger nog en Behringer-mixer alldeles utmärkt.

Annars så ska jag bara påpeka att CFX12 i a f enligt Mackie i första hand är tänkt som en live-mixer, medans VLZ-och Onyx-serierna är mer tänkta för inspelning. Fast vad som skiljer dom åt vet jag ärligt talat inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menade faktiskt Onyx mixern... Skrev fel. Var förvirrad efter att kollat olika modeller i timmar. Onyxmixern kan ju även utökas med det där i/o firewire kortet senare om det skulle behövas. Verkar användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man fundera mellan Behringer och Mackie?

Berhingen är ju bara lågbudget-skräp, och har väl aldrig nånsin

blivit erkända av någon proffesionellt utövande inom denna branch.

Mackie gör ju proffesionella grejer.

det är ju det.

den andra sidan av det hela är ju vad du ska ha det till.

För hemmastudiobruk kan du ju absolut lika väl ta behringer tycker jag.

bara frågan om vilka krav du har, men enligt mig så skiljer

det ljusår i kvalité till mackies fördel.

Gör mackie proffs grejer? Det undrar jag.... tycker dom är bara snäppet bättre än behringer. Men båda märkerna är bra för sitt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menade faktiskt Onyx mixern... Skrev fel. Var förvirrad efter att kollat olika modeller i timmar. Onyxmixern kan ju även utökas med det där i/o firewire kortet senare om det skulle behövas. Verkar användbart.

Se om du lyckas söka på det här på forumet; Någon, kommer inte ihåg vem (möjligen att det var Lavrell? Eller var han bara inblandad i diskussionen?), har en Onyx-mixer med firewire. Och har beskrivit flera begränsningar med den som man kanske inte riktigt väntar sig, kommer dock inte ihåg allt. Men det var t ex att firewire-porten ligger innan EQn, så att man inte får de inställningarna med sig i ljudet så att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade tråden. intressant läsning. Tror inte Onyx mixern är riktigt för mig vid närmare eftertanke... Och inte Behringer heller(Jag skulle ju faktiskt byta upp mig var det tänkt).

tack så mkt iaf.

funderar vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är i samma sits och utan att egentligen veta vad som är bra eller inte har jag kollat runt på (förutom de du redan kollat på):

Phonic HelixBoard 18 FireWire

Alto L-12

Alesis MultiMix 12

Väntar dock på att musikaffären i min lilla hemstad ska öppna (har semesterstängt) så att man får pilla/lyssna på grejjerna!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är att de musikaffärer jag kollat i bara har ett par olika märken. Tex Soundcraft har jag inte hittat någon affär i stockholm eller jkpg som har. Vill gärna testa innan. Se den i verkligheten osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade tråden. intressant läsning. Tror inte Onyx mixern är riktigt för mig vid närmare eftertanke... Och inte Behringer heller(Jag skulle ju faktiskt byta upp mig var det tänkt).

tack så mkt iaf.

funderar vidare...

Fast man behöver ju inte köpa den där firewire-optionen; Har du redan ett ok ljudkort så kopplar du ju in mixern precis som vanligt.

Vad är det förresten du behöver uppdatera/uppdater från?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man fundera mellan Behringer och Mackie?

Berhingen är ju bara lågbudget-skräp, och har väl aldrig nånsin

blivit erkända av någon proffesionellt utövande inom denna branch.

Mackie gör ju proffesionella grejer.

det är ju det.

den andra sidan av det hela är ju vad du ska ha det till.

För hemmastudiobruk kan du ju absolut lika väl ta behringer tycker jag.

bara frågan om vilka krav du har, men enligt mig så skiljer

det ljusår i kvalité till mackies fördel.

Intressant.

Har du själv några belägg för det du just nu påstår, eller gissar du bara genom allehanda rykten och påståenden?

Har du själv crossjämfört en Behringer-mixer och en Mackie-mixer i samma prisklass?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat både Mackie och Behringer och är överlag nöjda med båda märkena.. Det där att Behringer ska ha nån slags "billigt skräp" stämpel stämmer inte riktigt.. I varjefall inte ur mitt perspektiv. Jag har använt en DDX3216 med ADAT kort i snart 3 år nu och alldeles i början hade jag lite strul med den.. Den kunde nämligen hänga sig.. Men jag fick en ny på jättekort varsel.. Och den har funkat utmärkt sen.. Den har använts ute med ett hårt liv som livemixer (älskar total recall.. Suppersmutt livemixer ju). Numera sitter den i en studio ansluten med ADAT mot ett RME Hammerfallkort mot Cubase SL. Och ja det inbyggda micförstärkana används och dom brusar inte alls märkvärdigt mycke inte, men man får akta sig för att överstyra dom.. Lite känsliga där. Men va tusan, ett nytt DDX3216 får man för under 8000:- numera så jag rekomenderar det verkligen, men främst som livemixer då.

Sen har jag på senare tid testat Mackie Onyx 1620 mot en bärbar dator med Firewire option. Jag använder det medföljande programet Tracktion 2 och är också helnöjd med det. Jag ser det INTE som en begränsning att man inte kan spela in EQ inställningarna utan snarare som ett önskemål (vill ha så ren inspelning som möjligt) eftersom jag vill göra alla inställningar i mixen sen och det gör jag ju i programvaran.

man kan spela in alla 16 kanaler samtidigt och drivrutinerna och den låga latencyn är underbart. Sen är det ju som så att EQ inställningar och andra outbord effekter åker ju med i L+R mixen via Firewiren så att spela in enstaka intrument med EQ och externa effekter är inga problem alls. Det som det har klankats på är att man inte kan få alla 16 kanaler tillbaks mixern för att mixa där.. Men allvarligt.. Vem vill göra det???:rolleyes: Mixjobbet är ju nåt man gör i programvaran ju..

Micförtärkarna i Onyxbordet är suveräna.. Inga problem att t.ex koppla in en ribbon-mic utan att det brusar. Sen tål dom överstyras rejält också utan att det distar. Det bästa med Mackiebordet är att man inte behöver bekymra sig om nåt ljudkort om man väljer firewire... Sen har man ju en bra portabel mixer sen också.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man fundera mellan Behringer och Mackie?

Berhingen är ju bara lågbudget-skräp, och har väl aldrig nånsin

blivit erkända av någon proffesionellt utövande inom denna branch.

Mackie gör ju proffesionella grejer.

det är ju det.

den andra sidan av det hela är ju vad du ska ha det till.

För hemmastudiobruk kan du ju absolut lika väl ta behringer tycker jag.

bara frågan om vilka krav du har, men enligt mig så skiljer

det ljusår i kvalité till mackies fördel.

Intressant.

Har du själv några belägg för det du just nu påstår, eller gissar du bara genom allehanda rykten och påståenden?

Har du själv crossjämfört en Behringer-mixer och en Mackie-mixer i samma prisklass?

/Daniel

JAg har tyvärr köpt lite Behringer produkter i mitt liv vilket jag verkligen ångrar. För ett antal år sedan så sålde Musikbörsen ett paket med en MX-8000 (24/48-kanals studiomixer) och diverse annat skräp för 20 papp. Jag tyckte det var fantastiskt billigt och köpte genast ett. Jag hade inte testat det innan utan trodde på vissa som påstod att det i princip var samma som Mackies 8-bus. När jag sen gjorde en A-B-test med en separat micpreamp jag hade så trodde jag först att den micken som satt i Behringern var sönder... så illa lät det. Sen gick en regel sönder och jag kontaktade den dåvarande svenske agenten som skickade en ny så att jag själv skulle kunna byta. Det skulle jag aldrig försökt mig på. Det tog 2 dagar att bara ta sig fram till skjutregeln för att man måste klippa upp kablar och skära bort smältlim mm. Å andra sidan hade jag skickat tillbaka den till musikbörsen så hade det tagit år innan man fått tillbaka den. Har en kollega som fick ett reverb med fel mjukvara som skickades tillbaka till Behringer för fyra år sedan och den har ännu inte fått tillbaka.

Behringer produkter kan mkt väl fylla en funktion om man inte ekonomi till något annat men när de går sönder så är det bara att kasta direkt!. Mitt förtroende är för alltid förbrukat när det gäller det märket. Av det jag jämfört så håller Mackie brutalt mkt högre klass.

Mattias

sk ljudingenjör

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...