Jump to content
Annons

turkronan

Medlem
  • Antal inlägg

    35
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om turkronan

  • Födelsedag 1979-08-22
  1. ok. kan man också testa /magnus
  2. jag är i ett stort studiorum, så jag har möjlighet att ha rumsmickarna 5-6 meter ifrån om jag vill...vilket är bra. då har man fler möjligheter. blev nöjd med ett rumsljud på en inspelning för ett tag sen. då var det ca 2 m från trummorna och nja, puk-höjd på micken. men det är intressant tycker jag för det höjer mycket tycker jag, när man kan balancera upp med lite rums-akustik. kan vara värt att göra ett nytt försök med a/b på OH men som sagt tidigare har jag mer fastnat för x/y. /magnus
  3. slammer och slask ska det vara. hårt komprimerade rums-mickar tänkte jag, så det blir fett tryck....nja, man får väl testa sig fram. Men ja, både OH och rumsmickar. OH tycker jag bäst om X-Y för det känns för spretigt med A-B. Men sen rumsmickarna var jag inne på det sistnämnda, att få lite skönt. slammer och slask så A-B låter bra, omni men sen placeringen är ju intressant. Kryckan kör i höjd med baskaggen medan Elof kör 2m upp... ...där får man ju testa lite... /magnus
  4. all right. tack, bra svar. /magnus
  5. tja. ska göra en inspelning om någon månad... ...vill ha ett lite skramligt/rumsljud på trummorna (och gitarrerna) att blanda in i ljudet.... ....just trummorna som är i stereo: Kör jag rundtagande mikrofoner? Kör jag X-Y eller A-B? Hur långt ifrån trumsettet circus? Vilka erfarenheter har ni? ....gitarrerna är ju mono så det är inte samma problem. Tänkte på ett tredje alternativ och det är att köra ut hela mixen genom ett par högtalare som man sedan mickar upp. Något att tänka på här? /magnus
  6. Hepp. Jag har en Digitech GNX-2. Fungerar bra. Nöjd med ljudkvalitén men inte riktigt med pedalen i sin helhet. mest att det inte går att kombinera effterna hur man vill utan bara plocka en effekt ur en bestämd grupp. Vill man ha 2 effekter samtidigt ur samma grupp går det ej. GT-8 verkar ju ha löst det problemet.
  7. Tack Zando. DiMarzio leder så här långt. Jag har känt mig sugen på DiMarzio hela tiden faktiskt. Dock vill jag gärna kolla om någon har koll på Seymour Duncan också. Och visst är det som ove säger Det håller jag fullständigt med om. /magnus
  8. ooooooooooooh, Gibson - ännu ett alternativ.....något att kolla upp. Annars är jag sugen på DiMarzio faktiskt (Bra svar "mkringlan") Vore kul att höra någon som har erfarenhet av Seymour Duncan också.
  9. Ska byta mikrofoner på min PRS Tremonti. Har så här långt 2 alternativ. Alternativ 1: Stall-position: Seymour Duncan - Duncan Distortion - SH-6 Hals-positinon: Seymour Duncan - Pearly Gates - SHPG-1 Alternativ 2: Stall-position: DiMarzio - Tone Zone - DP155 Hals-position: DiMarzio - Air Norton - DP193 Det är så j***a svårt att välja gitarr-mickar tycker jag. Känns som att man inte riktigt vet hur det kommer att låta förrän efteråt. Lite som att köpa "grisen i säcken" på ett sätt. Jag är ute efter ett hyffsat "all-round-sound", med drag åt Rock/Hårdrock. Har valt bort EMG-mickarna denna gång, lite för mycket metal. Vill ha en mer "all-round-gitarr". Är det någon som har en åsikt om dessa alternativ vore det grymt. Det är en jungel med gitarr-mickar tycker jag.
  10. Vet inte riktigt vilken prisklass ni snackar om men jag har skaffat mig följande grejer för hemmabruk, och jag har inte direkt överflöd i kosing. 2st Röde NT2-A - ca 3500kr styck 2st Focusrite Trackmaster begagnade - ca 2000kr styck. Funkar kanon för mig.
  11. AKG C414 är min absoluta favorit mikrofon för akustiskt ljud såsom akustisk gitarr eller OH på trummor och för Piano. Kan nog funka fint på ditt instrument också. Den är lite mer krispig i tonen och har tydligare diskant än till exempel Neuman U87 som är mer mullig. AKG C414 ger ett klart, naturtroget, "snyggt" ljud. Inte för vasst och fortfarande med ordentlig botten. Den är grym. Kostar ju lite mer än exempelvis Octava dock.... ....men man får ju ganska ofta vad man betalar för i denna branch... Det beror ju också på vad du har för krav. Kanske duger Octava alldeles utmärkt för dig.
  12. Har inte drumagog på datorn jag skriver på nu, så jag kan inte kolla. Men jag körde det på en inspelning och har bestämt för mig att du på varje "knapp" kan lägga in flera samplingar och bestämma vid vilken volym respektive sampling ska låta. Dvs att du har ett slags ljud på volym 10, ett annat för volym 9 (kan ju vara samma ljud som 10:an fast svagare eller vad som helst), ett annat för volym 6-8 etc. Detta kan man bestämma själv i programmet. Och som du säger låter det ju inte så jättekul med samma volym och sampling hela tiden. Blir lite kul-sprute-varning då.
  13. Jag kör numer Röde NT2-A tillsammans med Focusrite Trackmaster. Fungerar skitbra. grymt ljud för hemmastudion. Kör sång och gitarr med mikrofonen mest. Men mycket bra resultat... ...mick-förstärkaren är ju förståss bra klass också, så det är ju fler komponenter som gör det "fantastiska ljudet" Ägde förr en NT1. Den hade det du talade om. En väldig diskant höjning. Testade den med lite olika mickar. AKG C414 Neumann U87 ADK 51 nånting? Då kännde man att röde miken (NT1) verkligen hade en U-kurva i ljudet. Bas diskant och dåligt med mellan register. Den nya NT2-A känns väldigt väldigt mycket bättre. Rak och fin. Har skaffat två Focusrite preamps nu så en till NT2-A är strax på ingång. Måste ju kunna köra stereo ju.... /magnus
  14. Min åsikt är att man behöver ha ett medvetande när man gör musik, om vad man håller på med och varför och hur man kan variera sig. Många som jag hör har åsikten att "det behövs inte massa teori och grejer för att skriva låtar, sitter ju i känslan, bla bla bla" Visst är det så, man kan ju kunna hur mycket teori som helst utan att kunna presentera en enda låt-idé. Men samtidigt känner jag att många som uttrycker den åsikten är de som inte kan och kankse har komplex för att de inte kan någon teori. Det jag menar är att för att kunna hålla på å skapa/arrangera musik måste man ha kunskaper om teori, harmonier, ackord mm...för att kunna variera sig. Jag tror att man lätt kommer till en gräns när det inte längre funkar med en vanlig tre-klang och skriva alla låtar med A - D - E. Det är inget som säger att man måste kunna alla harmonier, ackord, stäm-föringsregler mm.... men jag menar att man inte kommer komma lika långt i sitt musikskapande bara på känsla.
  15. det är ju sjukt hur många varianter det verkar finnas på detta. när vi skickade så skickade vi en skiva med 2 eller 3 spår. 1:a spåret var en snutt av en låt - typ bästa delen refräng eller nåt sånt. 2:a spårer var hela den låten ev. 3:e spåret var en extra låt. Men jag tror att det är skitsamma hur man skickar egentligen.... ....eller inte skitsamma men man ska nog lägga tyngdpunkten på att försöka ringa upp/maila och få svar om vad de tycker om låtarna. Det gäller att få dem att lyssna över huvud taget. Efter mail-bombning i nån vecka eller två brukar det komma ett svar... ....det suger.... eller ....skicka gärna mer.... eller nåt hepp
×
×
  • Skapa ny...