Jump to content
Annons

Bästa möjliga lurar för minsta möjliga pris?


Boxcutter

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa mig lite hörlurar och undrar ifall ni har några bra tips. Någon kille jag kände snackade om några Sony-lurar som kostade runt 600 - 700 som var bra med bra ljudbild osv som var mycket mycket bättre än andra lurar i samma prisklass, vad kan det vara för lurar? Har tappat bort namnet på dem.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste svara först på vad du ska ha hörlurarna till?

Som referens i studion (mixning mastring) eller som monitorer ute i inspelningsstudion.. Kraven är annorlunda ju..

Som monitorer ska dom vara "täta" dämpa utomstående ljud och inte läcka ljud utåt samt kunna spela högt utan att låta illa.

Som referens i studion för mixning mastring så ska dom låta bra och ha jämn frekvensåtergivning.. Om dom läcker ljud utåt gör mindre..

Var mer specifik tack :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge exempel på billiga studiolurar samt pris?

Herregud.. Vad menar du.. Billiga studiolurar??? Jag frågade vad lurarna ska användas till. Studiolurar är generellt sett INTE billiga.. Ska dom användas som monitorer eller ska dom användas som referenslyssning?

I princip kan man säga att monitorlurar är billigare.. Räkna från 500-2000:-. Referenslurar får du räkna kostar från 2000:- och uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal olika lurar i studion. Några AKG K-240 (den sk studiostandarden) Sennheiser HD-250 samt de billga AKG K-55 och AKG K-66..... de flesta musiker föredrar de sistnämnda och de kostar runt 300:- spänn.... JAg tycker oxo de är bättre än K-240 som är för bumliga för min smak. De sitter dessutom bättre och har än så länge hållt bättre. Man får dock sätta på en bättre kontakt på dem men så är fallet med de flesta lurar. Obsavera att det gäller lurar för monitorbruk, inte att mixa i. JAg skulle aldrig kunna tänka mig att mixa i lurar men däremot referenslyssnar jag ibland och det ovärdeligt när man skall redigera tal och dylikt då de avslöjar mer..

Mattias

EDIT du skrev ditt svar samtidigt som jag..... Som ref.lur kanske inte K-55 o K-66 håller....men prova gärna

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill hamna under tusenlappen då?

Jag har inga jättekrav på ljudkvalitet då jag enbart mixar i riktiga monitorer, utan snarare vill ha nåt för lajnad gitarr- och basinspelning, redigering, trumprogrammering etc etc under sena nätter.

Stort krav är att de ska sitta bra på mitt hårlösa huvud och vara någotsånär rättvisa i alla register. Köpte ett par billiga Behringerlurar eftersom jag i min enfald tänkte att de skull duga för ändamålet, men de sitter verkligen dåligt på huvudet och låter dessutom inte särskilt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso gammal tråd, men ändå användbar.

läs

Sedan kan jag stark rekommendera att man söker lite innan man skriver ett nytt inlägg. Inte helt oväntat finns det mängder att läsa om hörlurar redan på forumet. Bara ett tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...