Jump to content
Annons

Hörlurar


Patek Philippe

Recommended Posts

Annons

Jag kör på budget varianten också, men är riktigt nöjd med mina hörlurar.

Sennheiser HD 280 Pro

Bra kvalitet, bekväma, sluter och dämpar omvärlden bra och bra och klart ljud.

Vet inte vad priset på de är igentligen men jag fick dem för runt 1000 kr, 990 kr har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter ett par billiga hörlurar för mixning/inspelning, några tips under tusenlappen?

Om du vill vara först med det senaste kanske du ska titta på Ultrasone HFI 15G. Ultrasone-lurarna har precis börjat importeras av Fitzpatrick och den billigaste modellen kostar cirka 895 kronor.

Besök:

www.ultrasone.com

Ta också en titt på Grados billigare modeller. Om inte annat så är de mycket behagliga att ha på sig, även om man sitter flera timmar åt gången.

/MvH Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag på Koss Porta Pro 😛

Kör också på samma lurar, men bara för lyssning. Inget annat. De är ganska ordentligt överdrivna i basen men på ett förvånansvärt behagligt sätt. Framför allt fungerar de bra när det är stökigt runt omkring - vilket tar kål på just basen i mer neutrala lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har A/B lyssnat på Sennheiser HD 280 Pro

och Ultrasones HFI-650 Trackmaster.

Ojoj vad bra ultrasone-lurarna låter..och då gillar jag verkligen HD 280.

Trackmasterlurarna kostar typ en tusenlapp mer men det är de värda.

Jobbar till vardags med AKG 240m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för alla tips, glömde visst att säga att de måste vara slutna, och att det är viktigt att de inte läcker då jag använder dem som lyssning när jag spelar in. En hel del av förslagen går mao bort på en gång.

Fler tips tack! Gärna något billigare alternativ också som man kan provlyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

AKG k271 är inte dom billigaste men absolut dom bästa hörlurar jag någonsin ägt. Fantastisk ljudåtergivning, enormt behagliga, läcker inte och har en trevlig funktion som stänger av ljudet i lurarna när man inte har dom på sig. Runt 2.000:- 😄 men värt varenda krona! Sitter man i timmar med lurar på sig är bra hörlurar ett måste.

Läs gärna mer på tex http://www.proaudioreview.com/par/july03/akgk271.shtml eller http://emusician.com/ar/emusic_akg/index.htm

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in med AKG K271Studio är ett mycket bra val.

Kör med såna själv.

Slår 240 med hästlängder!

Kolla annars in Beyerdynamics DT770Pro.

Dom är väldigt billiga just nu, runt 1500:- tror jag dom ligger på.

Dom har fått mycket bra beröm på olika forum.

Har dock inte testat dom själv.

Gå in på nån musikaffär och provlyssna innan du köper..

Undvik dom billiga AKG lurarna ( K55, K66 ) dom låter crap. Har såna också.

Rekommenderas INTE!

Hoppas du hittar några som passar, fast nästan alla tips har varit över tusenlappen...

Link to comment
Dela på andra sajter

silver (oregistrerad)

AKG k240M kostar 995 kr. på musikbörsen bl a. låter mycket bra och är dessutom bekväma.Har även ett par Behringer HPS 3000 som kostar 295kr. men dom är sådär får jag nog säga,funkar men inte mer än så, tyvärr.

Koss gör ju jävligt robusta lurar med lite läckage och tufft utseende men dom kostar lite mer och är tyvärr rätt tunga,och svag som man är så kan det faktiskt vara rätt jobbigt för huvud och nacke efter ett tag.

Hej på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla annars in Beyerdynamics DT770Pro.

Dom är väldigt billiga just nu, runt 1500:- tror jag dom ligger på.

Dom har fått mycket bra beröm på olika forum.

Har dock inte testat dom själv.

Gå in på nån musikaffär och provlyssna innan du köper..

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamics DT 770 Pro. 1500 pix betalade jag. Men jag lovar att de är värda alla pengar. Supersköna muffar för öronen. Jag har aldrig lyssnat i ett par lurar som är så heltäckande och inte läcker. De är dock lite färgade i botten.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Sundström (oregistrerad)

Jag kör med ett par sennheiser HD 200. Kostar 595 och det tycker jag de verkligen är värda. Sitter skönt och låter bra om man tänker på hur mycket de kostar.

Jag har dock märkt att jag lyckas låta basfrekvenserna bli för tydliga när man sedan lyssnar i vanliga högtalare eller studiomonitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena...

personligen gillar jag att använda:

Numark Albertino "Z" ca 900:- ( http://www.starfelt.se/numark/z.htm )

för dom duger i både live mixning och studio.

jag har testat dom som DJ och Live mix,

samt att redigera musik i studio (på bussen till jobbet med). 😄

dom har en ganska torr och slagkraftig bas med bra tryck,

vilket brukar funka bra så man inte mixar upp basen för högt. 🙂

resten av registret låter "hyfsat",

med tanke på att elementen är dimensionerade för "typ 25watt" (?).

och detta mest för att skapa bra tryck för DJ's som redan spelar högt,

utan att skapa massa dist som är vanligt på den billigare sortens lurar.

// FloorLess

en vilsen DJ på vift...

Link to comment
Dela på andra sajter

MagArne (oregistrerad)

Jag håller för fullt på att leta efter ett par sluta HiFi lurar och behöver lite tipps. Det är alltså lurar för skön musik i favoritsoffan. Hade tänkt mig max 2000kr för dom.

Det är mest rock och hårdrock jag lyssnar på men lurarna bör fungerar bra till all musik.

Håller på att bygga en rörbestyckad hörlursförstärkare. Den är lite svag i basen så bassvaga lurar är kanske inte att rekomendera.

Tror ni Beyerdynamic DT770pro kan vara något för mig?

Vad anser ni om Koss 4aa Titanium?

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter med ett par "koss pro 4 aaa plus" lurar som min farsa sände åt mitt håll för några år sedan, som enligt mig har en helt ok ljudbild.

har dock inte den blekaste om var man kan finna dessa lurar och vad dom kostar idag.

oavsett pris och tillgänglighet så rekomendera jag dessa lurar iaf :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni Beyerdynamic DT770pro kan vara något för mig?

Har själv ett par sådana och kan säga följande: De är skitbra för göra musik med, men det är inga HIFI lurar. De är dock inte helt raka, förskönar lite i basen. Kan vara värt att tänka på. Men låter i övrigt finfint.

Jag rekommenderar dock att du testar lurarna innan du köper några andra. De är faktiskt asbra även för musiklyssning.

Neko

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

MagArne (oregistrerad)
sitter med ett par "koss pro 4 aaa plus" lurar som min farsa sände åt mitt håll för några år sedan, som enligt mig har en helt ok ljudbild.

har dock inte den blekaste om var man kan finna dessa lurar och vad dom kostar idag.

oavsett pris och tillgänglighet så rekomendera jag dessa lurar iaf :rolleyes:

Min lokala radiohandlare har Koss Pro 4aa Titanium för 1600kr. Det är efterföljaren av 4aa med volymratten på ena kåpan. Länk till info om luren

Har inte lyssnat på dom än då jag väntar på att Musikbörsen ska få in ett test ex av DT770pro så jag kan testa samma dag.

Det jobbiga är att det finns typ tre bra butiker i stan som alla har en tänkbar lur så det är ju jättesvårt att jämföra lurarna.

Jag är nybörjare på det här med lurar så en snabblyssning på luren i butiken kanske låter bra men när jag testar ordentligt hemma så kanske lurarna beter sig som ni säger att dom är till för att leta "missar" i studioinspelningar och inget för hemmlyssnande.

Sennheiser har ju fina HiFi-lurar men dom är öppna vilket jag tycker förstör lite vittsen med lurar. Att kunna ösa för fullt utan att störa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lokala radiohandlare har Koss Pro 4aa Titanium för 1600kr. Det är efterföljaren av 4aa med volymratten på ena kåpan. Länk till info om luren

Har inte lyssnat på dom än då jag väntar på att Musikbörsen ska få in ett test ex av DT770pro så jag kan testa samma dag.

låter dom bättre eller lika bra som dom jag har så kan jag säga att det är ett bra köp, ... well, bra köp är väll relativt utifrån vad man anser att det hela är värt i kronor, ... men jag skulle nog lägga en 1000 lapp på dom iaf, om jag blev tvungen 😉

bas frekvensen kanske inte är överdrivet kaxig, men den är ändock relativt neutral tycker jag.

mid partierna finner jag ett uns höga, men det är som sagt minimalt. funkar för övrigt fint på vocals.

högre toner framträder även här ganska neutralt.

hur som helst, ... lycka till, till er alla som jagar efter lurar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MagArne (oregistrerad)

Jag har köpt mig ett par Beyerdynamics DT770 pro nu. Fick dom på öppet köp så jag kan testa hemma. Har poppat Pink Floyd nu, lät så bra så jag nästan blev tåröggd. 😛

Tyvärr tycks Farbror Murphy bosatt sig hos mig så mitt rörbasserade hörlursförstärkarbygge går rent ut sagt åt helvete 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MagArne (oregistrerad)

Jodå dom är sköna även med glasögonen på.

Det jag inte gillar med lurarna är sladden, den borde ha varit utbytbar till detta pris(spiralsladd funkar inte alltid så bra).

Ljudet gillar jag, dom känns väldigt neutrala och mycket detalierat ljud. Kanske inte passar till all musik för HiFi-lyssning då dom då dom tidigare nämt avslöjjar väldigt effektivt hur bra eller dålig inspelningen är men är inspelningen bra låter dom förbannat bra med schyst utrustning.

Sen verkar dom vara rejält byggda vilket jag värdesätter högt. Dessa lurar ska hänga med många år hade jag tänkt.

Jag ska köpa mig en Rega Ear eller annan hörlursförstärkare av nästa lön om jag inte får ordning på rörförstärkaren. Då kanske all sorts musik låter prima.

Har ni förslag på HiFi hörlursförstärkare för ca 2000kr

Jag har även testat Sennheiser HD200 vilket kan vara ett alternativ till er som vill ha en lite billigare lur. Den kostar ca 700kr. Mycket lätta lurar som sitter bra. Bra drag i basen. Jag ska hårdtesta dom mot min DT770pro samt Sony MDH V-300 i helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sladden är ett litet problem, jag tyckte den var lite styv i början, men den har blivit bättre, och nu stör jag mig inte alls på den. Spiralsladdar fastnar inte i allt som vanliga sladdar gör. I alla fall inte på samma sätt, framför allt så upplever jag mindre trassel.

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
AKG k271 är inte dom billigaste men absolut dom bästa hörlurar jag någonsin ägt. Fantastisk ljudåtergivning, enormt behagliga, läcker inte och har en trevlig funktion som stänger av ljudet i lurarna när man inte har dom på sig.

Kunde inte hålla med mer! Kommer aldrig byta bort mina! Verkar som K271 fått mest rosor i denna tråden hittills 😲

Har ett par Sennheiser HD-25 också, dock som DJ-lurar. Förstår inte riktigt hur man kan rekommendera de som monitorlurar, britterna på nubreaks.com-forumet verkar dock vara glada för att producera i dem... 😉

Grados modeller (även de billiga) har jag också hört mycket bra om, jag har dock aldrig testat dem själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag har A/B lyssnat på Sennheiser HD 280 Pro

och Ultrasones HFI-650 Trackmaster.

Ojoj vad bra ultrasone-lurarna låter..och då gillar jag verkligen HD 280.

Trackmasterlurarna kostar typ en tusenlapp mer men det är de värda.

Jobbar till vardags med AKG 240m.

Jag har kommit fram till samma slutsats och i stället för att kopiera in mina tankar om diverse lurar, så kommer här en länk till mitt inlägg i recensionsforumet: http://www.holmerup.com/recensioner/viewtopic.php?t=48

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi funderar på att köpa 3 par billiga lurar för samtidig inspelning av ett band live in studion och ett par bättre lurar för inspelning av instrument/sång då läckaget måste vara mindre.

Vad säger ni? är det överhuvudtaget lönt att köpa lurar för mindre än 1000 spänn?

observera att vi arbetar med låg budget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Sennheiser HD200, EH2200 eller HD280Pro till musikerna - och ett par Ultrasone HFI-650 till sångaren - så har ni både täta och bra lurar till alla - och mest bekväma och bäst ljudande (och dyrast...) lurar till sångaren. Sångare kan bli lite kinkiga annars... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vicks (oregistrerad)

AKG K240 DF.

Ett par lurar som ligger mycket nära det man brukar höra när man sedan kopplar in sina monitorer för att lyssna på samma separering av ljud. De sägs vara en av de få linjära (utmed hela frekvensregistret) lurar som finns.

Lurar har som bekant en tendens att försköna antingen botten eller topp eller både och. Jag är inte intresserad av sådant när jag mixar, utan vill ha det mest snustorra ljud som går att få. Även om man nu inte ska mixa i lurar kan jag tänka mig att dessa är en av de få man kan lägga ner tid på att jobba i, utan att bli besviken när man kopplar in monitorerna för att lyssna i dem. Oftast handlar det bara om att ändra nivåerna en smula. Sällan eq.

240 DF kostar dock sina 1800 spänn, men har räddat mången inspelning - inte minst då man vill hålla koll på S-ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
JHoffa (oregistrerad)

Jag vill ha nya lurar men har en riktigt rutten gammal stereo med massa osmakligt blinkande ljus 😉 ) Finns det några bra lurar(runt 1000:-) som man kan koppla direkt till ljudkortet. Hörlursförstärkare har jag inte råd med just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...