Jump to content
Annons

Mellotron


noise

Recommended Posts

Annons

En ÄKTA? Måste vara jättedyrt och så funkar den nog inte när du köper den utan måste restaureras först av någon kunnig Mellotrontekniker. HItta en sån du! Nej jag kör med gratispluggen Tapeworm. Jättefint mellotronljud och så finns G-Media M-tron som betalplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
En ÄKTA? Måste vara jättedyrt och så funkar den nog inte när du köper den utan måste restaureras först av någon kunnig Mellotrontekniker. HItta en sån du! Nej jag kör med gratispluggen Tapeworm. Jättefint mellotronljud och så finns G-Media M-tron som betalplugg.

Tapeworm från Tweakbench? Jag tycker den låter lite halvdant, men har å andra sidan inte testat den så mycket. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tapewormen låter ju kalas tycker jag.

Jahapp, då får jag kanske ta och kika lite närmare på den! 😱

Förresten; angående pris; du hittar nog ingen under 20000. Sen stiger det väl upp emot kanske ca 50000.

Här kan det finnas lite info kanske: mellotron

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
En ÄKTA? Måste vara jättedyrt och så funkar den nog inte när du köper den utan måste restaureras först av någon kunnig Mellotrontekniker.

Man bör kunna hitta en mellotron med fräscha tapes och så vidare.

Finns det inte väldigt många myter kring fenomenet mellotron? Eller är det bara jag som för mig det?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är nog faktiskt sant att de flesta inte fungerar. Väldigt sköra instrument. Det går dock att köpa nya mellotroner från tyskland eller storbrittanien. Fast varför inte köpa en porsche istället 😛

seriöst så vet jag inte vad de nya kostar, bara att det är fasligt dyrt...

Det finns dock en herre någonstans i sverige som reparerar och tror tom att han säljer. Han var med i "musikbyrån" någon gång. Försök maila dem. De har säkert kvar infon om den här snubben. Han är inte bara lokalkändis utan han reparerar tydligen mellotroner från hela världen också.

Fina instrument 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
det är nog faktiskt sant att de flesta inte fungerar. Väldigt sköra instrument. Det går dock att köpa nya mellotroner från tyskland eller storbrittanien. Fast varför inte köpa en porsche istället 😄

seriöst så vet jag inte vad de nya kostar, bara att det är fasligt dyrt...

Det finns dock en herre någonstans i sverige som reparerar och tror tom att han säljer. Han var med i "musikbyrån" någon gång. Försök maila dem. De har säkert kvar infon om den här snubben. Han är inte bara lokalkändis utan han reparerar tydligen mellotroner från hela världen också.

Fina instrument 😛

Just de ja! NU kom jag på! Han verkade kunna sin sak, och precis som du säger, han verkade vara en av dom främsta i världen! Jävlar vad många mellotroner han hade hos sig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
ok, finns det inga snarlika instrument? vet att det finns nått som heter Orchestron m.m men någon slags skiva man har i

Ingen aning faktiskt! Claes vet säkert! Han vet tamejfan det mesta! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Vet och vet...

Detta var jag faktiskt tvungen att googla efter - för jag har aldrig ens hört talas om Orchestron tidigare... En optisk skiva minsann - och samma teknik som ljudspåret på film... 8 ljud fanns... Wow - imponerande... 😄

http://www.hollowsun.com/vintage/orchestron/

Det har kommit fram många hemskheter genom åren - och underligt nog, så håller somliga fast vid gammalt skrot trots att det låter apa... Det handlar väl om nostalgi och en önskan att ens egen musik ska bli lika bra som de gamla hjältarnas, bara man skaffar lika sunkigt sound som de hade på den tiden... 😛

Tacka vet jag modern teknik, där det låter som det ska och man slipper vara begränsad av dåligt frekvensomfång, dålig dynamik etc, som på den gamla "goda" tiden... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja grejen vae väl att typ Chick Corea Lät sin egen sångerska sjunga in de högsta tonerna som inte fabriksbanden klarade av,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, finns det inga snarlika instrument? vet att det finns nått som heter Orchestron m.m men någon slags skiva man har i

En äkta orkestron är ett gammalt instrument. Jag läste en biografi om Tjajkovskij och hans föräldrar hade en. De var som en sorts jättestora självspelande orgelspeldosor. På 1800-talet var det förstås inte snack om några filmljudsapparater utan skivorna eller om det var rullar och kugghjul spelade utdrag ur populära operor och konserter. Blandningen av orgelpipljud och speldoseidé verkar både galen och bra. En orgel utan registrering och svällverk tar ju inte hänsyn till anslagskänslighet så det borde gå bra att styra dom med speldosehjul 🙂

edit stavfel

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Ahhh...mellotronen är mitt favoritinstrument. 🙂

Jo, det finns en kille i Stockholm vid namn Markus Resch som lagar och bygger nya mellotroner. Det kom en ny modell för en 5-6 år sedan som i princip är en kopia av den "portabla" Mellotron 400. Den heter Mark VI och har en stabilare motor än sin föregångare. Dessutom är banden inte lika känsliga som på 400:an.

En ny Mellotron Mark VI kostar runt 50 000:-.

Den enda maskin jag sett live av denna sort var en Mellotron 400 som stod på gamla Feedback i Malmö för några år sedan. Den var i riktigt dåligt skick men de ville ändå ha 30 000:- för den. Så 25-35 000 :- är väl vad man får räkna med att betala för en begagnad Mellotron.

Jag skulle nog tipsa den som vill ha en Mellotron att fixa en Gmedia Mtron istället. Köper man en riktig tvingas man att bli sin egen mellotron-tekniker och en gammal 400 ska vara as att både spela in och hålla i bra skick har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
😮 Vet och vet...

Detta var jag faktiskt tvungen att googla efter - för jag har aldrig ens hört talas om Orchestron tidigare... En optisk skiva minsann - och samma teknik som ljudspåret på film... 8 ljud fanns... Wow - imponerande... 🙁

http://www.hollowsun.com/vintage/orchestron/

Det har kommit fram många hemskheter genom åren - och underligt nog, så håller somliga fast vid gammalt skrot trots att det låter apa... Det handlar väl om nostalgi och en önskan att ens egen musik ska bli lika bra som de gamla hjältarnas, bara man skaffar lika sunkigt sound som de hade på den tiden... 😏

Tacka vet jag modern teknik, där det låter som det ska och man slipper vara begränsad av dåligt frekvensomfång, dålig dynamik etc, som på den gamla "goda" tiden... 😛

va? gammalt skräp? 😳

tycker helt tvärt om i den frågan.

Det ända instrument jag skulle kunna tänka mig att köpa i min lokala 4-sound butik är väll kanske en nytillverkad elgura/bas, men bara kanske. 😆

Dagens digitala klaviatur instrument är ju bara plastigt skräp som låter dansband

o datapogram har ingen känsla

Redigerat av noise
Link to comment
Dela på andra sajter

En Mellotron består ju av ett antal bandspelare av gammal kvalisort (med alla brister det innebär) - så en medioker sampler ger dig mycket bättre ljud - som dessutom inte förändras beroende på hur slitna band och tonhuvud är... Det är inte vikten och svårigheten att få service på prylarna som anger om det låter bra eller inte... 😳

Jag tycker i alla fall inte att "kvalitet" är synonymt med taskig frekvensgång och dålig dynamik... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
En Mellotron består ju av ett antal bandspelare av gammal kvalisort (med alla brister det innebär) - så en medioker sampler ger dig mycket bättre ljud - som dessutom inte förändras beroende på hur slitna band och tonhuvud är... Det är inte vikten och svårigheten att få service på prylarna som anger om det låter bra eller inte... 😳

Jag tycker i alla fall inte att "kvalitet" är synonymt med taskig frekvensgång och dålig dynamik... 😳

Men allt det där sägs ju vara fixat på Mark VI. Dynamik, stabilitet och mindre brumm har ju varit tre ledstjärnor när man byggt de nya Mellotronerna. Däremot kommer man inte undan skötseldelen. Det är ju fortfarande likadan mekanik inuti. 😳

Idag finns ju ingenting som verkligen låter Mellotron. Det enda jag hört som skulle kunna lura folk är Gmedias Mtron. Den låter svinbra.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tipsa om "Stringer" från FalkeLab - gratis VST plugg som dessutom

låter riktigt bra! Emulerar Eminent 310. Mellotron. Arp string ensemble.

Crumar Performer och Korg Trident 😲

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tipsa om "Stringer" från FalkeLab - gratis VST plugg som dessutom

låter riktigt bra! Emulerar Eminent 310. Mellotron. Arp string ensemble.

Crumar Performer och Korg Trident 😉

Rockypop

funkar inte att ladda ner jue?? =(

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 14 år senare...

Jag har en Mellotron 400 inköpt anno 1976 och servad av mellotron-dokton himself, Markus Resch,  för cirka 14 år sedan. I princip byggde han om den med både ny motor, nytt rack (stråkar, cello & tvärflöjt) och en hel del annat. Vilket kostade mig hisnande 14000 kr.
Eftersom min studioverksamhet gått ner till nära noll på senare tid och jag funderar på att göra mig av med det mesta här inne, så kan även mellotronen ryka. Men i så fall för en rejäl penning eftersom, enligt Markus, var den i exceptionellt gott skick åtminstone när han hade med den att göra och har aldrig varit ute på turné o dylikt. Och så är den ju, som sagt, renoverad.

 

IMG_1276_Peter_på_mellotron2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2005-06-26 at 15:11, noise said:

 

o datapogram har ingen känsla

 

ÄNTLIGEN ! Nån mer har upptäckt det !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...