Jump to content
Annons

Är stavfelen värkligen så störande?


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Är stavfelen värkligen så störande att ni heldre ser att man skiter i att svara bara för att man inte kan stava helt OK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

är ens inlägg väldigt givande ska man givetvis svara.

sen är det ju så att orkar man inte kolla igenom sitt inlägg och se att man skriver ordentligt ska man inte förvänta sig att andra ska läsa igenom det heller.

själv har jag svårt att ta personer på allvar som knappt kan göra sig förstådda på sitt modersmål, men sån är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näjj! Hällrä att mann svarar änn att intä svara als! Ibland är det dock svårt att låta bli att "hugga" lite. Det mesta jag ser av detta uppfattar jag, helt klart, som skrivet i en skämtsam ton. Jag tror inte att man skall ta illa vid sig. Om man gör det kan man ju tänka på att de hackar på ens stavning för att innebörden i det man skrivit är så rätt så att de inte kan ge sig på det!

KÖR HÅÅT, ALLA FELSTAVARRE! NI BEHÖFFS ÅKKSÅ!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

är ens inlägg väldigt givande ska man givetvis svara.

sen är det ju så att orkar man inte kolla igenom sitt inlägg och se att man skriver ordentligt ska man inte förvänta sig att andra ska läsa igenom det heller.

själv har jag svårt att ta personer på allvar som knappt kan göra sig förstådda på sitt modersmål, men sån är jag.

Jag noterar att Musicgene inte använder stor bokstav. Innan han, eller någon annan blir arg, läs mitt tidigare inlägg! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Saden är det ju okscå så, att om braa frötsa och sitsa bosvatken stietr rätt, är det frotrafadne flult mjögilt att lsäa inhenlåelt - allt elngit en udrneösnking på ngoåt uvneristeit... 😉

Nåja - om man skriver någorlunda korrekt svenska, så blir det onekligen mycket enklare att kommunicera. Om man stavar fel och syftar fel stup i kvarten, så blir det svårare att vara säker på att man förstår varandra - så det är alltid bättre att anstränga sig lite med stavningen - och undvik också de där j-a chatroomförkortningarna som bara ser fruktansvärt fjantiga ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

...själv är jag ganska duktig på att stava rätt men istället så skriver jag mina inlägg på ett sådant sätt att innebörden i mina inlägg blir helt obegripligt. 😉

Det kan ju också vara ett problem... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen inte att folk struntar i att skriva inlägg på det här forumet av rädsla för att bli påhoppade för sin bristande stavningsförmåga. Det vore väldigt tråkigt.

På websidan Macfeber finns en kille som ofta kommenterar artiklar, som är dyslektiker. Han blir ständigt påhoppad för sin stavning och avslutar därför numera sina kommentarer med "klaga inte på min stavning, jag är dyslektiker", vilket är ganska sorgligt. Man ska inte behöva ursäkta sig.

Jag gissar att du, -k9-, delvis refererar till tråden om hur mastring bör stavas. Jag menade absolut inte mitt senaste inlägg där som ett påhopp på dig. Om du uppfattade det som ett sådant ber jag om ursäkt. När jag tittar på det nu förstår jag att det kan missförstås. Det var inte min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, stavningar är väl inte så noga. men när det handlar om syftningsfel och särskrivningar tycker jag att det finns anledning att reagera.

"hej, jag är en brun hårig sjuk vårdare som arbetar med sex missbrukare..." -ja, vad menar man egentligen? meningen kan tolkas väldigt olika, i synnerhet av personer som inte förstår skillanden mellan "sjuk vårdare" och "sjukvårdare".

att stava kan vara knepigt, men jag tycker att man åtminstone själv borde ha ambitionen att kunna göra sig förstådd på sitt modersmål.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Speciellt yngre människor verkar numer ha en hel del stavfel...

"Det verkar ju som att man inte har svenska i skolan" blir ungefär:

"Det värkar juh såm att mann inte har svänska i skolan "

Sedan heter det "Det verkar ju som om man inte har svenska i skolan"... 😉😆

Men d e inge å bry sig om, lr?

mornel: Den tråden handlar egentligen inte om stavningsfel, utan om att somliga tycker att man ska stava på annat sätt än det som är praxis och därför medvetet bryter mot det gängse sättet att stava mastering - och DET är alltid fel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kille i VST-Forum som stavade som en kratta när han började komma dit - och han gjorde inlägg som var riktigt svåra att förstå ibland. I dag skriver han enormt mycket bättre - och det beror på att han fortsatte att försöka trots diverse gliringar och bakslag. Det är faktiskt enda sättet att lära sig känna igen orden - så ge inte upp. Det blir bättre efter hand även om du har dyslexi. Du får försöka ha tålamod - och skriva mycket i forumet, så att du får mycket träning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Speciellt yngre människor verkar numer ha en hel del stavfel...

"Det verkar ju som att man inte har svenska i skolan" blir ungefär:

"Det värkar juh såm att mann inte har svänska i skolan "

Sedan heter det "Det verkar ju som om man inte har svenska i skolan"... 😉😆

Men d e inge å bry sig om, lr?

mornel: Den tråden handlar egentligen inte om stavningsfel, utan om att somliga tycker att man ska stava på annat sätt än det som är praxis och därför medvetet bryter mot det gängse sättet att stava mastering - och DET är alltid fel.

Åh fan!?

För mig känns "att" bättre, har kanske mycket att göra med var i landet man bor också?

Men vad gäller stavfel ser man väldigt ofta att "ju" blir "juh", "verkar" blir "värkar" o.s.v... Orden skrivs mer och mer hur de låter nuförtiden?

Det är inget fel med det, man förstår vad som menas ändå. Kanske det är den stavningen vi har om 50 år, språket ändras hela tiden...

Antagligen är skolan sämre. Man kan se på matematik, där väldigt många inte kan multiplikationstabellen eller ställa upp t.ex. division på papper. Man måste ha miniräknare för att klara svårare tal än 2*3...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mer orginella konstnärer som inte kan stava

än Kopior som väljer att gå med stavar när dom skall

försöka sej på konststycket att göra nåt konstigt

Kontrollmänniskor och sossar som kommit upp sej

är dom värsta konstnärerna ...som lyckats ganska

bra att gå på den vanliga breda vägen

Destruktiv konst kallar ja däremot en välklippt häck .

Den är så tråkig och intesägande ,

att man knappt märker den , när man går förbi... 😉

Däremot märker sossen alltid den häcken som är lite udda

och därav våra hack-kyckligar , i föreningen Grillkök och Utbränd

Kom ihåg en kille i min klass han va kass på de mesta skolan hade att erbjuda

men han tecknade och ritade som ett geni redan i 1:a klass

tänk om man hade tagit vara på den begåvningen ...

Du K9 du är ett geni i Guds Ögon , och de ögat sitter i hjärtat ,

inte i brunögat 😆

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

mornel: Den tråden handlar egentligen inte om stavningsfel

Något annat har jag väl aldrig hävdat?

utan om att somliga tycker att man ska stava på annat sätt än det som är praxis och därför medvetet bryter mot det gängse sättet att stava mastering - och DET är alltid fel.

Det håller jag däremot inte med om. Jag tycker att det är vettigt att stava lånord enligt svenska regler. Genre, till exempel, är en ganska fånig stavning på ett (numera) svenskt ord. Det hade varit bättre att göra med det som man gjorde med Kex - stava det som det låter eller enligt svenska uttalsregler. Att stava mastring "mastering" är som att stava kex "cakes" enligt min mening.

Fast det här hör ju till en annan tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

är ens inlägg väldigt givande ska man givetvis svara.

sen är det ju så att orkar man inte kolla igenom sitt inlägg och se att man skriver ordentligt ska man inte förvänta sig att andra ska läsa igenom det heller.

själv har jag svårt att ta personer på allvar som knappt kan göra sig förstådda på sitt modersmål, men sån är jag.

Jag noterar att Musicgene inte använder stor bokstav. Innan han, eller någon annan blir arg, läs mitt tidigare inlägg! 😉

jag har inga stora bokstäver på mitt tangentbord...

så framhåller jag fortfarande att bajs i guldfolie är bättre än bajs i bajsfolie och att bajs i guldfolie är i många fall bättre än guld i bajsfolie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt och hållet på situationen. Om man ska skriva en arbetsansökan bör ju svenskan vara på en respektabel nivå om man inte vill bli klassad som en idiot. På forumet handlar det snarare om att fingrarna flyger över tangentbordet och missar vissa stavelser! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt och hållet på situationen. Om man ska skriva en arbetsansökan bör ju svenskan vara på en respektabel nivå om man inte vill bli klassad som en idiot. På forumet handlar det snarare om att fingrarna flyger över tangentbordet och missar vissa stavelser!  😲

On the spot, Pingpong! Man får ju inte vara dum i skallen utan anpassa sig lite smart efter omständigheterna.

Går att jämföra med klädval t ex. Det finns dom som av princip ska se ut som en vandrande tvättkorg även på jobbet för att inte falla in i konventionerna och anpassa sig efter etablissemanget, dom vill "köra sin pryl" bla bla bla. Helt okej tycker jag, men frågan är om det är så smart att dimpa in på en begravning i suspensoar och lampskärm på huvudet?

Själv skiter jag nog i om folk stavar fel, det är klart man inte lägger tid på korrigeringar varje gång när man postar såhär MEN är det inlägg med typ 4,5,6 stavfel, då börjar man fundera på vem det är som skriver egentligen; nån som vill visa hur lite dom bryr sig, nån som är jävligt obildad eller nån som har grymt bråttom? Man har ju en tendens att övertolka en del inlägg eftersom det inte finns något annat än text och avatar att glo på.

Själv stavar jag ALLTID rätt, så ere bara. 🙂

Edit: stavfel 😉

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

mornel: Den tråden handlar egentligen inte om stavningsfel

Något annat har jag väl aldrig hävdat?

utan om att somliga tycker att man ska stava på annat sätt än det som är praxis och därför medvetet bryter mot det gängse sättet att stava mastering - och DET är alltid fel.

Det håller jag däremot inte med om. Jag tycker att det är vettigt att stava lånord enligt svenska regler. Genre, till exempel, är en ganska fånig stavning på ett (numera) svenskt ord. Det hade varit bättre att göra med det som man gjorde med Kex - stava det som det låter eller enligt svenska uttalsregler. Att stava mastring "mastering" är som att stava kex "cakes" enligt min mening.

Fast det här hör ju till en annan tråd...

Om det tvunget ska försvenskas, så ska man inte bara försvenska delar på något underligt sätt. Så länge ordet är ett låneord, så använder man normalt ursprungsspråkets regler - även i svenskan. Om det däremot skapas ett nytt svenskt ord som ersätter låneordet och förs in i SAOL i denna svenska form, så används naturligtvis svenska regler rakt igenom. I vissa fall är både låneordet och en översatt version godkända enligt SAOL - men hur kul är det att prata om "pekdon" när ordet som alla förstår, är "mus", som är en direkt översättning av låneordet i stället för en nyskapad, svensk version...?

OT så att det skriker om det - men nödvändigt att ta upp ändå när det kommer på tal... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är om det är så smart att dimpa in på en begravning i suspensoar och lampskärm på huvudet?

Hammagrella håller på att jobba sig mot ett "All Time High" vad gäller lustifikationer på forumet! Jag tror att vi har en hel del msuikalisk-humoristiska meisterwerks att se fram emot den närmaste tiden!

MusicGene är också på G! "Guldfolie" vs "Bajsfolie", fantastiskt!

Antikartellmusikern: Det finns en sak jag måste förklara för Dig. Välansade häckar kan många gånger vara en del av en helhet, ett konstverk. Själv är jag väldigt trädgårdsintresserad och har varit och tittat på en del. Jag tänker själv anlägga en hårt tuktad häck. Tanken med detta, från min sida, är bl a att skapa en lugn, tuktad fond framför vilken de mest vildsinta och vildväxande fröjder skall få breda ut sig! Det blir spännande med spelet mellan det "vildvuxna" och det "tuktade". Annars kan jag bara hålla med Dig om skolans, många gånger, dåliga förmåga att ta till vara på folks talanger.

Väldigt rolig och annorlunda tråd på detta forum! Det vet man när t o m vår gode och tålmodige Claes tar till kraftuttryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt rolig och annorlunda tråd på detta forum! Det vet man när t o m vår gode och tålmodige Claes tar till kraftuttryck!

😳

...men det ÄR j-t irriterade med de där chat-förkortningarna som gör texten mer eller mindre obegriplig... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ärligt talat störa mig om jag anar att det är mängder av stavfel, särskrivningar och allmänt dåligt skrivit pga lathet och slarv. Eller för att det är "leet"-skrift på fel forum. För alla är självklart inte dyslektiker.

Jag tycker att trenden är rätt tydlig; svenskan misshandlas mer och mer i skrift i och med Internet. Yngre kids som inte ens lärt sig stava i skolan skriver publikt för omvärlden. Hur ofta hände det innan Internet? Säger inte att det i sig är fel, men effekten blir lätt att kidsen styr trenden till att skriva korrekt är uncool. Å andra sidan kör man själv med en massa kryptiska förkortningar i chat och msn... 🙂

Hur som helst, jag drar mig alltid för att kommentera någons stavning eftersom det KAN bero på dyslexi, och om så är fallet är man självklart ursäktad. Från det tillfälle att du, -k9-, nämnde att du var ordblind reflekterar jag inte över dina stavfel (inte på samma sätt iaf). 🙂

Så kör hårt. Skriv så det rasslar! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag stör mig på stavfel. Anledningen till att vi har dels regler för hur ord stavas, dels grammatiska regler är att den skrivna texten skall vara lättförståelig. Alla gör såklart fel ibland - fingrarna halkar på tangentbordet, man tänker "plats" men skriver "plast" för att man är van vid det eller får totalt hjärnsläpp och börjar fundera på om det finns något som heter "elefant" eller inte - men när det blir "sk8tare" ("skåttare"?!) och "kjamizar" av svenskan blir man bara trött.

Att vissa personer sedan skriver dåligt av andra anledningar än ren lättja får man givetvis ha överssende med. Dock kan man förvänta sig att personer som är medvetna om sitt handikapp kollar igenom sina inlägg en extra gång. Jag brukar heller inte anmärka på hur folk stavar på forumet, inte minst för hjälpsamma tips lätt uppfattas som påhopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, typ ja ba typ zTÖr MEJ på ZtavFeL...... anLeDnIngen te typ aTt VI hAr Delz ReGler fÖj huR typ Ord ZtAvaz, DElz GramMatizka regler e AtT den zkjivna textEn zkalL va LättföjztåeLig..... *skrattar* AlLa gÖr ZåklaRt fel IbLand - fIngRajNA haLkaR på tangEnTbordet, man typ täNkEr typ "pLatz" men zkriVeJ "plazT" fÖr typ aTt man e Van ViD D lR typ FåR totalt typ hJärNZlÄpP å börJar fUndera typ på oM d FInnz Nåt zom typ heter "ELeFanT" lr Inte - men när D typ blij "zK8tare" ("ZkÅttArE"?!) å "kjaMizar" av zVeNzkan bLir man BA tRötT. *ler* azZå 

Hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...