Jump to content
Annons

Är stavfelen värkligen så störande?


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

Apropå stavning, här har ni en uppdaterad ABC-bok

A - som i snaps

B - som i kyrka

C - som i glasögon

D - som i alla andra

E - som i att vara

F - som i Johnny Kennedy

G - som i julklapp

H - som i jaja, jaja

I - som i skräckfilm

J - som i Nacka

K - som i Arin

L - som i sladd

M - som i smaskens

N - som i skog

O - som i gadämnit

P - som i skiva

Q - som i stenkula

R - som i boxare

S - som i kortlek

T - som i kanna

U - som i jumper

V - som i fasa

X - som i flickvän

Y - som i kalsong

Z - som i har suttit

Å - som i nu-hajar-jag

Ä - som i glöm det

Ö - som i Mälaren

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Starkt k9! Själv är jag en sådan som skriver för fort och stavar fel för att pekfingrarna hamnar i fel ordning på tangenterna, men jag har två söner som är dyslektiker, jag är full av beundran för dig! Kör hårt!
Link to comment
Dela på andra sajter

stavflel kan väm som helst råka ut förr det vet man jua tt det är tyrkfelsnisse som gör det för det finns ju en sättare som för in all text som skrivs så var det i alla fall förr tror jag för om man börjar klaga på stavfel kan man ju klaga på kommatterigng och sådant med punkter och komman oxå så då blir det mer svenskaundervisning än en sajt om musik eller hur och stora bokstäver hela tiden kan oxå vara lite irriterande fast blir man irriterad för lite har man ju mycket att gjädjas åt eller hur det nu var . . . oj punkter var kom dom ifrån ??? 🙂 sedan har vi ju det här med sär skrivning antik affär aller antikaffär så det är bara å rök fritt eller rökfritt. Whiskey är gott i alla fall! 😆

Ha det så jävligt på midsommardagen ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

-k9-: Jag måste jag säga att du förklarat detta med ditt dyslexiproblem väldigt bra!

Du skrev en rad förut med luft mellan varje bokstav. Det är alltså så det kan vara. Ja, då är det inte konstigt att du har svårt för att stava/läsa.

Jag håller tummarna för att din fortsatta träning med detta ger goda resultat!!

Jag känner en kille med dyskalkyliproblem. Varje gång han räknar ihop summor blir det fel. Är det en variant av detta problem? Han missar kanske vissa siffror, precis som du kan missa vissa bokstäver, då du inte ser alla bokstäver i ett ord på en gång?

😄

Trevlig midsommar//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående inläggen om Fredrik Lindström så menar denne inte att det är ok att våldta skriftspråket. Han poängterar snarare hur viktigt det är att man är tydlig då man använder skriftspråket eftersom både tonen och kroppspråket saknas då man använder skriftspråket.

Talspåket är däremot en annan femma, där får du svar direkt och kan förstärka vad du menar genom kroppsspråket. Folk som klagar på talspråket har jag aldrig klarat av, vad är poängen att klaga på talspråket då man förstår vad som sägs.

Har man läs/skriv svårigheter så är det väll bra att man får öva på sådana här ställen, annars tycker jag att vi går emot ett väldigt elitistiskt och intolerant samhälle.

Så stå på er ordblinda och dyslektiker!

Redigerat av smokeythebear
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack; smokeythebear!

En liten liten fråga: vad tycker ni om att använda sig av de dialektala avvikelser som finns i olika orters folkmål? Skall de anses som innkorekta i det skrivma språket? Om de inte gör det, kommer då folkmålen att hotas dö ut? Och hur viktigt(hur stavas det) är det att bevara dem? kanske skulle svenskan berikas av att de fick självdö?

En liten fråga!!?? :rolleyes: 

Får nog lära mig räkna också :rolleyes:

En bra regel att hålla sig till när det gäller både tal och skriftspåk är att man gör sig förstådd. En del dialekter har lite "egna" ord som inte är allmänt kända. Använder man dessa i sitt skriftspråk ökar chansen för att bli missförstådd. En bra tumregel är nog att inte skriva som man pratar typ:

Häj dä ä trevlit att va här å tjata mä er.

Det blir oftast väldigt jobbigt att läsa när människor skriver exakt som dom talar, precis som det skulle bli väldigt jobbigt om folk talade precis som dom skriver.

Redigerat av smokeythebear
Link to comment
Dela på andra sajter

Stavfel är väl inte så farligt. Det är värre med särskrivningar! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...