Jump to content
Annons

Vad är en bra inspelning?


Recommended Posts

[Njäe, men generellt sett håller bilden på biografen mycket hög kvalite, medan ljudet på allas våra cdskivor i det närmsta blir sämre och sämre.

Det du skall jämföra med är inte bio utan istället en bra respektive dålig bildkvalite, sunkig VCD mot fullödig högupplöst blablabla-bildformat.

Idag kommer ljudkvaliten ivägen för musiken. Vad görs fel? Vet vi vad en "bra inspelning" ens är?

Alltså: du förutsätter att varje människa ser en film första gången på lyx-biograf och inte i vanlig TV via video/dvd eller kabeltv? Där är väl skillnad om något?

Bildkvaliteten varierar kraftigt mellan dessa medium.

Sedan är det stor skillnad på biografer, alla ser inte ut som Royal i Malmö, eller de stora salongerna. Blir en film bättre om den går upp på Royal, än t ex en lite biograf typ Triangelfilms, på Spegeln? Så en film är rättigenom kass om du bara sett den på TV och inte kan bedöma om filmen är bra eller dålig förrän du sett den på gigantisk biograf, med träskalle-stereofoni?! 😲

Om man dissar en film för att man BARA sett den i TV, eller dissar en låt för att man råkat höra den på liten radio i ett snabbköp, tjaaaa...läs ovan, jag kanske inte anser den personerna speciellt trovärdiga. De är inga jag tänker rådfråga något om. Inga som jag vill ha i min bekantskapskrets. Ingen vars smak jag litar på i alla fall.

Väldigt många koncentrerar sig på inspelning. Utan att egentligen veta hur det verkligen låter LIVE och med akustiska intrument. Jag gick in en gång i en hifibutik och ville höra på stora högtalare, dyra och sånt och de spelade symfonisk musik. Vackert som fan, bra inspelat. Tror det var ett par B&W Nautilus, med 3-4 Levinson slutsteg.

Jag bad de sätta på en CD jag hade med mig - "Portsmouth Sinfonia" , som spelade pampiga "Also sprach zarathustra". Det var bra inspelat. Det jag inte talade om för dem, att det var ett gäng 10-12 åriga skolungdomar i England som försökte sig på stycket.... de spelade falskt och otajt och det lät helt enkelt för jävligt.

Jag vände mitt gravallvarliga stenansikte bort till försäljaren med frågan ".. är där inte lite dålig definition i basen...?" Den blicken han gav mig var värd att fånga på video, men tyvärr hade jag ingen med mig... det var inte lönt, det hade ändå blivit för dåligt filmat 🙁 ...inga lampor att sätta upp 😳 ... inge bra... 😳 några andra besökare i butiken var tvugna att gå ut, så som de garvade... 😛

Jag älskar sådana "pranks" ... 😳

Jag blev naturligtvis portad ifrån butiken, men å andra sidan lade den ner också efter några månader...

HÄPP! 😳

Men det var ju för all del en bra inspelning... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 343
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hejsan,

Njäe bion drog du in enligt:

Har ni någonsin varit på bio och undrat "va fan va kasst filmat den här filmen var?"

Eller "Fan va bra filmat..."

Sen replikerar du med:

Alltså: du förutsätter att varje människa ser en film första gången på lyx-biograf och inte i vanlig TV via video/dvd eller kabeltv? Där är väl skillnad om något?

Bildkvaliteten varierar kraftigt mellan dessa medium.

😆

Jag menar att jag visst fastnar på bildkvaliten när den ÄR dålig - och inte är jag ensam om det heller. Men en vanlig tv (ex Sony 32 tum WS) tillsammans med DVD-spelare ger mycket bra bild och även om jämförelsen är vansklig vågar jag påstå att bildkvaliten i det exemplet överstiger ljudkvaliten på det mesta som "skapas" idag.

Till och med är oftast tv-sändningarna bra nog.

Tyvärr har många hifibutiker allt för dåliga rum och ibland till och med för dålig kompetens för att demonstrera potentialen av goda inspelningar och god hifiutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

medan ljudet på allas våra cdskivor i det närmsta blir sämre och sämre.

Det håller jag inte alls med om. Tvärt om låter skivor nu bättre än någonsin tidigare i mina öron. Angående maximering så är det en trend som redan är på tillbakagång och precis som vanligt något som hårdast drabbat den genuint komersiella musiken. Å andra sidan ser jag inte maximering som något negativt. En del musik låter bra med lite mindre dynamik medan annan musik låter bättre med mer dynamik. Mångfalden är vad som gör produktioner intressanta.

Man kan gnälla om mycket, trummor bör inte spelas in med fler än två mikrofoner, sång bör inte justeras med autotuner, elbas skall spelas in genom förstärkare, rumsklang skall endast komma från inspelningslokalen... o.s.v. Men jag förstår inte nyttan i att hitta på en massa regler utan trivs med att folk hittar på nya tekniker och experimenterar med ljud.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

medan ljudet på allas våra cdskivor i det närmsta blir sämre och sämre.

Det håller jag inte alls med om. Tvärt om låter skivor nu bättre än någonsin tidigare i mina öron. Angående maximering så är det en trend som redan är på tillbakagång och precis som vanligt något som hårdast drabbat den genuint komersiella musiken. Å andra sidan ser jag inte maximering som något negativt. En del musik låter bra med lite mindre dynamik medan annan musik låter bättre med mer dynamik. Mångfalden är vad som gör produktioner intressanta.

Man kan gnälla om mycket, trummor bör inte spelas in med fler än två mikrofoner, sång bör inte justeras med autotuner, elbas skall spelas in genom förstärkare, rumsklang skall endast komma från inspelningslokalen... o.s.v. Men jag förstår inte nyttan i att hitta på en massa regler utan trivs med att folk hittar på nya tekniker och experimenterar med ljud.

/Majken

Då är vi inte överens helt enkelt - ang skivornas kvalite iaf. 😆 Jag är numera något rädd/skeptisk till nyköp av skivor för det som oftast är dålig kvalite. Jag har några exempel...

Däremot anser jag INTE att man skall sätta upp ett regelverk för hur man skall spela in - det (om nått) tar kol på kreativiteten och mångfalden. Här har vi nog gemensam beröringspunkt!

Däremot tyckte jag om uttrycket någon använde ovan - en dokumentär! En dokumentär skildring av inspelningstillfället är klockren beskrivning.

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades! 😄

Men då gäller det ju främst livemusik vilket endast är en liten del av den totala utgivna musiken. Tittar man på elektronisk musik eller akustisk musik med elektroniska inslag så handlar det snarare om att få fram en bra ljudbild.

Nåja, intressant ämne att diskutera 🙂 - Tack för att du startade tråden!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades!  😄

Men då gäller det ju främst livemusik vilket endast är en liten del av den totala utgivna musiken. Tittar man på elektronisk musik eller akustisk musik med elektroniska inslag så handlar det snarare om att få fram en bra ljudbild.

Nåja, intressant ämne att diskutera 😠 - Tack för att du startade tråden!

/Majken

Det gäller på sätt och vis även för den elektroniska musiken, om än inte lika självklart som för akustisk musik.

Tack själv för att du bidrar göra tråden läsvärd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades!  😏

Men då gäller det ju främst livemusik vilket endast är en liten del av den totala utgivna musiken.

Det gäller på sätt och vis även för den elektroniska musiken, om än inte lika självklart som för akustisk musik.

Tack båda för intressanta resonemang! Jag undrar hur du (engelholm) menar när du säger att en bra elektronisk inspelning är en som förflyttar lyssnaren till inspelningsplatsen. Menar du att det generellt ska finnas en närvarokänsla i en bra inspelning? I så fall, är inte närvaro dels något mycket subjektivt (olika innebörd från lyssnare till lyssnare) och dels mer sammankopplat med det musikaliska framförandet än det inspelningstekniska genomförandet?

Edit: förtydligade lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades!  😏

Men då gäller det ju främst livemusik vilket endast är en liten del av den totala utgivna musiken.

Det gäller på sätt och vis även för den elektroniska musiken, om än inte lika självklart som för akustisk musik.

Tack båda för intressanta resonemang! Jag undrar hur du (engelholm) menar när du säger att en bra elektronisk inspelning är en som förflyttar lyssnaren till inspelningsplatsen. Menar du att det generellt ska finnas en närvarokänsla i en bra inspelning? I så fall, är inte närvaro dels något mycket subjektivt (olika innebörd från lyssnare till lyssnare) och dels mer sammankopplat med det musikaliska framförandet än det inspelningstekniska genomförandet?

Edit: förtydligade lite

Hej Joachime,

Kul du uppskattar läsningen.

Som sagt - elektronisk musik är klurigare! Man kan ju inte flyttas in i synthen/datorn, t.ex.

"Närvaro" skulle jag vilja byta till "därvaro" istället.

När musiken skapas så anser jag att det ideala är att musikern har tillgång till bra ljud*. Handlar det om elektroniskmusik är idealet att ha fullregistershögtalare drivna av ett effektstarkt och stabilt slutsteg och lyssna i ett lyssningsrum av god kvalite**.

Ergo (!) handlar det om att för mig som lyssnare kunna höra precis vad musikern hörde när det skapades.

*)Bra ljud blir det ju "automatiskt" med ex akustiska instrument i en vettig lokal, medan elektrnisk musik ställer krav på förstärkare och högtalare (studiomonitorer, far fieldlyssning, etc)

 

**)RTC60 innom rimliga gränser, tyst bakgrund, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot anser jag INTE att man skall sätta upp ett regelverk för hur man skall spela in - det (om nått) tar kol på kreativiteten och mångfalden.

...snip...

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades!  😉

Låter lite som en motsägelse i mina öron. Det senare framstår som en regel, vilket man alltså enligt det första skulle undvika.

Vad gäller jämförelsen med film, och tanken att man har misslyckats så fort man som lyssnare tänker på inspelningen: Jag håller med, men detta innebär inte att man inte kan spela in på "onaturliga" sätt. När man upplever att själva inspelningen står ivägen för musiken, det är när de inte står i samklang – när inspelningen ger känslor/upplevelser som står i strid med de känslor/upplevelser musiken vill ge. Precis som klipp, ljussättning etc förstärker skeendet och dialogen i en film, kan även en ljudinspelning förstärka uttrycket i musik och text. Och förstöra! Det är ju här som skillnaden blir tydlig mellan dåliga och bra ljudtekniker, de bra gör inspelningar som smickrar det inspelade materialet.

Det gör att jag inte håller med om att alla goda inspelningar har det gemensamt att de förflyttar inspelningen till det rum där den gjordes. En god inspelning kan lika gärna förflytta lyssnaren till himlen, helvetet eller något däremellan – beroende på vad musiken dikterar.

Om vi ska fortsätta jämförelsen mellan film och ljud, skulle rent dokumentära ljudinspelningar kunna liknas vid filmad teater. Man ställer bara upp en kamera framför scenen och låter skådisarna jobba. Ibland är det ju helt rätt, t.ex Lars von Triers Dogville är ju i stor utsträckning gjord på det sättet och det är ju en helt fantastisk film. Men de flesta filmer skulle nog kännas ganska fattiga om de gjordes på det sättet. Stjärnornas Krig skulle nog inte vinna på någon Dogma-grej, om man säger så...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot anser jag INTE att man skall sätta upp ett regelverk för hur man skall spela in - det (om nått) tar kol på kreativiteten och mångfalden.

...snip...

En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades!  😉

Låter lite som en motsägelse i mina öron. Det senare framstår som en regel, vilket man alltså enligt det första skulle undvika.

Hälsningar

/Henrik

Nej. Regelverket jag avser specar frekvensomfång, dynamik, bitutnyttjande, inspelningslokalens beskaffenheter osv.

Här anser jag att man inte skall ha regler (men gärna riktmärken och kunskapsförmedlande punkter).

Ang En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades! så är det en vision, inte en regel.

Som kompositör/musiker sitter man och skapar. Det man får fram skapar känslan i musiken och får musikern att tänka på olika platser; på helvetet, himlen eller Märstad. När jag sen lyssnar vill jag också nå dit (även om Märstad kanske inte ligger i topp på reseönskelista...men jag vill ha möjligheten!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Regelverket jag avser specar frekvensomfång, dynamik, bitutnyttjande, inspelningslokalens beskaffenheter osv.

Här anser jag att man inte skall ha regler (men gärna riktmärken och kunskapsförmedlande punkter).

Ang En bra inspelning är - oavsett genre eller stil - en inspelning som när den avspelas förflyttar mig som lyssnare till platsen där den inspelades! så är det en vision, inte en regel.

Inte helt säker på att jag greppar skillnaden...

Som kompositör/musiker sitter man och skapar. Det man får fram skapar känslan i musiken och får musikern att tänka på olika platser; på helvetet, himlen eller Märstad. När jag sen lyssnar vill jag också nå dit (även om Märstad kanske inte ligger i topp på reseönskelista...men jag vill ha möjligheten!).

Javisst, men min poäng är att denna mentala resa kan underlättas av en "onaturlig" inspelning – och i vissa fall hindras av en mer dokumentär inspelning. Se min jämförelse med Stjärnornas Krig. Jag är inte intresserad av att förflyttas till rummet där skådisarna befinner sig, jag vill ju ut i jjymden!

Absolut – en duktig skådisensemble kan ju förflytta publiken till rymden eller någon annanstans helt utan effekter – liksom en duktig musikerensemble. I det fallet är det ju filmarens/ljudteknikerns uppgift att inse att det inte finns något att tillägga. Min generella poäng är iallafall att jag tycker att musik bör få håret att resa sig på armarna, och om detta underlättas av att man tar till olika effekter/mikrofontekniker etc så finns det absolut ingen anledning i världen att låta bli.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, men min poäng är att denna mentala resa kan underlättas av en "onaturlig" inspelning – och i vissa fall hindras av en mer dokumentär inspelning. Se min jämförelse med Stjärnornas Krig. Jag är inte intresserad av att förflyttas till rummet där skådisarna befinner sig, jag vill ju ut i jjymden!

Hälsningar

/Henrik

Hej igen Henrik,

Jo med rymdresan antar jag att den var som mest påtaglig när musiken komponerade musiken? Vid själva skapandet, komponerandet? Eller vet inte musikern vad han gjorde?

Själva inspelningen skall ju vara en direkt spegling av vad musikern vill, och inte en förändring från något till något annat. I fallet med elektronisk musik vill jag inte hamna i musikerns studiorum utan istället i det "ljudrum" som skapades och som musikern själv hörde (via sina otroligt bra monitorer/hörlurar, etc).

Får man gissa på att du uttalar jjjjymden med en hel del saliv? 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra inspelning ska låta bra i den svindyra stereon, i budget stereon, köksradion i mono, i freestylen, i iPod, i bilstereon, på discot på Ibiza, den ska vara flexibel

att låta bra vart den än spelas på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En bra inspelning ska låta bra i den svindyra stereon, i budget stereon, köksradion i mono, i freestylen, i iPod, i bilstereon, på discot på Ibiza, den ska vara flexibel

att låta bra vart den än spelas på...

Tvi vale nej!

Ett hifi/stereo/midfi/system som inte klarar av att t.ex. spela bas (billiga små system) sätter stora begränsningar som dom stora och intresserade blir lidande av. Skall då inspelningen skäras av från bas? För att Sibastereon i köket inte klarar det?

Hellre att dom små systemen anpassar sin förstärkningen till sin kapacitet och skär bort t.ex. den bas dom inte klarar (klassiskt subsoniskt filter).

Grunden, cdskivan, skall vara så nära verkligheten som möjligt. Om cd'n sänds via radio får dom justera enligt hur dom vill, precis som att DJ'n på Ibiza får justera EQ'n rätt medan musik och kvalitetsljudsälskaren kan njuta till fulla av ett oförstört ljud.

Hififolket är dessutom en köpstark grupp som gärna betalar för bra musik med bra kvalite. Var trogna dom istället, och skit i MP3-användarna.

Redigerat av EngelholmAudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig EngelholmAudio, och det är väl det som är lite av

tjusningen. En kommersiel mainstream låt handlar mycket om att kunna

höras överallt i vad som helst. Dom kräsna skivköparna kollar kanske

i HiFi musik tidningen där man förutom själva recentionen har en recention

på ljudkvaliteten.

DJ:n på Ibiza är bara klåfingrig på spakarna och gör en pudel och får

skylla sig själv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig EngelholmAudio, och det är väl det som är lite av

tjusningen. En kommersiel mainstream låt handlar mycket om att kunna

höras överallt i vad som helst. Dom kräsna skivköparna kollar kanske

i HiFi musik tidningen där man förutom själva recentionen har en recention

på ljudkvaliteten.

DJ:n på Ibiza är bara klåfingrig på spakarna och gör en pudel och får

skylla sig själv... 🙂

Tack! 🙁

Men det som är tråkigt är att vi musik och välljudsentusiaster är lämnade att lyssna på annat än mainstream om vi har några som helst krav på ljudkvalite. Det finns ju faktiskt rätt mkt bra musik som ändå kan sägas gå under mainstream...

(Jo DJ's är ett släkte för sig...Mer säger jag inte! 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad en bra inspelning är, har ju folk redan svarat på, så jag säger väl såhär:

En bra låt, höjer en produktion, även om produktionen är dålig

 

En bra produktion, höger låten, även om låten är dålig

En bra låt är en låt som man inte analyserar utan bara njuter av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hififolket är dessutom en köpstark grupp som gärna betalar för bra musik med bra kvalite. Var trogna dom istället, och skit i MP3-användarna.

Jag spelar för alla som vill lyssna, men måste erkänna att "MP3-användarna" (vilka de nu är?) låter som en trevligare målgrupp än hifinördar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det som är tråkigt är att vi musik och välljudsentusiaster är lämnade att lyssna på annat än mainstream om vi har några som helst krav på ljudkvalite.

Ännu tråkigare är väl att överhuvudtaget rata musik på grund av inspelningens kvalitet?

Tänk så mycket fantastisk lo-fi-musik du missar: Robert Johnson, Elvis-på-Sun och KSMB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hififolket är dessutom en köpstark grupp som gärna betalar för bra musik med bra kvalite. Var trogna dom istället, och skit i MP3-användarna.

Jag spelar för alla som vill lyssna, men måste erkänna att "MP3-användarna" (vilka de nu är?) låter som en trevligare målgrupp än hifinördar.

MP3-lyssnarna är den grupp som inte lyssnar på musiken, utan istället har musiken som utfyllnad i bakgrunden. Lyssnare som inte uppskattar musiken i sig, utan med bakgrundsljudet som är en sidoeffekt av musiken.

MP3-lyssnarna är dom som hamstrar musik, inte för att lyssna på, utan för att dom inte kan låta bli att trycka på "download".

Jag är kluven till ditt andra inlägg. Visst missas en del musik för att den håller så extremt låg kvalite, men det är samtidigt en marker från marknaden/kunderna. Och det finns såååå mycket musik att välja bland att ett visst svinn på nått sätt ändå är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
MP3-lyssnarna är den grupp som inte lyssnar på musiken, utan istället har musiken som utfyllnad i bakgrunden. Lyssnare som inte uppskattar musiken i sig, utan med bakgrundsljudet som är en sidoeffekt av musiken.

Och dina uttal är såklart grundade på empiriska undersökningar ? 🙂

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

MP3-lyssnarna är den grupp som inte lyssnar på musiken, utan istället har musiken som utfyllnad i bakgrunden. Lyssnare som inte uppskattar musiken i sig, utan med bakgrundsljudet som är en sidoeffekt av musiken.

"musiken i centrum" står det som underrubrik på din websida.

förstår du hur ironiskt det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3-lyssnarna är den grupp som inte lyssnar på musiken, utan istället har musiken som utfyllnad i bakgrunden. Lyssnare som inte uppskattar musiken i sig, utan med bakgrundsljudet som är en sidoeffekt av musiken.

MP3-lyssnarna är dom som hamstrar musik, inte för att lyssna på, utan för att dom inte kan låta bli att trycka på "download".

Jag lyssnar på många av mina mp3or. i princip mer än mina cd skivor. Och jag är även en sån som gillar väljud. Grejen är att jag inte hakar upp mig på ljudkvalite utan på Musikkvalitet. Och jag kan lova dig Mina Mp3or är Väldigt uppskattade 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3-lyssnarna är den grupp som inte lyssnar på musiken, utan istället har musiken som utfyllnad i bakgrunden. Lyssnare som inte uppskattar musiken i sig, utan med bakgrundsljudet som är en sidoeffekt av musiken.

"musiken i centrum" står det som underrubrik på din websida.

förstår du hur ironiskt det är?

Nej, inte alls - faktiskt!??

Bort med alla fel och brister som finns på cdskivorna och låt musiken komma fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

EngelholmAudio - Nja.. Sätter man musiken i centrum (text och ackord) så spelar det ingen som helst roll hur inspelningen är egentligen. Att välja en artist framför en andra på grund av att den ena har bättre ljudkvalitet än den andra är bara sjukt. Jag lyssnar hellre på gamla Oasis-bootlegs än Norah Jones om man säger så 😉 Men, jag är också lite av en ljudbög. Jag har Stockfisch-skivor som jag köpt av allas vår Wolfgang, och jag har ägt Sonus Faber-högtalare, rörförstärkare och tjofaderittan. Jag tycker bara att musik är så oerhört mycket mer än ljudkvalitén, så det är konstigt att folk väljer bort kanonartister på grund av den ibland inspelningskvalitén.

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

EngelholmAudio - Nja.. Sätter man musiken i centrum (text och ackord) så spelar det ingen som helst roll hur inspelningen är egentligen. Att välja en artist framför en andra på grund av att den ena har bättre ljudkvalitet än den andra är bara sjukt. Jag lyssnar hellre på gamla Oasis-bootlegs än Norah Jones om man säger så 😄 Men, jag är också lite av en ljudbög. Jag har Stockfisch-skivor som jag köpt av allas vår Wolfgang, och jag har ägt Sonus Faber-högtalare, rörförstärkare och tjofaderittan. Jag tycker bara att musik är så oerhört mycket mer än ljudkvalitén, så det är konstigt att folk väljer bort kanonartister på grund av den ibland inspelningskvalitén.

Att du väljer Oasis för Norah kan ju bero på att du inte tycker om kåtviskande jazzsångerskor medan du faller pladask för nonschalanta brittpoppare! 😉

Allvarligare...

Det verkar finnas något moraliskt fel över att kräva kvalite på ljudet. Jag undrar varför? Vad och hur jag får ut något ur den konst (t.ex. musik) jag beskådar/lyssnar till/upplever är ju oerhört subjektivt.

Varför är det fel att behöva ett rimligt bra ljud för att kunna ta till sig musiken på bästa sätt?

Jag tycker att båda två - musik och ljudkvalite - måste leva tillsammans, co-existera! Jag vill inte välja bort något.

Ps. Don't get me started on Sonus Faber.... 😛

Ps2. Stockfisch är rätt bra och helt klart över medel. Dock lite feta i sitt ljud och oftast något överdrivna. Men som sagt, helt klart över medel och tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du väljer Oasis för Norah kan ju bero på att du inte tycker om kåtviskande jazzsångerskor medan du faller pladask för nonschalanta brittpoppare! 😉

Allvarligare...

Det verkar finnas något moraliskt fel över att kräva kvalite på ljudet. Jag undrar varför? Vad och hur jag får ut något ur den konst (t.ex. musik) jag beskådar/lyssnar till/upplever är ju oerhört subjektivt.

Varför är det fel att behöva ett rimligt bra ljud för att kunna ta till sig musiken på bästa sätt?

Jag tycker att båda två - musik och ljudkvalite - måste leva tillsammans, co-existera! Jag vill inte välja bort något.

Ps. Don't get me started on Sonus Faber.... 😉

Ps2. Stockfisch är rätt bra och helt klart över medel. Dock lite feta i sitt ljud och oftast något överdrivna. Men som sagt, helt klart över medel och tummen upp!

Haha, det var mest ett exempel för att beskriva den helt värdelösa ljudkvalitén - Oasis har taskigt ljud redan från början, börjar man då dilla om bootlegs, då är det DÅLIGA grejer alltså!

Att det skulle finnas något moraliskt fel över att sträva efter klockren ljudkvalitet skulle jag inte påstå. Däremot förstår JAG mig inte på hur man kan välja bort viss musik på grund av en sån aspekt. Det är där vi går skiljda vägar, verkar det som. Jag tar till mig musiken precis lika bra med bootlegs som med kalasinspelningar.

Däremot är hifi som intresse ganska skoj.. Satt på Ljudmakarn en hel dag och bytte högtalare, kablar, förstärkare och testade alla tweaks i mannaminne. Fast det är mest för att man pysslar, typ. Känns som man går på dagis igen, bara det att man får snooordyra leksaker!

Nu vågar jag inte fråga vad som är hemskt med Sonus Faber, så det får du hålla för dig själv.. 😉 Och angående Stockfisch - det bästa sättet att beskriva Stockfisch-plattorna på är.. Fluffiga! Allt är så overkligt mjukt. Men det låter.. Fluffigt. Och fluffigt är mysigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missuppfattat diskussionen? När jag skrev mitt förra inlägg trodde jag det handlade om vad som gör en bra inspelning. Men efter att ha läst fortsättningen verkar det snarare som att diskussionen hela tiden handlat om vikten av en bra stereoanläggning. 😉

Det finns definitivt många poänger med en duglig stereo (välljudande korrekta högtalare, transparent kraftfullt slusteg etc...) men jag tycker inte kopplingen mellan det och en bra inspelning är särskilt stark.

Är det någon gång jag skulle vilja ha en bra lyssning är det snarast vid mixning. Vid inspelning klarar man sig långt med ett par hörlurar, lite erfarenhet och sunt förnuft. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missuppfattat diskussionen? När jag skrev mitt förra inlägg trodde jag det handlade om vad som gör en bra inspelning. Men efter att ha läst fortsättningen verkar det snarare som att diskussionen hela tiden handlat om vikten av en bra stereoanläggning. 😉

Det finns definitivt många poänger med en duglig stereo (välljudande korrekta högtalare, transparent kraftfullt slusteg etc...) men jag tycker inte kopplingen mellan det och en bra inspelning är särskilt stark.

Är det någon gång jag skulle vilja ha en bra lyssning är det snarast vid mixning. Vid inspelning klarar man sig långt med ett par hörlurar, lite erfarenhet och sunt förnuft. Eller?

Hejsan,

Jag har varit rädd för detta och har medvetet försökt akta mig få det att framstå som att man "måste" ha en bra stereo. Möjligen har jag misslyckats... 😉

Min hållning är att en bra inspelning låter väldigt mycket bättre än en dålig inspelning även på en skitstereo, billighetspryl från MAXI, klockradio, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Njäe bion drog du in enligt:

Har ni någonsin varit på bio och undrat "va fan va kasst filmat den här filmen var?"

Eller "Fan va bra filmat..."

Sen replikerar du med:

Alltså: du förutsätter att varje människa ser en film första gången på lyx-biograf och inte i vanlig TV via video/dvd eller kabeltv? Där är väl skillnad om något?

Bildkvaliteten varierar kraftigt mellan dessa medium.

😆

Ja jag menade att vilken bio som helst är inte lika bra också.

T ex Malmö: Alla biografer är inte lika bra som Royal.

Ser man en film på liten duk (finns massor av biografer som inte har 20 metersduk och 230 högtalare) utan THX och träskallestereofoni, skall man kunna likväl bedöma om den är bra eller dålig. Finns det personer som ser filmer bara på grund av den tekniska kvalitéen så, ok för mig, men det är inga jag vill diskutera något med. Eller känna. Samma med musik. Då har man en yrkesskada som är rätt överdiven tycker jag. De får gärna lov att finnas till, och ha sin lilla klubb för inbördes beundran, men när de börjar dissa andra människor för att de inte tillräckligt intresserar sig för "inspelningskvalitet" , då betackar jag mig. (läs: audiofiler).

Precis som om man inte skulle kunna bedöma musik förrän man har hört den spelas live i 800.000 Watts PA och laserljusshow...

Typ liksom: Jag har bara läst Da-vinci-koden i pocket och kan inte bedöma om boken är bra eller dålig förrän jag har läst den i riktigt format med hård pärm...A4 sidor... kanske.... laserutskrift med Times New Roman font...först då kan jag avgöra om boken är bra...

.. var det jag menade...

Ungefär så, var det jag tyckte att hela tråden handlade om. Glöm inte att det som var "en bra inspelning" 1971 (även i audiofilkretsar) är oftast urusel idag, men låten, musiken kanske lever kvar som tidlös standard (ex Stairway to heaven eller andra sönderspelade klassiker).

Itszak's svar har ju redan sagt det mesta ju.

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...