Jump to content
Annons

Har ni önskemål om Reasontips?


Johan Royen

Recommended Posts

Jajjemen, jag skall skriva Reasontips till nästa nummer, och tänkta höra efter vad ni vill läsa om.

Jag har några egna uppslag, t ex ett substitut för den befintliga choruseffekten och lite basic synthprogrammering i Combinatorn. Är det något som intresserar herrskapet?

Eller är det något annat ni vill läsa om så är det bara att komma med förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur man använder subtractorn och malström till max!!

Hur mkt man kan få ut av dom 2..

det skulle jag iallafall vilja veta  🙂

Haha, tja, det skulle jag också vilja veta 🙂

🙂

Jo nämen som Max skrev..

Lite tips hade nog inte vart fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis! Gör en "pytt-i-panna". 20 bra knep o knåp. Små trix som ger det där lilla extra, sånt som man inte kommer på direkt när man läser manualen.

Eller hur man slutmixar en låt, hur man gör tunga basgångar osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Artiklar som jag skulle vilja läsa;

"Hur du får basen att pumpa"

"Mastra med finess"

"Få bättre tyngd i bastrumman utan att den dominerar mixen"

"ReWire för dummies"

"Bus A-D Vad betyder det egentligen?"

"Gör en house/trance/hiphop osv.. -låt från grunden" (kan vara en återkommande artikelserie)

"Få subtractorn att låta som en Juno 106:a"

"Få ut det mesta av kompressorn"

"Reverb - rekommenderade inställningar för varje instrument"

osv...

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hur du får basen att pumpa"

"ReWire för dummies"

Dom två ämnena har jag respektive Chris Bell berört i tidigare nummer av Studio.

"Få subtractorn att låta som en Juno 106:a"

Subtractorn låter redan som en 106:a i så motto att den är uppbyggd på samma sätt.

Att få oscillatorerna och filtren mer lik 106:an är inget man kan skruva sig fram till, utan har med enhetens grundläggande konstruktion att göra.

Angående mastering i Reason så kommer nästa nummers tips att handla just om dom nya MClass-enheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så får du subtractorn att låta som en C64 / Nintendo... ?

Jag vet att det går. Laddade hem en låt för några månader sen härifrån. Men det vore ju roligt att få lite mer exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så får du subtractorn att låta som en C64 / Nintendo... ?

Jag vet att det går. Laddade hem en låt för några månader sen härifrån. Men det vore ju roligt att få lite mer exempel.

Det är lättare att få Malström att låta C64 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

1. Så får du till mjuka ljud från Yamahas CS60 och CS80 i ditt Reason!

2. Så här får du till alla goa VCS3 och AKS effekterna som Jarre använde

3. Så här får du till tyngd i dina basljud

4. Så här kul kan man ha med vocodern i Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

nämen.. vocodern va ju me i tidningen alldeles nyss? eller?

visst, den har fler användningsområden.. men den gode dd uppmanade säkert till kreativt kopplande.. så fundera själva isf. annars är ju guiden på propellerheads sajt ypperlig om man vill lära sig mer om vocodern.. kanske ännu bättre än ett tips i studio? iofs, aldrig för mkt av det goda..

mer matrix säger jag bara! än en gång. några gånger är ingen gång! om det nu varit med några gånger.. det vete katten. men jag tycker att folk använder matrix alldeles för lite.. kanske dags för fokus på sequencern å vad man kan göra där? släpp kärleken fri kanske är ett annat bra ämne?

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara lite närmare? Typ.. Eh, menar du hur du laddar patchen? Vad det är som gör att just den patchen får subtractorn att låta moog? Eller hur tänker du egentligen? Jag klarar mig utan en förklaring om hur subtractorn fungerar. Men det är ju jag, det är säkert ingen dum idé, om det är så du tänkt.. 😛

Iofs, är det malström så kan jag väl tänka mig.. 🙂

Eller hur det nu var.. Haha, jag sitter visst å fantiserar här.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Wow, verkar finnas mycket folk vill veta =)

Har en ganska schysst Moog-liknande patch (säger killen som aldrig varit i närheten av en riktig Moog 🙂 ) som jag skulle kunna gå igenom med lite pedagogiska förklaringar.

Låter intressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

åhåhå. jaaja. visst. Dumb Dan, du gav svar på frågan. eller snarare svar på tipset om vad den här snubben ville ha tips om. men du gav inte och har inte gett några förslag på vad du vill se i tipsen (iofs är det fullt förståeligt om du inte sitter på högar av sånt du inte kan om reason.. men ändå).. Behöver man skriva då? Å som sagt, jag upplever det som att killen lämnade ett förslag. Inte en egentlig fråga..

Men men. Sry att jag skriver helt OT, men det kändes som om herrarna Dumb Dan och Vectro ville ha ett förtydligande.. 🙂 Och jag vill ju inte göra nån besviken.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig ivf inte. 🙂 Tror det blir Combinator-choruset iaf, känns lagom användbart och allmängiltigt. Blandade småtips är tveksamt om det funkar i den rådande artikelmallen. Skulle isf vara för en mer feature-aktig artikel om Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
men du gav inte och har inte gett några förslag på vad du vill se i tipsen (iofs är det fullt förståeligt om du inte sitter på högar av sånt du inte kan om reason.. men ändå)..

Hehehe.

Det finns inget som DD inte kan om Reason. Fan han kan ju grejer om Reason som inte ens Reason kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...