Jump to content
Annons

Har ni önskemål om Reasontips?


Johan Royen

Recommended Posts

men du gav inte och har inte gett några förslag på vad du vill se i tipsen (iofs är det fullt förståeligt om du inte sitter på högar av sånt du inte kan om reason.. men ändå)..

Hehehe.

Det finns inget som DD inte kan om Reason. Fan han kan ju grejer om Reason som inte ens Reason kan.

Det är mäktigt. Har iofs svårt att tro att någon kniper Peff där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe.. Men jag tror inte att nån kan allt om Reason.. Om jag ska vara ärlig. Har för mig att både Propellerhuvvena och en och annan professionell användare här på forumet nämnt det nån gång i förbifarten..

Men visst, Dumb Dan är i mina ögon väldigt kompetent och kreativ. Peff likaså. Tillsammans med en massa andra antar jag. Och det är alltid roligt att läsa tipsen. . Men var inte detta egentligen en tråd om vad Royen ska skriva om i Studio? ..

Combinator och chorus, låter fint. 😳 Synd bara att man inte har trean.. Eller snarare, inte vill ha trean. Inte än iaf. 😆

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
chroffa (oregistrerad)

Jag skulle vilja ha lite kreativa tips. Hur man får en låt att just låta trance, house, pop eller nått. Kanske t ex tjugo små tips för vardera att göra en pop låt, hiphop, techno, filmmusik, m m.

Sedan skulle jag gärna ha tips på hur man gör fina pop trummor, ala Khonnor.

Och tips på hur man spelar in i reason. Kan man med rewire spela in med cubase direkt till Reason? Eller måste man hålla på och göra loopar med Recycle? För jag vet inget annat sätt och det känns rätt så bökigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och tips på hur man spelar in i reason. Kan man med rewire spela in med cubase direkt till Reason? Eller måste man hålla på och göra loopar med Recycle? För jag vet inget annat sätt och det känns rätt så bökigt.

Man spelar inte in med reason. Om du rewire:ar reason med Cubase (eller någon annan rewire-host) så kan du spela in ljud från en extern källa samtidigt som du hör det som reason spelar upp. Sen kan du exportera det du spelat in till en wav-fil som går att köra direkt i NN-19 eller NN-XT i reason. Wav-filen kan du ju givetvis göra om till en .rex-fil i recycle men det är inte nödvändigt.

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa hur man gör en grym baslinje, en riktigt tung i progressive stil, alltid undrat hur man gör om någon kan.. Ta inte house som exempel som alltid utan ta progressive eller trance för en gångs skull

Ska man vara petig så har väl exemplen i tidningens reason-tips gått i houseriktning de senaste tre numren, och tidningen har ju funnits i snart tre år tror jag, så någon överrepresentation är det väl knappast tal om.

Sen är väl ganska många tips gångbara för flera olika stilar?

Berätta gärna mer specifikt vad du söker (upp med ett klipp!) -progressive kan ju vara i princip vad som helst, från Freeland-breaks till Sasha liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa hur man gör en grym baslinje, en riktigt tung i progressive stil, alltid undrat hur man gör om någon kan.. Ta inte house som exempel som alltid utan ta progressive eller trance för en gångs skull

Ska man vara petig så har väl exemplen i tidningens reason-tips gått i houseriktning de senaste tre numren, och tidningen har ju funnits i snart tre år tror jag, så någon överrepresentation är det väl knappast tal om.

Sen är väl ganska många tips gångbara för flera olika stilar?

Berätta gärna mer specifikt vad du söker (upp med ett klipp!) -progressive kan ju vara i princip vad som helst, från Freeland-breaks till Sasha liksom.

Äh, Leftfield är ju den enda progressiva housen som räknas 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa hur man gör en grym baslinje, en riktigt tung i progressive stil, alltid undrat hur man gör om någon kan.. Ta inte house som exempel som alltid utan ta progressive eller trance för en gångs skull

Ska man vara petig så har väl exemplen i tidningens reason-tips gått i houseriktning de senaste tre numren, och tidningen har ju funnits i snart tre år tror jag, så någon överrepresentation är det väl knappast tal om.

Sen är väl ganska många tips gångbara för flera olika stilar?

Berätta gärna mer specifikt vad du söker (upp med ett klipp!) -progressive kan ju vara i princip vad som helst, från Freeland-breaks till Sasha liksom.

Här har jag 2 st klipp som jag hitta:

http://rd.bcentral.com/?ID=2976017&s=56812593

http://rd.bcentral.com/?ID=2976028&s=56812593

Det är såna här baslinjer jag menar, den här snubben använder Cubase då men undrar hur man gör i Reason om någon kan visa.. =O

När jag menar progressive är det progressive House/trance som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)
Och tips på hur man spelar in i reason. Kan man med rewire spela in med cubase direkt till Reason? Eller måste man hålla på och göra loopar med Recycle? För jag vet inget annat sätt och det känns rätt så bökigt.

Man spelar inte in med reason. Om du rewire:ar reason med Cubase (eller någon annan rewire-host) så kan du spela in ljud från en extern källa samtidigt som du hör det som reason spelar upp. Sen kan du exportera det du spelat in till en wav-fil som går att köra direkt i NN-19 eller NN-XT i reason. Wav-filen kan du ju givetvis göra om till en .rex-fil i recycle men det är inte nödvändigt.

//Christian

okok. men fixar rewire så att det blir rätt tidsinställningar. att den på något sätt markerar var inspelningen börjar och slutar, så att när man lägger in inspelningen i låten i reson så hamnar klippet exakt från där man började spela in? lr måste man hålla på¨och flytta inspelningsbiten själv till det stället man vill ha det, så det med säkerhet blir otajt?

varför måste man hålla på och krångla så här med andra program?

är det en fördel på nått sätt? skulle dom inte kunna fixa så man kan spela in direkt i programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför måste man hålla på och krångla så här med andra program?

är det en fördel på nått sätt?

Propellerheads, som gör Reason, säger själva att man vill renodla funktionen syntstudio, och i det konceptet passar inte inspelning.

Nu kan man ju mena att så som Reason utvecklats, med effekter i toppklass till exempel, så känns det konstigt att det inte erbjuds audiohantering a la Cubase, alternativt möjlighet att köra Reason som ReWire-master.

Hur många gånger har man inte önskat att Scream var en vst-plugg, till exempel?

Men av alla uttalanden från Propellerheads att döma finns inga planer på att lägga till funktionen. Och himla krångligt med ReWire är det väl inte, egentligen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
i_smurawa (oregistrerad)

Kanske lite mer ingående kring hur nya Mclass kompressorn funkar? Skiljer sig ju lite ifrån den i Reason 2.5.

Kanske nått i stil med Peff's tips i bok Reason Powertools 2.5 där han ger väldigt bra anvisningar kring hur man man kan jobba med kompressorn.

Något jag gärna skulle läsa i alla fall.

/I

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikat i senaste numret? 😉

Mer ingående än så blir det nog inte om effekterna antar jag.. Och om man vill lära sig mer så är det enklaste att bara läsa på på egen hand. För utrymmet i Studio är begränsat, och även om man skulle vilja läsa mer om både det ena och andra så finns det nog vare sig intresse eller plats tyvärr.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
"Hur man använder subtractorn och malström till max!! Hur mkt man kan få ut av dom 2.. det skulle jag iallafall vilja veta 🙂"

Till max... ptja, vågar ni gå så långt? Jag tror inte det skulle passa tidningen. Jag skrev dock ett par artiklar om syntprogrammering. Har ni sett dem? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att man har sett dina artiklar. Det var länge sen. 😆

Men hur i hela friden skulle någon kunna tömma ut en subtractor till max? Eller en malström för den delen? Jag har väldigt svårt att tänka mig hur det skulle gå till. Dessutom innebär maximalt uttnyttjande (för var och en efter förmåga, kunnande och vilja) många gånger uttnyttjandet av flera subtractors för samma syfte, effektkedjor m m.. Det skulle bli en hel bok.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...