Jump to content
Annons

En Resa - Har flera frågor...


Recommended Posts

Nu har jag kommit på att jag vill släppa en låt igen och den här gången tänkte jag be om råd innan. 🙂

Jag är medveten om att den är den musikaliskt mest ointressanta låt man kan tänka sig. Men det passar mig 🙂

 

Först, låter det ok, och är mixen "rätt"?

Vilka av mina missar i spel och sång är värst, och nödvändiga att laga? (Kommer aldrig bli perfekt för så bra är jag inte)

Vad är det som har gått snett med refrängen efter bryggan (vid ca 1:55) är det att jag stått längre från mikrofonen eller något annat? (och hur bör jag göra för att kunna öka i intensitet där utan att ljudet klipper? Behöver jag spela in all sång igen med lägre gain eller något?)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter lite Ted Gärdestad/Hepstars. Men sången ligger för långt fram. Saknar lite rum och rymd. En aning för hög i jämförelse med de andra instrumenten. Trummorna äri sig okej men behöver mer "lager" låta vivel kagge och överhäng ha mer dynamik och kropp. Synthen(?) I bakgrunden är lite för vass och spretig.

Inget ont menat. Mix är svårt. Har lyckats några få gånger att få okej mix.

Hur skulle din mig låta om du enbart skulle rensa med high-/low pass filter och snäll kompression? Kanske jämföra de 2 mixarna och kompensera skillnaderna? 

Jag brukar göra då ibland mellan mixarna. Lyssna igenom mixen i vanliga högtalare halvägs igenom processen och få en bild hur jag jobbar och inte blir blind i arbetet och fastar i värden, volym, instrument och annat 

Annars har du en trevlig melodi på gång 👍😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedback. Jag ska försöka ändra det jag förstår 😉 
och försöka få till ett renare sångspår.

Att det känns som en 'första-tagning' är inte så konstigt. Jag skriver låten direkt i min daw. Sjunger olika texter och melodier tills jag hittar en jag gillar 😛

Misstänker att mitt envisa "dubbelsjungande" Beror på att jag inte gillar hur min röst låter naturligt. Men det är ju det enklaste "fixen". Fint att kunna laga trasigheter med delete tangenten 😉

Just nu ser mitt projekt ut så här. Säger kanske inte mycket. men kanske...
image.png.f2840027e941b59ba636dae32df08e0b.png

 

Det här är en rå export som jag inte kört genom någon masteringtjänst.
Jag har kastat flera sångspår, dragit ner och krympt synten. Försökt "öka rummet" för sången. Jag har också lagt till en noise gate på alla mikrofonspår för att försöka bli av med ljudet av min ventilation. 
Jag tror också jag pillade på EQ för masterspåret. Helt på eget bevåg. 😉

Fotfarande samma bristfälliga inspelningar dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter genast lite renare. Lite svagt,/ vagt rums klang till sågen kan gör jäkligt mkt 

Kör Motown-tricket(tror det heter så om jag inte blandar ihop det.... Hur som så får du båda sätten här:

1) Skicka sångspåret till en kanal där du har en de-esser. Det spåret ska nästan" läspa". Sen blandar du detta på en ny kanal för både sångspåret och det läspande spåret. Kompressor/ och eller EQ om det behövs.

2) Ett liiitet rum med låååång reverb. Skicka sången till en fx-kanal. Hitta klarheten i rummet utan att det är vasst. Behåll värmen utan att det blir muddigt. Går att gröpa ur ganska rejält med eq. Vid behov kör eq innan reverbet (allt vasst och dovt. =high/-lowpass filter) så blir det enklare att få klarhet 

👍

 

keep it up!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-14 at 12:51 sa Jesper Öhnstedt:

Tack för feedback. Jag ska försöka ändra det jag förstår 😉 
och försöka få till ett renare sångspår.

Att det känns som en 'första-tagning' är inte så konstigt. Jag skriver låten direkt i min daw. Sjunger olika texter och melodier tills jag hittar en jag gillar 😛

Misstänker att mitt envisa "dubbelsjungande" Beror på att jag inte gillar hur min röst låter naturligt. Men det är ju det enklaste "fixen". Fint att kunna laga trasigheter med delete tangenten 😉

Just nu ser mitt projekt ut så här. Säger kanske inte mycket. men kanske...
image.png.f2840027e941b59ba636dae32df08e0b.png

 

Det här är en rå export som jag inte kört genom någon masteringtjänst.
Jag har kastat flera sångspår, dragit ner och krympt synten. Försökt "öka rummet" för sången. Jag har också lagt till en noise gate på alla mikrofonspår för att försöka bli av med ljudet av min ventilation. 
Jag tror också jag pillade på EQ för masterspåret. Helt på eget bevåg. 😉

Fotfarande samma bristfälliga inspelningar dock.

 

Det är kallt sångljud men bättre i grunden. Man fryser lite men det är en bättre version nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Jag börjar ana att jag antagligen saknar de öron som behövs för att helt höra och förstå hur jag ska vrida på rattarna 😛 

Jag får erkänna att jag skruvar lite här och där, och beroende på humör låter det ena eller andra bättre i mina obildade öron. Hehe. Inte lätt att försöka hjälpa en plattfot 😉
 

Jag har nu två versioner. Jag hör att de låter olika men jag har ingen aning om vilken som är bättre eller varför 😕 

Jag spelade in sången på nytt. Sjöng hela låten 3 gånger och pusslade lite. Jag klämmer fortfarande tonerna på några ställen och det vobblar lite. Melodin blev lite annorlunda och jag tappade nog en del dynamik, så jag tror jag ska sjunga om delar igen och pussla vidare.  

En konkret fråga om EQ:
Hur bör jag förhålla mig till diskanten på mastern? Bör man skära av den eller dra upp den för att få "skimmer"? Just nu ser min kurva ut så här: (tror jag har en fläkt eller nåt som bråkar kring 1,5kHz)
image.png.6d18ed146a3b57d76ddd2cd4b30f73ee.png

 

Jag ber om ursäkt för min ofantliga oförmåga och jag är mycket tacksam för att ni tar er tid att försöka hjälpa till fast jag inget begriper. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Version 2: låter bäst. Sången lite för torr/ hård. Hur låter det om du ställer en aning bara och låter reverbet/ rummet komma fram lite mer. Nästan att det hamnar i nivå med virveln.. dynamiskt sett ? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med 'kallt ljud' hit o dit så har jag inte en aning om hur man åtgärdar det. Man kanske spelar in utan effekter och sedan låter bli att  lägga 'kalla' effekter. 

Jag har en minimal studio och således inte så stor erfarenhet i hur man får bort kalla ljud. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är mina jobblurar som spökar, men är inte sångens eq lite telefonaktig? Känns som det saknas lite botten.

Edit: kan ju vara medvetet iofs och är väl inget fel i sig.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Flizzaff:

Det här med 'kallt ljud' hit o dit så har jag inte en aning om hur man åtgärdar det. Man kanske spelar in utan effekter och sedan låter bli att  lägga 'kalla' effekter. 

Jag har en minimal studio och således inte så stor erfarenhet i hur man får bort kalla ljud. 

Jo jag kom på att du/ni kanske sjunger i ett väldigt hårt rum; oisolerade stenväggar t.ex. Då kan man få ett kallt ljud redan innan man lagt på reverb eller andra effekter.

Redigerat av Flizzaff
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för all feedback och tålamod. 

Nu har jag spelat in sången igen och då blev nivåerna lite knepiga så jag började pilla lite. Då lät det konstigt på något annat ställe och vips hade jag rattat så mycket att jag inte kunde hitta tillbaka 😕 Nu tror jag att det är för mycket reverb på sången men jag vet inte 😕 Sjöng också nya harmonier och vet inte om det blev bra heller, så just nu känner jag mig lite modlös...


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidhåller att det är för mycket telefon-eq på sången. Tycker över lag du sätter sången bra denna tagningen, men i refrängen tappar du intensiteten lite i sista delen av "saknaden". Det är likadant varje gång det upprepas, så jag gissar att du använder samma tagning flera gånger? Det får du lite minus för i min bok. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag använde samma tagning för alla refrängerna och hörde själv hur illa det blev när öronen fått vila lite:-) också lite för klen på ett par fraser i verserna med så jag får göra några kompletterande inspelningar. Jag vet inte riktigt vad telefoneq innebär. För lite lows?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rackarns lurigt det här med musik. Jag antar att det blir lite mer begripligt med mer erfarenhet. Nu har jag suttit en timme och skruvat på rattar igen och försökt komma ihåg alla råd och tips. Det låter annorlunda men bättre eller sämre? Har ingen aning.

Sjöng om refrängen och fick problem med nivåerna, och började justera planlöst.

Försökte boosta topp och botten och hamnade till sist i min "rumsplugg" som har en massa rattar som jag inte begriper så bra 🙂

Just nu har jag skruvat så här (för sången):

image.png.1587a17b7d94c6c3aebe731a3524d425.png

och har små auto justeringar på Far parametern genom spåret, för att backa bort när jag tycker att sången blir för framfusig.

Jag tycker att jag lyckas delvis med det jag försöker göra men vet inte om det gör saken bättre eller sämre.

Tror snart att jag publicerar oavsett vilket bara för att kunna gå vidare till nått annat.:-)

Återigen tack för tålamodet 🙂


 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Jesper Öhnstedt:

Rackarns lurigt det här med musik. Jag antar att det blir lite mer begripligt med mer erfarenhet. Nu har jag suttit en timme och skruvat på rattar igen och försökt komma ihåg alla råd och tips. Det låter annorlunda men bättre eller sämre? Har ingen aning.

Sjöng om refrängen och fick problem med nivåerna, och började justera planlöst.

Försökte boosta topp och botten och hamnade till sist i min "rumsplugg" som har en massa rattar som jag inte begriper så bra 🙂

Just nu har jag skruvat så här (för sången):

image.png.1587a17b7d94c6c3aebe731a3524d425.png

och har små auto justeringar på Far parametern genom spåret, för att backa bort när jag tycker att sången blir för framfusig.

Jag tycker att jag lyckas delvis med det jag försöker göra men vet inte om det gör saken bättre eller sämre.

Tror snart att jag publicerar oavsett vilket bara för att kunna gå vidare till nått annat.:-)

Återigen tack för tålamodet 🙂


 

 

 

Nu är det kalla i sångljudet borta. Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sista versionen låter bättre än de tidigare, så du är nått på spåren.

Jag kan tycka att din botten är för svag o ojämn. Att få till en bra botten är bland det svåraste i mixningen kan jag tycka. Det krävs en ganska bra lyssningsmiljö bl.a. vilket är svårt att få till för oss hemstudiopulare.

För att få en jämnare och starkare botten skulle jag prova att lägg en multibandkompressor på t ex masterspåret (eller ännu bättre på trumm- o basbussen om du har en sådan) och jobba med bandet 20-ca 150 Hz.

Sedan skulle jag försöka få till mer rymd. Nu känns inspelningen platt. När jag lyssnar försöker jag tänka på vad det är för rum som musikerna står i (kyrka, jazzklubb, garage mm). När jag lyssnar på låten, låter det som om musikerna står i ett mycket trångt garage m lågt i tak. Sångaren står nästan på trummorna. Ibland kan ju ett litet rum vara det man eftersträvar iochförsig.

Om du vill få lite mer rymd, så prova att öka trummrummet. Om rumsmickarna ligger på egna kanaler, vilket de brukar, kan du labba med dessa. Prova att lägga på en kompressor på rumsmickarna med mycket snabb attack (Typ FET-kompressor, 1176), o snabb release. Då får du fram mer av rummet, eftersom transienterna sänks och när du ökar output gain kommer sustain att öka.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...