Jump to content
Annons

Feedback på min pågående remix?


Recommended Posts

Hej! Jag håller på med en remix på Hov1's låt "Långt bort härifrån" och skulle behöva lite feedback. Jag vill gärna veta hur jag får basen att sticka ut mer och vad man kan göra för att få en bättre mix i basen och själva allt i låten. All feedback uppskattas! Tack på förhand 😄 
/Hagman

EDIT: Basen är offkey vissa delar

https://on.soundcloud.com/MiZG8

Redigerat av HagmanMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan sa frithiof:

Lyssnade i hörlurar (Audio Technica ATH-M50x), var tvungen att stänga av efter en stund. Det är någon form av pumpande effekt som gör mig illamående.

är de sidechainen du snackar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte osannolikt. Men jag är ingen modern dans mixare så kan inte alla tekniker.

Har ju hört liknande musik med liknande effekt, men denna mix pumpar mer än vad mina öron klarar av.

Lyssnar jag bara i datorhögtalarna så tänker man inte på det på samma sätt.

Men det borde väl finnas någon här som kan musikstilen bättre.

Btw så tyckte jag basen var för hög och sången när låten sätter igång drunknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa frithiof:

Det är inte osannolikt. Men jag är ingen modern dans mixare så kan inte alla tekniker.

Har ju hört liknande musik med liknande effekt, men denna mix pumpar mer än vad mina öron klarar av.

Lyssnar jag bara i datorhögtalarna så tänker man inte på det på samma sätt.

Men det borde väl finnas någon här som kan musikstilen bättre.

Btw så tyckte jag basen var för hög och sången när låten sätter igång drunknar.

Jag ska kolla vad jag kan gö 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa frithiof:

Det är inte osannolikt. Men jag är ingen modern dans mixare så kan inte alla tekniker.

Har ju hört liknande musik med liknande effekt, men denna mix pumpar mer än vad mina öron klarar av.

Lyssnar jag bara i datorhögtalarna så tänker man inte på det på samma sätt.

Men det borde väl finnas någon här som kan musikstilen bättre.

Btw så tyckte jag basen var för hög och sången när låten sätter igång drunknar.

Jag har sänkt nu sidechainen på vocalsen men allt annat ha fortfarande kvar lika mycket i sig:
 

 

Redigerat av HagmanMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter klart bättre.

Men förstår jag det rätt så side chainar du sången mot kicken? Brukar man göra så?

Tycker fortfarande att sången tappar när kicken kommer in, innan kicken kommer in låter sången bra.

Om du side chainar sången testa köra utan det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa frithiof:

Det låter klart bättre.

Men förstår jag det rätt så side chainar du sången mot kicken? Brukar man göra så?

Tycker fortfarande att sången tappar när kicken kommer in, innan kicken kommer in låter sången bra.

Om du side chainar sången testa köra utan det.

jag sidechainar sången för att få en hoppande känsla för att jag tycker att de låter ganska tråkigt annars

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa joachime:

Jag håller med frithiof. Det blir tröttande när sången pumpar i takt med kicken. Testa att lyfta ut sången ur sidechain-pumpet. 

ändrat nå grejer igen: 

- sänkt sidechain på vocalen
- mixat om baserna
- sänkt kicken lite 
- höjt vocalen

 

Redigerat av HagmanMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan sa Neosus:

Jag skulle ha tagit bort sidechain helt från sången. Annars tycker jag det låter rätt så bra. 

🙂

jag sidechainar sången för att få en hoppande känsla för att jag tycker att de låter ganska tråkigt annars, vill helst inte ta bort den

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på den första och den senaste. Basen är fortfarande alldeles för hög så det hörs som att sången är hackig, plus att man får ont i öronen. Det är ju meningen att man vill att folk ska lyssna om och om igen på sina låtar, så då är det viktigt att man ställer in en balans mellan instrumenten och även sången så det blir behagligt att lyssna på!

Givetvis så är det vissa instrument som man vill ha lite högre eller lägre, beroende på vad för låt man spelar in eller hur man vill ha den men denna remix så är basen alldeles för hög. 

Lycka till med remixen! 😊

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, HagmanMusic said:

jag sidechainar sången för att få en hoppande känsla för att jag tycker att de låter ganska tråkigt annars, vill helst inte ta bort den

Du skulle kunna testa att sidechaina effekterna på sången istället för hela sångspåret. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
14 timmar sedan sa joachime:

Du skulle kunna testa att sidechaina effekterna på sången istället för hela sångspåret. 

testade göra de men jag tyckte de lät konstigt med men jag sänkte sidechainen nu på den så den är likadan som vocalens sidechain

Redigerat av HagmanMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...