Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons
35 minuter sedan sa slejnard:

Bra krönika Dol👍. Jag kommer sitta mestadels still hos främmandet. ☺️

Tack! Nåja. Den här årstiden med jul/nyår är inte alls en höjdare för min del. En hel del gamla minnen dyker upp. Det gör mig ledsen, det gör mig nerstämd. Detta som ska vara en glädjens högtid är för mig mest bara en tid fylld av svärta. Men... skit i det nu. Låt inte mina problem dra ner Er i melankolin också. Gläds! Fröjdas! Se framåt med tillförsikt!!!

Jag kopierar in den helt skamlöst här igen så även ny tillkomna ströläsare kan ta del av den. För en gångs skull räknade jag inte in  PTn 😁 och det som hände på förra sidan har ju inte hänt så:

 

Ja. Här sitter vi nu. I de sista skälvande timmarna av en utav oss påhittad tidsrymd av det som vi kallar för ett år. Ett riktigt skitår visar det sig. Precis som den innan.

Det visar sig i all (o)önskad tydlighet att vi inte har lärt oss något. Samma konflikter. Samma besparingar. Samma indragningar. Samma krigsförklaringar. Samma osämja. Samma grälande och fruktlösa försök att ha lite mer rätt än alla andra. Samma gamla rusning efter lyckan i materiella ting i samma gamla lönlösa förhoppning att nu... nu ska vi bli riktigt lyckliga.

Samma gamla eviga dödsdans mot avgrunden, vagt litandes på det där ordet... hoppet...

Det sägs att vi måste lägga om våra vanor. Att vi alla måste skaffa elbilar, sluta flyga utomlands, inte kasta mat i hushålls avfallet och definitivt inte slänga plastsugrör i havet. DÅ finns det en chans att vi når nirvana. Hopp ger en viss tröst när ordet uttalas men leder ofta till overksamhet.
En apatisk väntan på bättre tider, men ingen handling.

Har vi lyckats? Har vi nått fram? Naturligtvis inte. Kommer vi att lyckas? Kommer vi att nå fram? Lägga om våra inprogrammerade vanor till något mer skonsammare och bättre? Sitta stilla i båten. Inte bråka så förbannat?

Det kan inte jag svara på. Vi kan inte "hoppas bort eländet", dock. Därtill behövs det handling. Vissa saker såsom världsfred går å andra sidan inte att göra så mycket åt som individ. Det räcker ju som bekant med en maktfullkomlig galning och så drar det igång. Vi har en hel rad med sådana som väntar på sin tur i kulisserna. Balanser förflyttas och rubbas kan en del tycka. Många som inte haft det välstånd vi har upplevt vill ha det samma nu. Till vilken kostnad som helst.

Det känns hopplöst ibland. Både de stora existentiella frågorna här ovan, men också de av mer personlig karaktär. Sjukdomar och andra tråkigheter som är en rejäl prövning inte allra minst hos en del i den här tråden. Jag har inga svar. Inga lösningar. Inga krystade klyschor att krysta ur mig...

Så. Vi kanske bara ska sitta här en stund. I de där sista skälvande timmarna. Sitta still i båten och inte kasta plastsugrör.

 

Så Gott Nytt År då mina kära Längstahnianer!!!!

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gott slut, kära Längstahianer!🥰

Det blir ett tämligen lugnt nyårsfirande med ”närmast sörjande” här.

Gott käk dock; laxröra i krustader, fläskfilé i gorgonzola-sås och ris (hej 70-tal!) och panna cotta med färska bär.

Givetvis inga fyrverkerier eller några sådana dumheter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Naymari:

Hinner vi till 400 innan tolvslaget?

Naturligtvis! julli-kaffe.GIF.16e2f63255d0c6c6bc292df5a8cb384b.gif

2 minuter sedan sa CHAE:

Gott slut, kära Längstahianer!🥰

Det blir ett tämligen lugnt nyårsfirande med ”närmast sörjande” här.

Gott käk dock; laxröra i krustader, fläskfilé i gorgonzola-sås och ris (hej 70-tal!) och panna cotta med färska bär.

Givetvis inga fyrverkerier eller några sådana dumheter.

Naturligtvis! julli-kaffe.GIF.16e2f63255d0c6c6bc292df5a8cb384b.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, CHAE said:

Gott slut, kära Längstahianer!🥰

Det blir ett tämligen lugnt nyårsfirande med ”närmast sörjande” här.

Gott käk dock; laxröra i krustader, fläskfilé i gorgonzola-sås och ris (hej 70-tal!) och panna cotta med färska bär.

Givetvis inga fyrverkerier eller några sådana dumheter.

Fint! 
 

en annan ska ut på lokal och äta nyårssupé. Ett bra år skall avslutas på bra sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Strax iväg på middag hos några bekanta ena. Tilly ska med. Hoppas det inte smälls för mycket så hon och andra djur slipper bli rädda. Vi lär dock åka hem i god tid innan 12-slaget. Undras vad som bjuds på festen??? Hur ska NI fira 🎉

Kul.

Jag tänkte sitta här och hålla dol sällskap och fundera på vad för elände som nästa år har att erbjuda. 

Eller kanske vänder allt plötsligt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålla tanten!?

Ni vet... tidens tant. Den som tär på oss. Den jeffla kärringen.

Btw. Jag ser på Babylon Berlin på SVT Play just nu. Verkar vara välgjort än så länge (bara 2 avsnitt in som flickan sa). Ja, det är sådan där man gör när man "firar" nyår själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa Fidden:

Jag tänkte lyxa till det med att skita lite sen. Har sparat i ett par dagar. 

NU ser jag vad du skrev. Du ska skita lite sen. Bra att inte skita för tidigt. Inte för sent heller, det blir söligt (har jag hört hända andra). Lite sen är bra. Tyder på en blygsam hållning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Dark Of Light:

Ja. Här sitter vi nu. I de sista skälvande timmarna av en utav oss påhittad tidsrymd av det som vi kallar för ett år. Ett riktigt skitår visar det sig. Precis som den innan.

Det visar sig i all (o)önskad tydlighet att vi inte har lärt oss något. Samma konflikter. Samma besparingar. Samma indragningar. Samma krigsförklaringar. Samma osämja. Samma grälande och fruktlösa försök att ha lite mer rätt än alla andra. Samma gamla rusning efter lyckan i materiella ting i samma gamla lönlösa förhoppning att nu... nu ska vi bli riktigt lyckliga.

Samma gamla eviga dödsdans mot avgrunden, vagt litandes på det där ordet... hoppet...

Det sägs att vi måste lägga om våra vanor. Att vi alla måste skaffa elbilar, sluta flyga utomlands, inte kasta mat i hushålls avfallet och definitivt inte slänga plastsugrör i havet. DÅ finns det en chans att vi når nirvana. Hopp ger en viss tröst när ordet uttalas men leder ofta till overksamhet.
En apatisk väntan på bättre tider, men ingen handling.

Har vi lyckats? Har vi nått fram? Naturligtvis inte. Kommer vi att lyckas? Kommer vi att nå fram? Lägga om våra inprogrammerade vanor till något mer skonsammare och bättre? Sitta stilla i båten. Inte bråka så förbannat?

Det kan inte jag svara på. Vi kan inte "hoppas bort eländet", dock. Därtill behövs det handling. Vissa saker såsom världsfred går å andra sidan inte att göra så mycket åt som individ. Det räcker ju som bekant med en maktfullkomlig galning och så drar det igång. Vi har en hel rad med sådana som väntar på sin tur i kulisserna. Balanser förflyttas och rubbas kan en del tycka. Många som inte haft det välstånd vi har upplevt vill ha det samma nu. Till vilken kostnad som helst.

Det känns hopplöst ibland. Både de stora existentiella frågorna här ovan, men också de av mer personlig karaktär. Sjukdomar och andra tråkigheter som är en rejäl prövning inte allra minst hos en del i den här tråden. Jag har inga svar. Inga lösningar. Inga krystade klyschor att krysta ur mig...

Så. Vi kanske bara ska sitta här en stund. I de där sista skälvande timmarna. Sitta still i båten och inte kasta plastsugrör.

Gillat och delat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...