Jump to content
Annons

Analoga equalizers och digitala emuleringar - finns det en hörbar skillnad?


EmilLJ

Recommended Posts

Hej allihopa!
Jag håller på att göra en undersökning inför min grunduppsats på Högskolan Dalarna, där jag vill ta reda på om det är möjligt att höra skillnad på en analog equalizer och en digital emulering.
Undersökningen sker i form av ett lyssningstest via google forms med länkar till google drive, så det går smidigt och tar inte mer än 10-15 minuter.
Jag uppskattar varenda svar!
Det är även fritt fram att dela vidare, ifall ni vet någon annan som skulle vara intresserad!
 
Redigerat av EmilLJ
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sticker ut direkt och svarar både ja och nej på frågan. 

Det beror lite på hur frågan är avvägd eftersom det finns så många parametrar i ett analogt workflow än just bara eq som funktion och hur pass rättvis jämförelsen då blir.

Matar jag en signal med 40 dB headroom in i en billig analog EQ för tusenlappen kommer signal-brusförhållandet att göra att jag hör skillnad mellan kanalerna, men har jag då egentligen hört skillnad i EQ? Jag skulle säga att i en rättvis jämförelse med en tydlig signal som inte klipper eller färgas så kommer analog resp. digital EQ utföra samma behandling av signalen. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Linus said:

Jag sticker ut direkt och svarar både ja och nej på frågan. 

Det beror lite på hur frågan är avvägd eftersom det finns så många parametrar i ett analogt workflow än just bara eq som funktion och hur pass rättvis jämförelsen då blir.

Matar jag en signal med 40 dB headroom in i en billig analog EQ för tusenlappen kommer signal-brusförhållandet att göra att jag hör skillnad mellan kanalerna, men har jag då egentligen hört skillnad i EQ? Jag skulle säga att i en rättvis jämförelse med en tydlig signal som inte klipper eller färgas så kommer analog resp. digital EQ utföra samma behandling av signalen. 

Det stämmer Linus, i testet så jämförs en API550b med en digital emulering av API 550b, och en Pulteq EQP-1A med en emulering av en Pultec EQP-1A. samma inställningar på de analoga och digitala och samma material.

API:n jämförs även med samma inställningar på en standardequalizer från ett DAW!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en stor skillnad mellan olika EQ's och deras emuleringar, men frågan är sällan eller aldrig hur folk uppfattar slutprodukten av ljudet. Den delen beror helt på den som rattat det och är extremt lätt att vinkla eller fuppla upp helt om man inte vet vad man gör och exakt varför. Frågan är hur varje enskild enhet är att jobba med.
På samma sätt som någon som köper ett nybyggt hus skiter fullständigt i vad hantverkarna har använt för hammare exempelvis så kommer samma hammare vara skillnaden mellan om hantverkaren kommer kunna göra ett bra jobb och hålla sig kvar i branschen (ingen överdrift - en dålig hammare sliter ut armarna). Av just den orsaken så kan exempelvis en hifi-EQ man hittat för 30:- på loppis vara lika viktigt i rätt project som en ThEQorange-plugg för 13000:-. 
Inom ljud så påverkar även all kringutrustning. Ett äkta API genom ett billigt Kjell-kort kan låta sämre än Waves exempelvis, och jag avskyr verkligen Waves. Genom ett Prism Dream exempelvis skulle samma uppsättning skilja som mellan en näve hallon och en färsk rykande hög med bajs. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta testet skulle nog verkligen främjas av att göra ett ABX-test. De som inte har hört de analoga motsvarigheterna och vs kan kanske inte säga ifall det är emulering eller ej men i ett ABX-test skulle du få svar på ifall de hör skillnad. Somn lärare skulle jag personligen inte ge uppsatsen/arbeten allt för högt betyg då den skulle bygga på otydlighet vilket jag anser då du presenterar arbetet som en undersökning som ska ge ett resultat angåend ifall deltagarna hör skillnad men när testet går ut inte på att höra skillnad utan att höra exakt vilken enhet/effekt som använts.

Ett exempel är bastrumman där jag hör omedelbart stor skillnad men jag har varken använt hårdvaran eller pluginet så jag kan inte säga vilken som är vilken.

Foobar2000 har ett mycket bra ABX-verktyg.

 

Redigerat av punkrockdude
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...