Jump to content
Annons

Är det bra att ha eget företag för musik


Bream

Recommended Posts

Hej, funderar på att någon gång snart få upp någon musik på Spotify, men känner mig lite förvirrad över en del saker.

Alltså anta att man lägger upp musik på Spotify som "privatperson" (man har inget eget företag och man är inte "signad" av något annat bolag heller). Och så kanske man får så många lyssningar på sina låtar att man tjänar jättemycket pengar. Det kommer visserligen inte att hända men jag är ändå intresserad av hur det blir om det händer.

Är det liksom okej att hela tiden bara vara en "privatperson" oavsett hur mycket/lite man tjänar på Spotify, eller finns det några fördelar med att ha ett eget företag knutet till musiken (eller måste man t.o.m. ha det i vissa situationer)?

Är det någon som har någon koll på sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lös det när pengar börjar trilla in. Tänker du på det nu så skapar du mindre, och sänker sannolikheten att pengar kan trilla in. Kommer pengar in så är det bra att ha företag om man köper in musikprylar för skapandet. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ja det kan nog vara bra att inte tänka kommersiellt när man skapar sin musik, absolut. Fast nu råkar jag redan ha några låtar som jag redan skapat "fritt", så jag behöver inte oroa mig för det just nu i alla fall 😋

Men jag är bara så nyfiken också, på hur det blir när man deklarerar. Alltså man brukar väl kunna ha inkomster från antingen en anställning eller från ett eget företag, typ. Men om man får pengar från Spotify (och inte har eget företag) hur tar man upp de pengarna i deklarationen då? Räknas det som en "gåva" från Spotify då 😃 (kanske inte). Men hur funkar det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag håller med @Growingart, och även om det lät som ett skämt finns det faktiskt en verksamhetsform som Skatteverket kallar ”hobbyverksamhet”. 🙂

Det beror på hur stora dina intäkter är, på när hobbyverksamheten måste övergå till ett eget bolag. Annars deklarerar du själv dina intäkter som inkomst av tjänst, och får betala skatt på det du har deklarerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ok. Jag kanske inte behöver bekymra mig om ett eget företag då förrän jag fått mer än 500 miljoner lyssningar på Spotify (eller vad som nu krävs för att komma över "hobbyverksamhet" 😉 ) Och det kan ju dröja lite kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare inlägg, men vill tillägga att det finns flera inkomstkällor om man sköter det mesta själv. Om vi börjar med strömmad musik. Dels utgår ersättning från Spotify (om man äger rättigheterna till inspelningen), dels från STIM (om man skrivit låten) och dels från SAMI (till dom som spelar eller sjunger på inspelningen). 

Om vid spelningar/gig får man förhoppningsvis någon form av ersättning. Plus att arrangören även betalar in pengar till STIM och SAMI för livemusik. 

Om man sedan lyckas producera lite merchandise kan man få in pengar på det viset också. Både på spelningar och via webbshop. 

Sedan är det inte ovanligt att man som låtskrivare, artist, musiker och producent blir erbjuden andra typer av uppdrag som till exempel föreläsare, dj eller någon typ av event. 

Men till dess musiken inte är en betydande del av ditt arbetsliv är det ofta enklast att redovisa det som inkomstgivande hobbyverksamhet. Dom gånger man förväntas att fakturera (spelningar och andra event) kan man använda frilans finans eller liknande tjänst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för lite mer input. Bra att du sa det där om STIM t.ex. Att det kan komma pengar därifrån också. Ska absolut gå med där. Kanske SAMI också även om jag nog kommer vara ensam musiker på inspelningen på mina egna låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...