Jump to content
Annons

Förslag på Akustik behandling


Alyasmusic

Recommended Posts

Hej, Jag söker lite förslag ang akustik behandling i mitt utrymme där jag gör musik/Mixning.

Har mycket problem med mixning för tillfället då mitt utrymme där jag håller till inte är det bästa stället att mixa på.

MEN...Jag vet att det aldrig kommer bli perfekt, men finns det någonting man kan göra för att förbättra akustiken en aning? bass traps, ljudisolera på väggen/takvinklar för att få lite mer kontroll på allt ljud och reflektioner och low-end som är ytterst svårt att få till?

Ni kan se bild där jag håller till 🙂 Tack för svar!

IMG_20200128_183344.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffa en massa olika begagnade instrument och häng upp dem på väggen. De bryter ekot från de kala väggarna, ger dej inspiration och kanske få du tom. lust att spela på dem ... 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stenull eller glasull eller liknande är det som gäller. Osäker på parocskivan länkad ovan. Det är viktigt att densiteten är tillräckligt låg för att ljudet skall absorberas maximalt. (Eller egentligen luftflödesmotståndet men det brukar vara så att låg densitet också innebär lågt luftflödesmotstånd.) Hittar ingen information om det för den skivan. Denna skiva vet jag dock fungerar för absorbtion: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/stenull/flexibatts-45mm-565mm-005941723

Är det ett stort rum till vänster?

Hur ser det ut på väggen bakom dig? Går det att få upp stenull där? Kan du få upp i taket ovanför dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att sätta absorbenter (stenull) på rätt plats och tjocklek

Därför är det viktigt att börja med var du ska sitta. Man vill oftast sitta vid en kortsida i ett rum, man vill även att akustiken ska vara symmetrisk, just nu har du ett hål till vänster och inte till höger. 

Om du ska sitta där du sitter är det ju bara såhär: Bygg så tjockt det går med ullen på sidan och mot framväggen. Framväggen kan du nog bygga 50 cm djupt från golv till tak så får du en fast respons där i alla fall, sedan bygger du en vägg bakom dig, nära bakväggen med 20cm luft, 30 cm ull

Där har du det så bra det kan bli i det lilla utrymmet skulle jag tro 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, ostfisk said:

Stenull eller glasull eller liknande är det som gäller. Osäker på parocskivan länkad ovan. Det är viktigt att densiteten är tillräckligt låg för att ljudet skall absorberas maximalt. (Eller egentligen luftflödesmotståndet men det brukar vara så att låg densitet också innebär lågt luftflödesmotstånd.) Hittar ingen information om det för den skivan. Denna skiva vet jag dock fungerar för absorbtion: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/stenull/flexibatts-45mm-565mm-005941723

Är det ett stort rum till vänster?

Hur ser det ut på väggen bakom dig? Går det att få upp stenull där? Kan du få upp i taket ovanför dig?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...