Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Annons

Klart man vill posta nåt i forumets populäraste tråd. Här e några nytagna plåtar av Hammagrellas studio. Lite skumma bilder, inte direkt någon Hasselbladare man fotat med.

Så här ser det ut om man gluttar in genom dörren:

studio0.jpg

Lite close-up, notera att låga D-tangenten är av på Rolle-keyboardet, råkade tappa ner högtalaren på den en dag. Gröna flaskan med Absint där är dock oöppnad.

studio1.jpg

Lite guror; 12-stängad Yamaha, en gammal Ibanez å så en "BurnOut" med pytte Peaveylåda.

studio2.jpg

Nåja, ett flygfoto över samma prylar. För dom intresserade är det en JJLabs-mic och en Alto Alfa Preamp. Till vänster skymtar den kära gamla Fostex-portan brevid ett sönderspelat exemplar av "Jailbreak". På bordet (vid STUDIOs senaste gratisskiva!) ligger Hammagrellas rythm-sektion, maracas - tamburin och ägg, mums!

studio3.jpg

Rummet ligger på källarvåningen och är väl ca 10 m2. Ljudisolerat är det inte, men helt ok ändå. Jävligt varmt på sommaren, precis som det ska vara.... 😆

(Dom svarta lådorna på sidorna är Sonab bashögtalare. Kör ofta med hörlurar, men gissa var man brukar hamna och hur det brukar låta efter parmiddagarna när grabbarna släpar sig ner till studion med nåt flak bärs!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice Hammagrella, trångt o trevligt! (som en osku... nää, så kan jag f-n inte skriva!) :rolleyes:

men säg mig, är det verkligen det lilla rolle-keyboardet du kör dina piano-lir på? och isf, vad använder du för plugg som piano/flygel?? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice Hammagrella, trångt o trevligt!  (som en osku... nää, så kan jag f-n inte skriva!)  🙁

men säg mig, är det verkligen det lilla rolle-keyboardet du kör dina piano-lir på? och isf, vad använder du för plugg som piano/flygel??  😄

Precis Hacke, trångt och trevligt som en ostkustssallad 😉 .

Så trångt som det ser ut är det dock inte, man ryms iallafall tre man i taget utan problem, ja problemet är ju att man välter ner högtalare i tangentbordet, men iallafall.... 😛

Javisst är det lill-Rolle jag spelar alla mina keyboards på, pluggen är Sampletank L och ett av de mest använda ljuden är en av gratisljuden från ikmultimedia's homepage. Rätt blandad kompott i Sampletank; en del trummor och t ex akustisk gitarr, altsax, house piano är väldigt bra, en del andra; vissa basar, en del blås är riktigt General Midi-aktiga. Köpvärt, i allra högsta grad dock. I princip det enda VST jag använder för allt.

Apropå Rolle - jag var på Sparks konsert i Stockholm för ett tag sen, på Ron Maels keyboard står det inte ROLAND utan RONAID med samma typsnitt - cool. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Vad producerar du hip hopen med för mjukvara?

Kör Fruity Loops 3.5 (Jag vet, det är gammalt) och Logic Audio Platinum Mac 4.7 för vissa MIDI saker och audio. Cubase VST/24 3.7 (Jag vet, det är ännu äldre) glider väll fram på Laptopen (En P1 120Mhz, Gammal också...) ibland. Ibland Atari Mega ST med Cubase 2.0 eller Creator SL, beroende på vad jag känner för. Macen och Atarin är ihopkopplade med en Yamaha DX7 II FD, Roland TR707, Alesis SR-16 och en BOSS DR660 (Tre sistnämnda är trummisar) via MIDI (såklart).

Nördiga svar som vanligt... 😉

//Farbror Blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Rolle - jag var på Sparks konsert i Stockholm för ett tag sen, på Ron Maels keyboard står det inte ROLAND utan RONAID med samma typsnitt - cool.  😆

för x antal år sen hade "After Dark" gänget en synt märkt:

YAHAYA

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Trist med inbrott 🙁 Vad är det för synt som står snedställd på den nedre bilden? (th)

Oberheim Matrix 6'a tror jag den heter.. Finns för övrigt kvar, men en av oscillatorerna är kass så typ var 4:e ton man spelar låter inte 🙂 Troligtvis en OP som gått åt skogen och kostar typ 50:- att byta.. Men vem orkar öppna upp o rota i en sån gammal maskin? 🙂

[EDIT]

Rockfart: Ja, det är en gammal hammond. Funkar en stund men det har hänt nåt me tonhjulet så den hänger sig efter ett par timmar (troligen för att det blir för varmt och saker expanderar).

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Studion vi hade innan det blev inbrott och allt försvann...

rougin.jpg

Du VacUm, jag ser inget på bilden..., är kanske kortet taget EFTER inbrottet?

EDIT: Nä vänta, nu är grejorna tillbaka igen. Härligt!

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

@ Calle,

"min pinsamma studio"

det är vad som kommer ut som räknas 😉

@VacUm,

Sh!t, det är ju som att förlora en arm 😱

och orgel'n till vänster en 58' Hammond A-nånting ??

ännu pinsammare me andra ord 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Studion vi hade innan det blev inbrott och allt försvann...

rougin.jpg

Du VacUm, jag ser inget på bilden..., är kanske kortet taget EFTER inbrottet?

EDIT: Nä vänta, nu är grejorna tillbaka igen. Härligt!

Åskan gick så ja släckte ner serven ett par timmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

109-0908_IMGs.jpg

Så ser det alltså ut i mitt sovrum. Från vänster har vi ett stycke Darkstar, två stycken Edirolhögtalare placerade på router- och modemkartonger för att komma upp lite, skärm (Reason igång), högljudd dator, Yamaha CS2x samt bas (lånad av brorsan. Ska han ha tre och jag ingen?!).

Observera märkena i golvet, resultatet av dåligt rengjort golv innan målning (cementgolv, tidigare snickarverkstad) och av att jag rör mig mest i dessa regioner. Dags att måla om, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

hemtrevligt 😄

väntar mig nästan att se ett gäng

med busiga katter i sängen som

tuggar på sladdar och grejor 😆

...men det är en liten soffa...och den stora håriga samojed-tiken som det i så fall skulle varit frågan om...får inte sitta i soffan... 😄

...kram på dej Rockfart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lite müsigt ut. Men ser inte så bra vad det är för grejjer. 😳

Hej Neko...bara för din skull då...

prylbild.jpg

Focusrite voicemaster

Korg 707

boss-mixer (bara för lyssning)

alesis midiverb 2 (bara för lyssning)

Roland mt32 (för att justera höjden på dom andra grejjorna)

Boss exiter (dito)

Alesis HR 16 (för att den är så snygg?)

ESI nEar 05 (ej i bild)

dmx6fire-ljudkort, P4-dator (ej i bild)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...