Jump to content
Annons

Stonerock a la Kyuss, QOTSA m.m.


Betyg  

30 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      3
    • 4
      14
    • 5
      10


Recommended Posts

LÅTNAMN: Flightsong

ARTIST/GRUPP: Gaia

GENRE: Stonerock

LÅTLÄNGD: 6:21

KOMPOSITÖR: Johan Schuster

PRODUCENT: Johan Schuster

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.28 MB

STATUS: Färdig låt!

LÅTLÄNK: http://www.kratern.se/~ploghbill/Gaia-Flightsong.mp3

Gjorde en stenrock låt i studion häromdan! Lite Kyuss / Queens of the stoneage över det!

Jag vet att folk kommer tycka den är enformig, men det är lite det som är charmen i sån här musik! Bara vrid upp volymen o digga med!

ROKK ON!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

Jättesnyggt proddat, kanske låter sången lite "undangömd" - skulle vilja höra mer av den. Skitkul med en sådan här stilsäker låt!

Sprang å satte på lite Fu Manchu efter att lyssnat på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt grymt! Introt får en direkt intreserad (vad är det här tänkte ja?), när gurorna sen drar igång så är det klockrent. Då vet man att man kan fortsätta lyssna med välbehag. "Skriket" som kommer sen sitter som handen i handsken. Ljudet är också bra, och allt sittter tight o snyggt. Bra jobbat, ge oss mer 😄

Redigerat av Fredde
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

oj, ja! Det är verkligen riktigt underbart! 5/5

Bra riv i rösten, som en Garcia på topp.

EDIT: jag höjde 😄

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

HonsaJons (oregistrerad)

Oh! Ja. Ja! JA!

Det här gillar jag! Oooooh, ja! Sången är lite låg kanske. Svårt att höra vad som sägs, men det är ju en solklar femma!

Har du Josh Homme inlåst i studion eller? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte kollat inläggen här på ett tag nu. Men kul som fan att ni gillar detta! Då kanske man skulle ta o göra nån stonerlåt till, när jag städat upp i studion 😏

Riktigt roligt att höra att ni gillar sången, det är första gånger jag försöker sjunga vanligt o inte growla 😲 Jo sången är låg... om man jämför med Lena PH 😐 Nej, men sång brukar ligga lågt i såna här låtar, kolla bara Kyuss - Hurricane !

Det är sant att det är likt andra band, men jag har verkligen inte försökt att vara banbrytande. Jag ville bara göra en fet pundarrocklåt 😠 Det enda banbrytande är väl att det skriks lite i låten hähä, jag kunde ju inte hålla mig!

PEACE!

MVH Johan Schuster

Redigerat av Ploghbill
Link to comment
Dela på andra sajter

cOSMO (oregistrerad)

Hmm..Inte riktigt den musik som jag lyssnar på, men .....Va f-n det är ju drag i detta...Har liksom aldrig givit mig in i sånt herna...

Det låter bra...

Liten undring...Skall cymbalerna dominera så som de gör? För mig som inte

insatt så ligger de för högt i mixen..Eller kanske min tinnitus som spökar..

Hur som så har du väckt en ådra som legat gömd... 😏

mvh

cOSMO

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mycket för sån här musik men det här låter klart bättre än det mesta man har hört från genren. Tycker sån här skriksång ofta missbrukas men kan va snyggt om det används på rätt sätt, vilket det definitivt görs här. Gutt driv!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hur skön var inte den här låten då?! Betyg: 5! Det kääns som en färdig produkt eller rent av som hämtad från en fullängdare som redan ligger ut i butikerna (eller... på DC++ 😄 ). Bra sång med - jag tycker inte att den ligger för lågt. vad är det för trummor - riktiga eller? Det låter så i alla fall. Mer sånt här! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Stonerrock på hög nivå det här 🙂. Så man blir sugen på att gräva fram det gamla stonerprojektet som ligger på datorn någonstans.

Sången är lite för låg och cymbalerna ligger lite högt i mixen, men det är ju redan sagt. Som det är nu får låten "bara" 4/5, 5/5 om du fixar allt :rolleyes:.

*gräver i cdhögen efter kyuss*

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BOSS_ (oregistrerad)

Skitbra! 😛

Vad har du/ni använt för at få fram gitarrsoundet? Basen och gitarren låter nästan precis som QOTSA. Samma tryck men ändå med darr. Har försökt men inte lyckats. Några heta jägartips? Samma med solot, det är klockrent även det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asgrymt. QOTSA och Kyuss är ju världens bästa band.

Dock tycker jag att sången ÄR lite för låg. Tycker det är coolast när det blir en fin blandning av monotont riffande och riktigt catchy refräng, och i den här låten lyfter refrängen aldrig riktigt.

Men mest asgrymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du/ni använt för at få fram gitarrsoundet? Basen och gitarren låter nästan precis som QOTSA. Samma tryck men ändå med darr. Har försökt men inte lyckats. Några heta jägartips? Samma med solot, det är klockrent även det.

Tja!

Jääääävlar va längesen jag var på detta forumet!

Det var så sjukt längesen jag gjorde denna låten med att jag nästan glömt bort den!

Jag tror jag använde en peavey classic bara till gitarrerna o sen linade basen direkt till amplitube! Och trummorna är verkligen inte programmerade hähä.

En stärkare jag VERKLIGEN rekommenderar till sånhär musik för att få det trasigare o skitiga ljudet är Hughes&Kettner Blonde edition, fy fan va bra den låter, o är sjukt billig!

Här kan ni förresten glo lite kuliga bilder från spelningen jag gjorde med mitt band, SKÖRDA, på Huktsfredsfestivalen i år! http://www.rockfoto.nu/?i=bild&intId=15165...63&intBand=1007

Må väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det. Älskar ditt gitarr- och bassound. Hör förvisso inte så mycket av basen, men det låter bra som fan ihop i alla fall och det är ju det viktigaste.

+ Gött ljud. Sköna riff. Bra sång. Go produktion.

- Vissa delar av mixen. Crashen som manglas på under temariffen (höger i mixen) låter lite jobbig. Sången lite låg. Eventuellt lite väl uppenbara influenser.

4 / 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...