Jump to content
Annons

Varför hörs det olika


Musiker81

Recommended Posts

Hej

 

Jag har ett konstigt problem med min Cubasestudio.

Det är nämligen så här att när jag redigerar midi i musikprogrammet

och det låter bra i programmet så låter det oftast inte bra redigerat

när jag skriver ut låten till hårddisken. När det låter bra i

musikprogrammet ska det då även låta bra när jag

skriver ut till hårddisken också eller, eller ska det inte det.

Jag brukar få hålla på att skriva ut och lyssna och redigera

och skriva ut och lyssna och redigera och så vidare och vidare

tills det låter bra när jag lyssnar från hårddisken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Indeed, som DionHarris skrev så är det nackdelen med digitala pluggar: what you hear är sällan what you get. När öronen börjar vika sig så blir det dessutom ännu värre.
Det är dessvärre något man måste lära sig jobba runt, och kompensera för. Jobbar iof aldrig med mjuk-synthar, men kan tänka mig att jag hade bränt ner dem alla till audiospår, och försökt putsa upp dem därifrån. Mer jobb, men större chans att det blir vad du vill ha i slutändan.
Själv brukade jag under Nuendos tidiga dagar låta bli att exportera alls, och skrev ut filen i Wavelab via en intern återkoppling istället. Samma sak som om jag hade skickat filen via S/P DIF till en DAT. Låter inte lika bra i slutändan eftersom det man hör när man jobbar är en strypt variant av vad man får när man exporterar, men jag fick vad jag hade gjort i vart fall, och under tidigt 2000-tal så var det här ett helt enormt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan det inte vara så att du har någon EQ aktiverad i ditt operativsystem eller din mediaspelare i datorn?
När jag exporterar filer från mitt inspelningsprogram (Cubase) och lyssnar i min mediaspelare på datorn hör jag ingen väsentlig skillnad.


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...