Jump to content
Annons

Ska studiomonitorer ligga ner eller stå upp.


Vesuvius

Recommended Posts

Jag tycker att detta är ganska förvirrande. Jag läser en del musiktidningar och där är det en en hel del bilder av studior i olika prisklass och kvalitet. Där kan man se att många har sina närfältsmonitorer stående medan andra har dem liggande. Jag lägger in några bilder längs ner så att alla förstår vad jag menar.

Jag förstår inte varför. Det tycks inte bero på vilka monitorer man har. Jag har sett samma märken i både liggande och stående position. Kan ljudkvaliteten på något sätt förändras? Händer det något med ljudet beroende på hur man placerar dem. Beror det på hur studion är byggd? Är det en rent estetisk fråga? Tycker vissa att det ena eller andra ser bättre ut? Beror det på hur användaren är skapad? T ex örats yttre anatomi? Där skiljer  det mycket från person till person. Tar konstruktörer och tillverkare av monitorer någon hänsyn till det?

Frågor, frågor. Jag har även tyckt mig ha uppfattat en trend. Nämligen att det blivit vanligare och vanligare att högtalare står upp i stället för att ligga på sidan. Vad tror ni om det?

Jag vore tacksam om någon kunde reda ut detta mysterium. Det vore bra att veta, så att man gör rätt och får ut så mycket som möjligt av sin hemstudio.

KRK_Fig_5.jpg

gucci-mane-clone-clonning-cloned-fake-gu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är en samling av kompromisser. Idealt vill man att alla elementen ska precis samma fas läge. Man vill dessutom att det ska gälla i alla riktningar hela tiden. Detta är inte så lätt ordnat. Det finns flera alternativ. Tex så kan man bygga ett högtalarelement som klarar alla frekvenser så man slipper problemet. Andra varianter är att man sätter diskanten i mitten av basen. (koax ) Dessa lösningar har sina egna problem. Har man två eller flera element så går det inte. så man får ha en kompromiss i vilka riktningar det är minst fel. Detta är inte enbart att akustiskt problem, även filter och förstärkare på verkar. Så svaret är nog att man får se efter vad tillverkaren säger.  Eller så skiter man i problemet och sätter de på det mest praktiska sättet.  Tex så kan de skymma något annat, eller man tycker att man har en massa tidiga reflektioner att det ändå inte är perfekt.  Det tycker man att stereo bilden inte blir sämre så spelar det inte så stor roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert någon vetenskaplig förklaring om vad som är bäst.

Men det är ju rätt enkelt att själv testa vad som passar bäst hemma i egna studion. Lägg en halvtimme på att flytta runt monitorerna i sidled, höjdled, framåt/bakåt osv, både liggandes och ståendes. Välj den position som låter bäst för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att det helt beror på vad högtalarna är gjorda för. Mina gamla Alesis Monitor One mk II låter ungefär likadant stående som liggande, men mina HS80 tycker verkligen inte om att ligga. De blir ganska bumliga & mindre pålitliga.
NS10 å andra sidan går att fysiskt modifiera för att fungera lika bra (definitionsfråga...) stående som liggande genom att skruva loss & vända diskanten/midden.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att i de flesta fall är vertikal placering bättre än horisontell. Största anledningen till att man ofta ser monitorer ligga ned i studios, är antagligen att det finns ett fönster mellan kontrollrum och liverum, som man inte vill skymma - och i det läget kanske man tycker att det är viktigare med kontakten mellan rummen, än att ljudet är optimalt från just det monitorparet.

Lägger man monitorerna ned, så kommer diskanten närmare bordet och det blir då större risk för reflektioner från bordet som interfererar med direktljudet, medan det blir mindre risk för sådant om de står upp.

Förutom det, så är hörseln känsligast för ljud i horisontalplanet, så därför är det bättre att alla element är placerade direkt över varandra - framförallt när man sitter så nära som de flesta av oss troligen gör. Har man monitorerna ett par meter bort, så jämnas den skillnaden ut, men på nära håll kan stereobilden lätt bli lite skum om elementen sitter spridda i horisontalplanet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vill minnas att killen jag köpte mina Adam A5 monitorer av hade de liggande och väldigt brett emellan och stämde allt annat väl överens med triangeln. Själv alltid haft monitorerna stående och aldrig ens tänkt tanken att lägga ner dem. Jag menar alla vi som är äldre hade väl aldrig tänkt tanken lägga ned högtalarna till stereon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...