Jump to content
Annons

Lite tips på användning av saturation, soft clipping osv


Casperfren

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Lägger på tre olika saturationpluggar. Totalt onödigt och ska kunna få till det med högst en plugg. Typiskt amatörmässigt. Bästa är att bara kolla in de som är proffs på tuben. Det finns gott om dåliga och mediokra tips från amatörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago Die Hard sa:

Lägger på tre olika saturationpluggar. Totalt onödigt och ska kunna få till det med högst en plugg. Typiskt amatörmässigt. Bästa är att bara kolla in de som är proffs på tuben. Det finns gott om dåliga och mediokra tips från amatörer.

Kul med feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago Vesuvius sa:

Tyckte snubben hade lite svårt att förklara vad han menade, eller om det bara är jag. Han han satt en "saturator" efter den andra, eller vad?

Snubben i videon är jag:) Jag vet inte vad din fråga är. Hur man saturerar är inte poängen, utan vilken funktion det har i mixen, förutom som en uppenbar dist-funktion. Att saker blir "mindre" men rikare gör att man bland annat hör fler element tydligare tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du hade kunnat säga att det var du när du postade.Det hade iofs inte ändrat min åsikt ifråga i alla fall men ändå. Rätt EQ:at, rätt rattat in kompressor så skär saker igenom i en mix och med lite saturation så kan det göra underverk.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago Casperfren sa:

Snubben i videon är jag:) Jag vet inte vad din fråga är. Hur man saturerar är inte poängen, utan vilken funktion det har i mixen, förutom som en uppenbar dist-funktion. Att saker blir "mindre" men rikare gör att man bland annat hör fler element tydligare tillsammans.

OK. Det går nog lite över huvet på mig detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
4 hours ago Casperfren sa:

Snubben i videon är jag:) Jag vet inte vad din fråga är. Hur man saturerar är inte poängen, utan vilken funktion det har i mixen, förutom som en uppenbar dist-funktion. Att saker blir "mindre" men rikare gör att man bland annat hör fler element tydligare tillsammans.

Vänta nu, försöker du påstå att saker blir mindre med saturation eller annat i mixen? Alltså ditt svar är väldigt flummigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago Die Hard sa:

Vänta nu, försöker du påstå att saker blir mindre med saturation eller annat i mixen? Alltså ditt svar är väldigt flummigt.

Ljud får högre rms och cuttar igenom lättare med fler övertoner, detta gör att de kan ta mindre plats i mixen med samma upplevda volym som tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Att saturation gör att ljud lättare skär igenom ifrågasätter nog ingen. Men att gör att det tar mindre plats i mixen med samma upplevda volym? På vilket vis skulle det ta mindre plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago Die Hard sa:

 Att saturation gör att ljud lättare skär igenom ifrågasätter nog ingen. Men att gör att det tar mindre plats i mixen med samma upplevda volym? På vilket vis skulle det ta mindre plats?

Mindre rellativ energi i de lägre registrena då det adderas övertoner i register som är mindre benägna att maskera varandra. Mindre rms gör att örat kan följa ljuden utan att tappa dem på lägre volym, med övertoner adderade...

Om du tycker att detta är orimligt fortfarande kan du ju argumentera för motsatsen om du inte bara kan ta tips och hintar som eventuella verktyg och se hur det funkar för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago Yllet sa:

Jag tycker du gjort ett bra jobb! Att jobba med effekter i steg, må det vara saturation, equalizers eller kompressorer, är ett smart drag. Många bäckar små...

Mvh Jon

Tack! Ja, jag ser det ofta lite som att en plugg är mer som ett penseldrag än en helhetslösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 hours ago Casperfren sa:

Mindre rellativ energi i de lägre registrena då det adderas övertoner i register som är mindre benägna att maskera varandra. Mindre rms gör att örat kan följa ljuden utan att tappa dem på lägre volym, med övertoner adderade...

Om du tycker att detta är orimligt fortfarande kan du ju argumentera för motsatsen om du inte bara kan ta tips och hintar som eventuella verktyg och se hur det funkar för dig

Du kommer med påstående och sen har du svårt att ta befogad kritik och sitter där och lipar istället. Lägg inte upp tips här eller på tuben om du inte kan ta kritik Jag tar gärna emot tips...från proffs som kan sina saker och testar och utvärderar.  Amatörtips betackar jag mig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago Die Hard sa:

Du kommer med påstående och sen har du svårt att ta befogad kritik och sitter där och lipar istället. Lägg inte upp tips här eller på tuben om du inte kan ta kritik Jag tar gärna emot tips...från proffs som kan sina saker och testar och utvärderar.  Amatörtips betackar jag mig för.

Du ger 10% befogad kritik (som jag svarar på) och 90% missnöje, som jag inte kan göra mycket åt

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard är en osäker person som till synes måste trycka ned andra för att känna sig stor. Som om han fortfarande går i högstadiet. Ditt beteende är så jävla patetiskt. Man kan säga saker på ett vuxet sätt men det är väl för svårt för dig? Din jävla amatör.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...