Jump to content
Annons

Drop the base! Så här fixar du fetast möjliga basljud


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Dist även på lågbasdelen har jag aldrig tänkt på.Ska testas sen. Ska väl nämnas också att man får se upp för fasfel när man blandar. Kan vara svårt att alltid höra så man får prova vända fasen på den ena och se om det låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dist även på lågbasdelen har jag aldrig tänkt på.Ska testas sen. Ska väl nämnas också att man får se upp för fasfel när man blandar. Kan vara svårt att alltid höra så man får prova vända fasen på den ena och se om det låter bättre.

Jag brukar köra med högpass och lågpass på respektive så de slipper bråka med varandra, men en ska väl alltid hålla koll på fasen när det krånglas med fler än en signal per ljudkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo självklart hög och lågpass annars blir det ju inte så bra. Men man kan komma undan med en fil istället för två 

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det vanligaste sättet brukar vara  lågpassa DI eller ren stärkare vid runt 500-800 hz och högpassa runt 500-800hz för distade filen.. Men vissa gillar lågpassa Di lägre. Det är tycke och smak och vad som fungerar bäst vid varje tillfälle. Men tycker det är viktigt att man inte har för mycket bas på basgitarren när man spelar in. Det är alltid lättare att återskapa lite mer bas efteråt än det är att försöka få bort massa onödig bas som äter frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...