Jump to content
Annons

Mac Pro lever!


KillwithSkill

Recommended Posts

Mac Pro 7.1 ligger på ritbordet och väntas komma tidigast under 2018. Samtidigt så designas en ny tillhörande skärm.
Apple har tagit åt sig kritiken och förväntas nog nu att skapa en modulär burk. På tiden kan jag tycka.
I väntan på detta så kommer nuvarande 6.1 (soptunnan) få en prisjustering samt att man skrotar den minsta modellen (quad core) och ersätter den med mellanmodellen, dvs 6-core (som jag fö tycker att så borde det ha varit från början, vid release för snart 4 år sedan.)

Pga att Apple har varit, i mina ögon, arroganta och lagt mer energi på plattor och telefoner så har den sk pro-marknadens folk börja vända ryggen till och tittat på PC eller byggt fulmaskiner som Hackintosh.

Proffsstudios lär nog bli glada åt nyheten då silvertornen (5.1, 4.1, 3.1 osv) har varit det sista bra alternativen till DAW, med tanke på utbyggnad och PCI-platser. Dessa burkar är dessutom tysta av sig trots att det är 7 fläktar, men gav suverän kylning.
Soptunnan var en genialisk design för att få ner storleken, men så vansinnigt opraktisk. Dessutom problem men kylningen, då den har bara endast en fläkt. Ett onödigt skrytbygge.

Hoppas att Apple nu tänker till ordentligt. För mig personligen så skulle det vara skönt om dom tog steget tillbaka helt till silvertornet fast med ett nytt inre, bra kylning och rejält med utrymme.

In med en 8 platser SSD M.2, rejält med minnesplatser och tillbaka med 3-4 pci-platser. Dubbla processorplatser för framtida xeon-processorer. 
Gå tillbaka till pci-baserad grafik så folk kan uppgradera.
Till det yttre USB3.1 och Thunderbolt 3 (eller 4) Klart! 


post-6091-0-14312300-1491315929.jpg


Saxat från MacWorld:

 Någon gång förmodligen nästa år, eller möjligen 2019, kommer Apple släppa en helt ny Mac Pro och tillhörande proffsskärm. Det meddelade Apples Phil Schiller och Craig Federighi i en ovanligt öppenhjärtig intervju med Buzzfeed News.

De båda cheferna erkände att numera fyra år gamla ”nya” Mac Pro var ett misstag.

– Vi ville göra något vågat och annorlunda. Vad vi inte insåg vid den tiden var hur vi hade specialdesignat den för att passa den visionen att vi senare fann att vi hade låst fast oss – i en cirkelform, sa Federighi.

Apple har en arbetsgrupp som håller på att ta fram både den nya datorn och den kompletterande skärmen. Schiller och Federighi säger att gruppen har fått fria tyglar att ta den tid som krävs för att verkligen få till den så att den inte har några begränsningar som dagens modell. Det innebär bland annat att det ska gå att uppgradera den med nya grafikkort och andra komponenter.


Som tröst för den fortsatta väntan har Apple meddelat att dagens modell kommer prissänkas ganska rejält. Den gamla mellanmodellen med sexkärnig processor och D500-grafikkort blir ny instegsmodell (med samma pris som den gamla instegsmodellen) medan du för samma pris som den tidigare kostade nu kommer få en åttakärnig processor och D700-grafik.



Saxat från 99mac:

Apple överraskar med att utlova en helt ny version av Mac Pro för kunder med ordentliga behov av att uppgradera och bygga ut sin stationära dator. Men den kommer inte i år.  2013 släppte Apple den senaste versionen av den stationära datorn Mac Pro, vad gäller anseende Apples flaggskepp för Mac. Redan då hade den nya versionen dock föregåtts av lång väntan, och sedan dess har någon uppdatering inte skett. Många användare har vid det här laget ställt in sig på att produkten är död.  Men nu får Mac Pro en överraskande prestandauppdatering, rapporterar Daring Fireball.

Den billigare modellen får sin fyrkärniga Xeon-processor uppgraderad till en sexkärnig, och de dubbla AMD G300-grafikkorten har ersatts med dubbla AMD G500. Den dyrare modellen går från sexkärnig till åttakärnig processor och grafikkorten blir dubbla AMD D800. Dessa uppdaterade specifikationer syns i skrivande stund inte i Apples nätbutik. Nytänk kring Mac Pro  Men Apples produktchef Phil Schiller lovar också att Mac Pro har en ljus framtid, i form av en version som är ett "helt nytänk" för Mac Pro. Därtill kommer denna nya Mac Pro att komma tillsammans med en ny pro-bildskärm från Apple. Schiller säger till Daring Fireball: 

– Om vi har haft paus vad gäller uppgraderingar och uppdateringar så ber vi om ursäkt för det och vad som hände med Mac Pro, och vi kommer att släppa någonting suveränt för att ersätta den. [..] Vi har bett vårt team att designa något riktigt bra framöver för de Mac Pro-kunder som vill kunna uppgradera och bygga ut i framtiden.  Schiller uppger dock att denna nya version av Mac Pro inte kommer att släppas det här året. Däremot utlovas också nya Imac-modeller i år, inklusive konfigurationer skräddarsydda för en stor del av proffsmarknaden.


Källa: https://techcrunch.com/2017/04/04/apple-pushes-the-reset-button-on-the-mac-pro/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vi får se hur mycket snack det är och hur mycket ingejörskonster blir i slutändan. Apple tycks ha tagit över av designers. Förhoppningsvis har lärt sig en läxa man jag tror inte att de kommer med en HEDT maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är nog en del pro användare inom ljud/musik som kör med hackintosh inte så många på videosidan då det första som kukar ur är grafiken till apple infört grafikkretsarna i sina maskiner. PC stämmer nog bättre då gjorde själv det valet men som bekant fanns det en anledning till att man gick över och den kvarstår.

För ljud/musiksidan går det aldeles utmärkt med en äldre mac pro om man inte sysslar med stoooora samplingar och då kanske det är hastigheten och åtkomsttider som inte räcker till men till audio gick det allaredan bra med maskinerna som kom för 10 år sedan.

Det är också oundvikligt att maskinerna kan hantera höga upplösningar på grafiksidan i första hand då man redan pratar 8k, så det blir dyra grejor oavsett vilken maskin eller koncept dom går vidare med.

Själv avvaktar jag med min nya rigg med mitt z270 chipset och mitt gtx 1080 8 gig till dom är klara för då kanske det går att dra igång os x på den istället. Den var fan inte gratis den heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nu släpper dom snart drivare för nya Pascal så man får hoppas att det finns planer på pcie slotar om det blir en desktop modell.

Annars så blir det förmodligen bra läge för hackintosh. Jag ska köra geekbench på min nya rig med en 6770k eller vad den heter och gtx 1080 kortet men under win 10 så jag kan jämföra när det finns för nedladdning till os x.

Kanske går det även att få till det med en mac pro 5.1 om strömagget pallar men ett gtx 1080 ska ju vara strömsnålt så det kanske går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med ny Mac Pro! Apple behöver verkligen skärpa till sig när det gäller Mac Pro, och måste i mitt tycke börja tillverka riktiga stationära datorer igen. Inte bara fanatiskt prioritera design över funktion och uppgraderingsmöjligheter hela tiden.

Jag har sett de mest inbitna Mac-fanatiker som hoppat över till PC eller hack-mac, och Apple börjar nog ta åt sig lite av kritiken, även om det satt hårt åt.

Som IT-tekniker bygger jag ju mina egna maskiner för en spottstyver, men ändå kul och lite hoppingivande för de som kör Mac att Apple kaaanske kommer ut med någonting mer Pro än soptunnan. Ska bli spännande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Alltså det är ingen som bygger en bra musikdator för en spottstyver om den ska ha den hårdvaran som gäller när man bygger. Från att alltid ha kostat runt 7000 spänn för ett bygge utan skärm och sånt så ligger det nog på 10 000 nu och ska du ha grafikkort med som är bra så får du lägga på ytterligare ca 5000 spänn.

Men det verkar inte ha hänt så mycket i själva verket så ett moderkort typ ga ep45-ds3 och dåtidens proppar är ett ganska konkurrenskraftigt alternativ fortfarande till musikinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo fan så är det men beroende på vilken vara det handlar om. Jag kör ganska tunga och avancerade grejor med mina datorer för att maxa vad dom klarar så man får lite nytta av stålarna man lagt ut. Det funkar bra men ballar oftast ur på grund av att man åker på nån jäkla uppgradering av program eller os som i sig inte tillför ett skit för att man måste. Vet inte hur det är på pc sidan om man fortfarande kan göra nåt vettigt på nätet med äldre versioner av win. På mac sidan slutar det vid mountainlion.

När den nya mac pron kommer åker alla på att göra i alla fall nån större ganska kostnadskrävande ytterligare investering för att kunna lägga sig på samma nivå som innan. Med soptunnan jämfört med 5.1 an så blev det att fixa fram externa thunderbolt låddor till pcie hårdvara som man vill/har eller behöver kunna använda.

På videosidan skrattar dom åt dom dubbla grafikkorten till och med den med de dyrare alternativet i soptunnan. Protools används tydligen till att mecka ljudet i videoindustrin och kanske till och med används parallelt när dom redigerar och då blir ju ett grafikkort som funkar lite bra ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Quetzalcoatl (oregistrerad)

Hä kan du köpa en hackintosh med det senaste prylarna i utom grafiken förstås där det blir dom äldre korten. Kostar lite lver 40000 kr om jag fattade det rätt.

http://www.ebay.com/itm/i7-6950X-10-Core-4-3GHZ-64GB-2400MHZ-250GB-SSD-6GB-GTX980Ti-Hackintosh-Sierra-/262889985827?hash=item3d3576d723:g:lXAAAOSw4CFYwzNh

Vem är kunden som kan tänkas köpa en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nån som behöver kapaciteten den har. Min nya kostade över 17 000 spänn och med en processor med 10 kärnor så blir den lika bra. Med ett gtx 1080 ändå bättre och med ett 1080 ti ytterligare lite bättre.

Men för musik som sagt så funkar det jättebra med en dator med 775 chipsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac Pro känns väl mer som ett hobbyprojekt för Apple numera. Det är ju en så mikroskopiskt liten och ständigt krympande del av marknaden. Många "pro"-användare klarar sig bra med iMac eller MacBook Pro, eller för den delen äldre maskiner. Speciellt inom audiovärlden.

Men jag hoppas att begagnatpriserna på soptunnorna kommer sjunka ordentligt om de släpper en ny modell nästa år. Isåfall norpar jag nog en sådan.
Hade det inte varit för bristen på Thunderbolt hade jag visserligen kunnat nöja mig med en cheese grater prestandamässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Min går på runt 9000 kanske utan grafikkort och får 19702 i geekbench på fyra kärnor. Den är utbyggbar till Thunderbolt via ett kort och har senaste usb generationen och kostade ca 17-18 000 med grafikkortet jag valde. Den rullar på senaste Sierra eller näst senaste kanske.

Faktiskt en av dom lättaste och snabbaste nånsin också att fixa till men det var tur rätt tips i rätt tid och lite rutin från äldre byggen. 

En soptuna 8 kärnor xeon får 21531 och kommer nog dessvärre kosta lite mer även beggad oavsett mina grafikkorts alternativ.

Men jag vill också ha en hehe fina grejor men oj så dyra.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...