Jump to content
Annons

Namedropping igen..


Rix

Recommended Posts

Vad har ni för sjysta förslag på stilbildande basister genom åren? Behöver inte diskutera vem som är bäst eller snabbast utan se det mer en sammanställning så att man kan se om det är någon man missat som bör kollas upp å det snaraste..

Några av mina "favvisar"

. Jack Bruce (Cream)

. John Paul Jones (Zeppelin)

. Rocco Prestia (Tower of Power)

. Geddy Lee (Rush)

fortsätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jaco Pastorius SÅ KLART!!! (bl.a. Weather Report)

Marcus Miller ( spelat med de flesta kända )

Verdine White (Earth Wind & Fire )

Aaron Mills (spelat med många artister )

Larry Graham (spelat med många)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaco Pastorius och Marcus Miller har redan nämnts, så dem tar jag inte upp... 😱

Bernard Edwards (Chic)

Mark King (Level 42)

Louis Johnson (Brothers Johnson)

Jonas Hellborg (Mahavishnu m fl...)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Chris Squire; YES

Tony Levine; King Crimson, Liquid Tension o en jäkla massa annat

Geddy Lee har kanske inte varit så stilbildande, även om han har en egen stil o är snorduktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

John Cale under tiden med Velvet, less is enough.

Link Wray på sina soloplattor. Meliodiös så det räcker och blir över.

John Entwistle, sköna små melodier och sångstämman i refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag kan bara tänka på en och det är Mark King i Level 42.

Å andra sidan är basister lite grand som trummisar - ett nödvändigt ont när man spelar ihop... 😉

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Några ni glömt;

Abraham Laboriel (amerikansk studioräv, lirat med alla. Inte minst på Fagens Nightfly)

Sting (hyfsat musikalisk kille)

Phil Lynott (måste ju vara med på en sån här lista)

Gail Ann Dorsey (min favorit, gudabenådad sångerska och basvirituos. Lirar bl a med Bowie.)

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag måste ta upp

Billy Sheehan (Mr Big, David LeeRoth mm)

Doug (Kings X)

Les Claypool (Primus)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aston "Familyman" Barett såklart

... och ska jag vara ärlig så känner jag inte till en enda av de som nämnts tidigare. Jag är en insnöad jäkel.

Jo förresten Paul McCartney känner jag igen... 🙂

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Carol Kaye såklart.

Brian Wilson lär ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det räcker för Danny.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Carol Kaye såklart.

Brian Wilson lär ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det räcker för Danny.

Carol Kaye!!!

Kanske för att hon spelade i princip hela Pet Sounds....

Eller för att hon byggde Heroes And Villians...

Eller för allt annat hon gjorde.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaco förstås..

Victor Wooten, sjuk slaping

James Jamerson, klart stilbildande

Som ståbasist såklart Nils Henning Örstedt Pedersen. Georg Riedel som nån nämde är grym 😉 Ray brown..

Richard Bona!! Så jäkla grym, iof inte bara hans bas utan hans låtar och falsettsång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carol Kaye såklart.

Brian Wilson lär ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det räcker för Danny.

Carol Kaye!!!

Kanske för att hon spelade i princip hela Pet Sounds....

Eller för att hon byggde Heroes And Villians...

Eller för allt annat hon gjorde.

Hon spelar ju Ibanez nuförtiden, säger allt! =)

Ne men fan hon var smått engagerad som studiomusiker under hela motown-svängen, förutom allt hon hjälpte Strandkillarna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörni, STILBILDANDE & INFLYTELSERIKA skall det vara, som skapade en hel skara efterföljare. Inte era personliga favoriter.

Nåväl, några har nämts:

1. Jaco Pastorius - kopierade INGEN i stort sett. Räknas som en Hendrix på bas. Vildpanna var han också civilt, och tydligen diagnosticerad med ngn psykisk sjukdom.

2. John Entwistle - både Geddy Lee och Chris Squire kopierade honom och hans ljud. Var den förste basist som spelade med dist, och oslipade bassträngar. De är de förste att erkänna detta att de bara är bleka kopior av John.

3. James Jamerson, förste THUMB basisten, och Bootsy Collins kopierade honom, så de så. James RULAR fett när det gäller att ha börjat med funk...

Abe Laboriel är helsjuk, och min favorit, han spelar med NAGLARNA och kan spela flamenco på bas. Vad jag vet har han inga efterföljare, eller har kopierat ngn i heller. Men inflytelserik ? Tja, nä ... ser inte en drös efterföljare som "lånat" hans stajl. Hur hans naglar håller är för mig en stor gåta dock...

All duktiga basister ni räknar upp kan mycket väl vara era och mina favoriter, men INFLYTELSERIKA?! Tror knappt det! Mark King, Tony Levin, Les Claypool, och Flea är grymt duktiga och "egna" artister med unika ljud, men fan - inte har jag sett en drös efteföljare att försöka efterlikna TONY LEVIN, skallig med mustasch och med avhuggna trumpinnar på fingrarna. Däremot drösvis med Enstwistle, Jaco- kopior och James Jamerson wanna bees.

Alla s.k. moderna "high-tech" basister må var hur duktiga och bra som helst, typ Stu Hamm, Billy Sheehan, "BUDDA" Dickens, Tony Smith, Victor Bailey, Nathan East, Anthony Jackson, men alla är sådana - typ - utbytbara och kan hoppa in i vilken studio och band som helst och spela med TOTO närsomhelst utan att det hörs någon skillnad. Nu till mina favoriter om inte har räknats upp ännu:

1. Roscoe Beck

2. Charlie Hunter - tja, om han räknas som basist är väl tveksamt. Flersträngsbasist?

3. Leland Sklar (A.K.A Lee Sklar, spelar på Phil Collins och Billy Cobhams plattor)

4. Jeff Berlin - hur kunde ni glömma honom? 🙂

5. Gary Willis - tribal tech

6. John Patitucci - Chick Corea

Någon som kommer ihåg Stanley Clarke? Stort ifrågasättande om han kan räknas som basist också, men va fan...han fick ha med sig en annan basist live som höll botten åt honom & bandet medan han själv spann loss i turbohastighet på sin piccolobas...

Sedan, alla ståbasister som nämts redan här är grymma, med NHÖP i spetsen, som häromveckan lämnade oss. MEN den store stilbildaren för alla elektriska jazzbasister är ändå the one and only

STEVE SWALLOW

Där har ni en stilbildare! Han var den förste som överhuvudtaget vågade börja spela på en elektrisk bas i jazzsammanhang, och med plektrum dessutom! 🙁 I jazzkretsar på 50-talet ansågs detta värre än om påven hade rekommenderat kondomer. Han blev utmobbad och utfrusen som den värste svikaren och förrädaren. Han sade bara helt enkelt att :" Tja, det bara låter bättre ...!" När fler och fler helt plötsligt provade på det så...tja, ni ser/hör själv.

t o m var det inget rockband som spelade med plektrum på bas före Steve. Så de så.

Där har ni något att följa efter. VÅGA vara först med något som INTIALT anses som helgerån... annars är ni bara en i mängden!

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
2. John Entwistle - både Geddy Lee och Chris Squire kopierade honom och hans ljud. Var den förste basist som spelade med dist, och oslipade bassträngar. De är de förste att erkänna detta att de bara är bleka kopior av John.

Fast Geddy Lee o Chris Squire låter inte likadant. Speciellt inte hur de spelar. Att båda använder mer eller mindre dist ibland är ju inte riktigt hela deras grej...

De kan mycket väl ha haft denne som egen förebild, men sen har de bildat egen skola. Yes släppte sin första platta 68 eller 69 så deras karriärer har ju gått ganska mycket parallellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...