Jump to content
Annons

Namedropping igen..


Rix

Recommended Posts

Fast Geddy Lee o Chris Squire låter inte likadant. Speciellt inte hur de spelar. Att båda använder mer eller mindre dist ibland är ju inte riktigt hela deras grej...

De kan mycket väl ha haft denne som egen förebild, men sen har de bildat egen skola. Yes släppte sin första platta 68 eller 69 så deras karriärer har ju gått ganska mycket parallellt.

Nej, klart att de låter inte likadant, MrPhil.

Men det finns inga EFTERFÖLJARE av Geddy Lee eller Chris Squire. De har inte bildat skola i den bemärkelsen att folk i massor försöker kopiera dem.

Jfr med Eddie van Halen och Hendrix på gitarrsidan. Kom en massa drösvis kopior som IOFs blev kända på sitt sätt och sin stil, men det kopierades ifrån t ex EVH på sitt sätt.

Jag vet ingen annan känd basist som säger att Chris Squire var det som fick dem att börja spela bas. Eller låter som honom, eller försöker ens låta som honom.

Ej heller Geddy Lee. Geddy spelar med fingar, Squire med plektrum. Klart att de låter olika. Ändå är det John Entwhistle som var först med:

1. Dist på bas

2. Dela upp med delningsfilter låga och höga frekvenser, härvidlag gigantiska anläggningar. Hans rig kallades för "Manhattan Skyline".

3. Spela med oslipade strängar så att det rasslade till rejält i diskanten.

4. Inte helt säker - men - jag tror han började först med att balansera tummen ovanfor strängarna och plocka med de resterande ALLA tre fingrarna på högerhanden... men är inte riktigt säker. Här kan ni andra hjälpa till.

Sedan kan alla andra efter honom låta som de själv vill, och ha en helt egen spelstil och sound, men ...Alltså, jag är ingen nördig WHO fan av rang - de var alldeles för tidiga för mig - .. men "credit where credit is due".

För övrigt räknas - som sagts tidigare - Victor Wooten som basisternas basist idag.

T o m Tony Levin har honom som favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Nej, klart att de låter inte likadant, MrPhil.

Men det finns inga EFTERFÖLJARE av Geddy Lee eller Chris Squire. De har inte bildat skola i den bemärkelsen att folk i massor försöker kopiera dem.

Jfr med Eddie van Halen och Hendrix på gitarrsidan. Kom en massa drösvis kopior som IOFs blev kända på sitt sätt och sin stil, men det kopierades ifrån t ex EVH på sitt sätt.

Jag vet ingen annan känd basist som säger att Chris Squire var det som fick dem att börja spela bas. Eller låter som honom, eller försöker ens låta som honom.

Ej heller Geddy Lee. Geddy spelar med fingar, Squire med plektrum. Klart att de låter olika. Ändå är det John Entwhistle som var först med:

1. Dist på bas

2. Dela upp med delningsfilter låga och höga frekvenser, härvidlag gigantiska anläggningar. Hans rig kallades för "Manhattan Skyline".

3. Spela med oslipade strängar så att det rasslade till rejält i diskanten.

4. Inte helt säker - men - jag tror han började först med att balansera tummen ovanfor strängarna och plocka med de resterande ALLA tre fingrarna på högerhanden... men är inte riktigt säker. Här kan ni andra hjälpa till.

Sedan kan alla andra efter honom låta som de själv vill, och ha en helt egen spelstil och sound, men ...Alltså, jag är ingen nördig WHO fan av rang - de var alldeles för tidiga för mig - .. men "credit where credit is due".

För övrigt räknas - som sagts tidigare - Victor Wooten som basisternas basist idag.

T o m Tony Levin har honom som favorit.

http://www.johnentwistle.com/MPEG/jebwood.mpg

Jodå, han gör nån tapping-grej en bit upp på halsen.

Jag vet flera som inspirerats av Chris Squire, även om de inte är kända.

Sen är ju hans stil så pass speciell att den både är svår och kanske inte alltid önskvärd att försöka efterlikna. Geddy Lees är ju mer traditionell. Apropå Tony Levins trumpinnar läste jag nån intervju med honom att han kom på det när han skulle spela med ABWH o gamla Yes-låtar skulle läras in. Det var så många toner som skulle spottas fram så det var enda sättet att hinna med. Den som orginal stått för tonerna var Chris Squire.

Även om Entwistle säkert inspirerat så kan man väl knappast säga att folk i massor försöker kopiera honom. Vilket heller inte kan väntas; vi pratar ju bas här. 🙂 Jag tycker Entwistle mer är en sologitarrist, fast på bas.

Apropå dist förresten, du menar väl inte att Lemmy är efterföljare till Entwistle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, klart att de låter inte likadant, MrPhil.

Men det finns inga EFTERFÖLJARE av Geddy Lee eller Chris Squire. De har inte bildat skola i den bemärkelsen att folk i massor försöker kopiera dem.

Jfr med Eddie van Halen och Hendrix på gitarrsidan. Kom en massa drösvis kopior som IOFs blev kända på sitt sätt och sin stil, men det kopierades ifrån t ex EVH på sitt sätt.

Jag vet ingen annan känd basist som säger att Chris Squire var det som fick dem att börja spela bas. Eller låter som honom, eller försöker ens låta som honom.

Ej heller Geddy Lee. Geddy spelar med fingar, Squire med plektrum. Klart att de låter olika. Ändå är det John Entwhistle som var först med:

1. Dist på bas

2. Dela upp med delningsfilter låga och höga frekvenser, härvidlag gigantiska anläggningar. Hans rig kallades för "Manhattan Skyline".

3. Spela med oslipade strängar så att det rasslade till rejält i diskanten.

4. Inte helt säker - men - jag tror han började först med att balansera tummen ovanfor strängarna och plocka med de resterande ALLA tre fingrarna på högerhanden... men är inte riktigt säker. Här kan ni andra hjälpa till.

Sedan kan alla andra efter honom låta som de själv vill, och ha en helt egen spelstil och sound, men ...Alltså, jag är ingen nördig WHO fan av rang - de var alldeles för tidiga för mig - .. men "credit where credit is due".

För övrigt räknas - som sagts tidigare - Victor Wooten som basisternas basist idag.

T o m Tony Levin har honom som favorit.

http://www.johnentwistle.com/MPEG/jebwood.mpg

Jodå, han gör nån tapping-grej en bit upp på halsen.

Jag vet flera som inspirerats av Chris Squire, även om de inte är kända.

Sen är ju hans stil så pass speciell att den både är svår och kanske inte alltid önskvärd att försöka efterlikna. Geddy Lees är ju mer traditionell. Apropå Tony Levins trumpinnar läste jag nån intervju med honom att han kom på det när han skulle spela med ABWH o gamla Yes-låtar skulle läras in. Det var så många toner som skulle spottas fram så det var enda sättet att hinna med. Den som orginal stått för tonerna var Chris Squire.

Även om Entwistle säkert inspirerat så kan man väl knappast säga att folk i massor försöker kopiera honom. Vilket heller inte kan väntas; vi pratar ju bas här. 🙂 Jag tycker Entwistle mer är en sologitarrist, fast på bas.

Apropå dist förresten, du menar väl inte att Lemmy är efterföljare till Entwistle?

Din tjusiga Avatar bild borde säga allt tycker jag! 😄

Vem spelade på den först, sponsrad av Rickenbacker? 🙂

Läs på nätet - John Entwhistle utvecklade den tillsammans med Rickenbacker och några andra kända basister på den tiden.

Däremot blev Rickenbacker skitsura när John (och senare Chris Squire) började använda oslipade strängar, för då gjorde alla andra det också. De fick tillbaka drösvis med basar som de fick banda om på garantin, för strängarna karvade sig ner i bandstavarna på nollltid. De sa åt honom att sluta med det, men han sade upp samarbetet med dom, och satte på hårdare band istället på sina egna basar - och numera andra märken.

Men MrPhil, skall vi börja debattera på denna tråden åsså? 😄

John Entwhistle var en gitarrist i förklädnad, och Chris Squire anser många som mer gitarrist än basist - jodå Chris Squire har också skrämt slag på mig med sitt bassolo live i låten "The Fish" - så jag har nog hört hans "gitarrbas". Men som du själv säger, inga KÄNDA basister idag säger sig ha inspirerats av honom, säger inte det allt?

Vi kan inte idag avgöra objektivt vem som kopierade vem. Det finns inga direkta Entwhistlekopior idag, men du kan tro att i slutet på 60-talet börna 70-talet fanns det. Alltså, tiden har naturligtvis sprungit ifrån honom och både Lee och Squire, men jag vet inte någon som fört fram basen som ett soloinstrument inom pop/rockmusiken före honom. Först efter honom kom det en massa "solo"-basister. Inte före. Om du kan nämna någon, så varsågod.

Och jodå, utan Entwhistle hade inte Lemmy låtit som han gjort idag...

Idag tror att vi bas har "alltid spelats på detta sätt". Alls icke.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men MrPhil, skall vi börja debattera på denna tråden åsså? 😄

😛 Neh, orkar inte debattera! har influensa men måste jobba ändå. Det räcker. 😎

John Entwhistle var en gitarrist i förklädnad, och Chris Squire anser många som mer gitarrist än basist -

Jag håller inte med att Squire är en "gitarrist-bassist". Han spelar bas, fast mycket mer komplicerat och bitvis melodiskt än vanligt. Han o Alan White (trummor) är ju hur tighta som helst ihop.

Men som du själv säger, inga KÄNDA basister idag säger sig ha inspirerats av honom, säger inte det allt?

Nja, det säger väl egentligen ingenting alls.

Frågan var ju "Vad har ni för sjysta förslag på stilbildande basister genom åren?"

Och helt klart är han stilbildande. Han bildade sin egen stil, genom sitt sätt att spela. Inte bara ljudet, eller valet av strängar eller instrumentet, utan HUR han spelar, vilken roll han spelar i låtarna, vilken teknik han använder I KOMBINATION med ljudet. Allt detta blir ju ett slutresultat

Apropå Geddy Lee så blev han ju i tidningen Guitar Player framröstad år efter år som världens bästa bassist. Det säger ju en del.

Apropå Lemmy, så var det ett exempel på att dist o Rickenbacker i kombination INTE måste bli vare sig bra eller inspirerat av Entwistle.

Lemmy är enl min åsikt lika stor bassist som sångare.

Idag tror att vi bas har "alltid spelats på detta sätt". Alls icke.

Nu förstår jag inte riktigt 🙂 Vem menar du, o på vilket sett tror vem att bas alltid låtit o spelats?

Solobassister finns det väl gott om inom jazzen. Där ska ju alla ha ett solo i varje låt innan man är nöjd. 😉

Usch ja, nu blev det riktigt långt igen...

Hittade förresten en annan bra grej med Entwistle: http://www.johnentwistle.com/MPEG/hrock.mpg

Spelar du bas själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

[Jag håller inte med att Squire är en "gitarrist-bassist". Han spelar bas, fast mycket mer komplicerat och bitvis melodiskt än vanligt. Han o Alan White (trummor) är ju hur tighta som helst ihop.
Men som du själv säger, inga KÄNDA basister idag säger sig ha inspirerats av honom, säger inte det allt?

Nja, det säger väl egentligen ingenting alls.

Frågan var ju "Vad har ni för sjysta förslag på stilbildande basister genom åren?"

Och helt klart är han stilbildande. Han bildade sin egen stil, genom sitt sätt att spela. Inte bara ljudet, eller valet av strängar eller instrumentet, utan HUR han spelar, vilken roll han spelar i låtarna, vilken teknik han använder I KOMBINATION med ljudet. Allt detta blir ju ett slutresultat

Apropå Geddy Lee så blev han ju i tidningen Guitar Player framröstad år efter år som världens bästa bassist. Det säger ju en del.

Apropå Lemmy, så var det ett exempel på att dist o Rickenbacker i kombination INTE måste bli vare sig bra eller inspirerat av Entwistle.

Lemmy är enl min åsikt lika stor bassist som sångare.

Idag tror att vi bas har "alltid spelats på detta sätt". Alls icke.

Nu förstår jag inte riktigt 😳 Vem menar du, o på vilket sett tror vem att bas alltid låtit o spelats?

Solobassister finns det väl gott om inom jazzen. Där ska ju alla ha ett solo i varje låt innan man är nöjd. 😆

Usch ja, nu blev det riktigt långt igen...

Hittade förresten en annan bra grej med Entwistle: http://www.johnentwistle.com/MPEG/hrock.mpg

Spelar du bas själv?

Stilbildande? Tja FUNK-BAS är en stil, den spelar massor av folk. Men jag har aldrig sett och hört att Chris Squires stil kan användas i alla andra sammanhang. Eller vara så kopierad såsom t ex FUNK stilen på bas. Alltså som om det skulle finnas en JAZZ-BAS stil, en ROCK-BAS stil, en FUNK-bas stil och en Chris Squire stil...lite märkligt blir det då....eller hur? 😉

Personligen tycker jag att Chris Squire BARA kan spela ihop med Alan White som trummis numera. Det skulle bara falla platt till marken, om han spelade med t ex Bill Bruford. Hans stil passar dessutom perfekt - men bara - i Yes musik och liknande.

Du är nog den ende som inte tycker at Chris Squire är "gitarrist-basist" ! 😆

Alla jag känner tycker så, men att det är helt ok! Fortfarande har han för få efterföljare - om ens några, för att räknas som stilbildande. Jämfört med alla funkbasister som finns idag, i alla fall, som trots sin FUNK-stil låter helt unika och egna och talar med egen röst.

Solobasister inom pop/rock var det enda jag brydde mig om. Sedan kan Entwistle ha snott idén ifrån jazzen.

Spelar allt själv...inte bara bas. Mest gura förståss. Tycker att alla basar är felaktigt byggda, så jag designade en själv som såg ut som en svart mongoloid-tapir. Alla säger, det är den skönaste bas de spelat på, huvudlös dessutom! 😆

Jag menar att idag när man lär sig spela bas så spelar alla med fingrarna, och FUNK bas spelar man ju alltid på ett visst vis. Alltså, man tror automatiskt att det alltid har framförts så. Men i början bå 60-talet - kolla in fenders jazzbasar - så vilade man alltid "plockhandens" fingrar på en lite bräda UNDER alla strängarna och spelade alla toner med bara tummen...! Det du!

och sedan kom Entwistle...

.. sorry nu börjar denna tråden spåra ur till något slags jefla tribute to John Entwistle. Skit i det nu, ni får digga vilka basister ni vill, t o m de som är ba-näst-sist... 😛😳😳 Geddy Lee, Squire alla andra...skit samma...är det viktigt?!?!

Och Lemmy, tja, varför inte? 🙂

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Stilbildande och stilbildande vet jag inte riktigt, men..........hade en basist i gruppen för många år sedan. Han brukade alltid vara bakfull på söndagskvällens rep. Innan repet brukade han slänga i sig någon fet, stark kebab eller liknande bakfyllemat. De fisar han släppte var något av det köttigaste som någonsin kännts! Vi hade en sångare som provsjöng en gång. Efter basistens tredje "utsläpp" sade sångaren: "Jag kan inte lukta på det här, jag är vegetarian!"

Den basisten hade ju ingen stil att bilda. Jag inser dock att han, på sitt sätt, var enormt sitlbildande.

Trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

All duktiga basister ni räknar upp kan mycket väl vara era och mina favoriter, men INFLYTELSERIKA?! Tror knappt det!

alla basister som jag räknat upp har gjort stort inflytande på mej och, helt säkert, många fler. Då är dom väl ändå inflytelserika..!

Vem som först bildade respektives stil har jag ingen aning om, men dessa basister har iaf inspirerat mej att hitta en egen stil..

alltså för mej verkligen inflytelserika 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Stilbildande? Tja FUNK-BAS är en stil, den spelar massor av folk. Men jag har aldrig sett och hört att Chris Squires stil kan användas i alla andra sammanhang. Eller vara så kopierad såsom t ex FUNK stilen på bas. Alltså som om det skulle finnas en JAZZ-BAS stil, en ROCK-BAS stil, en FUNK-bas stil och en Chris Squire stil...lite märkligt blir det då....eller hur? :rolleyes:

Personligen tycker jag att Chris Squire BARA kan spela ihop med Alan White som trummis numera. Det skulle bara falla platt till marken, om han spelade med t ex Bill Bruford. Hans stil passar dessutom perfekt - men bara - i Yes musik och liknande.

Du är nog den ende som inte tycker at Chris Squire är "gitarrist-basist" ! 😏

Alla jag känner tycker så, men att det är helt ok! Fortfarande har han för få efterföljare - om ens några, för att räknas som stilbildande.  Jämfört med alla funkbasister som finns idag, i alla fall, som trots sin FUNK-stil låter helt unika och egna och talar med egen röst.

Solobasister inom pop/rock var det enda jag brydde mig om. Sedan kan Entwistle ha snott idén ifrån jazzen.

Spelar allt själv...inte bara bas. Mest gura förståss. Tycker att alla basar är felaktigt byggda, så jag designade en själv som såg ut som en svart mongoloid-tapir. Alla säger, det är den skönaste bas de spelat på, huvudlös dessutom!  😮

Jag menar att idag  när man lär sig spela bas så spelar alla med fingrarna, och FUNK bas spelar man ju alltid på ett visst vis. Alltså, man tror automatiskt att det alltid har framförts så. Men i början bå 60-talet - kolla in fenders jazzbasar - så vilade man alltid "plockhandens" fingrar på en lite bräda UNDER alla strängarna och spelade alla toner med bara tummen...! Det du!

och sedan kom Entwistle...

.. sorry nu börjar denna tråden spåra ur till något slags jefla tribute to John Entwistle. Skit i det nu, ni får digga vilka basister ni vill, t o m de som är ba-näst-sist...  🙂  😳  😳 Geddy Lee, Squire alla andra...skit samma...är det viktigt?!?!

Och Lemmy, tja, varför inte?  🙂

😆 Ja du e roli du

http://ebassist.com/vb3/showthread.php?t=2...ht=chris+squire

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmmm... funderar lite.

Jaco behöver man ju knappt nämnast. Han är ju vad Parker var på sax, eller nåt.

Paul McCartney är ju ganska underskattad som basist egentligen.

Lars Danielsson som lirat bla med Nisse Landgren svänger som tusan, men vetefan om han är så stilbildande.

En grym svensk basist är ju annars Jonas Reingold, och han har en hel del grejer som är lite hans egen stil...

Alltså, det här med stilbildning verkar lite för flummigt för en trött sak som mig, så jag namedroppar lite basister jag diggar i alla fall. 😛

Geddy Lee (Rush)

Jonas Reingold (Flower Kings bla)

Rocco Prestia (Tower of Power)

Tony Levin (King Crimson bla)

Billy Sheehan (Mr Big)

Sting (gissa...)

Mark King (Level 42)

Äh, nu lägger jag ner. Blev ju bara de vanliga namnen till slut ändå.

:rolleyes:

EDIT: Kom på lite andra sköna som jag gillar:

Gary Willis (Tribal Tech)

Flea (RHCP)

Ric Fierabracci (Studio)

Redigerat av Viktor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...