Jump to content
Annons

Köpa ny studiodator. Vad behöver jag?


ostfisk

Recommended Posts

Tja!

Jag är i färd med att köpa en ny dator och har lite frågor. Jag har för närvarande en laptop som funkar helt ok men jag har fått lite varningar om CPU overload.

Jag vill nu ha en stationär dator. Frågan är vilken CPU jag skall ha? Min nuvarande är en i7-4810MQ vilken har en rating på 8667 på passmark. Skall man ha i7 eller Xeon?

Jag gillar Scan.co.uk och deras custom serie 3xs, jag köpte min laptop därifrån och vill nog köra på samma för denna datorn. (Om det inte finns billigare och bättre någon annanstans)

https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-fwx99-digital-audio-workstation i7 variant

https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-tbx99-powerdaw-xeon-workstion-edition-audio-production-system Xeon variant

Är Xeon värt de extra pengarna?

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om Xeon är värt de extra pengarna? Bara om i7-varianten inte räcker för dig!

Och en i7-processor räcker långt för det mesta - men nu vet ju inte jag vilka behov du har.

Jag läste en artikel om Xeon vs i7 och enligt den så är Xeon bättre för just processortunga aktiviteter såsom ljudredigering, videoredigering, Cad och sånt. Just pga skillnader i hur den är uppbyggd. Dvs om man har likvärdiga i7s och Xeons så vinner Xeons ändå för just sådant arbete. Därför funderade jag på om man vinner mer på att ha en Xeon även om man hittar en i7 som är billigare och har samma passmarkpoäng?

*edit* Hittade denna artikel. Lite längre ner jämför de processorer och i7 vinner ju över dubbla Xeon, trots att Xeon hade fler passmarkpoäng.

https://www.scan.co.uk/3xs/info/audio-pc-processor

Då vart ju frågan besvarad! i7 it is!

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Innan du köper nytt så kolla med Latency mon att du inte har lite problem med CPU spikar.

http://www.resplendence.com/latencymon

Om du får rött så kan du optimera din nuvarande dator och du kan lasta den hårdare. Jag kunde jobba på ca 40-50% högre last efter jag optimerat systemet jämfört med innan. Mycket billigare än att köpa nytt, och du bör ändå göra detta med din nya PC.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

Testade Latency Mon och det var bara gröna staplar. Så tyvärr så var det inte det som var orsaken.

Hur som helst, vad tycker ni om denna lösning?

Utgick från denna configureraren:

https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-fwx99-digital-audio-workstation

Jag vill kunna koppla en 4k TV till datorn och titta på film och spela de senaste spelen. Därav det dyrare grafikkortet. Sen vill jag kunna sitta och mixa och skriva låtar utan begränsningar.

Case: Fractal Design Define R4
Moderkort: Asus 3XS X99-A II
CPU: Intel Core i7 6800K
CPU fläkt: Be Quiet! Dark Rock 3 + 135mm Silent Fan.
Fläktupgradering till caset: 2 X BeQuiet! - Ultra low noise
RAM: 16GB Corsair DDR4 Vengeance, 2400Mhz
SSD: 500GB Samsung 750 EVO SSD
HDD: 1TB WD Blue 7200rpm
PSU: 600w be quiet! Straight Power 10 Hybrid Modular 80+ Gold Eff'
Grafikkort: Gigabyte NVIDIA GeForce GTX 1070 WINDFORCE
CD/DVD: LG Internal Blu-Ray & DVD Reader/Writer
OS: Microsoft Windows 10 Home 64-bit

Totala priset blir 21888.85 kr inkl frakt. Det låter spontant väldigt mycket. Är det overkill? Jag kan tänka mig att betala en del för att få en framtidssäkrad dator men jag vill inte betala för mycket.

Provade att sätta ihop datorn hos Inet och då skulle den gå på 21 946 kr. Då utan att de bygger ihop den åt mig.

Provade även en jämförbar Mac men då steg priset med drygt 10 000-20 000. (Svårt att göra en exakt jämförelse dock)

Vad tycker ni? Är någon komponent overkill?

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som iofs aldrig spelar spel skulle valt en dator utan massivt grafikkort för att få ner värmen och därmed kylningsbehovet, vilket blir en tystare dator. De pengar som man sparar då kan man kanske köpa både en xbox och en playstation för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte detta i våras, dock inget grafikkort eller HDD. Fungerar klockrent och jag ligger på cirka 50-60% Cpu vid STORA projekt i mix. Dock så läser Windows manager 25-30% cpu.  Känns som det är omöjligt att maxa denna dator i nuläget.
 

https://drive.google.com/open?id=0B4oklX-3D6XZa1UyLUNXek1yQzQ

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, svårt val. Det kostar ju så vansinnigt att gå upp till 2011-sockeln. Jag har faktiskt precis köpt delar själv till en ny 6700K studiodator för att uppgradera från min svarta trotjänare Core i5 3350p. (Står två lådor i studion från Dustin och väntar på att bli ihopbyggda.)

Dessa är exakt de delar som jag köpt. SSD för system och cache har jag redan från tidigare dator, och jag bara orkar inte uppgradera till Windows 10 just nu. Har en ren och fräsch Windows 8.1 som funkar riktigt bra (ej OEM, som jag hoppas att jag kan flytta över):

https://www.dustinhome.se/favorites/index/4341431?

Den går loss på strax under 11 papp och har en passmarkpoäng på 11.113, mot en 6800K som har 13.583. Visst du behöver skaffa Windows 10 och eventuellt lite mer disk, men det är ändå i närheten för lite mer än halva pengarna.

Har du inte kravet att köra Windows 8.1, kan du köra Kaby Lake 7700K, vilken har passmark på 12.329. Den har samma sockel som min, och kostar några hundra mera.

För mig känns det liite mycket att pröjsa runt 9.000 extra för 1.000 passmarkpoäng för en 6800K...


Men, 6800K är baserad på Xeon-arkitekturen, så rent tekniskt är den mera en Xeon än en i7a. Sen kostar det ju lite extra ifall man inte vill bygga datorn själv. 😑

Som sagt, svårt val... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar alla!

Inser att det är grafikkortet som tar upp mycket av budgeten med sina 4300 spänn.

Jag har även med en 500 GB SSD.

Sen har jag med en blu-ray/DVD spelare vilket lägger till lite till kostnaden.

Jag satte ihop en 7700k med denna konfiguratorn:

https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-tz270-computer-music-pc

Den gick på 19 800. Lite billigare men fortfarande dyrt. Med sämre grafikkort och 250 GB SSD blir det 16 600.

Jämförde dina och mina komponenter Crillemannen och min blir bara 700 kr dyrare än din om man strippar bort hårddiskar, grafikkort, blu-ray och OS. Men det kan ju inte kosta 11 000 för de fyra grejerna.

Lade ihop alla komponenters pris och Scan verkar lägga till 200 pund till kostnaden. Får kolla upp vad detta är till för. Själva bygget är gratis enligt deras site. Fortsätter att forska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok chattade med deras support och de extra 200 punden är för ihopbygget och för tre års garanti.

Jag betalar alltså 2200 spänn för att de skall bygga ihop den åt mig. Samtidigt så är datorn 2300 spänn billigare än om jag köpt delarna separat på inet så själva ihopbygget och garantin kostar ju då -100. Dvs jag betalar mindre men får mer. 🙂

Min dator kostar alltså samma som crillemannens men jag har dessa extra komponenter:

SSD: 500GB 1659 spänn
HDD: 1TB 526 spänn

Fläktuppgradering: 442 spänn
Grafikkort: 4313 spänn
Blu-ray/DVD: 630 spänn
OS: 1036 spänn

Bygge och garanti: 2212 spänn

Frakt: 133 spänn

10951 totalt

Får fundera på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får liksom inte ihop detta?!?! Var det inte studiodator det skulle köpas? Varför grafikkort i den prisklassen? Då handlar det ju snarare om en speldator?!? I studion kör vi på ett superbilligt Nvidia-kort med passiv kylning för 600:- samt socket 2011-3 på moderkortet med en 5820K. Finns hur mycket kraft som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får liksom inte ihop detta?!?! Var det inte studiodator det skulle köpas? Varför grafikkort i den prisklassen? Då handlar det ju snarare om en speldator?!? I studion kör vi på ett superbilligt Nvidia-kort med passiv kylning för 600:- samt socket 2011-3 på moderkortet med en 5820K. Finns hur mycket kraft som helst.

Studiodator och speldator. Jag har studion i vardagsrummet och datorn kommer att användas både till att spela spel på, kolla på film samt att mixa och prodda låtar. Jag kommer att ha en 4k tv på väggen som då även används som datorskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Får liksom inte ihop detta?!?! Var det inte studiodator det skulle köpas? Varför grafikkort i den prisklassen? Då handlar det ju snarare om en speldator?!? I studion kör vi på ett superbilligt Nvidia-kort med passiv kylning för 600:- samt socket 2011-3 på moderkortet med en 5820K. Finns hur mycket kraft som helst.

Det är inte så lätt att hitta grafikkort som är tysta och klarar 4k.
Link to comment
Dela på andra sajter

MSI Z270 tillhandahåller drivrutiner för Kaby lake till både Win7 och Win8 inkl USB 3.0.

Ja. Men Microsoft stödjer inte och testar inte Kabylake med Windows 8.1 och äldre, och kommer inte komma med uppdateringar som gör att det fungerar. Du kan installera Windows (edit: Windows 8.1 och äldre), men det kan bli ostabilt och krascha, och bete sig konstigt.

http://www.pcworld.com/article/3112663/software/microsoft-made-em-do-it-the-latest-kaby-lake-zen-chips-will-support-only-windows-10.html

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiodator och speldator. Jag har studion i vardagsrummet och datorn kommer att användas både till att spela spel på, kolla på film samt att mixa och prodda låtar. Jag kommer att ha en 4k tv på väggen som då även används som datorskärm.

Finns en hel drös... Bla. GTX 650Ti m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ska du spela så ta i alla fall ett 1070 kort eller AMDs motsvarighet prestandamässigt så kommer du ner lite i pris mot nvidia korten.

I övrigt så duger i princip vilket modernt moderkort som helst utifrån dina behov med de olika portar du kan komma att behöva och jag skulle tro att en i5 i modern tappning duger väldigt bra till musik produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...