Jump to content
Annons

Hur spelade man in hårdrocksgitarr på 70-talet?


hertingen

Recommended Posts

Funderar lite på hur man spelade in hårdrocks gitarr/gitarrer på 70-talet. Då Tunga distade gitarrer fortfarande var en nymodighet (eller hur jag ska uttrycka det). När jag lyssnar (på div låtar) så känns det som att man spelade in med väldigt hög volym. Eller är det så att gitarrerna är väldigt högt mixade i förhållande till andra instrument som får mig att uppfatta det så? Hur spelade man in? 1 gitarr som panorerades till vänster och 1 som panorerades till höger? Eller använde man sig av "dubbning" redan då för att få "fetare" gitarrljud? Vad använde man för utrustning? Förstärkare och dist/fuzz/overdrive boxar? Eller var det full volym på förstärkarna som gällde? Gitarrer med single coil eller humbucker? Antar att man inte stämde ner gitarrerna utan använde standard "E" stämning. 

Tar Queens: Keep Yourself Alive som exempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

70-talet präglades av att man spelade in på full spetta. Det var inte bara inom hårdrocken. Band som T rex gjorde detsamma. Tja, Deep Purple, och sedermera Rainbow, spelades bara med single coil. Blackmore har alltid varit en stratafan. Du menar quadtracking? Nä det förekom inte på den tiden. Bara vanliga dubbar, en till höger och en till vänster. Marshall var väl det vanligaste och tubescreamern definierade inte bara hårdrocken utan rockmusiken överhuvudtaget. Det vanligaste i alla fall men vilka andra pedaler som användes har jag inte en aning om. Men vissa använde nog ingen pedal utan bara rakt i i stärkaren.

Edit: Tony Iommi har väl kört på Laneystärkare hela karriären igenom. Eller kanske använde Marshall på någon platta?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite på hur man spelade in hårdrocks gitarr/gitarrer på 70-talet. 

...............

Tar Queens: Keep Yourself Alive som exempel

Brian May är känd för att spela på Vox AC30 med en pedal före som kallas Treble Booster. Mickarna är single coil från Burns på egenbyggd gitarr där han kan fasvända och kombinera mickarna hur som helst. Men den infon har du säkert redan då det är allmänt känt.

På "Keep Yourself Alive" använder han troligen fasvänd mick på ena gitarren om det inte är så att han använder särskild phaserpedal just på den låten.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om de mestadels spelade in med stora fläskiga stormembranskondingar, o inte dynamiska typ SM57? Tycker mig ha sett det på gamla bilder. Finns en fin bild på Keith Richard där han tuppat av mot en större gitarrhögtalare med en stor mick framför tyget, kanske en dryg dm ut.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era svar. Så med en förstärkare med volymen på fullt, en Treble Booster och en Tubescreamer (alternativt annan overdirve-pedal) så kommer jag alltså rätt så nära 70-talets hårdrocksgitarr ljud? Var det overdrive-pedaler som användes mest istället för distortion-pedaler? Distortion-pedaler kanske inte fanns på 70-talet utan kom mer mot slutet av 70-talet/början av 80-talet? Om jag vill göra en 70-tals gitarr-rig i Cubase VST Amp rack, antar jag att jag följer samma formel och sätter "mastern" på förstärkaren på max?

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag att det ofta blir bättre ljud av att ha lite renare ljud i förstärkare och sen gasa på med insignalen till den, oavsett om det är i den riktiga eller virtuella världen.

Här är en rätt ok emulering av Dallas Rangemaster.

http://distorqueaudio.com/plugins/rangebastard.html

Tycker annars att det är synd att Native Instruments inte längre har kvar sin "Guitar Combos". Jag har ofta tänkt att det bara är jag som inte orkat rota ordentligt i ljuden i "Guitar Rig", men hur jag än försökt har jag aldrig fått till lika bra AC30-sound i GR som i GC.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Slutstegen maxades ofta medans man använde försteget för att färga disten på det sätt man var ute efter. Om man rattar med EQ på förstärkaren så kan man välja vilka frekvenser som ska dista i slutsteget genom att boosta dessa frekvenser i förstärkarens EQ. Sedan så styr man mängden dist med förstegets gainratt. 

Olika boost pedaler användes ofta för att överstyra rätt frekvenser för att få disten på just det EQ-band man ville ha den på. Det var ganska vanligt att man kopplade in en wah-wah-pedal och bara lät den vara i det läget där den tillförde något intressant till ljudet med. Då använde man ju ju disten i försteget mera än i exemplet ovan. 

Det kan hända att du hittar mera rätt med Fuzzpedaler än distpedaler beroende på vilket del av 70talet du är ute efter. 

Singelmickar  som körs i par var också vanligt. På en strata så körde man alltså oftast med både stall och mellan micken, eller hals och mellan micken, aktiva samtidigt. (Med en vanlig tre läges mickväljare så fick man köra in en tändsticka i mickväljaren så att den inte bröt kontakten med mellan micken när hals eller stallmicken var aktiv. Vet inte när det började bli standard med femläges väljare på gitarrer med tre enkelspoliga mickar.)

 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Brian May är känd för att spela på Vox AC30 med en pedal före som kallas Treble Booster. 

.. en Treble Booster och en Tubescreamer (alternativt annan overdirve-pedal) så kommer jag alltså rätt så nära 70-talets hårdrocksgitarr ljud?

Treblebooster har Brian May främst för att han tycker att klangen av hans hemmabyggda gitarr av bl a ek och mahogny blev alltför dov, som en slags kompensation alltså. Vox förstärkaren spelar också roll förstås.

Det kan ju hända att Treblebooster var vanligt på 70 talet av andra gitarrister och av andra skäl förstås, har ingen koll där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag att det ofta blir bättre ljud av att ha lite renare ljud i förstärkare och sen gasa på med insignalen till den, oavsett om det är i den riktiga eller virtuella världen.

Här är en rätt ok emulering av Dallas Rangemaster.

http://distorqueaudio.com/plugins/rangebastard.html

Tycker annars att det är synd att Native Instruments inte längre har kvar sin "Guitar Combos". Jag har ofta tänkt att det bara är jag som inte orkat rota ordentligt i ljuden i "Guitar Rig", men hur jag än försökt har jag aldrig fått till lika bra AC30-sound i GR som i GC.

Tack, ska kolla upp upp den så fort jag får tid. Vet du om det finns någon bra gratis emulering av Ibanez Tubescreamer också som jag kan ladda hem och testa tillsammans med den?

Det kan hända att du hittar mera rätt med Fuzzpedaler än distpedaler beroende på vilket del av 70talet du är ute efter. 

Ok. Tänker jag rätt om jag tänker att Fuzzpedaler var mer vanligt i början på 70-talet och att Distpedaler kom mer mot slutet av 70-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ok. Tänker jag rätt om jag tänker att Fuzzpedaler var mer vanligt i början på 70-talet och att Distpedaler kom mer mot slutet av 70-talet?

Lite så är det ja. På 70talet så var det Fuzz eller Overdrive som man använde. Även om man ser dessa effekter som dist så skiljer de sig från de disteffekter som började bli vanligare då hårdrocken föddes på riktigt. 

Så om du letar efter pluggar eller hårdvara så är det egentligen fuzz för ett 60-70 tals ljud som borde vara det du söker. Overdrive för ett 70-tals ljud bör också funka. Men just distpedaler kommer senare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Overdrive låter ofta såhär. (Låter som att han använder en trebble boost här med. Eftersom toppen distar men botten är renare på hans strata)  

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kommer inte på ett enda band som använder bara dist just nu. Nirvana kanske? 

Oftast så använder man ju dist och overdrive i kombination. Och då kan det låta ungefär såhär. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

OD inom metal har bara ett syfte och det är att tighta till disten. Gain på noll och level kl. 12-till full pådrag och tone efter smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för exemplen k9.

Slutstegen maxades ofta medans man använde försteget för att färga disten på det sätt man var ute efter. Om man rattar med EQ på förstärkaren så kan man välja vilka frekvenser som ska dista i slutsteget genom att boosta dessa frekvenser i förstärkarens EQ. Sedan så styr man mängden dist med förstegets gainratt. 

Olika boost pedaler användes ofta för att överstyra rätt frekvenser för att få disten på just det EQ-band man ville ha den på. Det var ganska vanligt att man kopplade in en wah-wah-pedal och bara lät den vara i det läget där den tillförde något intressant till ljudet med. Då använde man ju ju disten i försteget mera än i exemplet ovan. 

Jag har en sådan här Peavey förstärkare. Jag har aldrig riktigt satt mig in hur kontrollerna fungerar på den utan jag har mest kopplat in gitarren och kört. Men jag antar att det är dom 2 rattarna till vänster "Gain" till "Bright" och "Normal" som styr försteget?  Och den Blå ratten längst till höger "Master" (gain) som styr slutsteget?

Om jag gör det i cubase Vst Amp Rack i den här förstärkaren tex Så antar jag att det är "Gain" till vänster som styr försteget och "Master" till höger som styr slutsteget?

Fanns det några särskilda frekvenser som man föredrog att boosta eller skära i ett gitarrljud på 70 talet?

Tex så är väl mellan registret rätt så viktigt/att föredra i moderna metal gitarrer? (Om jag inte är helt ute och cyklar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du om det finns någon bra gratis emulering av Ibanez Tubescreamer också som jag kan ladda hem och testa tillsammans med den?

TSE Audio har en Tube Screamer https://www.tseaudio.com/software/tse808

Dom har även en Rat (distpedal) https://www.tseaudio.com/software/tseR47

Mercuriall har också en Tube Screamer http://mercuriall.com/cms/details_freestuff

Dessutom en marshalltop som kan passa bra till tyngre 70-talsljud. Den heter JCM800 rätt och slätt. 

Även LePou Hybrit låter övertygande. http://lepouplugins.blogspot.se

Kombinera toppen med till exempel Rosen Digital/Ignite Amps impulsladdare för att simulera högtalare: http://www.rosendigitalaudio.com/pulse/

Och stoppa Ignites TPA-1 (tube power amp-emulator) emellan. http://www.igniteamps.com/en/audio-plug-ins

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Gain styr hur mycket försteget ska överstyras. Bright ingången är som en ingång med en trebbleboost inbyggd. Och master är mycket riktigt slutsteget. All EQ och effekter (förutom bright)  sker efter försteget och innan slutsteget. 

För att få ett 70-tals hard rock ljud med den förstärkaren så kör på automix kanalen vrid både gainratten och trebbleratten på så mycket du behöver för att få en bra overdrive. Justera sedan med EQ tills du hittar ett bra helhetsljud. Blir det för toppigt så rulla av lite på bighten. Blir det för mulligt så rulla av lite på normalgainen.  Mera 70-tal än denna förstärkare är nog svårt att få tag på. Är den i bra skick och låter bra så är det en dyrgrip du har där. 

Ett modernt metalljud bygger ofta  på att man skär ner på mellanregistret mycket. Men det började man redan med på 90-talet. Nu kör man med gitarrer som man stämmer ner eller som har flera bassträngar för att få det ljudet som är vanligt inom metal just nu. Tycker egentligen personligen att det moderna ljudet är högst omodernt och uttjatat just nu. 

Vad har du för gura då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ett modernt metalljud bygger ofta  på att man skär ner på mellanregistret mycket. Men det började man redan med på 90-talet. Nu kör man med gitarrer som man stämmer ner eller som har flera bassträngar för att få det ljudet som är vanligt inom metal just nu. Tycker egentligen personligen att det moderna ljudet är högst omodernt och uttjatat just nu. 

Nja,  använd mer mid än du tror. Lite kan man skära bort men för mycket och det blir svårt för gitarrerna att skära igenom mixen. Precis som att använda mindre gain än man tror för att att få ett större ljud. Master of puppetsljudet får man genom att skära ordentligt  ungefär runt 600hz t ex. Visst Dimebags ljud skar man bort väldigt mycket mid och kompenserade det med mycket high för att ta sig igenom mixen. Men har själv aldrig gillat det ljudet. Någonstans runt 10-12 på mid tycker jag är tillräckligt.  Tycker att efter C standard så låter det inte så tungt längre. Blir mer ett fisigt ljud. Men tungt har ju inget med nestämmande att göra utan med gitarristen. Själv håller jag mig till E standard och D standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Bra poäng Die Hard.  Generaliserade för mycket i mitt förra inlägg kanske. Men ofta så tycker jag att just gurorna har problem att skära genom mixen i modern metal. De blir ofta dubbade och komprimerade så långt att man lika gärna kunnat använda en synt ibland. (För att generalisera lite mindre i detta inlägg...  😛

Självklart så skär man inte bort all mid. Men ofta så skär man i mid både när man rattar ljudet på förstärkaren och sedan en gång till när man mixar. Till detta kommer det gitarrmickar som i sig redan har ett beskuret mellanregister. Men man måste ju lyssna sig till vilken grad av mid-scoop man behöver. 

Själv så skär jag kraftigt för vissa ljud men kan också lägga till lite mid om jag vi ha ett ljud som är mera rått än tungt. Spelar nästan alltid med mycket palm mute (då det är en vana jag har sedan 90 talet) så jag använder aningen mer mid än många andra metal gitarrister jag känner. Gillar den närvaro det ger. Men nu har vi ju kommit långt ifrån ämnet om disten på 70-talet. 

Så fort du har ett bra grund ljud på förstärkaren så är det dags att lära sig micka förstärkaren och hur man spelar in den bäst.

Sedan så är det mixningen som du måste lära dig. Men det är inte så svårt det heller. Däremot så kan det hända att man får ändra ljudet lite för att det ska passa i mixen.

Kan vara bra att dra ner på disten en liten aning när man spelar in. Men gillar man dist så är känns det oftast konstigt att inte köra på den mängden dist man är van vid.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain styr hur mycket försteget ska överstyras. Bright ingången är som en ingång med en trebbleboost inbyggd. Och master är mycket riktigt slutsteget. All EQ och effekter (förutom bright)  sker efter försteget och innan slutsteget. 

För att få ett 70-tals hard rock ljud med den förstärkaren så kör på automix kanalen vrid både gainratten och trebbleratten på så mycket du behöver för att få en bra overdrive. Justera sedan med EQ tills du hittar ett bra helhetsljud. Blir det för toppigt så rulla av lite på bighten. Blir det för mulligt så rulla av lite på normalgainen.  Mera 70-tal än denna förstärkare är nog svårt att få tag på. Är den i bra skick och låter bra så är det en dyrgrip du har där. 

Ett modernt metalljud bygger ofta  på att man skär ner på mellanregistret mycket. Men det började man redan med på 90-talet. Nu kör man med gitarrer som man stämmer ner eller som har flera bassträngar för att få det ljudet som är vanligt inom metal just nu. Tycker egentligen personligen att det moderna ljudet är högst omodernt och uttjatat just nu. 

Vad har du för gura då? 

Tack så mycket för tipset. Har inte förstärkaren här hemma men ska testa det så snart jag kan. Förstärkaren har stått oanvänd under lång tid men när jag testade den för några veckor sedan så lät den riktigt bra. Och den är i mycket fint skick då den mest använts för hemmabruk. Du skriver att Bright ingången är som en ingång med trebleboost inbyggd. Betyder det att Gain-ratten för "Bright" styr volym och överstyrning av den inbyggda trebble boostern? Eller styr Eq´n trebble boostern också om jag kopplar in gitarren på "Bright" kanalen?

Jag har en Hagström Ultra Swede gitarr. Har inte riktigt blivit kompis med den dock. Köpte den mest då jag ville ha en Hagström men jag gillar inte riktigt att spela på den, inte min kopp av gitarr även om den är ok. Köpte den mest för att ha en gitarr där jag kunde koppla om mellan humbucker och singlecoil (coil tap).

Har även en Jackson Rhodes för metal. Men den gitarr jag använder mest är min Fenix Red Devil. En billig SG kopia. Förmodligen ingen tipp topp elektronik på den, men jag gillar den starkt och den har precis den form och känsla som jag vill att en gitarr ska ha. I framtiden vill jag dock ha en riktig Gibson SG. Det har bara inte blivit av ännu, de kostar ju en slant. 

Tycker att efter C standard så låter det inte så tungt längre. Blir mer ett fisigt ljud. Men tungt har ju inget med nestämmande att göra utan med gitarristen. Själv håller jag mig till E standard och D standard.

Håller med dig. Jag var mycket inne på death, doom osv 90-tals metal, som gällde när jag var yngre på 90-talet. Och har testat många olika stämningar. Men jag har aldrig fastnat för låga. Tycker det blir för sladdrigt och att attacken går förlorad. E standard och D standard gillar jag.

TSE Audio har en Tube Screamer https://www.tseaudio.com/software/tse808

Dom har även en Rat (distpedal) https://www.tseaudio.com/software/tseR47

Mercuriall har också en Tube Screamer http://mercuriall.com/cms/details_freestuff

Dessutom en marshalltop som kan passa bra till tyngre 70-talsljud. Den heter JCM800 rätt och slätt. 

Även LePou Hybrit låter övertygande. http://lepouplugins.blogspot.se

Kombinera toppen med till exempel Rosen Digital/Ignite Amps impulsladdare för att simulera högtalare: http://www.rosendigitalaudio.com/pulse/

Och stoppa Ignites TPA-1 (tube power amp-emulator) emellan. http://www.igniteamps.com/en/audio-plug-ins

Grymt! Tack ska kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Självklart så skär man inte bort all mid. Men ofta så skär man i mid både när man rattar ljudet på förstärkaren och sedan en gång till när man mixar. Till detta kommer det gitarrmickar som i sig redan har ett beskuret mellanregister. Men man måste ju lyssna sig till vilken grad av mid-scoop man behöver. 

Nä det är inte sant. Har man tagit bort tillräckligt så inte börjar man skära en gång till i mixen. Jo amatörer gör nog det men inget proffs.

Så fort du har ett bra grund ljud på förstärkaren så är det dags att lära sig micka förstärkaren och hur man spelar in den bäst.

Absolut!  Att tro det är bara att köra och fixa resten i mixen fungerar inte. Få till det så bra att man ska behöva EQ:a så lite som möjligt förutom hp och ev. lp. Beroende på gitarr och mickar kan man behöva skära bort lite runt 3-7-4khz där det kan vara för vasst. Men det beror på givetvis.

Sedan så är det mixningen som du måste lära dig. Men det är inte så svårt det heller. Däremot så kan det hända att man får ändra ljudet lite för att det ska passa i mixen.

Öh, va? Varför tar det flera år att bli bra då på att mixa om det inte är så svårt? Jo alla kan få det att låta sådär amatörmässigt men sen då?

Kan vara bra att dra ner på disten en liten aning när man spelar in. Men gillar man dist så är känns det oftast konstigt att inte köra på den mängden dist man är van vid.

Jo men spela in och sitta och lira, repa med bandet, är inte samma sak. Man behöver tänka annorlunda helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är relativt enkelt att få till ett ljud som låter bra nog för att spela in och mixa hemma. Men som vanligt så är det ju inte lätt att nå upp till en proffsnivå. Lite som att cykla, alla kan lära sig det, när man väl lärt sig så kan man det, men man kommer inte vinna några cykeltävlingar utan att träna hårt och länge. Så jag menar att man kan lära sig mixa ganska enkelt, men det blir då ganska enkla mixar man gör.

När man mixar så måste man ju oftast kompromissa bort en massa frekvenser från ljud som låter bra i solo lyssningen för att de ska passa i mixen. Det är ju halva prylen med att mixa. Därför inskränker man och ändrar på ljud som egentligen låter bra var för sig. De flesta amatör och proffsmixare är medvetna om detta. 

Säger inte heller att man kan fixa allt i mixen. Även om det skulle gå så skulle det vara betydligt bökigare än att ratta in ett bra grundljud först. Det är viktigt att få till ljudet vid inspelningen. När man rattat in ljudet så måste man placera micken rätt. Och välja rätt mick/mickar. Hittar man inte rätt mick och läge så kan man ratta lite, lite på förstärkaren eller putsa till det med EQ i sin DAW.

Vill man gå för 70-tals ljudet som man hör på skiva så måste man mixa ljudet som de gjorde då med. 

Jag skrev just att man kan behöva dra ner på disten just när man spelar in då frågan handlar om hur man spelade in hårdrocken på 70-talet. Att man inte använder samma grundljud vid inspelning som man gör när man övar, repar eller spelar live, var ju min poäng där med.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

...Tube Screamer

...Rat...

Mercuriall ... Tube Screamer..

... JCM800 ...

Rat kom ut 1978. Tube Screamern kom ut 1979. JCM800 kom ut 1981. Hur kan man i en tråd föreslå saker som knappast kunnat ha tid på sig eller ens kommit ut vid tidpunkten och påstå att de får får fram ljudet som definerat 1970-talet? Kan passa? Studio Forum måste börja bli ett ställe där man kan förvänta sig att få svar som är av vikt. Tyvärr ger den känslan av nybörjarforum eller wannabe-know-it-all-forum. För att finna svar som faktiskt man kan lita på så måste man använda sig av utländska sidor och det är tråkigt.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Rat kom ut 1978. Tube Screamern kom ut 1979. JCM800 kom ut 1981. Hur kan man i en tråd föreslå saker som knappast kunnat ha tid på sig eller ens kommit ut vid tidpunkten och påstå att de får får fram ljudet som definerat 1970-talet? Kan passa? Studio Forum måste börja bli ett ställe där man kan förvänta sig att få svar som är av vikt. Tyvärr ger den känslan av nybörjarforum eller wannabe-know-it-all-forum. För att finna svar som faktiskt man kan lita på så måste man använda sig av utländska sidor och det är tråkigt.

Jag svarade TS fråga "Vet du om det finns någon bra gratis emulering av Ibanez Tubescreamer?"

Både pedalerna är (som du skriver) släppta på 70-talet. Det var dom jag kunde komma på. Hade jag vetat om någon gratis variant av Red Llama, Big Muff eller liknande hade jag självklart nämnt dom också. 

JCM800 är en vidareutveckling av JMP, som var en vanlig förstärkartopp under 70-talet. Visst finns det skillnader, men sett till utbudet av gratis förstärkare som låter sjuttiotal kändes den relevant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...