Jump to content
Annons

Funderingar kring low cut/EQ på kontrabas/bas


Twanger

Recommended Posts

Hej,

jag använder mig av en basplugg som heter trilian, grym plugg. Använder ståbasen i den i mina inspelningar där sättningen är en ak. sologitarr, två ak, kompgitarrer, samt ståbaspluggen då.

Problemet med pluggen är dock att i vissa högtalare så uppstår fenomenet att högtalarna börjar "vibrera","vobbla" "surra" (i takt med växelbasen). Jag tror ni fattar vad jag menar! 

Jag funderar på om det beror på att ståbaspluggen går väldigt lågt ner i frekvens? 

Finns det någon generell regel om hur man vill eq:a bas, eller lägga på lowcut filter, för att förhindra att det fenomenet uppstår i vissa högtalare? Tex skära allt under en viss frekvens eller så? (fenomenet uppstår inte i samma grad när jag lyssnar på "professionella" mixar i samma högtalare)

Hoppas på tips!

Redigerat av Twanger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Därför som det är viktigt att referenslyssna. Försök återskapa samma med din bas. Som van Caine skrev så är multibandare ett bra tips. Flertal proffs som använder det för att få kontroll på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är vitsen med multiband på bas? Sätta långsammare attack eller hårdare kompression på Low-End, eller vad?

Ståbasar kan ha extremt jobbig subbas beroende på uppmickningen (fel mick och placering och den saknas helt istället), men vackert dynamisk topp. Jag använder extremt lite multiband som så, men på en sån här så tycker jag det pumpar alldeles för mycket om man kör single-band, och det blir lätt ganska skum karaktär. Det användbara området går hela vägen från källaren och upp i midden, ibland till och med upp i diskanten om man vill det. Med multiband så kan man i det närmsta steloperera lågbasen men behålla livet i högbasen, och eventuellt betydligt mer dynamik i toppen om man vill det. Ger ett levande ljud med rejäl sustain och oomph. Dock brukar jag själv ofta föredra att helt enkelt bara dela upp subben från resten, och döda alla peakar under 70Hz men låta själva envelopen i övrigt komma undan med en lätt pressning. Inte lika kraftfullt för sig, men basen samsas betydligt bättre i täta mixar, och jag är maximalist.

En smaksak, men man får kontrollen över basen på ett sätt som single-band har svårt för i båda fallen.

Sen finns ju compressorer avsedda för just bas, men jag äger ingen så jag vet inte om de kan uppnå nåt liknande kanske. Med tanke på att jag jobbar mycket med genre-film (väldigt mycket våld, monster, och ond jävlig död=mycket tyngd i täta arrangemang), så tänkte jag köpa en & klura ut den saken, men det får dröja lite just nu.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

 Dock brukar jag själv ofta föredra att helt enkelt bara dela upp subben från resten, och döda alla peakar under 70Hz men låta själva envelopen i övrigt komma undan med en lätt pressning. 

Behöver "vanlig" Elbas också multiband ibland ? Och hur gör du med attacktiden under 70 Hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver "vanlig" Elbas också multiband ibland ? Och hur gör du med attacktiden under 70 Hz?

1: Där har jag hittills inte tyckt det varit lika kritiskt. En sån har sällan nåt användbart i högre register, så enligt min erfarenhet har de inte fladdrat lika mycket vid comprimering.

2: Dunnu, testar mig fram tills det funkar :-)

Här är bra look-ahead king dock. Har det inte i siffror och formler, men av de få compressorer jag faktiskt gillar att använda på bas, så har de alla gemensamt att jag slaskat på med massor av look-ahead. Trots allt, för hård attack & det börjar dista, för mjuk och det blir fortfarande spretigt. Är look-ahead bra nog så hoppas jag kunna få med en hel cykel innan den börjar bearbeta materialet, och den effekten blir inte fullt så påtaglig.

Just subben är nåt av det meckigaste jag kan tänka mig i mixen, jag måste fortfarande ofta hitta nya metoder för att få olika saker att fungera ibland, men det faktum att i princip alla basljud har nån form av anslag att gömma anslagsdisten bakom (bra release tenderar rädda resten av tonen), och jag ibland använder flera compressorer som samarbetar, kan råda bot på bra tjorvigt material. Särskilt när toppen processas separat.

Dock så börjar ju detta jobbet redan vid inspelningen - ju bättre man fått ner det på band/HD, desto mindre problem blir detta. En bassträng exempelvis kan röra sig väldigt vitt pga sin längd, och det kan påverka en hel del, bla proxi-effekten har jag märkt. Inte så stort problem om man har lite avstånd, men kan ställa till en hel del om det är närmickat. Dessutom rör sig inte strängen statiskt, så genom att hitta en bättre plats med hjälp av att lyssna genom bra hörlurar, så kan man hitta en sweetspot som låter bra men inte självoscillerar. Dock är renheten i basrespensen snorviktig. Mina DT250 är grymma till sånt här.

Det lär ju dock inte hjälpa TS just nu, mest ett stickspår för framtiden, men vad gäller det mesta när jag jobbar, och det gäller verkligen särskilt fethårt bas-registren, är att öka till det låter bra och sen börjar låta sämre. Då vet jag exakt vad jag har att jobba med. Sen sveper jag långsamt tillbaks tills jag är tillbaks på den sweetspot jag redan hittat. Därför har jag ingen aning om exakt attack och release här, den skiftar nåt grymt beroende på materialet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...