Jump to content
Annons

Köpråd av Kondensator mikrofon + Pre-amp för runt 5000!


soderlundmarkus

Recommended Posts

Hej!

jag har tänkt att jag ska börja spela in sång och även akustisk gitarr Hemma! jag söker en kondensator mikrofon och en pre-amp för runt 5000k

Det jag har kollat på är:

Mikrofon

http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner/sennheiser-mk4-bundle

Pre-amp

http://www.4sound.se/studio/preamps/dbx-286s

och vad behöver jag mer? 🙂

är det bara mikrfon till pre-amp till datorn,

vad för programvaror är bra? 🙂

har redan ett stativ.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle föreslå att du köper ett ljudkort ISTÄLLET FÖR preampen. Nästan alla ljudkort har nämligen micpreamp inbyggt.

Eftersom detta med inspelning är nytt för dig, så skulle jag till och med rekommendera att du inte kör med en extern preamp med kompressor och allt annat inbyggt - för om du inte rattar det rätt, så spelar du in en signal som inte kan korrigeras i efterhand, utan du måste gör om inspelningarna. Då är det bättre att använda en ren preamp, så att du spelar in en opåverkad signal som sedan kan manipuleras fritt med kompressor och annat i DAW-programmet. Har du några års erfarenhet och vet vad du vill ha - och har lärt dig ratta allt på ett tillräckligt bra sätt, så kan en preamp med andra funktioner vara vettig - men inte när man precis ska börja på sin DAW-resa - inte enligt min mening i alla fall.

När det gäller ljudkort kan du välja exempelvis Audient iD14 (kanske köra med DAW-programmet Reaper, som är väldigt billigt) - eller kanske Steinberg UR22, där du också får med minsta versionen av Cubase på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

För 5000 får du ju bra start prylar. Borde räcka till ljudkort, mick och kanske hörlurar med. Om du inte har bra lyssning så blir det svårt att höra hur det du spelar in faktiskt låter.

Det finns ju kitt som man kan köpa som har allt det jag nämnde för under 3000 med. Kanske detta kan vara något för dig? http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/presonus-audiobox-itwo-studio

Annars så kan du ju kolla på Scarlet 2i4 tycker jag. Har ett av den äldre varianten (Scarlet 2i2) och tycker det är prisvärt. Antar att generation 2 är förbättrad, men har inte testad dem. http://www.4sound.se/dator/ljudkort/focusrite-scarlett-2i4-gen2

Bägge ljudkorten levereras ju med mjukvara som räcker för att komma ingång med musiken.

Har inte koll på micken du länkade till men den verkar vettig. Skulle ju inte kosta så mycket mer än 5000 att köra på ett Scarlet 2i4 eller det det PreSonus paketet jag länkade till och den micken.

Ett alternativ till mick skulle kanske kunna var en SE electronics sE X1? Då hamnar du ju rätt i budgeten med. http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner/se-electronics-se-x1-studio-bundle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar, precis som Claes, ett Audient-ljudkort, fast storleken mindre och istället en lite bättre mikrofon. Jag skrev kort om ljudkortet här

http://studio.idg.se...-kompakt-format

Mitt förslag blir alltså:

1. Ljudkort: Audient id4 - 1400 kr

2. Mikrofon: AKG C214 - 3100 kr

Vill du spara lite pengar så är Rode NT1 (den svarta) ett bra alternativ. Tänk på att du behöver ett mikrofonstativ, sladdar samt ett puffskydd också!

mvh Jon Rinneby

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Blir väldigt svårt att välja, men jag har sennheiser momentum hörlurare, och dom borde väll duga att använda?

stativ har jag redan, fast ett puffskydd och kablar behöver jag.

vilken är bäst? audient id4 eller scarlett gen2?

det som var bra i Se electronics x1 bundle var ju den där ljuddämpningsskärmen 🙂

mic har jag ingen aning om vilken jag ska ha eftersom det här är så nytt för mig.. men aja det är svårt, för tänka på saken och mer hjälp skulle uppskattas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Konstigt att ingen av oss frågat vad det är för typ av musik du vill spela in och om du kommer spela in andra musiker och olika instrument med.

Vet inte om AKG C214 är det bästa valet för sång och gitarr. Har själv två C214 som jag gillar som OH eller för annan rumsupptagning, funkar på gitarrförstärkare med, men för just sång och gitarr så använder jag ofta andra mickar då jag tycker att de är lite för toppiga och vassa i många fall. Det är en bra mick men jag är inte säker på att det är en mick som jag skulle reckomendera att använda som sin enda mick alls.

Tror mer på mickar från SE eller Röde då de gör bra mickar till låga priser.

Så även om det är bra mickar så kan det kanske vara lönt att hitta en billigare som ändå låter bra och passar bättre får sång och gitarr. Men samtidigt så är det ju en mick som är bra att ha om man bygger ut sin mikrofonpark senare med.

Skulle nog se till att ha två preamps på ljudkortet så att du kan skaffa en småmembrans mick sedan med. Tycker att det är smidigt att micka just gitarrer med en stormembran och en småmembran för att få ett bra ljud. Fast två småmembrans mickar föredrar jag oftast. Blir mera allround med en av varje och det är oftast mycket bättre att slunga genom en stormembranare.

Sen kan det ju hända att du skulle trivas bättre med en dynamisk mick med. Tycker att de underskattas i hemma studion. Har du ett rum som det är mycket andra ljud i hela tiden så kan det vara bättre med en mick som inte är lika känslig men som låter bra ändå. Men kan du räkna med att få spela in ostört så är kondensator mickar ett bra val att börja med.

Har du möjlighet att låna hem mickar där du bor? Annars kanske du kan åka någonstans och testa lite olika varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Just dämpningen från SE är det många som tycker si och så om. Jag har haft nytta av den i vissa lägen, men använder den inte alltid. Så jag tycker personligen att det är ingen jätte viktig pryl, men den kan vara bra att ha ändå. Har du ett rum som det ekar mycket i så kan den vara räddningen även om den inte kan utföra underverk. Så om du inte tror på den micken i sig så är det inte ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vad är det för dämpning du pratar om?

Lånade bara ordet "dämpning" från TS kommentar om det reflektions filter som man får med om man köper den micken som jag länkade till. Tyckte inte att det var viktigt att gå in på vad den heter exakt. Men det var vist för otydligt av mig. Den genvägen funkade inte. 🙂 Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Micen är nog ganska intressant. Sennhieser är samma bolag som neumann så den kanske är riktigt bra. Jag har inte sett den tidigare och inte heller provat den. Rycote som den är bundlad med är bra grejer så det är nog en bra deal. Med audient id4 så klarar du budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag har också haft otroligt mycket strul med just Focusrite. Men med Scarlet kortet så har det varit precis tvärtom. Har aldrig haft något ljudkort som varit så stabilt och enkelt att använda. Det har till och med ramlat ner för en trappa men funkar ändå.

Men det känns inte som att jag skulle råda någon att lägga mer än ett par tusen på deras produkter just nu.

(Sluta posta om hur man får länka i denna tråd och vad som är reklam. Det är ju en sak som handlar om forument och hur det sköts, samt hur vi användare vill att det ska funka. Så posta en tråd om det istället. För det är intressant och viktigt men hör hemma i en annan tråd känner jag. Låt denna tråd handla om sådant som kan hjälpa TS.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vilken är bäst? audient id4 eller scarlett gen2?

Det spelar troligen ingen jätteroll. Du kan göra bra inspelningar med båda ljudkorten.

Generellt gäller att det finns mer än ett rätt svar på vilken mick/ljudkort/musikprogram man ska köpa.

Jag tänker så här:

- Köp ett ljudkort som är "stabilt" i din datormiljö och som har de anslutningar du behöver. De flesta förekommande ljudkorten funkar för sång och akustisk gitarr.

- Köp en mick som någon rekommenderar, men tro inte att du blir gladare av att köpa den dyraste. Köp en hyfsat vanlig mick så kan du sälja den på Blocket eller forumet om/när du vill byta till en annan

- Skaffa ett musikprogram som är vanligt här på forumet (t.ex. Cubase) eller ett som någon driven kompis använder. Alla program gör ungefär samma sak, men det är oerhört bra att kunna fråga någon annan om hjälp när man kör fast.

Så tänker jag iallafall. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa okej 🙂 Tack så mycket alla! , så vad tror ni om den här? Jo jag hade tänkt att spela in pop!

vad tror ni om det här då?

http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner/sennheiser-mk4-bundle

och

http://www.thomann.de/se/audient_id4.htm

eller

https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_6i6.htm?ref=prod_rel_394165_0#bewertung

även om det verkar som att ingen har provat micen så låter den ju lovande? eller?

och mina hörlurare borde duga

funkar att Fl studio producer edition att spela in i? för det har jag

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Scarlet 6i6 verkar ju jättebra. Då har du ett ljudkort att växa i.

Känns lite som att du hittat en mick du själv tror på. Ibland så är magkänslan nog så viktig. Eftersom den fått bra kritik så är den nog inget dåligt köp. Lite synd att den inte har pad (som gör så att man kan sänka volymen om man spelar in något som låter jätte högt) eller högpassfilter (som gör att man kan ta bort en del av basen så att en tex gitarr inte blir för bummlig och grötig när man spelar in den) men det är inget måste att mickarna ska ha dessa funktioner alls.

Du får nästan alltid med mjukvara för att spela in musiken med. "Includes Scarlett-VST-/AU-Plug-in-Suite: Compressor, Reverb, Gate and Equalizer and Ableton Live Lite" detta mjukvarupaket räcker gott och väl. Just Fl studio producer edition är inget program för inspelning på det sättet, tyvärr. Som Jayway redan påpekat så är det fördelar att köra med program som många använder. Jag kör med Cubase jag med. Men Ableton kommer att funka bra.

Dina hörlurar är inte riktigt vad man brukar vilja ha i en studio. Men de kommer funka fint ändå. HIFI lurar påverkar ofta ljudet så att man inte hör exakt hur mixen faktiskt låter. Har man ett par lurar som förstärker basen så kommer man ju att höra mer bas i lurarna än man faktiskt har på mixen. Då riskerar man att man drar på för lite bas i mixen (eftersom man luras att tro att det är mera bas än det faktiskt är av lurarna) vilket kan straffa sig när man sedan lyssnar i en annan lyssning. Men nu menar jag inte att just dina lurar förstärker basen, det var bara ett exempel på skillnad mellan HIFI och studio/referens lurar. Lär man sig hur ens lurar påverkar ljudbilden så kan man ju lära sig att fixa det i mixen, så det är inget problem så länge man är medveten om det.

 

Med ett 6i6 och en MK4 kommer du ha en väldigt bra utrustning som ger dig alla förutsättningar att spela in med en bra ljudkvalité, så länge du lär dig om mikrofontekniker och mixning. 6i6:an kan kännas ha lite onödigt många in/utgångar men bara att den har två hörlursutgångar är ju värt mycket i många lägen om man är två som ska lyssna. Att du sedan har dessa extra in och ut är ju bara bra om du någon gång kommer att behöva dem.

 

Just mickar kan vara lite riskabelt att köpa begagnat då man inte vet hur den föregående ägaren behandlat dem. De är ju ganska känsliga och bör behandlas väl. Ljudkort är lättare att köpa begagnat, men se till att få med den mjukvara som hör till ljudkortet så att du kan komma igång med inspelningen fort och problemfritt, även om du köper begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Aa okej 🙂 Tack så mycket alla! , så vad tror ni om den här? Jo jag hade tänkt att spela in pop!

vad tror ni om det här då?

http://www.4sound.se...iser-mk4-bundle

och

http://www.thomann.d...audient_id4.htm

eller

https://www.thomann....165_0#bewertung

även om det verkar som att ingen har provat micen så låter den ju lovande? eller?

och mina hörlurare borde duga

funkar att Fl studio producer edition att spela in i? för det har jag

Konkurrensen är hård i ljudkortsvärden. Du får med funktioner med focusrite kortet men bättre omvandlare med audient. Men i slutänden så är det viktigaste att mjukvaran fungerar bra med din dator och daw programvara. Själv skulle jag nog valt focusrite av den enkla anledningen att man inte kan spela in stereo med audient id4. Men vet man att man bara ska spela in röst i mono så är det nog ett bättre val.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit bort och rensat inläggen gällande reklam. Det har sagts tidigare och jag påpekar det igen genom citera Cleas för att förtydliga:

Det är inte länkning till egen eller andras firmor som inte är tillåtet. Det är rena reklaminlägg som inte är tillåtet - alltså om jag skulle göra ett nytt inlägg som jag bara skriver för att promota en produkt. Om jag svarar i en tråd och föreslår produkter, så har det aldrig varit några problem gentemot forumreglerna. Om det skulle vara fel på något sätt, så skulle inte heller länkar till 4sound och Thomann vara ok. I de fall det länkas dit och den som skriver inte har någon signatur som berättar vem de är och om de har några kopplingar dit, så vet ingen om det finns ekonomiska intressen bakom länkningen, eller hur? I mitt fall är det tydligt, tack vare signaturen.

Vidare prat om reklam kommer tas bort direkt, då tråden inte handlar om detta.

mvh Jon

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂 vad ska jag ha för programvara till en windows 7 dator? har ingen mac, fungerar cubase bara till mac?

kan du länka en mikrofon som har pad och högpassfilter? är väll lättare att spela in om mikrofonen har det?

och länka gärna ett billigt par hörlurare, blir ju lättare att mixtra för bättre slutresultat då antar jag 🙂

Tack för alla svar!

fortsätt bomba 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Cubase funkar utmärkt till PC.

Du har tydligen pad inbyggt i 6i6:an såg jag just. Då är det onödigt att ha det på micken. Högpassfilter kan du lägga till i mjukvaran. Det är bara att använda EQ för att skapa samma typ av filter, fast som mjukvara istället för ett fysiskt. Du behöver oftast inte pad och högpass för sång och gitarr, egentligen. Tror att det är bättre att du lär dig placera micken rätt vid inspelningen istället. Sedan så kan man lätt fixa en bökig bas när man mixar sina låtar med. Så lär dig micka och mixa gitarr och röst förts så kommer det bli lättare att sätta bättre mixar och göra bättre inspelningar. Finns en massa roliga tekniker både vid mixning och inspelning som du kan se fram emot att lära dig.

Märker att jag inte har koll på hörlurar längre. Var för länge sedan som jag kolla upp nya lurar. Men jag brukar gilla AKG lurarna och Beyerdynamic för att de brukar sitta bäst på mig. Du skulle ju kunna söka efter lurar på forumet, eller posta en tråd om det så att du får hjälp av någon som har bättre koll. Men även "billiga" men bra lurar kostar runt 1000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prodpipes mikrofoner är väldigt prisvärda och ett bra alternativ för nybörjaren. Prodpipe TT 1 är en dynamisk mikrofon, som man gör reklam för här på sidan. Den kostar 500 men kan jämföras med mikrofoner som kostar 2 000.

De har även mycket prisvärda kondensatormikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ljudkort ligger min röst på Audient-korten. De har ju även iD14 som har två preamps och annat för framtida expansion.

http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/audient-id14

sE X1 är en mic som många använt och som är en vanlig mic att börja med.

http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner/se-electronics-se-x1-vocal-pack

Nu har du ca 800:- kvar av din budget. Kanske till ett par schyssta rena hörlurar?

T ex AKG K240 Studio?

http://www.4sound.se/dj/tillbehor/horlurar/akg-k240-studio

Från detta paket har du en bra plattform att växa och expandera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Bra paketlösning från Engineer där. Du kanske bör tänka igenom det förslaget med.

Även om du nu väljer 6i6:an så kan du ju fundera på att skaffa de lurar som föreslås där.

Även micken som han föreslår och de mickarna som Bluddrik föreslår kan vara värda att kolla upp. Tycker att SE sX1 verkar vara en bra mick för sång. Lite tveksam på hur jag skulle uppleva att den funkar för gitarr. Men det är ju en smaksak och bara baserat på vad jag läst om den just nu. Kolla upp den lite, det ska iallafall jag göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

det ser ut som att det lutar mest åt Engineer paket! 🙂

k9: varför anser du att sE X1 inte är bra att spela in gitarr med? 🙂

Tack för alla svar!!

Helt övertygad om att det är en lösning du kommer bli nöjd med.

Själv så gillar jag inte riktigt de demon jag hört på gitarrljuden som spelats in sX1 micken. Men det kan bero på att jag inte är helt överens med hur dem som mixat ljudspåren gjort det. Där av inte sagt att det låter illa på något sätt. Saknar dock av djupet i gitarrerna och det fattas en massa övertoner som jag tycker är viktiga för att gitarren ska låta fet och naturlig. Däremot så låter de bra i de högre frekvenserna. Ofta så ligger ju gitarren bara som en snygg topping på kompet när man spelar in pop eller rock. Då är denna mick utmärkt. Men om man vill ha en mera naturligt och varm ton så tycker jag att det saknas, baserat på de fåtalet demon jag hittar med denna mick på just gitarr. Verkar vara en bra sångmick dock. Men det jag skriver här är baserat på min personliga smak och inte på något sätt något som bör tas som en allmän uppfattning.

Vilken dynamisk mick tänker du på? Alla förslagen här i tråden har väl varit just kondensator mickar?

Här är en wikilänk som förklarar bl a skillnaden mellan dynamiska och kondensator mickar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...