Jump to content
Annons

Behöver cymbal-tips från er trumnissar


AnthonyS

Recommended Posts

Som titeln skvallrar om behöver jag tips på vad jag skall skaffa för cymbal. Jag är ingen trummis, och kan väldigt lite om hårdvaran. Jag kan däremot spela för husbehov, både trummor, percussion, vispar och allt möjligt. Således håller jag på att bygga ett ytterst enkelt set för att spela in trummor till ett jazz/eastern fusion-projekt. Kärnan är min Korg Wavedrum och en hi-hat och några toms från olika håll i världen, men jag behöver "rätt" cymbal för det där klassiska jazz-ljudet som finns på tusentals inspelningar, där en pinne hela tiden ivrigt smattrar på den.

Tänk "Imaginary Day" av Pat Metmeny Group från skivan med samma namn, 1997, runt 3.30, där trummorna kommer in, eller live-versionen av "So What" av Miles Davis från skivan "Four and More", 1966. Precis det soundet.

Vad tusan ska jag köpa för grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ziljdian Special K Dark är riktigt myspysiga tycker jag! Funkar perfa för ett vintage jazz-sound. Skulle jag springa å köpa själv om jag hade råd. 🙂 Det kan dock skilja väldigt mycket mellan exemplar, så bäst är att gå till en musikaffär och smattra på ett gäng olika! Ta de som bäst matchar din idé om hur det ska låta, oavsett märke etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg precis att deluxe musik har 15 % på cymbaler. Hittade inte den där special K men det fanns en herrans massa andra rides.

Nice! Någon du kan rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Någon du kan rekommendera?

Tyvärr, är även jag mer lekman på trummor. Dock skulle jag ta rådet tidigare i tråden och gå och lyssna på dem. Så har jag gjort med percussion jag köpt. Tex letade jag länge till jag hittade en tamburin jag gillade. Det blev en brassvariant som lät mycket mörkare än de flesta andra. Sitter mycket bättre i mixen tycker jag. Tänker det är samma sak med cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är bra cymbaler generellt rätt dyra...

Å andra sidan går det nog att få ett ok sound med vad som helst som heter "Ride" i efternamn. 🙂

Jag tycker att det är svårt att avgöra hur en ridecymbal låter på en inspelning bara genom att lyssna på den live, soundet brukar blir mycket mer "städat" i inspelad form (beror förstås även på vilken mick du använder).

Jag tycker även att jazztrummor kan må bra av lite rumsklang, t.ex. med ett impulsreverb om man inte använder rumsmickar.

Mitt tips skulle vara att låna en ride av någon och testa att spela in lite, eller att köpa en hyfsat billig ride på Blocket som du kan sälja/byta om det känns helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Paiste 2002 classic 22" tycker jag är en bra ride som passar det mesta. I ditt fall kanske du skulle ha en tunnare men det hela handlar om hur du spelar på den. Men jag gillar personligen lite större rides.

Och tyvärr kostar cymbaler pengar. Köp hellre något begagnat än nytt isåfall. Men räkna med att behöva lägga 1500-2500 på en vettig ride om du har en ide att ha kvar den sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

EDIT: Dubbelpost.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för flera bra tips! Det lär bli till att köpa begagnat, så det är väl bara att börja leta ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Paiste 2002 classic 22" tycker jag är en bra ride som passar det mesta. I ditt fall kanske du skulle ha en tunnare men det hela handlar om hur du spelar på den. Men jag gillar personligen lite större rides.

Och tyvärr kostar cymbaler pengar. Köp hellre något begagnat än nytt isåfall. Men räkna med att behöva lägga 1500-2500 på en vettig ride om du har en ide att ha kvar den sen.

Instämmer med allt. Paiste 2002 serien är älskad genom decennierna. Den "grove" supertrummisen spelar på 2002 fast han har råd med mycket dyrare cymbaler. De heter Red Label nu men görs av exakt samma legering o metod som Black Label som de hette för länge sen. Jag tyckler de är överlägsna som ride. Crasharna kan man kanske tycka låter lite plåtigt. Jag har även en 13" 2002 crash, skitbra i studio. Ju mindre crasharna låter ju bättre i studio. Ljudtarka crashar sabbr tio ggr mer än de tillför i studio. Live är det en helt annan grej.

Här är den 20" 2002 Black Label. Den är inspelad med dels on Oktava MK12 som OH, sen har jag en omni stormembranare ovanför kaggen som tar in både ´kagge pukor o ride., På ett litet set tar den allt utom hihaten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20BP2%20Sadie%20160512.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en video där han snackar om dom också för den som orkar leta. Han säger bla att 2002 passar kanon även till mkt soft jazzlir-

http://www.paiste.co...d=39&newsid=789

Stort tack för tipset Nilsson!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...