Jump to content
Annons

Har Mac blivit sämre, köpa PC istället?


abracaebaber

Recommended Posts

Det börjar bli dags att köpa en ny dator. Jag har länge varit mac-användare, men jag känner att på senaste tiden (året 2015-2016) har Apple lackat och blivit sämre, tycker helt enkelt det inte håller samma standard som förr. Är jag ensam om att känna såhär, eller finns det fler därute? Ska man kanske köpa en PC nu istället? Var hittar man isåfall en bra musikdator (PC) för ca 14.000-16.000 kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Du tänker på laptop givetvis för nya mac pron är väl helt ok men som vanligt på tok för dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar bli dags att köpa en ny dator. Jag har länge varit mac-användare, men jag känner att på senaste tiden (året 2015-2016) har Apple lackat och blivit sämre, tycker helt enkelt det inte håller samma standard som förr. Är jag ensam om att känna såhär, eller finns det fler därute? Ska man kanske köpa en PC nu istället? Var hittar man isåfall en bra musikdator (PC) för ca 14.000-16.000 kr?

Google says:"Bra musikdator 15000 SEK"

http://www.musikdator.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Preach. Älskade Mac när jag var yngre, men nu gör burk-fan mig enbart frustrerad. Finns sina poänger även med macOS, men då bygger jag heller en HackIntosh än deras prylar, innehållsmässigt blir det i princip samma sak. Men billigare. SJUKT mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag en färdig dator från HP, deras z-serie. Inte mest prestanda för pengarna, men datorn är knäpptyst och snyggt ihopsatt, skönt att bara starta upp och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 16.000 får du en stationär monster-pc, speciellt om du inte ska ha ett grafikkort. Även runt 10.000 får du en så pass grym PC att mer pengar än så börjar kännas overkill. (Vi snackar Core i7 K-serien, 16-32GB RAM, SSDs rätt igenom, påkostat nätagg, bra låda m.m.)

Jag har jobbat med Mac och Mac OS i cirkus 15 år, har pysslat med PC nästan dubbelt så länge. Båda lägren har saker att erbjuda, men tycker det är synd att Apple i stort sett slutat med stationära datorer. (En Mac Mini är rent tekniskt, enligt mig en bärbar dator utan skärm och tangentbord.)

Själv är jag en datornörd och löser de flesta och mesta tekniska problem själv så det beror lite på hur händig man är. Å andra sidan gillar jag starkt Windows 8.1 (med classic shell) eller Windows 10. Kör själv Windows 7 på egenbyggd pc i studion. Sjukt nöjd, även om jag skulle behöva en snabbare. 😊

Annars som JJRockford föreslår är ju en arbetsstation en riktigt bra idé. De lite dyrare är i samma klass som Mac Pro rent hårdvarumässigt.

Obs: Är du inte van vid Windows, kommer det nog kännas väldigt ovant. Allt går att lära sig, men var beredd på en hel del frustrationsmoment om du är van vid Mac OS. (Det omvända gäller självklart om man går åt andra hållet med.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv kört en iMac de senaste 5 åren och tycker det har fungerat bra! Min nästa kommer förmodligen också vara en iMac, kan dock tycka det är synd att man bara kan köpa en 27" med 5K-skärm. Känns lite overkill för hemstudiobruk.

Vi vill ju hellre ha bra processor och snabbt I/O för lagringen, så en SSD idag känns som standard och så lägger man mer pengar på det istället för ett grafikkort.

Jag tror vi är många som känner att det saknas en produkt mellan Mac mini och Mac Pro utan inbyggd skärm. Men vi får se...

En Windows dator tror jag inte på som alternativ. I den världen har jag redan varit så länge, både privat och på jobb. Och de verktyg jag har i Logic X och mina pluggar funkar så jäkla bra.

Det ska komma ett väldigt fint erbjudande från ett program i Windows (eller Linux) innan man byter bort något som redan fungerar klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...