Jump to content
Annons

Importera audiofiler utan att behöva gå in i menyn?


Bloeas

Recommended Posts

Tjena!!

Gick över från mac till PC för ett tag sedan.

Allt går smärtfritt förutom en irriterande grej.

Det går inte att dra in audiofiler till pojektet, utan jag måste gå via menyn och välja import.

Någon som vet om det går att ändra?

Jag kör Windows 10 och Cubase 7.

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan eventuellt vara ett problem med Win10. Steinberg säger ju att det inte är säkert att Win10 fungerar perfekt med Cubase ännu...

https://www.steinberg.net/en/newsandevents/news/newsdetail/article/compatibility-of-steinberg-products-with-windows-10-3291.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofan. Jag har jobbat en hel del sen jag installerade windows10. Det är några småsaker till jag tänkt på inte funkar som det brukar, men just detta problemet är det första som jag stör mig på.

Tack för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Ofan. Jag har jobbat en hel del sen jag installerade windows10. Det är några småsaker till jag tänkt på inte funkar som det brukar, men just detta problemet är det första som jag stör mig på.

Tack för svar!!

Hmm. Jag kör Windows 10 och Cubase 7. Inga problem med drag and drop!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 9 månader senare...

Bumbar i hopp om att någon har en lösning =)

Och som sagt. I vissa äldre projekt funkar det... 

EDIT:

Det lutar åt en ominstallation av Windows, men det tar emot nått gruvligt. Jag har ingen ren installation av Windows10, utan uppdaterade från Windows7, tydligen så kan det ha blivit nån bugg där 🙁. Men det hade varit för jefligt om jag la ner tid på ominstallation och så kvarstår problemet.

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tyckte jag hade det problemet i W7 och C6.5 men inte nu. Konstigt att du har det problemet men tror inte att ominstallera Windows löser problemet. Det är väldigt omständigt och sen tvingas ominstallera Cubase och allt annat. Det är bara det en dags jobb och allra troligast inget händer förutom att man blir förbannad och frustrerad. Sitter du fortfarande med C7?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag googlade lite och hittade någon diskussion om att det kan handla om administratörsrättigheter.

Jag har inga problem att dra in wav filer direkt från utforskaren till Cubase 8.5 i Windows 10.

Men om jag kör Cubase som administratör så går det inte.

Kan det kanske vara där problemet ligger för dig Bloeas?

Redigerat av Pulsar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte jag hade det problemet i W7 och C6.5 men inte nu. Konstigt att du har det problemet men tror inte att ominstallera Windows löser problemet. Det är väldigt omständigt och sen tvingas ominstallera Cubase och allt annat. Det är bara det en dags jobb och allra troligast inget händer förutom att man blir förbannad och frustrerad. Sitter du fortfarande med C7?

Yes, har samma setup. Kanske dax att uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag googlade lite och hittade någon diskussion om att det kan handla om administratörsrättigheter.

Jag har inga problem att dra in wav filer direkt från utforskaren till Cubase 8.5 i Windows 10.

Men om jag kör Cubase som administratör så går det inte.

Kan det kanske vara där problemet ligger för dig Bloeas?

Okej, du menar att jag ska ta bort administratörsrättigheterna?

Har för mig att jag gav Cubase administratörsrättigheter för att bli av med problemet, men jag ska testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Yes, har samma setup. Kanske dax att uppgradera.

Vänta till i slutet av november. Kommer säkert 9:an i början på december och då hinner man få den nya uppdateringen gratis. Men som vanligt jävligt buggigt i typ ett flera månader så då säkrast köra på 8.5:an tills dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta till i slutet av november. Kommer säkert 9:an i början på december och då hinner man få den nya uppdateringen gratis. Men som vanligt jävligt buggigt i typ ett flera månader så då säkrast köra på 8.5:an tills dess.

Tack för tipset! Det får nog bli så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör en ominstallation på burken. Har som sagt just nu ingen ren Windows10 installation, utan det är en uppdatering från 7an. Har pratat med en kunnig på området som säger att en total ominstallation direkt till 10an är mer stabil och "drag n drop-problemet" kan mycket väl bero på detta.

Jag ska testa att ta bort "Kör som administratör" och se om det hjälper. Om jag inte minns helt fel ändrade jag detta just på grund av problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var installationen av windows klar och Cubase + pluggar inlagda.
Testade att köra "Drag n drop mellan varje installation och det funkade bra. Jag har även testat att dra in en fil i ett färdigt cubaseprojekt som jag vet inte funkade förut, även det funkade alldeles utmärkt!

Jag har exakt samma setup och inställningar som tidigare, enda skillnaden är att jag nu har en ren Windows10 installation och inte en uppgradering från 7an. Vet inte säkert, men jag antar att det beror på detta.

I vilket fall, jag är glad att det är löst! =)
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så du inte kör Cubase som "admin". Vissa DAWs med sämre kompatibilitet, och ibland vissa pluggar kräver att ha skrivrättigheter lite överallt (som det var med t.ex. Windows XP).

Kör du en applikation som administratör kommer den att köras som separat användare, och blir därmed separerad från din övriga session. D.v.s dra-och-släpp fungerar t.ex. inte.

Vad göra:

* Högerklicka på Cubase-ikonen, välj egenskaper.

* Tredje fliken, kolla om kryssrutan "Kör detta program som Administratör" är ikryssad.

Är den det, är det bara att kryssa ur den, stänga, spara och sedan starta Cubase. OBS: Det kan vara så att Cubase behöver köras som admin för att vissa pluggar ska fungera, men det märker du när du kör programmet om det kommer upp något felmeddelande. Gör det det, är det bara att stänga ner Cubase, och kryssa i rutan igen. (Och leva med att dra-och-släpp inte fungerar), 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så du inte kör Cubase som "admin". Vissa DAWs med sämre kompatibilitet, och ibland vissa pluggar kräver att ha skrivrättigheter lite överallt (som det var med t.ex. Windows XP).

Kör du en applikation som administratör kommer den att köras som separat användare, och blir därmed separerad från din övriga session. D.v.s dra-och-släpp fungerar t.ex. inte.

Vad göra:

* Högerklicka på Cubase-ikonen, välj egenskaper.

* Tredje fliken, kolla om kryssrutan "Kör detta program som Administratör" är ikryssad.

Är den det, är det bara att kryssa ur den, stänga, spara och sedan starta Cubase. OBS: Det kan vara så att Cubase behöver köras som admin för att vissa pluggar ska fungera, men det märker du när du kör programmet om det kommer upp något felmeddelande. Gör det det, är det bara att stänga ner Cubase, och kryssa i rutan igen. (Och leva med att dra-och-släpp inte fungerar), 😊

Tack för utförligt svar! Även Pulsar nämner detta lite tidigare i tråden.

Jag testade faktiskt aldrig detta innan ominstallation. Eftersom att funktionen på vissa äldre projekt funkade antog jag att det måste bero på något annat.

Nu spekulerar jag, men det skulle ju kunna vara så att jag testade något projekt som hade en tidigare cubaseversion och att denne inte var inställd på "kör som administratör". Men om jag inte minns helt fel valde jag att ändra till "kör som administratör" just för att jag inte kunde dra in filer i cubase.

Sen har jag varit på väg ett tag med att göra en ominstallation av windows då den betett sig lite buggift. Som jag skrivit innan hade jag ingen ren Windows10installation, utan en uppgradering från 7an. så detta blev liksom det avgörande. Och nu funkar det som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...