Jump to content
Annons

Fråga om Izotope ozone's stereo imager


Hakkuun

Recommended Posts

Tjena! Jag undrar vad det röda som finns uppe till mitten och i vänster på imagern egentligen betyder? Innan var min uppfattning att detta kan uppstå när flera ljud ''clashade'' och inte riktigt hade någon klarhet i sig. Men i just detta hörs allting klart även i mono, och det är heller ingen phase-canceling som sker. Något jag har märkt är att om jag lägger på väldigt lite distortion på tex en bastrumma så kan detta uppstå medans det helt försvinner när distortionen tas bort. Men när jag analyserar proffsigt mixade låtar där mycket distortion används förekommer denna röda färg väldigt sällan, och när det väl gör det är det bara någon sekund och mindre än vad denna bild visar. Så jag undrar, vad betyder egentligen den här röda färgen? Tacksam för svar! 🙂

post-38197-0-97075100-1437489129.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vectroscopet sätter ut punkter för dina sample-peaks. Att det blir röda betyder att signalen klipper (alltså sträcker sig över 0dBFS) på dina sample-peaks.

Tack! Nu vet jag att jag tolkar den rätt i alla fall haha. Dock så fick jag en följdfråga: Hur kan det klippa när min masterchannel når -8 dB som högst(kan vara -6 dB också men strunt samma), och alla mina individuella kanaler och bussar inte ens når upp till -4 dB? Alltså ingenting går över noll dB i någon av mina kanaler då jag föredrar att mixa i väldigt låg volym och sedan fixa till detta på slutet av produktionen. Kan det vara så att Ozone tar in signalen som den är utan att man har rört volymfadern, eller tar ozone hänsyn till detta? För jag förstår verkligen inte bur det kan klippa när ingenting överstiger noll dB..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det klippa när min masterchannel når -8 dB som högst

Om du har pluginen Pre-fader på masterbussen kan du ha hög insignal till pluginen, men om du har dragit ner Master-fader så kan du ändå ha låg signal ut från Master bussen. Många plugin klarar hög signal, medan vissa kan klaga.

Alltså är din signal enligt detta möjligen?: Summa signal => plugin => Master fader

Link to comment
Dela på andra sajter

och alla mina individuella kanaler och bussar inte ens når upp till -4 dB?

-4 dB är riktigt högt, det är inte ett lågt värde. Tänk på att ca -18dBFS motsvarar 0dB i den analoga världen. spelar du in i 24bitar så kan du sänka en bra bit utan att behöver förlora i signalkvalité.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

-4 dB är riktigt högt, det är inte ett lågt värde. Tänk på att ca -18dBFS motsvarar 0dB i den analoga världen. spelar du in i 24bitar så kan du sänka en bra bit utan att behöver förlora i signalkvalité.

Ja det är ju inte lågt men jag tog det som exempel eftersom det var det högsta värdet som fanns i någon av mina mixer tracks, och med det menade jag att det då fortfarande inte kommer åt 0 dB. Men det visar sig att signalen var först matas in i plugin, sen skickas vidare till master output utan att ta hänsyn till fadern. Tackar för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju inte lågt (-4dB) men jag tog det som exempel eftersom det var det högsta värdet som fanns i någon av mina mixer tracks,

När du skickar alla spår till masterbussen summeras dessa så du kan få enskilda peakar över 0dBFS med betydligt lägre signal än vad du har på de enskilda kanalerna

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...