Jump to content
Annons

UAD 8.1


Recommended Posts

Annons

Jag måste säga att jag är lite besviken på hur mycket DSP den nya 88RS äter upp. Det gör den ganska värdelös som mixplugg om man inte har tonvis med DSP. Så jag tror jag hoppar den. Hade sett fram emot en uppdatering men njae, jag köper en inte en Octo för att köra 16 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag är lite besviken på hur mycket DSP den nya 88RS äter upp. Det gör den ganska värdelös som mixplugg om man inte har tonvis med DSP. Så jag tror jag hoppar den. Hade sett fram emot en uppdatering men njae, jag köper en inte en Octo för att köra 16 kanaler.

Håller med. UA skjuter sig själva i foten så det stänker om det... Hela tiden gapar om vad awesome det är med deras dsp-kort och att det går inte att skriva pluggar om man inte har extern power... Med deras revision på 88RS så kan man som du säger bara köra 16 instanser på ett Octo-kort. Den gamla modellen kan man köra 240 instanser. Då undrar man... Då när UA släppte 88RS så lät det att det var helt awsome, nu med den nya, då undrar man hur pass kassa algoritmer det är i gamla i jämförelse med nya?

Jag gillar UA och pluggarna, men den här jävla hyena-businessen får mig att ruttna! Slödder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, de sitter ju i ett lite trångt läge just nu. Det finns ingen drop-in-ersättning för snabbare DSP och att porta allt till någon annan processor är inget beslut att ta lätt på.

Jag tror de skulle tjäna på att sälja DSP till självkostnadspris. De skulle lätt få igen de pengarna i pluggförsäljning. Men det verkar ju inte riktigt vara deras melodi, de verkar hellre köra med kampanjer likt den nuvarande power user-dealen (vilket förvisso är en riktigt bra deal om man inte har så mycket pluggar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då när UA släppte 88RS så lät det att det var helt awsome, nu med den nya, då undrar man hur pass kassa algoritmer det är i gamla i jämförelse med nya?

Den var väl bra i jämförelse med annat just då. Det är trots allt 8 år sedan den kom.

Men ja, efter att ha provkört den nya lite så måste jag säga ett det är ett rejält lyft. Speciellt EQn är ju avsevärt mycket bättre. Har inte testat att spela in med den i Unison än dock.

Den låter riktigt bra hur som helst. Men inte tillräckligt för att jag ska vilja investera i den med tanke på hur mycket hårdvara som krävs. Hade den dragit lika mycket DSP som API Vision hade det varit mer lockande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ändå sitter du med skiten kws.

Jo det gör jag, jag har haft UAD nu i 12-13 års tid. Till en början sjukt bra då när det fanns en poäng med dsp. Det har blivit en del pluggar genom åren och jag skulle inte få en spänn om jag sålde skiten, upp med arslet på torget för allmän beskådning att hitta Nangijala ungefär...

Har dock inte köpt nån "ny" plugg på flera år. Bara nån revision på äldre pluggar.

Att köpa kanalstripar är som att elda för kråkor... Men nån ball burk/fx typ Roland Bandeko och liknande är alltid kul.

Mjo, de sitter ju i ett lite trångt läge just nu. Det finns ingen drop-in-ersättning för snabbare DSP och att porta allt till någon annan processor är inget beslut att ta lätt på.

Jag tror de skulle tjäna på att sälja DSP till självkostnadspris. De skulle lätt få igen de pengarna i pluggförsäljning. Men det verkar ju inte riktigt vara deras melodi, de verkar hellre köra med kampanjer likt den nuvarande power user-dealen (vilket förvisso är en riktigt bra deal om man inte har så mycket pluggar).

Deras idé var att man skulle köpa deras awesome kort, avlasta datorn och få pluggarna till vettiga priser.

Medan alla andra dsp-miffon fattade galoppen och släppte hårdvaran och gick vidare med Native OCH tog fortfarande vettiga priser så gör UA tvärtom. Tar hutlösa priser för deras dsp och dessutom störda priser för själva pluggarna...

Synd för hur det än är så är deras riktiga hårdvara dvs ljudkort preamps kompressorer osv snuskigt bra grejer. Och iom detta så tror säkert dom flesta att deras dsp ligger i samma liga. Sharcprocessorer kostar typ en hundring styck och duger gott till nån Digital gitarrrackprocessor...

Men jag tror UA är rädda för att bli crackade. DSP-korten är både en flaskhals, latencykrävande dyr onödig usb-dongle när dom kunde lägga i överväxeln och ut på autobahn och köra native. iLOK fungerar, kör på det det, alla andra gör det!

TC-Electronics släppte DSP och gav upp, Waves APA gjorde det, SSL Duende gjorde det, AVID ProTools gjorde det (även om HD finns kvar)

Fantastiskt att jag kan köra 160 instanser med Brainworx V2 på mina två UAD..... men oxp över 2100 i native på min burk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns goda skäl till extern DSP fortfarande, speciellt med tanke på att analog modellering bara blir bättre och mer krävande. Kolla på Nebula tex.

Apollo hade ju inte varit en möjlighet på samma sätt om deras pluggar inte gick på DSP-chip. Och Apollo är ju deras starkaste produkt just nu, så jag tror att de är ganska glada att de inte gick över till native och blev en i mängden.

Men ja, problemet med UAD just nu är ju pris/prestanda. Och jag vet inte riktigt hur de har tänkt att fortsätta utan att sänka priserna. Jag vet inte om Analog Devices har någon ny processor på gång som är kompatibel med SHARC. TigerSHARC är ju inte kodkompatibel och inte direkt optimal för ändamålet heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...