Jump to content
Annons

Krossar för många instrument mixen?


Rallers

Recommended Posts

Hallåja! 🙂

När jag producerar arrangerar jag automatiskt upp med en rad ljud. Jag försöker panorera ut dessa ljud för att få dem så klara som möjligt. Men varje gång så får jag känslan av att det är för mycket. Att det är för mycket frekvenser mellan 1khz och 2 khz. Ljudet blir ofta skrikigt 🙁 . Jag upplever åtminstone detta, fast det skulle lika gärna kunna bero på att jag analyserar ljudet för mycket 😕 . I vilket fall så undrar jag om det finns riktlinjer för hur mycket ljud en får ha med i samma frekvens? Fixar EQ alla dessa problem eller är det läge att arrangera om direkt när det känns skränigt? Problemet är att jag på ett sätt tycker att det låter jätte bra ☺️ men om jag lyssnar för länge blir jag trött och tycker det är jobbigt 😮 . Vad beror denna kluvna känslan på?

Redigerat av RAWA-RALBIHN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att det du beskriver är ganska vanligt. Eftersom vi idag har i stort sett obegränsat med kanaler är det lätt att bara lägga på massor av instrument och effekter. Resultatet blir, precis som du beskriver, ibland att det blir för mycket.

EQ kan i viss mån hjälpa till. Men jag tror att ett bättre sätt är att välja ut vilka instrument som faktiskt tillför låten något, och vilka som man kan stryka.

Ett annan sak som jag själv ofta kommer på mig själv med att göra är att alla instrument spelar hela tiden. Men gitarren kanske inte måste spela öppna ackord hela låten. Virveltrumman kanske inte måste vara med i första halvan av versen. Det feta stråk-arret kanske bara skall vara med på sista refrängen, osv ...

Ett sista tips kan vara att mixa med alla spår igång. Ofta EQar man ett instrument i taget, och lyssnar bara på det. Det leder ofta till att varje instrument i sig låter svinbra, men helheten blir "för mycket". Varje instrument behöver bara fylla ut en liten del av ljudbilden, inte hela.

Detta är såklart bara generella tips som man kan ha med sig när man jobbar. Det viktiga är att du själv gillar vad du gör. Gör aldrig något bara för att "man ska göra så".

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer!

Det är helheten som ska låta "fett", inte nödvändigtvis varje enskilt instrument - så tunna ut dem genom att skära bort lite med eq och ge olika instrument behandling i olika frekvensband där, så att de kompletterar varandra istället för att kriga om samma utrymme. Hörseln blir mättad och orkar bara med att lyssna på kanske 2-3 "feta" ljud - så använd sådana sparsamt och bara till saker där de verkligen behövs.

Glöm inte heller att använda panorering, eftersom det också separerar "gröten" som annars främst hamnar huvudsakligen i mitten och slåss med allt annat.

Låt instrumenten svara varandra eller ta över varandras fraser, så att inte allting spelar hela tiden. Om flera instrument spelar samma ackord på samma ställen, så kanske ett instrument kan ta en ton i ackordet, nästa instrument tar nästa ton etc.

Har du valt fläskiga syntljud, så kan du också leta upp samma typ av ljud, men som är lite tunnare, som då kommer att funka bättre i helheten.

Testa också att tysta ett instrument helt och lyssna. Behövdes instrumentet eller inte? Testa samma sak med fler instrument och ta bort de som inte tillför något viktigt.

Den där feta distade gitarren som spelar ett skitfräckt riff kanske inte är så bra i sammanhanget, så du kan testa att låta en flöjt eller annat ljud spela riffet.

Experimentera, helt enkelt. Det finns många sätt att lösa upp en tjock gröt. 🙂

Redigerat av Claes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och om synthljud är för breda och dominant, som de lätt kan bli, bounca ner i mono och importera igen och använda någon stereobreddare tills det sitter bra med övriga ljuden.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den där feta distade gitarren som spelar ett skitfräckt riff kanske inte är så bra i sammanhanget, så du kan testa att låta en flöjt eller annat ljud spela riffet.

Ersätta distad guran med en flöjt? Är du inte riktigt klok? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ersätta distad guran med en flöjt? Är du inte riktigt klok? :-)

😆

Faktum är att jag har gjort precis så vid något tillfälle. Gitarren smälte inte in i ljudbilden, även om riffet var kanonbra till låten. Testade med en flöjt som spelade precis samma sak - och vips, så föll allt på plats. 🙂 Trist för gitarristen som hade haft mödan att spela det, men bra för låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl ha funkat för Ian Anderson mer än en gång.

Tänkte precis samma sak 😉

-Prova att cutta lite instrument som inte behöver så mycket presence, runt 2-3k med EQ. Låter även sången poppa fram lite i mixen utan att du behöver boosta och hålla på

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...