Jump to content
Annons

När blir Studio Forum en kraft att räkna med i Sv?


dede

Recommended Posts

Vi är nu över tretusen medlemmar. Hundratals som är väldigt aktiva. Tillsammans besitter vi en enorm kunskap som vare sig IDOL eller någon -whatever- kan matcha.

Vi har representanter för de flesta stilar. Vi har medlemmar som har gått alla skolor, varit i alla studios, legat på listorna 1974 eller 2004.

ÄR DET INTE DAGS ATT VI BLIR EN KRAFT ATT RÄKNA MED?

Det är fanne mig vi som ska styra svenskt musikliv hädanefter!!!!!!!!!!

Några invändningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag får "Berlin 1939"-vibbar.

Varför inte "Paris 1789"?

Vad jag menar att det finns fler praktiska saker att dela med sig av än hur man sätter fast ljudkortet eller tips om körer på demon.

Man kan göra promotionlistor med adresser till radiostationer och DJ;s dit det kan vara lönt att skicka sin demo/färdiga produktion.

Man kan göra listor över spelställen, klubbar med uppgifter om vad de betalar, tillgång till PA, inriktning okända, större artister etc. Även tips om ställen man själv kan hyra.

Recensioner av de som uppträtt där.

Ställen att hyra transporter.

Utbytesspelningar: -Var vanligt under punkeran. Hur är det nu?

Studio får gärna lägga upp lite standardkontrakt som man kan använda sig av.

En prylshop med badges, dekaler och t-shirts hade varit trevligt.

Kanske rentav nån samlingsskiva att visa upp för pressen?

Studiofestivalen är en bra utåtriktad idé som borde locka fler intresserade än bara medlemmar. Med tiden blir det nog så. Här deltar ju Sveriges duktigaste amatörmusiker. Det borde ha allmänintresse.

Tja det finns säkert massor med andra grejer oxå. 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

och hyra in en "Olinda" som alla kan hata ... ingen dokusåpa utan nån som alla stör sig på 🙂

eller när jag tänker efter så har vi ju iof redan Erik Hofstein om vi återupplivar honom 😉

EDIT: Festavning, vad annars? 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vi är nu över tretusen medlemmar. Hundratals som är väldigt aktiva. Tillsammans besitter vi en enorm kunskap som vare sig IDOL eller någon -whatever- kan matcha.

Vi har representanter för de flesta stilar. Vi har medlemmar som har gått alla skolor, varit i alla studios, legat på listorna 1974 eller 2004.

ÄR DET INTE DAGS ATT VI BLIR EN KRAFT ATT RÄKNA MED?

Det är fanne mig vi som ska styra svenskt musikliv hädanefter!!!!!!!!!!

Några invändningar?

Verkar lite överdrivet det där.

Vad jag vet så är det ingen forummedlem som har haft någon listframgång att skryta med. & inte jobbat profísionellt i "alla studios".

Studioforum kanske kan bli en kraft att räkna med när Warez & Soundblaster & keffa metalproduktioner får sitt definitiva genombrott.

Tills dess får du nog lita till P3 & musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar att det finns fler praktiska saker att dela med sig av än hur man sätter fast ljudkortet eller tips om körer på demon.

Man kan göra promotionlistor med adresser till radiostationer och DJ;s dit det kan vara lönt att skicka sin demo/färdiga produktion.

Man kan göra listor över spelställen, klubbar med uppgifter om vad de betalar, tillgång till PA, inriktning okända, större artister etc. Även tips om  ställen man själv kan hyra.

Recensioner av de som uppträtt där.

Ställen att hyra transporter.

Utbytesspelningar: -Var vanligt under punkeran. Hur är det nu?

Studio får gärna lägga upp lite standardkontrakt som man kan använda sig av.

En prylshop med badges, dekaler och t-shirts hade varit trevligt.

Kanske rentav nån samlingsskiva att visa upp för pressen?

Studiofestivalen är en bra utåtriktad idé som borde locka fler intresserade än bara medlemmar. Med tiden blir det nog så. Här deltar ju Sveriges duktigaste amatörmusiker. Det borde ha allmänintresse.

Tja det finns säkert massor med andra grejer oxå. 😮  😎

Håller med!!

låter vettigt!!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar lite överdrivet det där.

Vad jag vet så är det ingen forummedlem som har haft någon listframgång att skryta med. & inte jobbat profísionellt i "alla studios".

Studioforum kanske kan bli en kraft att räkna med när Warez & Soundblaster & keffa metalproduktioner får sitt definitiva genombrott.

Tills dess får du nog lita till P3 & musikbörsen.

Sant.

Däremot finns det ett flertal medlemmar här som driver egen studio professionellt, spelas reguljärt i radio, jobbar åt SR, Digidesign, och även en och annan "keff" metalhead som har en handfull plattor i ryggen.

Det finns många kompetenta musiker/tekniker, och stämningen är hyfsat trevlig för att vara ett såpass stort forum.

Så jag hänger nog hellre här än framför P3 eller Musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tyckte det var dags att återuppliva den här tråden.

Allvarligt, join forces!

Inte för min del. Jag är för gammal. Men jag hävdar bestämt att här finns kunskap på forumet om allt. Gäller bara att strukturera det litet..........

Här händer bra saker hela tiden. Men en riktig kunskapsbank indexerat över olika ämnen; Billiga transporter, Spelställen dvs allt jag sagt ovan vore inte fel.

Revolution är alltid kul! Rikta den mot Bert då. Det kan vi bara tillsammans.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är nu över tretusen medlemmar. Hundratals som är väldigt aktiva. Tillsammans besitter vi en enorm kunskap som vare sig IDOL eller någon -whatever- kan matcha.

Vi har representanter för de flesta stilar. Vi har medlemmar som har gått alla skolor, varit i alla studios, legat på listorna 1974 eller 2004.

ÄR DET INTE DAGS ATT VI BLIR EN KRAFT ATT RÄKNA MED?

Det är fanne mig vi som ska styra svenskt musikliv hädanefter!!!!!!!!!!

Några invändningar?

Vad menas egentligen med "en kraft att räkna med"? Att medlemmar som blir nekade kontrakt ska kunna hota med "Jag är medlem på Studio Forum. Om ni avfärdar mig kommer över 3000 medlemmar banka skiten ur er".

Att därimot avancera från splittrat forum till något annat vore kanske därimot inte så dumt. Et skivbolag kanske? något att samla folk kring som känns mer officiellt än ett forum av wannabes utan befogenheter.

Intressant tråd i var fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är nu över tretusen medlemmar. Hundratals som är väldigt aktiva. Tillsammans besitter vi en enorm kunskap som vare sig IDOL eller någon -whatever- kan matcha.

Vi har representanter för de flesta stilar. Vi har medlemmar som har gått alla skolor, varit i alla studios, legat på listorna 1974 eller 2004.

ÄR DET INTE DAGS ATT VI BLIR EN KRAFT ATT RÄKNA MED?

Det är fanne mig vi som ska styra svenskt musikliv hädanefter!!!!!!!!!!

Några invändningar?

Vad menas egentligen med "en kraft att räkna med"? Att medlemmar som blir nekade kontrakt ska kunna hota med "Jag är medlem på Studio Forum. Om ni avfärdar mig kommer över 3000 medlemmar banka skiten ur er".

Ja! Ja! Ja! 😄

Skämt o sido....

Att därimot avancera från splittrat forum till något annat vore kanske därimot inte så dumt. Et skivbolag kanske? något att samla folk kring som känns mer officiellt än ett forum av wannabes utan befogenheter.

...det där var kanske inte nån dum idé!

Hur skulle formaliteterna se ut? Företagsform osv? Förening?

Elaborera plz! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle formaliteterna se ut? Företagsform osv? Förening?

Allting lär ju vara bättre än ett forum. Eftersom att ett forum inte syrs på något sätt finns det ingen officiell röst. Om det vore en förening med 3000 medlemmar där styrelsens majoritet bestämmer att de anser att himlen är blå, så låter det ju betydligt bättre än att 4 av 7 som yttrade sig i frågan på ett öppet forum med 3000 medlemmar anser att himlen är blå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, jämför gärna med den svenska musikrörelsen eller punken som både startade skivbolag, distrubitioner, spelställen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var iofs personligen inte född då, men hur kunde de på något sätt vara enade? De hade ju knappast ett internetforum där de kommunicerade, och jag betvivlar att alla musiker samlades på stora konvent en gång i månaden för att diskutera sådana saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med studiecirkelspengar nu förtiden; kan man hävda att man har en studiecirkel trots att man så att säga inte träffas IRL? I och med att vi är 3000 personer borde vi kunna få en hel del sköna lusidorer 🙂😉😆

edit: förbnanade stvaflel!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med studiecirkelspengar nu förtiden; kan man hävda att man har en studiecirkel trots att man så att säga inte träffas IRL? I och med att vi är 3000 personer borde vi kunna få en hel del sköna lusidorer  🤪  🙁  😆

edit: förbnanade stvaflel!

Studiecirkel är nog tveksamt, men Studiocirkel tror jag säkert att det kan räknas som 😉

.Viktor

Förlåt, jag vet att en del är allergiska mot sånna här dåliga skämt, men jag kan inte låta bli att trycka på "Skicka svar" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...