Jump to content
Annons

När blir Studio Forum en kraft att räkna med i Sv?


dede

Recommended Posts

Hur funkar det med studiecirkelspengar nu förtiden; kan man hävda att man har en studiecirkel trots att man så att säga inte träffas IRL? I och med att vi är 3000 personer borde vi kunna få en hel del sköna lusidorer  🤪  🙁  😆

edit: förbnanade stvaflel!

Studiecirkel är nog tveksamt, men Studiocirkel tror jag säkert att det kan räknas som 😉

.Viktor

Förlåt, jag vet att en del är allergiska mot sånna här dåliga skämt, men jag kan inte låta bli att trycka på "Skicka svar" 😄

Dåliga ordvitsar RULZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

forumet består kanske av tretusen medlemmer, men många av dem har bara signat upp för att ställa en frågan om varför ljudet kommer för sent deras crackade cubase.

vissa kommer tillbaka och fågar om det finns någon plugg för att göra så att sången låter bättre.

vissa ställer den tredje frågan, hur ska jag göra för att mastra?

sen har vi dom mer återkommande... som har ställt frågorna ovanför, men som tittar tillbaka och vill att folk ska kommentera deras första projekti reason

sen har vi en fjärde grupp, som mest hänger här för att spy sina åsikter över andra och försöka få så många inlägg som möjligt. här hittar vi folk som gör vad som helst för att hetsa stämningen, eller vara basserwessers.

sen finns de dem som mest är ute efter det sociala och passar på att skicka någon låt ibland.

-ingen av dessa skulle jag vilja ha i samma bolag som mig.

sen finns ytterligare en mycket liten grupp med folk som är jäkligt duktiga både på det tekniska och musikaliska och redan har musik/produktion som en del av jobbet.

-dom behöver inte resterande 99% för att starta något handlingkraftigt bolag.

:forumet fungerar utmärkt som det är. folk med gemensamma intressen utbyter åsikter och gör små projekt tillsammans. folk med olika åsikter bråkar och är glada för det!

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

sen har vi en fjärde grupp, som mest hänger här för att spy sina åsikter över andra och försöka få så många inlägg som möjligt. här hittar vi folk som gör vad som helst för att hetsa stämningen, eller vara basserwessers.

Din grupp? 🤪

det är ju underförstått

Link to comment
Dela på andra sajter

-dom behöver inte resterande 99% för att starta något handlingkraftigt bolag.

:forumet fungerar utmärkt som det är. folk med gemensamma intressen utbyter åsikter och gör små projekt tillsammans. folk med olika åsikter bråkar och är glada för det!

Om man stänger ute 99% av medlemmarna i ett avancemang av forumet, så har det ju tappat all sin demokrati, så alltså bara 30 pers. skulle vara vällkomna.

Det är ju iofs kul att du gillar forumet, men det är väll ett kompliment som diskuteras, och inte att forumet skall läggas ned och det ska startas något annat i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

sen har vi en fjärde grupp, som mest hänger här för att spy sina åsikter över andra och försöka få så många inlägg som möjligt. här hittar vi folk som gör vad som helst för att hetsa stämningen, eller vara basserwessers.

Din grupp? 🤪

det är ju underförstått

Det där måste ju vara den grupp jag tillhör. Ett smutsigt jobb, men någon måste göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får "Berlin 1939"-vibbar.

Varför inte "Paris 1789"?

Vad jag menar att det finns fler praktiska saker att dela med sig av än hur man sätter fast ljudkortet eller tips om körer på demon.

Man kan göra promotionlistor med adresser till radiostationer och DJ;s dit det kan vara lönt att skicka sin demo/färdiga produktion.

Man kan göra listor över spelställen, klubbar med uppgifter om vad de betalar, tillgång till PA, inriktning okända, större artister etc. Även tips om ställen man själv kan hyra.

Recensioner av de som uppträtt där.

Ställen att hyra transporter.

Utbytesspelningar: -Var vanligt under punkeran. Hur är det nu?

Studio får gärna lägga upp lite standardkontrakt som man kan använda sig av.

En prylshop med badges, dekaler och t-shirts hade varit trevligt.

Kanske rentav nån samlingsskiva att visa upp för pressen?

Studiofestivalen är en bra utåtriktad idé som borde locka fler intresserade än bara medlemmar. Med tiden blir det nog så. Här deltar ju Sveriges duktigaste amatörmusiker. Det borde ha allmänintresse.

Tja det finns säkert massor med andra grejer oxå. 😆😉

Ok 🙁 om vi ponerar att här kanske skulle finnas någon som jobbat

i stora studios i världen t.ex en "riktig" producent...vad skulle han/hon ha

för utbyte av forumet där kontentan av mycket just handlar om "hur

man sätter fast ljudkortet" som du själv skriver 🤪

Kanske en tråd där hel&halv "proffsen" byter tankar och idéer?

Hur många här har t.ex närvarat på WMC dom senaste åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Hur många här har t.ex närvarat på WMC dom senaste åren?

Vad är WMC? 😆😄😄😆😉😆

hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får "Berlin 1939"-vibbar.

Varför inte "Paris 1789"?

Vad jag menar att det finns fler praktiska saker att dela med sig av än hur man sätter fast ljudkortet eller tips om körer på demon.

Man kan göra promotionlistor med adresser till radiostationer och DJ;s dit det kan vara lönt att skicka sin demo/färdiga produktion.

Man kan göra listor över spelställen, klubbar med uppgifter om vad de betalar, tillgång till PA, inriktning okända, större artister etc. Även tips om ställen man själv kan hyra.

Recensioner av de som uppträtt där.

Ställen att hyra transporter.

Utbytesspelningar: -Var vanligt under punkeran. Hur är det nu?

Studio får gärna lägga upp lite standardkontrakt som man kan använda sig av.

En prylshop med badges, dekaler och t-shirts hade varit trevligt.

Kanske rentav nån samlingsskiva att visa upp för pressen?

Studiofestivalen är en bra utåtriktad idé som borde locka fler intresserade än bara medlemmar. Med tiden blir det nog så. Här deltar ju Sveriges duktigaste amatörmusiker. Det borde ha allmänintresse.

Tja det finns säkert massor med andra grejer oxå. 😉😄

Jag tycker ditt inlägg är strålande, men bristen på gehör återspeglar nog rätt väl sinnestämningen i svea rikes musik-kulturella kretsar. 😆

Själv tror jag på att föregå med exempel. A little less conversation, a little more action!

Kolla in musikbanken.mine.nu för ett litet ställe där medlemmarna har MYCKET att säja till om...... Studio forum är en koloss som man inte lär att dansa tango i första taget.... 😆

Men jag älskar ändå forumet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var iofs personligen inte född då, men hur kunde de på något sätt vara enade? De hade ju knappast ett internetforum där de kommunicerade, och jag betvivlar att alla musiker samlades på stora konvent en gång i månaden för att diskutera sådana saker?

Kul att du frågar.

Knepigt med enkla svar, men begreppet "nätverk" är ju liksom äldre än internet. Mycket idéella krafter, föreningar, brev med kassettband, fanzines...

Ett tips till sommarens hängmatta är "SVENSK PUNK 1977-81 - VARFÖR TROR DU VI LÅTER SOM VI LÅTER", Carlsson/Johanson/Wickholm, Atlas förlag 2004. Synnerligen läsvärd!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Hur många här har t.ex närvarat på WMC dom senaste åren?

Vad är WMC? 😆😄😄😆😄😉

hehe.

😆 hehe vadå 😄 ?

Frågan som orskade mitt "hehe" var rolig. Alla borde ha hört talas om WMC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nån tror att definitionen av någon som jobbar "proffesionellt" med musik är att de har varit på WMC 🙂

Så vet man att det inte är om man har varit där...

Hur tusan vet folk vilka här som jobbar med musik och är "framgångsrika" eller inte? Av 3000 stycken är chansen stor att flera här har haft stora framgångar och/eller jobbar heltid med musik och därmed är sk "proffs". Jag känner flera som är reggade här och på alla möjliga forum och definitivt jobbar heltid och med musik. Och tjänar bra med pengar på det.

Alla har kanske inte behovet att snacka om allt på nätet. De flesta ser nog ett sånt här forum som ett ställe där man diskuterar musikutrustning. Inte där man delar med sig av hur mycket man tjänade på stim. Kanske svårt för vissa att fatta....

Den största chansen att veta vilka här som är mest framgångsrika inom musik är att kolla efter de med minst inlägg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"SVENSK PUNK 1977-81 - VARFÖR TROR DU VI LÅTER SOM VI LÅTER"

Den ska jag stjäla!!!! 😉

Jag ska ärligt erkänna en sak. Jag kommer inte att dela med mig av vissa av mina bästa tips här, eller nån annanstans. Vissa saker vill jag behålla för mig själv.... när det gäller hur jag producerar musik. Jag kan tänka mig att det finns mycket kunskap på forumet när det gäller musiklivet i övrigt, men som sitter fast i folks huvven av samma anledning. Känner man en radio DJ som är bra att skicka material till, vill man kanske inte tala om det för hela världen, konkurrensen är stor nog ändå. Kanske är det samma sak med spelställen osv...... jag vet inte?, en alternativ musikscen som t ex 70tals-punken (i utformningen, inte soundet) är ju att drömma om, men varför händer det inget?

Kanske har man lärt sig av historien? Vi såg ju hur det gick med punkarna. Rätt in på "Tracks" 😄 samma sak under proggen. Kapitalet tog över och tog död på allt som frivilliga resurser skapat. Och varför gå igenom eländet igen?

....

Link to comment
Dela på andra sajter

vi skulle kunna bli en kraft om vi la en order på 1000 studio projects b1...

vi skulle kunna köpa en container med högtalare direct från fabriken i kina med våra specs och få dem för 50 dollar paret...

de köp som varit aktuella har ju varit smala(skit) som få haft användninmg för 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart intressant diskussion.

Stidiecirklar borde kunna funka även virtuellt. Alltng som har med ungdomsverksamhet attt göra finns där pengar från kommun/landsting/stat att hämta.

Praktiskt så är det ju enkelt för en orkester att göra blänkare på forumet att nu spelar vi i Växiö, halva priset om du har studiokepsen på dig...............eller nåt

Allting måste gå att sammanlänka betydligt lättare idag

Återkommer när jag har fler praktiska idéer!!!!!!!!!!!!!!

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

sen har vi en fjärde grupp, som mest hänger här för att spy sina åsikter över andra och försöka få så många inlägg som möjligt. här hittar vi folk som gör vad som helst för att hetsa stämningen, eller vara basserwessers.

Din grupp? :rolleyes:

det är ju underförstått

Det där måste ju vara den grupp jag tillhör. Ett smutsigt jobb, men någon måste göra det.

Jag tillhör nog en subgrupp till den där gruppen.

smiley_abwn.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...