Jump to content
Annons

Hur resonerar ni kring kvaniteten pluggar ni har installerade?


JJRockford

Recommended Posts

Jag har länge, precis som jag gissar att de flesta andra, haft en ohygglig mängd pluggar installerade. EQ:s, kompressorer, syntar o s v.

I samband med att jag uppgraderade både Windows och Cubase till version 8 så var där dock en massa pluggar som började strula, fick Cubase att krascha. Så nu har jag avinstallerat det mesta, och sitter just och funderar på om det inte är lika gott så? Jag menar, hur ofta kommer verkligen pluggarna vara en begränsning för att åstadkomma det ljud en vill, jämfört med mina egna tillkortakommanden som mixare? 🙂

Det var t ex lite därför jag undrade om Jon kunde skriva ner sina absoluta favoritpluggar (han har ju ändå testat några stycken...) i denna tråd. Tänker att om en har en varje (t ex en färgad och en ren kompressor) så kommer en bli mycket bättre på att hantera dessa, jämfört med att ha 20 stycken som en ständigt byter mellan. Och framför allt så kanske det blir effektivare (och lugnare) av att veta att det enda sättet att få ett bättre ljud är att ratta vidare med t ex den kompressorn en valt, istället för att prova en annan. Och en annan. Och en annan. O s v.

Eller är det att begränsa sig i onödan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ju inte Jon men jag skriver ändå!

Jag kör några få pluggar när jag mixar även om jag som du har en hel drös installerade.

EQ:

PT's EqIII, enda eq:n jag behöver igentligen. Jag är en cutter inte en booster så den fungerar utmärkt!

Kompressor:

SSL Duende -> masterbus compressor. Använder den på det mesta faktiskt. Pukor, kagge you name it.

Waves C4 -> Fungerar på många källor. Tightar till ljudet utan att få det låta som kompression.

Waves CLA - 1176, La3a och La2an. Funger bra på det mesta.

Waves Rdesser - En bra desser behöver man imellanåt!

PSP VintageWarmer 2 - En fin plugin om man vill få lite mer go mid i ljudet.

Waves Kramer Tape - Även om den boostar diskanten lite väl så gillar jag ändå vad den gör på vald källa.

FX/Allt-i-allo-pluggor

Waves Supertap - Ett bra delay, fungerar även bra som exciter.

Vahalla Vintage verb - Det bästa ITB reverbet jag testat!

Waves CLA vocal - Gillar verkligen allt i denna pluginen. Brukar ligga som sista kedja på sång bussen.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Några hundra pluggar till eller från gör inte så stor skillnad. Men märker jag att ngn jävlas kan man ju alltid avinstallera den. Har väl hänt en gång.

Alla har väl sina go-to EQ's och kompressorer även om man har 700 olika på burken. Jag tyr mig i princip alltid till RComp eller Waves 1176, samt Fabfilters EQ 9,5 ggr av 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är Jon, men jag skriver ändå. Visst jag testar en väldans massa pluggar, men är mycket noga med att rensa ut sånt jag inte använder. Detta är A och O för att jobba effektivt. Har jag för mycket att välja mellan så finns det alltid (kanske) "något som kan låta bättre..."

Jag hittar mina favoriter och använder endast dessa till 95%

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt mycket för att hålla nere antalet pluggar. Undviker att installera en massa om det inte är något jag känner att jag kommer att använda mycket. Inte ens om de är gratis.

Hellre ett fåtal verktyg av riktigt bra kvalitét som jag lär känna ordentligt. Då lär jag mig också bättre när jag är i "behov" av en annan plugg. Dessutom känner jag att det ger ett mer enhetligt ljud över hela mixen om jag inte är för splittrad i vilka pluggar jag använder.

Å andra sidan är jag mycket för pluggar med karaktär, vilket gör att jag får ha några olika att välja mellan. Men jag försöker att inte ha pluggar som är snarlika varandra.

Jag gillar också att ha en enkel kanalstripp som jag kan utan och innan och nästan alltid utgår ifrån när jag börjar forma ett spår.

Sen kompletterar jag med andra pluggar beroende på vilket instrument och vilken karaktär jag vill ha. Men jag försöker hålla det enkelt. Jag har kanske 7 EQs, 6 kompressorer, 5 reverb, 4 eko som är mina go-tos. Sen lite olika "kryddpluggar" för saturering, dist, modulering etc.

Känner att jag hittat en ganska bra balans mellan enkelhet och variation ändå. Det blir sällan något velande eller planlöst testande av pluggar.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tar det som finns i DAWen oftast. Dels för att det mesta brukar finnas som är man behöver och dels för att det för mig blev dyrt ekonomiskt när man skulle uppgradera alla pluggar.

Så jag tänkte så här.

EQ oftast en som följer med DAW, med ett interface som inte härmar rattar utan jag kan dra i en punkt och snabbt svepa frekvens och amplitud för att hitta problem.

Kompressor, VCA och opto karaktärer vill man ha. Jag gillar en rattsgrejer typ LA2, SSL kompressorer mest för att jag vet hur jag skall ställa in dessa för att få nå dit jag vill. En grej som jag verkligen gillar är pluggar typ Selig Leveler ( så vitt jag vet bara till Reason men liknande produkter finns för andra plattformar) att kunna höja rms på tex sång utan att bakgrundsbruset åker med upp är magiskt.

https://shop.propellerheads.se/product/selig-leveler/

Effekter, förutom bröd och smör reverb som oftast följer med i DAWarna så vill jag ha tape delay och impulsreverb,

Problemlösarpluggar eller pluggar som snabbt fixar en grej finns massvis och beror på vad för problem man vill lösa.

Forma ljudpluggar

Jag gillar att göra ljud med syntar och det kanske färgar mina val av knasiga grejer som jag vill ha. Tex extremt smala band på Eq och filter, brickwall inte -24db per oktav utan superbrant...

Effekter som jobbar över tid i synk och gärna dynamiskt är också en del av mitt sätt att skapa ljud inte bara på syntar utan på alla instrument.

Formantfilter!!! Användbart till mycket.

Dist... Här kan listan bli lång...

Jag gillar mog mer att lägga pengar på saker som förändrar ljud mer drastiskt än ytterlighare en SSL klon.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt mycket för att hålla nere antalet pluggar. Undviker att installera en massa om det inte är något jag känner att jag kommer att använda mycket. Inte ens om de är gratis.

Hellre ett fåtal verktyg av riktigt bra kvalitét som jag lär känna ordentligt. Då lär jag mig också bättre när jag är i "behov" av en annan plugg. Dessutom känner jag att det ger ett mer enhetligt ljud över hela mixen om jag inte är för splittrad i vilka pluggar jag använder.

Å andra sidan är jag mycket för pluggar med karaktär, vilket gör att jag får ha några olika att välja mellan. Men jag försöker att inte ha pluggar som är snarlika varandra.

Jag gillar också att ha en enkel kanalstripp som jag kan utan och innan och nästan alltid utgår ifrån när jag börjar forma ett spår.

Sen kompletterar jag med andra pluggar beroende på vilket instrument och vilken karaktär jag vill ha. Men jag försöker hålla det enkelt. Jag har kanske 7 EQs, 6 kompressorer, 5 reverb, 4 eko som är mina go-tos. Sen lite olika "kryddpluggar" för saturering, dist, modulering etc.

Känner att jag hittat en ganska bra balans mellan enkelhet och variation ändå. Det blir sällan något velande eller planlöst testande av pluggar.

Låter som ett smart upplägg, själv trillade man ner i plugins träsket rejält, men kom på mig själv att man mest satt och fipplade runt gjorde 12 takter musik och sen skruva i timmar med olika plugins. Som Admiral Ackbar sa en gång "It's a trap!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju fler desto bättre!!!! 😉

Skämt åsido, så använder jag främst de effektpluggar som följer med Cubase. Sedan har jag några andra från exempelvis PSP audioware, Sonalksis, Flux och Celemony, men det är oftast antingen för att jag tycker bättre om användarinterfacet eller att det finns vissa funktioner som inte finns i de medföljande.

I övrigt har jag en nästan oförsvarligt stor (och ständigt växande) hög med VSTi - men det är ju alltid kul att kunna variera ljudkällorna. Vissa kompletterar varandra och ger bättre resultat i kombination med varandra etc (eller så skyller jag bara på det, för att det är kul att ha en massa olika... 😉).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...