Jump to content
Annons

Fredagstipset - Tio snabba! Del 3


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

"Om du använder en billigare kondensatormikrofon, typ Studio Projects B1 eller SE Electronics X1, så är det ofta en god idé att rulla av lite topp, för att ge sången en varmare karaktär som sitter bättre i mixen"

​Fredagstipset är uppe: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/fredagstipset-mikrofonteknik-for-inspelning-del-2/

Trevlig helg!

/Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips yllet. Skulle vilja lägga till hur karaktären förändras beroende på vart du sätter mikrofonen i höjdled då du bara tog upp avståndet till mikrofonen framifrån

Ju högre upp ifrån minnen desto mer nasal klang får du, men s-ljud kommer också bli mindre. Längre ner får du rundare klang men desto mer betoning på s-ljuden.

Bara litet komplement till annars riktigt bea tips!

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips yllet. Skulle vilja lägga till hur karaktären förändras beroende på vart du sätter mikrofonen i höjdled då du bara tog upp avståndet till mikrofonen framifrån

Ju högre upp ifrån minnen desto mer nasal klang får du, men s-ljud kommer också bli mindre. Längre ner får du rundare klang men desto mer betoning på s-ljuden.

Bara litet komplement till annars riktigt bea tips!

Mvh

Anders

Absolut, kompletterar med detta på studs 🙂 Det får bli bonustips nr 2! Tackar!

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om en får önska något ytterligare av de utmärkta tipsen så kanske det vore några fler meningar i varje som förklarar lite mer om vad en vill uppnå, eller hur det bör utföras. Jag fick t ex upp följande frågor i huvudet när jag läste:

- Automatisera dina refränger starkare; Är det master-regeln som ska upp?

- Komprimera reverb; Helt ny tanke/idé för mig. Vilken typ av komprimering snackar vi om?

- "EQ:a trummornas överhäng och rum tillsammans med trumsetet": Har svårt att se routningen framför mig. Ska en ha en aux-kanal dit överhäng, rum samt t ex en gruppkanal dit alla trummor går tappas till och som sen eq:as?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en får önska något ytterligare av de utmärkta tipsen så kanske det vore några fler meningar i varje som förklarar lite mer om vad en vill uppnå, eller hur det bör utföras. Jag fick t ex upp följande frågor i huvudet när jag läste:

- Automatisera dina refränger starkare; Är det master-regeln som ska upp?

- Komprimera reverb; Helt ny tanke/idé för mig. Vilken typ av komprimering snackar vi om?

- "EQ:a trummornas överhäng och rum tillsammans med trumsetet": Har svårt att se routningen framför mig. Ska en ha en aux-kanal dit överhäng, rum samt t ex en gruppkanal dit alla trummor går tappas till och som sen eq:as?

Absolut, det tar jag till mig. Här kommer svar på dina frågor:

Fråga: Automatisera dina refränger starkare; Är det master-regeln som ska upp?

Svar: Japp, eller att verserna automatiseras ner 1dB, det bestämmer du själv.

Fråga: Komprimera reverb; Helt ny tanke/idé för mig. Vilken typ av komprimering snackar vi om?

Svar: Kanske tråkigt svar här, men finns ingen direkt regel, det som låter bra? Börja med en ratio på 4:1 med medium attack/release och skruva. Ibland kan det låta tokfett med en ratio på 20:1 också 🙂

Fråga: "EQ:a trummornas överhäng och rum tillsammans med trumsetet": Har svårt att se routningen framför mig. Ska en ha en aux-kanal dit överhäng, rum samt t ex en gruppkanal dit alla trummor går tappas till och som sen eq:as?

Svar: Nej, det enda jag menar är att du mixar dina trummor som vanligt, men att du gör alla eq-justeringar på överhäng (och/eller rum) samtidigt som du lyssnar på hela kittet.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om något ljud inte kommer fram riktigt i mixen så testa med panning istället för att försöka med EQ. Dubbar man gura så prova med quad i refrängen. Släng på delay på instrument för att bredda i refräng. Några till tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...