Jump to content
Annons

Fredagstipset - Tio snabba! Del 3


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Riktigt bra tips som vanligt Jon!

Nyttjar panoreringen ganska friskt just i refränger. In med lite extra underliggande instrument samt bredare panorering gör väldig mycket. Sen är ju sjävla arrangemanget det jag tycker är mest väsentligt. Kan ju faktiskt bara ha en överstämma (eller upp en oktav på något instrument) som ger känsla av bättre tryck i låtens klimax.

Ett mer subtilt trick är också att höja volymen bara så då där pyttelite extra för att höja trycket 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"6. Komprimera sången med långsam ”vanlig” sångkompressorinställning för att jämna ut ytterligare ojämnheter. Det går även utmärkt att jobba med parallellkomprimering på sång – Då kan du använda relativt aggressiva inställningar så att sången smackar rejält på alla vokaler (tänkt övertydlighet), för att sedan backa på mixratten på kompressorn tills det låter bra. "

Hej Jon! Vad menar du med aggressiva inställnigar, är det hög ratio och sänka threshold du menar, det har inget med attack och release att göra antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"6. Komprimera sången med långsam ”vanlig” sångkompressorinställning för att jämna ut ytterligare ojämnheter. Det går även utmärkt att jobba med parallellkomprimering på sång – Då kan du använda relativt aggressiva inställningar så att sången smackar rejält på alla vokaler (tänkt övertydlighet), för att sedan backa på mixratten på kompressorn tills det låter bra. "

Hej Jon! Vad menar du med aggressiva inställnigar, är det hög ratio och sänka threshold du menar, det har inget med attack och release att göra antar jag?

Vad jag menar är att du helt enkelt komprimerar så att det låter överdrivet, så att det nästan pumpar - En vanlig "vocal preset" på din kompressor duger gott som utgångsläge med 10db kompression eller mer. Men testa gärna även med en ratio upp mot 8:1 eller 12:1

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ja, det där funkar säkert bra om du har exakt samma instrumentering, samma typ av sångare, liknande sound osv....annars blir det ju konstigt.

Det behöver inte alls bli konstigt, om du analyserar ett gäng skivor i samma genre, och de kan visst skilja sig en del, så ser du ganska snabbt en gemensam trend, rent frekvensmässigt. Nu pratar vi alltså inte om enstaka låtar, utan ett medianvärde, det är skillnad. Tro mig, jag har ägnat mycket tid till denna typen av analyser genom åren. Och som jag också skriver på bloggen, det handlar inte om att kopiera en frekvenskurva rakt av 100%, utan mer om att se ett mönster.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo men tjena, jag höll också på och fjantade på sådär för 10 år sen, sen insåg jag att det bara var larv. Det kommer ju knappast att "Låta Wilco" bara för att du kopierar delar av tonkurvan. Som mastring är det enligt mig att vara ute och cykla.

Jag tror du missförstår mitt inlägg, men det är ok. Detta handlar alltså inte om mastring i sig (vilket jag också är tydlig med), utan om när du är klar med mastringen, men ändå inte riktigt känner dig nöjd. Då kan detta knep hjälpa för att komma lite närmre det sound du är ute efter.

Men låt nu inte denna tråden mynna ut i munhuggeri, det leder aldrig till något gott. En trevlig lördag önskar jag dig!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är väl ändå mastring om "man är nöjd med masteringen" men mastrar lite till?? Hursomhelst tycker jag det är bättre att använda öronen än att sitta och med en analyzer. Hur pass tydlig är den under 100hz anyway?

Det håller jag absolut med om, att öronen är viktigast alltså. Men ibland räcker varken öron eller lyssning till, och då kan det vara bra att ta till denna typen av knep. Men att förlita sig helt på det är naturligtvis dumt. Jag skriver ju också detta i slutet för att citera mig själv från bloggen:

Vidare väljer jag en ny eq, då jag inte gillar att Ozone bestämmer åt mig och matar in ovanstående värden samt sparar en preset. Max en till två db höjning eller sänkning räcker gott, tänk på att du påverkar alla spår på ditt album

Slutligen öppnar jag mitt mastringsprojektet igen (eller hur du nu jobbar) och lägger den nya eq:n på masterspåret innan limitern, laddar preseten, lyssnar, tweakar och exporterar. Klart!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ändå mastring om "man är nöjd med masteringen" men mastrar lite till?? Hursomhelst tycker jag det är bättre att använda öronen än att sitta och glutta på en analyzer. Hur pass tydlig är den under 100hz anyway?

Jag gissar att 99% av alla som läser Yllets blogg inte sitter med perfekt akustik i rummet. Då är det så klart alldeles utmärkt att ta hjäp av analysverktyg som en del i arbetet.

Använde själv en liknande metod (satt dock och tittade i real-tid på ett spektrogram) när jag mastrade förra Rockford Heroes-skivan och gjorde sen en mängd små eq-justeringar. Tycker att det blev bättre balans i ljudet, plus att det för varje justering jag gjorde gick att dra på limitern en aning till, utan att det började låta sönderlimiterad.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Jon! Har läst de flesta av dina fredagstips och pluggrecensioner med nöje och intresse. Tex har jag haft stor nytta av tips om att komprimera bara basfrekvenserna på masterbussen för att får mer tryck i botten.

I senaste inlägget saknade jag dock substans. Hade gärna sett att du gjorde några exempel på kompressorinställningar för olika ändamål. Att bara gå igenom de olika funktionerna säger väldigt lite om hur man kan använda den.

Tex hade du kunnat haft exempel på inställningar för en snärtig virvel, sångpålägg, bas, kagge etc. Dvs några olika varianter på snabb attack och kort release, lång attack och kort release etc.

Lite konstruktiv kritik så här på fredagen. Trevlig helg! Och tack för en bra blogg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon! Har läst de flesta av dina fredagstips och pluggrecensioner med nöje och intresse. Tex har jag haft stor nytta av tips om att komprimera bara basfrekvenserna på masterbussen för att får mer tryck i botten.

I senaste inlägget saknade jag dock substans. Hade gärna sett att du gjorde några exempel på kompressorinställningar för olika ändamål. Att bara gå igenom de olika funktionerna säger väldigt lite om hur man kan använda den.

Tex hade du kunnat haft exempel på inställningar för en snärtig virvel, sångpålägg, bas, kagge etc. Dvs några olika varianter på snabb attack och kort release, lång attack och kort release etc.

Lite konstruktiv kritik så här på fredagen. Trevlig helg! Och tack för en bra blogg!

Absolut, sitter fortfarande och finpolerar på inlägget. Men idag handlar det helt enkelt om kompressorns funktion och uppbyggnad. Det är inte helt lätt att skriva om på ett enkelt sätt, speciellt ratio, men börjar närma mig tycker jag 🙂

http://bloggar.m3.id...-en-kompressor/

Borde jag förtydliga något?

Nästa vecka kan jag delge lite trevliga kompressorinställningar!

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"Det spelar ingen roll om du placerar en Neumann u47 framför en bristfällig sångare, eller ett ostämt instrument, resultat kommer ändå låta kasst. Då gör du bättre i att stämma gitarren och spela in med en mikrofon från Claes Ohlson istället." - Fredagstipset är uppe!

http://bloggar.m3.id...spelning-del-1/

Trevlig helg!

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...