Jump to content
Annons

Api 5500 / Smart C1 vs Waves Api / Waves ssl


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Hör du vart jag använder plugins och vart jag använder hårdvaran?

Ojojoj... Nu satte du mig på pottkanten 🙂... Jag kan inte höra någon skillnad. Har provat lyssna på låga toner och de högre registret. Jag hör inte någon skillnad. Det som gör det svårare är att musiken har olika dynamist omfång ju längre den spelas. Naturligt då det är fler instrument i refräng mm.

Slutsats: Det måste vara bra om jag inte hör skillnad 😉 Kan du inte ta två prov? identiska spår och en av var?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan se om jag kan lägga upp originalet + plugins + hårdvara

Och jag kan säga att ett byte är i versen tex 🙂

Vet i gudarna... tycker jag hör något vid 0.10 in i versen? Kan bara vara synvilla. Något mer boost i lägre frekvens rund 100-250 Hz?

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Sorry, vid 0.10 sker ingenting

Jag har lyssnat på det många gånger utan att höra någon skillnad. Bra jobbat. Är det samma inställningar på pluggen vs hårdvaran? eller har du rattat fram dig genom gehör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på det många gånger utan att höra någon skillnad. Bra jobbat. Är det samma inställningar på pluggen vs hårdvaran? eller har du rattat fram dig genom gehör?

Jag mätte upp en ungefärlig 4db's kompression med en 1kzh signal och justerade sedan make up gain så att det matchade

med en mätare. resten är samma inställningar, Attack 10ms, release auto, ratio 2:1, 2db vid 50hz (bell) och 2db vid 10k (shelf)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig höra skillnad efter virvelfillet. Främst kommer det ju en gitarr till men känns som essen på sången blir aningen mjukare. Så jag gissar på plugin fram till dess. OBS iPhone lurar.

Lyssnare igen. Tycker att det sker en tydlig förändring när sångaren sjunger "eyes" . När han drar ut på det lite.

Redigerat av XtommyX
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kul test! Ganska klurigt att höra någon skillnad 🙂

Någon här (tror jag, kanske var det på nåt annat forum) lade upp rvå ljudfiler, ett original oprocessat och en fil med SSL hårdvaran. Jag passade på att jämföra med Reasons SSL kompressor, rätt svårt att avgöra där också. Jag hade inte originalinställningar har jag för mig så jag fick prova mig fram, så det blev lite klurigt att få det exakt. Men trots det så var det svårt att höra skillnad mellan hårdvara och mjukvara.

Bra tänkt att du kalibrerade testen, applåd för detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul test! Ganska klurigt att höra någon skillnad 🙂

Någon här (tror jag, kanske var det på nåt annat forum) lade upp rvå ljudfiler, ett original oprocessat och en fil med SSL hårdvaran. Jag passade på att jämföra med Reasons SSL kompressor, rätt svårt att avgöra där också. Jag hade inte originalinställningar har jag för mig så jag fick prova mig fram, så det blev lite klurigt att få det exakt. Men trots det så var det svårt att höra skillnad mellan hårdvara och mjukvara.

Bra tänkt att du kalibrerade testen, applåd för detta!

Tack, jag är ju en noob på det här med att göra tester, har lagt upp någon converter-test förut men är ju inte 100 på hur man ska göra, men jag tänkte så nogrann kalibrering jag kan bara så blir det nog bra. Dock så ser jag ju att kompressorerna jobbar lite olika, den ena släpper igenom någon högre transient än vad den andra gör men som sagt många hör nog inte det. Och ska även säga att jag inte har någon limiter eller annan ljudbehandling efter dessa, kompressor ligger först och sen eq.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det när han sjunger eyes?

Bingo! Två byten kvar! 😄 Och han är jag 😉

Jag kommer komma till en frågeställning när vi är klara med det här! Så jag hoppas så många som möjligt hänger med i tråden för jag vill ha mångas input sen!

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hårdvaruprylar varierar ju lite hur rattarna faktiskt står, så det blir svårt att kopiera exakt, man måste nog mecka lite med inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvaruprylar varierar ju lite hur rattarna faktiskt står, så det blir svårt att kopiera exakt, man måste nog mecka lite med inställningarna.

Jupp, fast svårt med 550 iom steppat, likadant på smart c1, allt utom threshold och make up är steppat, därför jag försökte få lika mycket kompression vid 1k, då hamnade faktist bådas make up gain väldigt lika 🙂

Hehe fett. Grym sång. Ang vilket som är plug vs hårdvara vet jag inte. Men upplever att det blir lite mer punsch och tydlighet där efter. Så gissar att det är hårdvara efter.

Rätt, börjar med plugin ca 6 sekunder 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...